Sandbox i pseudo-antikens grekland: Vad ska jag köpa?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sodivra;n346858 said:
Kul att få lite representation från 13A! Och kul att det är skojiga monster. Varför är just det svårt för sandbox tycker du?
Sandbox handlar till stor del om att man preppar i förväg.
Bestämmer du att det finns en drake i hex C6, så kommer rollpersonerna att stöta på draken om de går till C6, oavsett om de är level 1 eller level 20.

En av fördelarna med DnD5 är bounded accuracy, d.v.s. att det inte är så stor skillnad mellan olika levels.
Rollpersonernas proficiency bonus ökar med +1 var 4:e level (samma sak gäller monster).
Det betyder att spelledaren har ett större spektrum av monster att välja mellan, utan att det känns för lätt eller blir TPK.

I just det här fallet är 13A motsatsen till DnD5. Det är extremt stor skillnad mellan olika levels och spelledaren har ett betydligt snävare spektrum att välja mellan innan encounters känns obalanserade.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
anth;n346869 said:
Sandbox handlar till stor del om att man preppar i förväg.
Bestämmer du att det finns en drake i hex C6, så kommer rollpersonerna att stöta på draken om de går till C6, oavsett om de är level 1 eller level 20.

En av fördelarna med DnD5 är bounded accuracy, d.v.s. att det inte är så stor skillnad mellan olika levels.
Rollpersonernas proficiency bonus ökar med +1 var 4:e level (samma sak gäller monster).
Det betyder att spelledaren har ett större spektrum av monster att välja mellan, utan att det känns för lätt eller blir TPK.

I just det här fallet är 13A motsatsen till DnD5. Det är extremt stor skillnad mellan olika levels och spelledaren har ett betydligt snävare spektrum att välja mellan innan encounters känns obalanserade.
Bästa argumentet för 5e so far
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sodivra;n346870 said:
Bästa argumentet för 5e so far
Det är lite det vi försökt förklara. :)

Du skrev själv att du tycker om DnD4.
En av anledningarna till att du tycker om DnD4 är just för att bounded accuracy saknas där.

Mitt förslag: kör en testomgång med DnD5 och se om du tycker om reglerna, innan du drar igång en hel kampanj.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Sodivra;n346858 said:
Kul att få lite representation från 13A! Och kul att det är skojiga monster. Varför är just det svårt för sandbox tycker du?
Anth svarade på detta redan. Men det är alltså i fallet sandbox där prep is law. Om du kan tänka dig en sandbox med mycket fog of war, där ingen (inklusive SL) vet exakt vad som finns förrän RP går dit, så passar 13A bra. Faktum är att spelstilen som beskrivs i grundboken är väldigt mycket play to find out, där SL preppar varje session utefter vad spelarna sagt att de vill göra och vad de rullat på sina ikonrelationer.

Sedan är det så, att om du är medelmåttigt bra på huvudräkning kan du preppa hela sandlådan i förväg, men ändå anpassa motståndet till spelgruppen on the fly. Matematiken är inte svår. Men är du väldigt mycket anti-illusionist vill du såklart inte göra detta.

Slutligen kan jag tänka mig att man skulle kunna köra riktigt strikt förberedd sandlåda, men då får man ha några principer i åtanke:
1. I ett 13A-universum är det "orealistiskt" med en stor spännvidd på motståndarnas svårighet i en mindre region. De kommer antagligen att hålla sig inom samma Tier.
2. Det enda som är riktigt tråkigt är strider mot alltför klena motståndare. Mitt råd är att inte spela dem i stridssystemet alls utan sköta dem rent narrativt. "Ni går fram som slåttermaskiner bland vättarna, de få överlevarna flyr hals över huvud. De ärgade kopparmynt ni plundrar räcker knappt till en runda öl när ni kommer hem."
3. Strider mot alltför svårt motstånd finns det redan en inbyggd mekanism för: man väljer att Flee, och tar en Campaign Loss. Detta skall svida, så för att vara rättvis bör man signalera i förväg att here be dragons.

P.S. SRD för spelet kan fås gratis:
https://www.drivethrurpg.com/product/129794/13th-Age-System-Reference-Document
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
anth;n346872 said:
Det är lite det vi försökt förklara. :)

Du skrev själv att du tycker om DnD4.
En av anledningarna till att du tycker om DnD4 är just för att bounded accuracy saknas där.

Mitt förslag: kör en testomgång med DnD5 och se om du tycker om reglerna, innan du drar igång en hel kampanj.
Eh, näeh, ingen förklarade bounded accuracy innan ditt inlägg.

Det lutar åt 5E med testomgång. Tack för hjälpen, alla!
 
Top