anth
Vetefan
Jarl;n346857 said:Bjäfs. Tycker mycket om 4E samtidigt som jag gillar OSR.
"antagligen inte tycka om"
Du är undantaget som bekräftar regeln.

Jarl;n346857 said:Bjäfs. Tycker mycket om 4E samtidigt som jag gillar OSR.
Sandbox handlar till stor del om att man preppar i förväg.Sodivra;n346858 said:Kul att få lite representation från 13A! Och kul att det är skojiga monster. Varför är just det svårt för sandbox tycker du?
anth;n346869 said:Sandbox handlar till stor del om att man preppar i förväg.
Bestämmer du att det finns en drake i hex C6, så kommer rollpersonerna att stöta på draken om de går till C6, oavsett om de är level 1 eller level 20.
En av fördelarna med DnD5 är bounded accuracy, d.v.s. att det inte är så stor skillnad mellan olika levels.
Rollpersonernas proficiency bonus ökar med +1 var 4:e level (samma sak gäller monster).
Det betyder att spelledaren har ett större spektrum av monster att välja mellan, utan att det känns för lätt eller blir TPK.
I just det här fallet är 13A motsatsen till DnD5. Det är extremt stor skillnad mellan olika levels och spelledaren har ett betydligt snävare spektrum att välja mellan innan encounters känns obalanserade.
Det är lite det vi försökt förklara.Sodivra;n346870 said:Bästa argumentet för 5e so far
Sodivra;n346858 said:Kul att få lite representation från 13A! Och kul att det är skojiga monster. Varför är just det svårt för sandbox tycker du?
olaberg;n347003 said:I mina öron låter det som gjort för OSR och gamla Judges Guild-moduler.
Antingen någon retro-klon av de gamla D&D-reglerna, någon halvvariant typ Basic Fantasy, eller varför inte denna:
http://mazesandminotaurs.free.fr/
anth;n346872 said:Det är lite det vi försökt förklara.
Du skrev själv att du tycker om DnD4.
En av anledningarna till att du tycker om DnD4 är just för att bounded accuracy saknas där.
Mitt förslag: kör en testomgång med DnD5 och se om du tycker om reglerna, innan du drar igång en hel kampanj.