Saker ni inte orkar spelleda

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Western IV, jag som ändå normalt inte har problem med att läsa regler klarar inte detta, detta gjorde iofs att jag skrev ett eget Western spel, ska bara speltesta det.

DnD , jag har försökt, men det faller på ett par problem. Jag tycker inte om levels, jag är för KSR skolad helt enkelt. Jag tycker det är för många regler var och varannan spel är ju någon form av special regler. Jag vill inte spela med rutnät och jag tycker flera av grundbokens raser är fåniga (framförallt gnomer)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Western IV är den största heartbreaker jag någonsin sett. Har kört en kampanj och deltagit i två, för alla vill spela det för det är typ ett helt fantastiskt settingbygge med de bästa illustrationerna någonsin, och underbart karaktärsskapande... men reglerna är en katastrof. Jag vill jättegärna spelleda mer Western, men jag kan inte se det hända, om inte någon svänger ihop ett helt nytt regelsystem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vampire - Kindred of the East. Western-syndromet cranked up to eleven. Fantastisk setting, katastrofalt regelsystem, men till skillnad från Western har KotE dessutom problem med att hålla rätt ton, och känns alldeles för ofta lökigt eller orientalistiskt. Dessutom überkomplicerat och jättesvårt att få spelare entusiastiska kring, eftersom det mer eller mindre förutsätter att man är intresserad av dharmisk filosofi... allt detta är väldigt sorgligt, för kindred of the east är intressantare varelser än vampyrerna i Vampire. Jag har skrivit utförligt om orsakerna till detta på min blogg.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alla nischade indiespel någonsin. Jag älskar på pappret saker som Alienòr, My Life With Master, Noumenon, The Shab al-Hiri Roach, Bliss Stage, Montsegur, och spelar dem gärna. Men jag vill fan aldrig, i praktiken, spelleda dem. Till och med spel jag på sätt och vis älskar såsom Apocalypse Wörld, Tribe 8 och Noir är egentligen för nischade för mig. Jag är helt enkelt helt ointresserad av rollspel som tvingar mig att spelleda på ett visst sätt och vissa specifika historier. Jag är full av egna idéer jag vill ha utlopp för. I praktiken, utöver skräck-one shots, spelleder jag därför uteslutande stora, breda neotradrollspel som Vampire, Eon, Western, Star Wars och Neotech.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Vampire - Kindred of the East. Western-syndromet cranked up to eleven. Fantastisk setting, katastrofalt regelsystem, men till skillnad från Western har KotE dessutom problem med att hålla rätt ton, och känns alldeles för ofta lökigt eller orientalistiskt. Dessutom überkomplicerat och jättesvårt att få spelare entusiastiska kring, eftersom det mer eller mindre förutsätter att man är intresserad av dharmisk filosofi... allt detta är väldigt sorgligt, för kindred of the east är intressantare varelser än vampyrerna i Vampire. Jag har skrivit utförligt om orsakerna till detta på min blogg.
Ja. De passar dåligt in i Vampire. Reglerna är katafuckingstrof och instruktionerna på hur man ska spela är noll med noll skrivna settings som faktiskt är färdiga och går att spela i trotts tre försök till city books.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ars Magica. Jag har velat köra en fet AM-kampanj sedan 90-talet. Mitt första försök stupade under Session Zero. Mitt andra försökt rann ut i sanden efter 14 spelmöten (då hade vi knappt börjat röra vid kampanjens centrala delar). Och när jag tittar på detta underbara spel med sin fantastiska setting och spännande regler idag så känner jag bara - jag orkar inte. Det är för mycket att läsa in, för mycket att plugga in, för stort och komplext att köra, för bokföringskrävande. Det kommer nog att förbli en ouppfylld dröm.
Spela det med One Roll Engine. Liknande mekanik, men mycket, mycket enklare, öppnare och flexiblare.

P.S. Jag visste att det fanns - "Kingdom of Nain" är din färdigpacketerade ersatz-Ars Magica :)


Fråga mig inte varför kungariket heter "dvärg" på franska ;)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Spel som jag verkligen vill spelleda men inte orkar? Ja, det är nog inte så många, men jag är rädd att nya Neotech kvalar in här. Det är helt fantastiskt coolt, men så mycket text... Väldigt synd.

Det här är f.ö ett gott betyg, på sitt sätt, för få spel nuförtiden ger mig den här "Oh! Vill spela!"-känslan.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Mage the Ascension. Jag gillar grundtanken men jag orkar inte gå från bok till egen kampanj. Too much.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Tack. Dock får det här mig att känna något - jag orkar inte konvertera till ett annat system.
Ja, jag skulle nog inte konvertera Ars Magica per se, snarare köra på REIGN och "Mytiska Europa" som en homebrewsetting.

Ser det nog som en fördel att kasta ut alla "husen" genom fönstret och istället låta spelgruppen beskriva ett lokalt magikertorn, kanske någonstans i Götaland under 1200-tal med kopplingar till Bjälbosläkten, på Cypern under Rickard Lejonjärtas erövring eller vid Karl den Stores Aachen och sedan bygga upp rivaler tillsammans med spelgruppen genom en kombo av fritt spånande och historisk inspiration.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Alla nischade indiespel någonsin. Jag älskar på pappret saker som Alienòr, My Life With Master, Noumenon, The Shab al-Hiri Roach, Bliss Stage, Montsegur, och spelar dem gärna. Men jag vill fan aldrig, i praktiken, spelleda dem.
Tur att flera av dom inte har någon spelledare, så där är det bara att spela på!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Over the Edge

Har läst allt till det. Älskar settingen. Spelade kortspelet en massa på tiden det begav sig.

Men att faktiskt SLa det? Alldeles för intimiderande.

IOFS är den nya upplagan tydlig med att det spelas bäst i one-shots eller relativt korta arcs, och det sänker ju tröskeln något.
Å andra sidan får jag aldrig med min vanliga spelgrupp på det, för de vill bara spela fleråriga kampanjer...
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Unknown Armies 3:e ed. Jag har spelat och tyckt mycket om tidigare editioner, men kommer bara inte igenom den nya utgåvan – trots att det är ett spel jag nog skulle tycka mycket om. Det är något rörigt över layouten, och jag gillar inte bilderna.

Mouseguard. Tror jag skulle älska det, men orkar bara inte igenom boken.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Planescape

Skulle vilja djupdyka i den settingen, särskilt eftersom Troika! erbjuder ett superenkelt regelverk till. Men bara jag försöker orientera mig i vart jag ska börja så blir jag matt. Har öppnat flera böcker men bara kommit ett par sidor innan jag börjar tänka på annat.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag skulle tippa på att det är Svarta Solen (Vildhjärta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm) som mer stor säkerhet inte kommer bli av. Har fortfarande inte orkat läsa vidare i Eldsjäl och Likstorm för Snösaga tog liksom musten ur mig. Dessutom behöver jag göra våld på en hel del av berättelsen för att jag inte ska må psykiskt dåligt över alla påtvingade saker som händer vad man än gör.

Jag hoppas fortfarande att det kommer kunna bli en riktigt fet MUA-kampanj någon gång och jag hoppas på Törnetronen, men vi har bara varit och skrapat lite på ytan i båda dessa. Oklart om vi någonsin kommer orka ta oss igenom dem.

Jag är tämligen säker på att jag aldrig kommer spela Chock: Åter från graven, eller iaf inte med de bifogade regelverken.

Jag har lite svårt att tro att jag någonsin kommer spelleda The Great Pendragon Campaign som jag köpte för några år sedan, men fortfarande inte öppnat. Samma gäller för DnD´s War of the burning sky. Warhammers Enemy within är också högst oklart om den kommer bli av någon gång. Det krävs helt enkelt tid som jag har svårt att tro kommer vara disponibel i spelgruppen.

Den här tråden gör mig ledsen och får drömmar och verklighetschecken att kollidera på ett högst sorgligt sätt :(
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Planescape

Skulle vilja djupdyka i den settingen, särskilt eftersom Troika! erbjuder ett superenkelt regelverk till. Men bara jag försöker orientera mig i vart jag ska börja så blir jag matt. Har öppnat flera böcker men bara kommit ett par sidor innan jag börjar tänka på annat.
Ooo, spännande tanke att kombinera Planescape och Troika!
 
Top