Saker vi skapat i år

Ett skapande jag pysslar med utanför rolllspelshobbyn är möjligen lite halvudda: jag är inte en troende person överhuvudtaget, men är ändå förtjust i kyrklighet, i liturgi och bibeltext, och har sedan några år roat mig med att skriva små psalmer. Mest som en förströelse eller hur man säger, kul att öva på versmått utan att behöva komma på massa egna motiv. Extra kul att en kompositörvän (likaledes ateist) ibland hoppar in och tonsätter:

1000022628.jpg

Last edited:
"Gjort" implicerar "blivit klar"; och det har jag ju inte. Jag har skrivit på Luna City Blues och jag har jobbat med layouten till Rotsystem 2.0 och Kutulu: Handbok för scenariokonstruktion, men ingen av de grejerna kommer jag få ut genom dörren innan nyår.

Jag har hittat på och spellett ett äventyr till Luna City Blues, men det är inte renskrivet och kan inte läsas av nån annan, så det räknas inte heller.

Kanske Kutulus reviderade grundbok? Vete fan alltså, senaste filen är från femte januari eller nåt, så jag gissar att jag släppte den boken innan förra nyåret.

För att vara nån som ändå ser sig själv som en av de mer produktiva rollspelsskaparna så har jag varit jävla dålig på att leva upp till det de senaste åren. Förhoppningsvis blir det bättring 2026.

Det låter som att du skrivit en massa ju! Jag tycker du är för hård mot dig själv. Det är liksom inget egenvärde att saker ska bli klara just under 2025!

Ett skapande jag pysslar med utanför rolllspelshobbyn är möjligen lite halvudda: jag är inte en troende person överhuvudtaget, men är ändå förtjust i kyrklighet, i liturgi och bibeltext, och har sedan några år roat mig med att skriva små psalmer. Mest som en förströelse eller hur man säger, kul att öva på versmått utan att behöva komma på massa egna motiv. Extra kul att en kompositörvän (likaledes ateist) ibland hoppar in och tonsätter:

View attachment 27250
Intressant hobby! Jag är troligen den ateist i landet som gått mest i kyrkan, så jag förstår din fascination. Blir det release på Spotify under 2026?

Jag skrev nya grundregler till Symbaroum där jag balanserade om alla förmågor, gjorde ett mycket enklare köpsystemet och introducerade förlängda konflikter.

Passade på att skriva om magisystemet också och göra det mer tematiskt:

...och gjorde kort för alla förmågor:

Har lagt upp/fört över Mindless Gamings En Garde!, I skuggan av La Fronde, vårt En Garde! III och Pirater! till Publit och passat på att uppdatera dem en del. Vi har även givit ut en artikelsamling, Appendix #1, med material till En Garde! III, Pirater!, Leviathan, Skuggornas mästare och Bortom. Det är första gången på många många år som flera av oss mår så pass bra att det har blivit något alls - så andra del av artikelsamlingarna är på gång, liksom Jericho till Leviathan.

Har lagt upp/fört över Mindless Gamings En Garde!, I skuggan av La Fronde, vårt En Garde! III och Pirater! till Publit och passat på att uppdatera dem en del. Vi har även givit ut en artikelsamling, Appendix #1, med material till En Garde! III, Pirater!, Leviathan, Skuggornas mästare och Bortom. Det är första gången på många många år som flera av oss mår så pass bra att det har blivit något alls - så andra del av artikelsamlingarna är på gång, liksom Jericho till Leviathan.

Väldigt kul att höra!

Jag har skapat staden Ambrilla. Lika stort som Kristianstad ungefär, både till yta och till invånare, dock är Ambrilla mer levande än Kristianstad. Borgmästaren Karl Kancadian brinner verkligen för att göra det som är bäst för staden. Han försöker så got han kan hålla stadens kriminella i shack samtidigt som han balanserar politiska grupperingar till höger och vänster. Ambrilla är även den stad där mina två rollspelsgrupper har startat sina respektive äventyr. Tokroligt att låta dem "stöta" på varandra utan att de vet om att det är riktiga spelare. Jag planerar att vid något tillfälle låta slå ihop grupperna under en one-shot och låta dem spela tillsammans hela gänget.

För övrigt är det småplock som har skapats. Karaktärsdrag, områden, npc-grupper, lite historia osv osv. Inget som är 100% klart dock. Det kanske blir under 2026, håll tummarna.

Jag skrev på annan plats på forumet, men postar här också. Jag har lagt ut embryot till mitt agent-super-rollspel I Rikets Tjänst för allmän beskådan och spelat scenariot Avhopparen och några scenarion till med ett par olika spelgrupper med lovande återkoppling. Under 2026 tänkte jag skriva vidare på det och kanske även jobba med illustratör och layoutare för att få något som man skulle kunna publicera i någon form.

View attachment 27250

Fantastiskt!

Jag och @Henkedge (Kerbango) fick ihop våra regelexpansioner om Rustningar och om Vapen till Drakar och Demoner, och släppte dem som PDFer på DRTRPG:

Med hjälp av Daniel Lehto finns de nu även som ett sammanslaget fysiskt häfte:

Riktigt häftigt att få se sitt alster som en riktig, fysisk produkt.

Trodde inte jag skulle få så mycket gjort i år men det verkar ändå blivit en hygglig mängd grejer.

Började året med att släppa mitt kanske mest ambitiösa soloprojekt: The fate of Shamshir, en gratis tredjepartskampanj till Coriolis, den Tredje Horisonten. Två(!) eminenta recensioner av kampanjen har gjorts här på forumet, en av Lemur och en av God45.

Sen har jag hunnit med att skriva ihop ett regelkompendium till DoD23/Dragonbane, Vagnsbyggarens codex, som ger stöd för modulär vagnar och droskor.

Stoltaste är jag nog dock över att jag lyckades kamma hem förstapriset i PBS:s enbladstävling med Tills döden skiljer Er åt till Skjut dom i huvudet! 🏆

Avslutningsvis har jag även fått ihop två bidrag till Delta Greens årliga Shotgun scenario tävling, Vengeance, burning bright och Gatecrasher.

Nästa år väntar mer grejer till Skjut dom i huvudet och eventuellt också att jag får klart mitt MÖRK BORG-hack.

Last edited:
Back