Nekromanti Sagan om ringen, en epok går i graven.

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Harrÿ Pôtter då?

Narniaserien var bland det första jag läste som inte kom från skolan eller den ungdomsbokklubb jag var medlem i som liten. Så det var indirekt den som fick mig att läsa Härskarringen också, eftersom den var "på tur"...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Har vi inte redan...

Men det är ju onekligen så att många av de som gillar Tolkien väldigt ofta har svårt att förstå hur det kan finnas folk som inte delar deras åsikt, då Tolkien-fanatikerna tycker att han är så "mästerlig"! Och då är det ganska kul att påpeka att så inte är fallet. Om inte annat för att se hur lätt man kan reta Tolkien-fanatiker.

/Skuggvarg
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Har vi inte redan...

Vissa kanske lyckas bli uppretade av detta. Själv söker jag argument varför han inte är bra. Krille har gett det, vilket jag respekterar, men de enda du har sagt är: "Tolkien suger, och han skriver skit".

Må så vara att det kanske höjs ett par upprörda röster mot detta, men det är knappast någon som tar dig på allvar.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Har vi inte redan...

de enda du har sagt är: "Tolkien suger, och han skriver skit".
Nu far du med osanning! Jag har talat om min åsikt, och jag har också motiverat varför.

Kan du respektera det ???

/Skuggvarg - irriterar sig stundtals enormt mycket på Blackie
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Har vi inte redan...

Det kanske är en känslig grej för dem. Vad vet jag? Jag gillar bara Tolkien, som författare, inte som något att försvara eller bli upprörd över när någon säger något illa om honom. Det händer förstås rätt ofta av den enkla anledningen du nämnde. De är lättretade.

Era argument har dessutom varit väldigt bra, men eftersom det handlar om olika värderingar från person till person så kan man aldrig få ut något vettigt ur den här diskussionen. Visst, man kan säga att tolv gillar Tolkien och sju gör det inte (nu drog jag bara till med ett par siffror) och det skulle man lika gärna kunna göra en poll om.

Dessutom har den här tråden hamnat lite på sniskan enligt mig. Även om Sagan om Ringen fortfarande är inblandad så har det ingenting med inlägget från början att göra. Men eftersom det inlägget var lite torftigt så var det självklart att det skulle utvecklas till något annat. Det är ju trots allt rollspel.nu vi är på. :gremwink:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Har vi inte redan...

Jag har inte sagt att du har fel, som du hävdar att ingen kan göra i inlägget, men jag respekterar heller inte en åsikt som bara grundas på "jag tycker så". Jag förstår att du har den åsikten, mycket väl t.o.m. Jag förstår att du tycker om att reta upp människor som inte har den åsikten. Det också förstår jag mycket väl.
Dock kan jag inte respektera en åsikt utan något konkret argument. Det fick jag av Krille.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Harrÿ Pôtter då?

Det var Eddings som fick mig att läsa Härskarringen, så delar av den här tråden känns lite småironisk för mig.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Har vi inte redan...

Så du menar att jag inte på något vis lägger fram konkreta argument till varför jag tycker att Tolkien skriver dåligt? När jag säger att han skriver texter som enligt mig inte har någon intelligens och humor, är det inte argument?
Vad för sorts argument är du egentligen ute efter? Tolkien är helt enkelt inte en bra historieberättare, han var i första hand historiker och språkprofessor.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Har vi inte redan...

Sant. Mitt ursprungliga svar till det ursprungliga inlägget höll sig dock till ämnet, det var först efter att jag ifrågasatt varför det skulle vara en så stor katastrof att folk såg filmen men inte läste böckerna, som en del Tolkien-fans började argumentera emot, varpå det urartade igen, som vanligt. Men jag tänker lägga ner min del i den här diskussionen nu, eftersom det ändå inte leder någonstans.

/Skuggvarg
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Skuggvarg-citat

Dina argument om varför Tolkien skriver dåligt började inte ploppa upp förrän Krille had sagt det om berättarstilen. Det som du utöver det slängt ur dej är saker som dessa:

"Böckerna suger ju ändå"
"Han skriver som en kratta"
"Själv har jag svårt att påpeka några konkreta brister"
"Jag kan aldrig låta bli att käfta emot när det dyker upp någon som gillar Tolkien" (Det förklarar varför du har så många inlägg då eller?)
"...om inte annat för att se hur lätt det är att reta Tolkien-fanatiker."

De inledande citaten är saker du sagt om Tolkien, och de sista är bevis för att du gör det bara för att jävlas. Och sen så vill du att jag ska respektera vad du tycker?
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Orättvis behandling!

Så bara för att jag kom med sena argument och för att jag sagt att jag tycker det är kul att jävlas, ska jag inte respekteras?
Hörrudu, din fisförnäma, semipretentiösa ärketurk, du ville ha argument, och jag presenterade argument, men det var tydligen inte gott nog åt dig???

De citat du så snyggt och prydligt radar upp har du ju tagit ur sina sammanhang, så när man läser dem så här blir de ju ganska tydligt vinklade!
Du ser tydligen bara det du vill se, din trångsinta lilla...

HUR många argument ska jag egentligen behöva för att försvara min åsikt att Tolkien var en dålig historieberättare?

Argument 1: Han skriver som en kratta. Segt, tråkigt, inget liv i texten. Många detaljer, ingen fart.

Argument 2: Saknar intelligens och humor i texten. Jag jämför med Eddings skrivsätt.

Räcker inte det?

Jag har en åsikt, och jag har också visat mina argument för att stödja min åsikt. Om du inte är nöjd med det kan du ju för fan *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*, *censur*...och hör sen!

/Skuggvarg - extremt lättretad och riktigt jävla skittjurig nu
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japps !!

Har inte själv läst bökerna ännu.. Men jag tror deffinitivt är en bra grej för att öka intresset.
Efterssom många av ungarna på mitt jobb snackar om just Harry Potter & filmerna.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
(O)rättvis behandling!

Så bara för att jag kom med sena argument och för att jag sagt att jag tycker det är kul att jävlas, ska jag inte respekteras?
Jag har aldrig sagt att du inte ska respekteras. Jag sa bara att du inte ska förvänta dig att jag respekterar någon som ger sig ut för att jävlas med folk, för det, gode Skuggvarg, är inte det minsta svårt, vilket jag uppenbarligen bevisat om man ser till din reaktion på mitt inlägg.
Ja, jag gjorde det bara för att jävlas, men ibland kanske man behöver smaka på sin egen medicin?

/Black Dwarf, tänker inte ens försöka kommentera alla förolämpningar som var packade i det inlägget.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: (O)rättvis behandling!

Jag försäkrar dig, mitt lilla irritationsobjekt, att jag inte la mig i diskussionen från början med syftet att jävlas, men när det blev för mycket Tolkien-fjäsk började jag tröttna, och bestämde mig för att jävlas.
Jag förstår att du skrev som du gjorde för att jävlas men jag kan lik förbannat inte låta bli att ta åt mig och bevisa för dig och resten av folket här hur extremt lättretad jag är.
Trångsinthet, tjurskallighet och idiotiska kommentarer är ett bra sätt att få mig förbannad, så nu vet ni det.

/Skuggvarg - vreden är min motor
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: (O)rättvis behandling!

Då skall jag komma med ett tips. Lämna tangentbordet ett tag, ta en promenad (det kan räcka att gå runt huset några varv), gå och handla, läs en serietidning, gå på toaletten eller gör någonting annat. För ilska kommer förr eller senare att leda till en förolämpning på någon som anses för grov, vilket sedan leder till varningar och avstängningar.

Dina senaste inlägg är väldigt nära gränsen för vad jag tycker är lämpligt här. Att du sedan säger att du är lättretad kan jag inte lägga någon vikt vid, du får helt enkelt göra proceduren ovan oftare.

Kort sagt, skärpning.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: (O)rättvis behandling!

Bör jag se det som en varning?
Jag har inte för vana att förolämpa folk, men nu tyckte jag Blackie var rakt av oförskämd mot mig, därför svarade jag som jag gjorde. Som jag ser det var det han som trissade upp saken mer och mer.
Jag vet nog var den där fina gränsen går för vad som är lämpligt och olämpligt, och jag vet att jag är förbannat nära den nu, men jag går inte över den.
Hellre ignorerar jag Blackie för tid och evighet än börjar slänga ur mig en massa förolämpningar. "Ärketurk" kan knappast ses som allvarligt.
Normalt hetsar jag heller aldrig upp mig så här mycket, men de senaste dagarna har inte allt varit som det borde.
Det är hur som helst ingen ursäkt, men en sorts förklaring.

/Skuggvarg - skiter i det mesta just nu
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Narnia

Jo Narnia var även det första jag läste! Och jag tyckte de var så bra att jag plöjde varje bok på en dag... (påpassligt nog var jag sjuk när jag började läsa dem, fick dem i födelsedags present om jag minns rätt.)

De är nog också de böcker jag har läst snabbast... Jag kunde helt enkelt inte få nog av dem! (var tolv eller tretton nyss fyllda skulle jag tro, en perfekt ålder att läsa dem i.)

hade jag inte läst dem är risken stor att jag inte hade börjat läsa fantasy över huvud taget...

Jag anar en tränd här! Kan det vara så att just Narnia är inkörsporten tll fantasy för många som är intresserade av genren? Hmm, nästan ett uppslag till ett helt inlägg... :gremwink:

/Herr Balderk
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: (O)rättvis behandling!

Bör jag se det som en varning?

Ja och nej. Det är en uppmaning, och kommer inte tas i bedömning om du skulle fortsätta dumma dig (vilket jag tror och hoppas att du inte kommer att göra).
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
OT: OT

Men eftersom det inlägget var lite torftigt så var det självklart att det skulle utvecklas till något annat. Det är ju trots allt rollspel.nu vi är på.

Nämn ett forum som inte är bra på det :gremwink:
 
Top