Sandbox i pseudo-antikens grekland: Vad ska jag köpa?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hej rollspel.nu!

Jag har spellett framförallt Apocalypse World, Nobilis och andra dirty hippie games. Blev nu sugen på att spelleda D&D. Jag har väldigt lite erfarenhet av D&D, men vi hade en kampanj i 4th edition för flera år sedan som jag älskade, 4th edition var den första D&D-utgåvan jag verkligen gillade, jag älskade de taktiska brädspeliga striderna och att detta var det tydliga fokuset med spelet.

Nu vill jag spelleda en hellenistisk sandbox. Tänk bronsålder, sandaler, medelhav, sand och sol, pirater, ruiner och dungeons med en medusa eller minotaur i. En vild värld, hyfsat down to earth, med stadsstater omgivna av vildmark full med rövare och monster, och främmande riken som liknar Egypten eller Persien bortom kartans gränser. Alver, dvärgar och orcher kan finnas med eller inte, bägge alternativen funkar om det görs på rätt sätt. Spelarna är mer murder hobos än Hjältar med stort H. Inspirationen är från min upplevelse av att spela Assassin's Creed Odyssey, där jag drog runt och utforskade en vacker miljö och spöade upp rövare med intressant dialog då och då.

Det ska vara en riktig sandbox - Inga äventyr, bara makter, agenter och dungeons. Tänkte spåna fram mycket Tänkte låta spelarna välja varsin motivation till att de äventyrar (guld, återupprätta familjens heder, samla ihop en armé, väcka en slumrande gud...), slänga fram en karta framför dem, och sen får de själva bestämma riktningen. Play to find out what happens, tänk moduler och politik istället för skriptade äventyr. De kommer förmodligen. börja med att lösa små lokala problem, vid någon punkt förmodligen skaffa sig ett fort eller tempel eller ett skepp, de kommer möta på ledare och hövdingar över statsstater och piratband, hjälpa eller hindra dem utifrån vad de själva vill och på så vis påverka hur regionen utvecklar sig, vem som blir kung, osv.

Jag tänker mig att tiden ska ägnas åt cirka 50% strid och fara, 25% strategi och intrig och 25% rollgestaltning.


Nu funderar jag bara på vilka regler och vilken setting jag ska köpa. Sätta sig in i alla de olika alternativen är överväldigande för mig som i praktiken är ganska novis på D&D!

Jag är inte rädd för att husregla dock. Och jag planerar att fixa och använda digitala hjälpmedel. Jag kan alltid luta mig på min erfarenhet av sandboxes i andra system, och jag gillar att skriva lite husregler.


Så... Vad tror ni skulle vara en bra fit för mig?


REGELSYSTEM

A) D&D 4e
+ Mitt favvo-D&D!
+ Jag älskar striderna.
+ Jag älskar att bläddra i Monsters Manual och sätta ihop encounters.
+ Glenn gillar det och kan det bra.
- Striderna tar lång tid.
- Ej supportat längre, svårare att använda digitala verktyg och få hjälp av andra online, även om jag lyckats få Character Builder att funka.
- Tror inte att de andra spelarna kommer älska det lika mycket som jag.

B) D&D 5e
+ Bra support.
+ Glenn gillar det och kan det ännu bättre än 4e.
+ Gissar att det supportar icke-stridsdelarna av spelet bättre än 4e
- Ser inte lika kul och taktiskt ut som 4e för mig personligen

C) 13th Age
+ Ska vara den gyllene medelvägen mellan 4e och 5e
+ Ser kul ut, verkar vara en perfekt d20-OGL för mig
- Ingen spelar det, måste göra allt själv
- Glenn är inte sugen på att lära sig det
- Är det svårt att konvertera content från 4e/5e till 13th Age eller är det lätt?

D) Dungeon World
+ Jag kan reglerna som rinnande vatten
- Inte så sugen, jag vill ha simulation och encounters på kartor damnit


SETTING

Arkadia 5e
https://www.kickstarter.com/projects...setting-for-5e
+ Ser ballt ut!

Theros 5e
https://dnd.wizards.com/products/tab...dysseys-theros
+ Officiell produkt, så kommer säkert vara välsupportat, finns att köpa till roll20 t. ex om jag skulle välja att använda det
- Man måste vänta tills juni då det kommer ut först då
- Verkar lite mer high fantasy / hög hjältenivå än jag är sugen på, med gudomliga gåvor osv.

Hellenika, New Argonauts, osv
- Jag måste göra en massa jobb själv!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Givet hur du skriver om DnD4 tror jag du skulle tycka att DnD5 var rätt platt och trist. Fast Arkadia ser ju som gjutet ut? Vilket är viktigast - rätt system eller att kunna köpa en färdig setting?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skarpskytten;n346706 said:
Givet hur du skriver om DnD4 tror jag du skulle tycka att DnD5 var rätt platt och trist. Fast Arkadia ser ju som gjutet ut? Vilket är viktigast - rätt system eller att kunna köpa en färdig setting?
Settingen i stort kan jag bygga själv, men det är framförallt färdiganpassade klasser, monster, feats osv som jag vill ha. Monster och feats går säkert att sno från 5e till 4e, men klasser...? Man kanske kan anpassa dem lite bara, förstås. Det verkar vara det som Arkadia gjort med 5e, tagit de färdiga klasserna men anpassat dem lite.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Sodivra;n346707 said:
Settingen i stort kan jag bygga själv, men det är framförallt färdiganpassade klasser, monster, feats osv som jag vill ha. Monster och feats går säkert att sno från 5e till 4e, men klasser...? Man kanske kan anpassa dem lite bara, förstås. Det verkar vara det som Arkadia gjort med 5e, tagit de färdiga klasserna men anpassat dem lite.
Jo, jag såg att de hade gjort lite anpassingar, såg ju rätt bra ut.

Om du ska bygga setting själv vill jag påtala (det kanske uppenbara): GURPS Greece. Har inte läst, men det finns recensioner länkade på deras hemsida så du borde kunna få en uppfattning om det är något värt att följa upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
D&D 4a är väldigt svårt att köra en sandlåda i. Det är ett system som behöver ha balanserade strider och planerade enqounters. I andra D&D:n kan man snubbla in i områden där fienderna är helt övermäktiga eller väldigt svaga och ha kul ändå. Men inte i 4ed. I 4ed behöver du som spelledare planera om alla striderna beroende på vilken ordning spelarna gör saker i.

Grejen är att ingen annan version av D&D är lika taktisk som 4ed är. Inte ens nära. Och det är svårt att konvertera över material. Sandlådor mår mycket bättre av Combat as War än av Combat as Sport som är 4eds stora grej.

Har du någon i gruppen som kan 5ed hade jag kört det. Det är okej med en sandlåda och när någon dör dumt går det snabbt att göra en ny karaktär. Det stödjer spelet utanför strider okej och är mellan alternativet där du får lite taktik och sådant.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Även om det inte är D&D skulle jag nog ändå kolla in Mythras då det är gjort exakt för den här kampanjvärlden. Tror striderna skulle bli hyfsat intressanta i systemet också om än inte så taktiskt som 4E.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Spana in datorspelet Titan Quest som inspiration. Som Diablo (mycket action och hack-and-slash) fast i antikens Grekland som grund (blandat med bl.a. persiska och asiatiska miljöer) och bättre. Väldigt sköna miljöer, coola quests, och intressanta monster. Rekommenderas!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag säger som Skarpskytten. GURPS Greece är en solklar investering för information och inspiration.

Om du står ut med dåligt ljud kan jag också rekommendera podden Myths and History of Ancient Greece av Paul Vincent. Killen kan verkligen sina grejer och förklarar de mest obskyra monstren, som kan vara kul att kasta på dina spelare.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Verkar inte finnas mycket i en sån kontext

Hoppas fria ligan eller annat svenskt företag ger ut det ultimata svärd och sandaler spelet i antik miljö
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Inte riktigt det du frågar efter men vill ändå tipsa på BRP-iterationen Warlords of Alexander av Paul Elliott. Det är spot on din epok - Diadochii-krigen, och har mycket idéer, bakgrund och krokar
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
God45;n346713 said:
D&D 4a är väldigt svårt att köra en sandlåda i. Det är ett system som behöver ha balanserade strider och planerade enqounters. I andra D&D:n kan man snubbla in i områden där fienderna är helt övermäktiga eller väldigt svaga och ha kul ändå. Men inte i 4ed. I 4ed behöver du som spelledare planera om alla striderna beroende på vilken ordning spelarna gör saker i.

Grejen är att ingen annan version av D&D är lika taktisk som 4ed är. Inte ens nära. Och det är svårt att konvertera över material. Sandlådor mår mycket bättre av Combat as War än av Combat as Sport som är 4eds stora grej.

Har du någon i gruppen som kan 5ed hade jag kört det. Det är okej med en sandlåda och när någon dör dumt går det snabbt att göra en ny karaktär. Det stödjer spelet utanför strider okej och är mellan alternativet där du får lite taktik och sådant.
Det GÅR ju att göra om en accepterar att alla encounters måste detalj-designas per spelmöte utifrån spelarnas power level. Det blir inte ren sandbox, men jag har gjort det och det var kul! Jag utgick bara ifrån var spelarna befann sig, gjorde lite gissningar och preppade det som fanns i närheten/i spelarnas väg. Kräver lite överenskommelser kring att en inte sabbar preppen med flit från spelarnas sida men det tror jag att de flesta r helt okej med (och om det händer något oväntat är det ju inte svårt att vispa ihop en encounter på 10 min paus).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Sodivra;n346701 said:
C) 13th Age
+ Ska vara den gyllene medelvägen mellan 4e och 5e
+ Ser kul ut, verkar vara en perfekt d20-OGL för mig
- Ingen spelar det, måste göra allt själv
- Glenn är inte sugen på att lära sig det
- Är det svårt att konvertera content från 4e/5e till 13th Age eller är det lätt?
Konvertering är busenkelt. Det enda svåra är att monster i andra spel inte är lika roliga som de konstruktörerna gjort specifikt för 13A. Så du måste antingen hitta på kul förmågor själv (eller göra som jag, sno och reskinna från existerande monster) eller leva med att monstren blir lika tråkiga som originalspelet.

Sedan är min upplevelse att det är klurigt att köra sandlåda i, men jag kanske bara är dålig på det. Ken Hite lyckas ju uppenbarligen...
(Edit: jag skulle gissa att han gör som Rasmus, bara preppar det som är i den proximala utvecklingszonen. Det blir ju ingen blorb av det på det viset, men jag tror som God45 att 4e/13A knappast funkar för blorb.)

Ja just det, det finns ett projekt som heter Hellenistika, skrivet av Ken Hite, vars kickstarter jag tror blivit uppskjuten pga viruset. Det är annonserat att det skall vara för 5e, men om man följer KARTAS vet man att Kens hemmakampanj som det baseras på spelas i 13A. Jag antar att 5e är mer kommersiellt gångbart. Jag kommer IAF bara att backa det om det erbjuds en 13A-version...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tycker man om DnD4 kommer man antagligen inte tycka om någon annan DnD-version.
Titta istället på 13th Age eller Dungeon World.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
anth;n346851 said:
Tycker man om DnD4 kommer man antagligen inte tycka om någon annan DnD-version.
Titta istället på 13th Age eller Dungeon World.
Bjäfs. Tycker mycket om 4E samtidigt som jag gillar OSR.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bolongo;n346850 said:
Konvertering är busenkelt. Det enda svåra är att monster i andra spel inte är lika roliga som de konstruktörerna gjort specifikt för 13A. Så du måste antingen hitta på kul förmågor själv (eller göra som jag, sno och reskinna från existerande monster) eller leva med att monstren blir lika tråkiga som originalspelet.

Sedan är min upplevelse att det är klurigt att köra sandlåda i, men jag kanske bara är dålig på det. Ken Hite lyckas ju uppenbarligen...
(Edit: jag skulle gissa att han gör som Rasmus, bara preppar det som är i den proximala utvecklingszonen. Det blir ju ingen blorb av det på det viset, men jag tror som God45 att 4e/13A knappast funkar för blorb.)

Ja just det, det finns ett projekt som heter Hellenistika, skrivet av Ken Hite, vars kickstarter jag tror blivit uppskjuten pga viruset. Det är annonserat att det skall vara för 5e, men om man följer KARTAS vet man att Kens hemmakampanj som det baseras på spelas i 13A. Jag antar att 5e är mer kommersiellt gångbart. Jag kommer IAF bara att backa det om det erbjuds en 13A-version...
Kul att få lite representation från 13A! Och kul att det är skojiga monster. Varför är just det svårt för sandbox tycker du?

Jag hittade också Hellenika! Grekiskt D&D på tapeten just nu. :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
RasmusL;n346848 said:
Det GÅR ju att göra om en accepterar att alla encounters måste detalj-designas per spelmöte utifrån spelarnas power level. Det blir inte ren sandbox, men jag har gjort det och det var kul! Jag utgick bara ifrån var spelarna befann sig, gjorde lite gissningar och preppade det som fanns i närheten/i spelarnas väg. Kräver lite överenskommelser kring att en inte sabbar preppen med flit från spelarnas sida men det tror jag att de flesta r helt okej med (och om det händer något oväntat är det ju inte svårt att vispa ihop en encounter på 10 min paus).
Varför måste 4E-encounters vara balanserade? Min idé är att skapa bebodda platser och sen slänga ihop encounters utifrån vilka som bor där och hur många de är och spelarnas beteende. Ifall spelarna bara knallar in får de ett stort encounter. Ifall de smyger får de två små encounters. Ifall de lägger tid på att göra research, guerillakrigsföring, letar upp monstrets svagheter, samlar allierade eller bryter monstrens allianser så blir deras encounters lättare.

Skulle detta passa i 5e men inte 4e?

Är 4e bara kul om striderna är balanserade inom sig själva?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Sodivra;n346859 said:
Varför måste 4E-encounters vara balanserade? Min idé är att skapa bebodda platser och sen slänga ihop encounters utifrån vilka som bor där och hur många de är och spelarnas beteende. Ifall spelarna bara knallar in får de ett stort encounter. Ifall de smyger får de två små encounters. Ifall de lägger tid på att göra research, guerillakrigsföring, letar upp monstrets svagheter, samlar allierade eller bryter monstrens allianser så blir deras encounters lättare.

Varför skulle detta passa i 5e men inte 4e? :) Är 4e bara kul om striderna är balanserade inom sig själva?
4e är ett krigsspel som låtsas vara ett rollspel. 4e strider tar lång tid och är huvud attaraktionen. En obalanserad strid som är för lätt tar lång tid och är väldigt tråkig. En för svår strid tar lång tid men man vet efter 10 minuter att man inte kan vinna.

Eller så här en strid som tar 30 minuter i 5ed tar 2 och en halv timme i 4ed. Det är inte ett problem så länge striderna är roliga att spela. Men har du en tråkig strid i 5ed är det ett mycket mindre problem.
 
Top