Saker ni inte orkar spelleda

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Det har varit flera saker som jag i åratals inte orkat sätta mig in i av olika orsaker. Jag vill spelleda dessa saker men jag har bara inte orken.

Degenesis
Primal punk. Dels är det på tyska och dels har regelsystemet fått dålig kritik men jag gillar Mad Max-estetiken i spelet och vill verkligen testa det.

Don't Rest Your Head
Själva staden i mardrömmen är väldigt lockande men jag tycker kurvan är allt för hög för att jag ska orka sätta mig in i det.

Unknown Armies, City of Mist
Båda är urban fantasy och både Unknown Armies (1-2ED) och City of Mist har ett väldigt bra regelsystem på pappret. Jag har länge velat testa dessa men City of Mist ligger på typ 400 sidor och Unknown Armies är inte långt därifrån. Jag vet att jag kan hitta spel som är på 2-3 sidor och ha väldigt kul med dem så att bara sätta mig in i dessa spel kommer att ta för mycket tid. Dessutom har jag nu kommit på idén att kombinera dessa två. Magiska fakulteter som består av sagohjältar som trycks ned av staden.

Kingdom of Nothing
Urban fantasy, där man spelar hemlösa som sugits in i Intigheten och försöker motverka världens förstörelse. Skulle säkert kunna kombinera detta med de två spelen i rubriken ovan. Jag orkar inte läsa spelet då bakgrunden är på tok för störande. Blir trött bara jag läser några sidor. Bad spelskaparen om en pdf utan bakgrund men fick tillbaka svaret "Men då är ju spelet inte lika snyggt". Tja... den är inte snyggare med bakgrunden, faktiskt.

Gemini
Jag har lite svårt att kunna förklara estetiken, för jag ser ingen röd tråd i bilderna. Jag har skrivit en fet kampanj och spelat ut alla delar förutom den sista, där sista delen består av en inception-liknande grej där man spelar ut ett fältslag i tre delar ... samtidigt - fältslaget, heist och ett samtal. Den senare påverkar de förra. Det är så mycket att förbereda att jag inte vet var jag ska börja, särskilt som jag måste bygga upp allting från grunden, då det knappt finns något innan som jag kan bygga vidare på, eftersom allt kommer vara ett stort avslöjande om vilka rollpersonerna egentligen är.

Jag hade velat skriva ihop kampanjen och släppa det som pdf. Pappren ligger och väntar på mig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Eon
Det finns en sida av mig som ibland känner lockelse till simulatoriska system. Men så fort jag börjar läsa reglerna så tar mitt förnuft över.
Annars gillar jag Eons culture-gaming aspekt och tycker den nya utgåvan är väldigt fin och välgjord.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Kanske Night's Black Agents. Såna uppdragsbaserade investigation-spel i allmänhet kan jag ofta tycka är coola i princip men inser att de kräver mer prepp än jag själv är bekväm med för att det ska bli en tillfredsställande spelupplevelse.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Rogue Trader, FFGs version
Älskar världen, men när jag ser tegelstenen till bok, fulltjockad med regler och tänker på hur mkt lore jag borde ha bättre koll på... nej, det blir inte av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Eclipse Phase
Det är bara… så mycket. Det är ett oerhört rikt världsbygge, med massa plotter och detaljer. I ett super-informationssamhälle där i princip alla människor har tillgång till all information alltid, inklusive ett ständigt övervakningssamhälle där allt alltid filmas och är tillgängligt för alla. Det här betyder alltså att rollpersonerna i princip när som helst kan fråga mig om vad som helst och jag behöver kunna det, om jag inte vill riskera att motsäga det officiella materialet.

I kombination med att de äventyr jag läst till spelet varit ganska linjära och stridsfokuserade skräpäventyr har det hittills gjort att jag helt enkelt inte orkat. Ibland har jag funderat på att bygga en egen modifierad EP-värld med lite mindre kitchen sink och där jag känner mig lite mer OK med att bara make shit up och inte ta hänsyn till allt som står i böckerna. Men det har inte blivit av. Can't be arsed.


Det är nog det enda jag vill men inte orkar spelleda. Sen finns det ju andra som jag vill spelleda men inte spelleder av andra skäl – mest för att jag inte får grepp om hur jag skulle spelleda dem, hur jag skulle bygga scenarier till dem som jag skulle finna givande – typ Engel och Nobilis. Jag gillar världsbyggena men fattar bara inte hur jag skulle spelleda.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Aldrig på grund av att jag behöver sätta mig in i saker (oddsen är att om jag tycker det är det minsta intressant så har jag snarare redan satt mig in i det, och byggt om en massa, bara för att).

Men jag kommer nog aldrig orka leta ihop en spelgrupp för att spelleda Twilight 2000. Nu är det mest baserat på erfarenheter som är drygt 30 år gamla och kanske inte relevanta längre. Men det rollspelet hade en förmåga att dra till sig en hel del människor av typen "...och äntligen kommer folket resa sig och skjuta alla sossar", vilket är en gruppering jag inte har någon större lust att umgås med.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ars Magica. Jag har velat köra en fet AM-kampanj sedan 90-talet. Mitt första försök stupade under Session Zero. Mitt andra försökt rann ut i sanden efter 14 spelmöten (då hade vi knappt börjat röra vid kampanjens centrala delar). Och när jag tittar på detta underbara spel med sin fantastiska setting och spännande regler idag så känner jag bara - jag orkar inte. Det är för mycket att läsa in, för mycket att plugga in, för stort och komplext att köra, för bokföringskrävande. Det kommer nog att förbli en ouppfylld dröm.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Western fick huvudvärk bara av att se tjockleken på regelboken

DnD 5e. Jag avskyr DnD with a vengeance , det symboliserar allt jag avskyr med rollspel


Nya kult på grund av Pbta... jag har inte riktigt hajat det där med moves och när dom ska appliceras och vilka moves som skall appliceras när , dessutom känns det begränsande att hålla sig inom moves och vad gör man när nått inte täcks av ett move
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag kan plussa på Ars Magica men det kommer nog ändå ganska långt efter Burning Wheel. BW verkar så fett, men bara själva tanken på att SLa det gör mig fullkomligt skräckslagen. Folk har försökt övertala mig att det är hur enkelt som helst, men det hjälper inte. Båda dom två är kanske mer at det känns svårt snarare än att jag inte orkar. Spel som jag verkligen inte orkar skulle nog vara de flesta spel som har mer än kanske 3 sidor lore.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
2300AD. Fantastisk spelvärld. Meckiga regler. En omfattande kampanj. Jag vill men orkar verkligen inte ta itu med detta.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag syftade på originalet från 80-talet. Det finns en ny utgåva alltså?
Traveller 2300 kom 1986, men andra utgåvan döptes om till 2300AD och släpptes 1988.

Det finns också en 2300AD som släpptes 2015, och är en "expansion" till första utgåvan av Mongoose Traveller. Det är 2300AD, men kräver grundreglerna från MgT1.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Du menar Traveller?
Ja jag menar Traveller 2300 som i andra utgåvan bytte namn till 2300AD. Jag har båda utgåvorna men har bara läst delar. Skillnaderna är, som jag förstått det, marginella. Har faktiskt Star Cruiser också, mest för att jag fick tillfälle att köpa det tillsammans med något annat. Även om jag skulle ge mig på att spelleda tror jag inte att jag skulle använda de brädspeliga rymdstridsreglerna. Jag gillar stilen men har inte hört någon som tycker att reglerna är bra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
De som känns mest aktuella just nu:

The One Ring och Svavelvinter
I båda fallen av samma skäl, jag känner inte att jag orkar hitta spelgrupper som vill ta sig an dem med den investering jag tror krävs.
(Fast sen är det delvis olika. ToR för att mina krav är höga, jag vill kunna använda mina Midgårdskunskaper utan att behöva förklara dem, och jag har vissa förväntningar på att gestaltningen ska rimma med böckernas anda. Svavelvinter för att tröskeln till spelvärlden tyvärr är rätt hög och där det känns som att möjligheterna att lära sig efterhand är små.)

Sen finns det annat jag nog inte kommer att SLa men där det inte är beroende av min ork.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag har inga problem med att sätta mig in i regelsystem, men jag har problem med regelsystem som kräver att spelarna gör det.
Jag skulle gärna spelleda Ars magica, Rolemaster och Burning empire. Men bara tanken att försöka förklara reglerna för någon som inte läst regelboken ger mig mardrömmar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag har inga problem med att sätta mig in i regelsystem, men jag har problem med regelsystem som kräver att spelarna gör det.
Jag skulle gärna spelleda Ars magica, Rolemaster och Burning empire. Men bara tanken att försöka förklara reglerna för någon som inte läst regelboken ger mig mardrömmar.
Dito, och typ samma lista med spel också. :)

Fast jag har ju fuskat. Burning empires spelar vi nästan nu, efter att jag portat över settingen till Ökenros.
Att porta över Ars Magica till ... gud vet vad ... OSR? ... blir nog den framkomliga vägen där.
 
Top