Nekromanti Sagan om ringen, en epok går i graven.

Metropolis

Veteran
Joined
27 Jul 2001
Messages
18
Location
Västerås
Det är inte helt utan bävan inför min totala nördighet som jag inser att vi står inför ett epokskifte inom fantasy- och rollspelsrörelsen.
Det kommer att växa upp en helt ny generation där det finns folk som inte har läst Sagan om ringen, utan bara sett filmen..
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Yeah, so?

Spelar det någon roll? Böckerna suger ju ändå.
Filmen gav mig det böckerna misslyckades med.

/Skuggvarg - ogillar böckerna, gillar filmen
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nja, det finns en hel del rollspelare som inte är intresserade av litteratur, en hel del har också läst annan fantasy än Tolkien. Skulle gissa på att Jordan och Eddings är mer lästa än Tolkien bland dagens rollspelsungdomar. Filmen kan vara ett sätt för dem att få upp ögonen för boken, så jag ser det som någonting positivt...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: hurra, en som tycker som jag [nt]

Jag skulle nog säga detsamma, då jag trodde att jag var i ganska liten, men stark minoritet om att tycka illa om Tolkien. Här på forumet verkar alla avguda Tolkien.

/Skuggvarg - ler elakt
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
är det något fel på tolkien?

nämen nu e du konstig, man kan väll inte tycka illa om tolkien? :gremshocked:

man måste förstå det filosofiska i böckerna för att tycka de är bra :gremwink:

tycker eddings och sagan om drakens återkomst kan slänga sig i väggen om man jämför med allsmäktiga tolkien.
hur lång tid tog det att skriva eddings böckerna eller inte sagan om drakens återkomst?
sagan om ringen tog åtskilliga år att få ihop, samt att tolkien är mer än bara sagan om ringen trilogin, han är alviskan personifierad, och den maffiga historian om midgård.
baah! du förnedrar fantasy kulturen ifall du nihilerar tolkien som en av de stora!

jo jag avgudar tolkien, och e stolt för det! :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: är det något fel på tolkien?

"samt att tolkien är mer än bara sagan om ringen trilogin, han är alviskan personifierad, och den maffiga historian om midgård."

Det är just det som är problemet. Härskarringen är en ståry som finns till som ursäkt för att presentera en värld, vars historia Tolkien har använt för att utveckla sina språk i. Det är språken som är det viktiga för Tolkien. Historian i världen är till för att språken ska få möjlighet att utvecklas. Världen är till som behållare för språken, och Härskarringen är ett verk avsett att presentera allt ovanstående.

Språken är suveräna. Historian är intressant, och världen är välbyggd. Den episka ståryn i Härskarringen lämnar föga att önska. Tolkien är språkforskare, historiker och akademiker. Men han är inte historieberättare, och det märks: som berättad historia är Härskarringen rätt usel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Det är inte helt utan bävan inför min totala nördighet som jag inser att vi står inför ett epokskifte inom fantasy- och rollspelsrörelsen.
Det kommer att växa upp en helt ny generation där det finns folk som inte har läst Sagan om ringen, utan bara sett filmen..
Å andra sidan är det många fler som har sett filmen än som har läst boken, vilket gör att fler och fler blir insatta i genren och har en chans att förstå vad det är vi håller på med. Jag tror inte att färre personer kommer att läsa böckerna bara för att filmerna finns, tvärtom kanske filmerna uppmuntrar folk att läsa lite (i alla fall i min egen lilla drömvärld där folk är snälla, förnuftiga och nyfikna ). :gremsmile:

/tobias
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Har vi inte redan...

...haft den här diskussionen i en annan tråd alldeles nyligen? :gremwink:

Jag tillhör förövrigt samma minoritet som Skuggvarg och Netfeed :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Har vi inte redan...

"...haft den här diskussionen i en annan tråd alldeles nyligen?"

Jopp. Men det är bara bra att påminna battingarna då och då. :gremwink:
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: är det något fel på tolkien?

Men han är inte historieberättare, och det märks: som berättad historia är Härskarringen rätt usel.

Enligt dig, ja. Allting beror ju på vad man jämför med. Tolkien är bra mycket bättre än den stora grå massan som skriver böcker, men jämför man Tolkien med riktigt stora berättare så framstår han inte alls som bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: är det något fel på tolkien?

"Enligt dig, ja. Allting beror ju på vad man jämför med."

Exakt. Mercedes första A-klasse var ju en suverän bil om man jämför med en Skoda från innan Sovjets fall, men står sig rätt slätt om man jämför med en Lambourghini Countach. Men har man bara erfarenhet av Skoda så är ju Meercedes A-klasse en suverän kärra.

"Tolkien är bra mycket bättre än den stora grå massan som skriver böcker, men jämför man Tolkien med riktigt stora berättare så framstår han inte alls som bra."

Sturgeons lag gäller.

Men visst, jag läser hellre en bok av en författare som är bra språkbyggare, världsbyggare och historiebyggare men usel historieberättare, än en bok av en författare som är usel språkbyggare, världsbyggare, historiebyggare och historieberättare. Tre av fyra är inte så illa ändå.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Re: är det något fel på tolkien?

Men visst, jag läser hellre en bok av en författare som är bra språkbyggare, världsbyggare och historiebyggare men usel historieberättare, än en bok av en författare som är usel språkbyggare, världsbyggare, historiebyggare och historieberättare. Tre av fyra är inte så illa ändå.
Och av de uppräknade måste jag säga att historieberättandet är den minst viktiga av de fyra så länge den egenskapen inte ligger på katastrofal nivå vilket på intet sätt är fallet när det gäller Tolkien.

Eftersom det hela började som en diskussion av film kontra bok så måste jag tillägga att Peter Jackson är en bra mycket skickligare världsbyggare än historieberättare han också.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: är det något fel på tolkien?

En fråga som jag gärna vill ha svar på efter allt ditt svamlande om hur usel historieberättare Tolkien är, är följande:
Kan du ge något konkret exempel på detta? Jag upplevde nämligen en av mitt livs största (litterära) höjdpunkter när jag läste trilogin om härskarringen första gången, och skulle gärna vilja veta vad som fattas.
Kan du svara på det?

/Black Dwarf, vill att Krille ska sätta fingret på nåt i Tolkiens berättarstil som är dåligt.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: är det något fel på tolkien?

nämen nu e du konstig, man kan väll inte tycka illa om tolkien?
Varför inte? Han skriver som en kratta.

man måste förstå det filosofiska i böckerna för att tycka de är bra
Måste man? Jag vill ha en bra historia, sen skiter jag i om det finns filosofi med i bilden eller inte. Tolkien misslyckas med att berätta en historia jag tycker är bra. Peter Jackson lyckas däremot förmedla det Tolkien misslyckades med.

baah! du förnedrar fantasy kulturen ifall du nihilerar tolkien som en av de stora!
Ja.

/Skuggvarg - stolt icke-fan av Tolkien
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
tvärtom kanske filmerna uppmuntrar folk att läsa lite (i alla fall i min egen lilla drömvärld där folk är snälla, förnuftiga och nyfikna ).
Det tråkiga är att de som inte läst böckerna, men älskar filmen, och bestämmer sig för att börja läsa böckerna, kanske blir grymt besvikna. Sen tror jag att du lider av en allvarlig missuppfattning om hur folk är.

/Skuggvarg - desillusionerad
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Har vi inte redan...

Jo, jag får också lite deja vu-vibbar, men jag kan aldrig låta bli att käfta emot när det är någon som glorifierar Tolkien, och då kan de aldrig låta bli att svara, när det dyker upp något så sällsynt (!) som en person som ogillar Tolkien. Och det finnar jag ganska roande.

/Skuggvarg - omänsklig

"Humans amuse me. I never understand their actions, feelings and motivations, but it´s fun to tease them. At least for awhile. Then, when they start to bore the hell out of me, I tend to just destroy them all."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: är det något fel på tolkien?

historieberättandet är den minst viktiga av de fyra så länge den egenskapen inte ligger på katastrofal nivå vilket på intet sätt är fallet när det gäller Tolkien.
Den åsikten får stå för dig.

/Skuggvarg - som anser att Tolkiens historieberättande faktiskt är katastrofalt dåligt
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Människosyn (OT)

Sen tror jag att du lider av en allvarlig missuppfattning om hur folk är.
Nejdå! Jag anser att människor är korkade, trångsynta och elaka (om någon som läser detta är en människa och tar åt sig ber jag om ursäkt). Ibland väljer jag dock att låtsas att det finns potential till godhet och upplysning även i det djupaste mörker. Om filmerna får bara en förslavad dockusåpaknarkare att läsa en bok istället för att hyra en van Damme-rulle på video, så har världen blivit en lite bättre plats.
Jag tror även på Jultomten. :gremsmile:

/tobias
 
Top