Nekromanti Sagan om ringen, en epok går i graven.

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: är det något fel på tolkien?

Själv har jag svårt att påpeka några konkreta brister, då hela trilogin är så hopplöst dåligt skriven.
Det är min åsikt, jag står för den, och ingen kan komma och säga att jag har fel, för jag grundar min åsikt på min egen upplevelse av böckerna.
Vad fick mig att uppleva böckerna på det viset? Om vi begrundar det faktum att jag starkt ogillar Tolkien och älskar Eddings, så ser vi också att det är två helt olika berättarstilar det handlar om. Allt det Eddings har, saknar jag hos Tolkien. Jag ser aldrig något liv i Tolkiens berättande, aldrig någon intelligens eller humor.
Och det gör mig uttråkad.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Människosyn (OT)

Potential till godhet och upplysning? Tveksamt...det räcker med att se sig omkring i samhället, så ser man hur mycket dumt folk gör. Man tappar väldigt lätt hoppet om mänskligheten om man börjar se sig omkring:

Klotter
Stölder
Kidnappningar
Misshandel
Mord
Våldtäkter
Omoraliska politiker

Listan kan göras lång...jag föredrar dock att inte försöka komma på fler saker, jag blir bara deprimerad och desillusionerad.

/Skuggvarg
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: är det något fel på tolkien?

"Kan du ge något konkret exempel på detta?"

Framförallt temposkiftningar på ställen där de inte behövs eller ens bör förekomma. Ett av de ställen som stör mig mest är när två av hobbitarna (minns inte vilka) håller på att käkas upp av det gamla pilträdet. Synnerligen dramatisk och häftig scen... och plötsligt dör hela farten av, eftersom Tom Bombadill kommer skuttande, och Tolkien prompt måste återge hela sången han sjunger och noggrannt beskriva hans gula skor.

Han är mycket förtjust i rent krönikerande också. Sarumans förräderi, enterna vid Isengard, Dödens väg och en kasse andra tillfällen berättas i efterhand av personerna som överlevde dem. Det blir ett tämligen subjektivt, kortfattat och framförallt dialogartat berättande, som enbart säger vad som en person uppfattade och kände och utelämnar vad som händer eller vad andra personer känner.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: är det något fel på tolkien?

Det enda som jag egentligen störde mig på under läsningen var just sångerna som ploppade upp här och var. Men detta problem var överkomligt eftersom det är tämligen lätt att bara hoppa över sångerna.

Det är sant att det inte är lika spännande att läsa en redogörelse av en händelse, men det är först i dessa LotR-debatter, där du dragit upp detta, som jag ens har tänkt över det. Spänningen i böckerna ligger med tyngdpunkten på de stora slagen, eller det stora slaget, skall jag säga eftersom slaget om Isengård (vad jag minns) inte beskrivs så mycket.
Men den sista striden där alla är involverade på ett eller annat sätt, när den flimrar framför ögonen samtidigt som man flyr med blicken över sidan, så snabbt som möjligt bara för att få veta vad som händer näst. De ögonblicken är Tolkien en mästerlig berättare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Du är inte ensam

Jag kanske inte direkt ogillar Tolkien, men jag anser att han är överskattad som berättare. Världen är OK, språket är OK, storyn är OK men berättartekniskt så håller det inte.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Re: är det något fel på tolkien?

"man måste förstå det filosofiska i böckerna för att tycka de är bra"

Menar du den naturromantiska rojalistiska värdekonservatismen då eller? :gremtongue:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Re: är det något fel på tolkien?

"samtidigt som man flyr med blicken över sidan, så snabbt som möjligt bara för att få veta vad som händer näst"

Verlkigen, jag flydde med blicken över sidan för att nå fram till ett intressantare parti. :gremgrin:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: är det något fel på tolkien?

Givetvis har man olika uppfattningar om böcker, eller upplevelser kanske jag borde säga. Jag tycker både Tolkien och Eddings är väldigt bra författare, men de skiljer sig rätt rejält. Bland annat så får man aldrig veta vad karaktärerna i Härskarringen tänker, vilket gör att de blir inte lika djupa. Men i Eddings böcker så tänker de och så.

Jag tycker man kan dela in Tolkien och Eddings i olika fack. Tolkien hamnar i den äldre, sagoberättarfacket, medans Eddings skriver mer modernt, mer likt vilken roman som helst fast i en fantasy-värld.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Har vi inte redan...

Uppenbarligen är det inte sällsynt med folk som ogillar Tolkien. Det är ju flera stycken som dykt ner i den här debatten, som inte kommer ge någonting. Alla som gillade Tolkien innan kommer fortsätta med det och vice versa. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det är upp till var och än. Jag försöker att få mina vänner som inte läst böckerna att börja läsa Härskarringen och gör de inte det är det deras förlust.

Jag uppskattar både boken och filmen mycket, men jag vet inte om jag tycker att de är tillräckligt lika för att epoken ska kunna gå i graven. Det är samma grundidé men det är olika berättartekniker och filmen är lite djupare, medans boken är mer informativ (heter det så? :gremsmile: ).

Jag hoppas att filmen får de som inte läst böckerna att läsa dem, vad de än tycker om dem efteråt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Har vi inte redan...

Uppenbarligen är det inte sällsynt med folk som ogillar Tolkien. Det är ju flera stycken som dykt ner i den här debatten, som inte kommer ge någonting. Alla som gillade Tolkien innan kommer fortsätta med det och vice versa.
Bra kommentar!

Kan vi inte ta en intressantare diskussion i stället? Till exempel diskutera vilka bra, nyskapande fantasyförfattare som trots allt finns (mycket av den fantasy som skrivs idag är tyvärr ren skit, på samma nivå som westernpockets och sånt).

Jag börjar med att (återigen) nämna Storm Constantine, som har en helt egen stil och känsla i sina världar, med en bra berättarteknik och otroligt läckert språk.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Plus minus noll!

Vissa knäppgökar/läsokunniga/litteraturointresserade säger "jag har sett filmen, då läser jag inte boken".

Andra som tänkt att nån gång läsa sätter igång bara för att visa människor (jag) säger åt dom att man måste läsa för att få se filmen. Annars... Har själv övertalat två stycken om att mitt resonemang är det enda rätta. Många börjar läsandet nu, det 'blir av' tack vare att filmen påminner dom.

Sammantaget så har nog filmen ingen inverkan på läsandet.

Obs! Läsokunnig != Knäppgök. Basatt ni vet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kanske det..

Elelr så blir det som så att de blir frälsta av filmen & springer iväg & köper böckerna...
Sen så är de, med lite god vilja, fast i denna underbara värld !
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: är det något fel på tolkien?

jag tycker att tolkien kan slänga sig i väggen i jämförelse med GRR Martin och Raymond E Fesit
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är du helt säker på att det verkligen är så illa? Jag tror snarare att filmen är en utmärkt reklam för både fantasyböcker och rollspelsrörelsen. Om man gillar filmen så borde man även kunna lära sig att gilla rollspel och fantasyböcker. Det ena utesluter inte det andra.
 

Metropolis

Veteran
Joined
27 Jul 2001
Messages
18
Location
Västerås
Missförstå mig rätt..

Illa och illa.. det är mest av allt en reflektion. Naturligtvis får sig Fantasygenren och rollspelsrörelsen ett uppsving, men det jag säger är att det inte kommer att vara sig riktigt likt.

Det jag förfasar mig mest över är att jag överhuvudtaget gör denna reflektion..
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Harrÿ Pôtter då?

Är han ett bra sätt för att få folk att intressera sig för fantasy?

Ja, varför inte? Fast Harry Potter är ju även en barnbok, jag tror inte att så många sjuåringar får ut så mycket av till exempel Robert Jordan. Men det kan ju väcka intresset, och duktiga bibliotikarier/bokhandlare kanske berättar för den nyfikne att det går utmärkt att prova Sagan om Belgarion om man gillade Harry Potter.
 
Top