Nekromanti Saddam Hussein är död

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Reaktioner och överexponering

Nej, jag har inte varit Kairo som sägs vara riktigt jobbig.
Fast det har nog snarare att göra med att Kairo har mer folk än genomsnittslandet inklämda i en stad.

Jag skulle inte frivilligt dricka kaffe på en gatuservering i Delhi, men bland araber var det riktigt trevligt.
Jag känner en som satte sig på en gatuservering i Damaskus, fick kaffe, kakor och bakelser. När han sedan skulle betala visade det sig att det var inte alls en gatuservering, det var ett äldre par som hade ett par bord i sin lilla trädgård mot gatan. De ville inte alls acceptera några pengar, varför skulle de göra det, han var ju gäst?

Själv har jag blivit stoppad av ökenpolisen i Jordanien när jag körde bil för att de ville bjuda på te. Det har aldrig hänt i Sverige.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Reaktioner och överexponering

Själv har jag blivit stoppad av ökenpolisen i Jordanien när jag körde bil för att de ville bjuda på te.

Blir du stoppad av polisen i Indien så är det mer troligt att de vill att du ska bjuda dem på ett par hundralappar. (-:

--
Åke
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Re: Reaktioner och överexponering

Det är så typiskt svenskt att tycka att oordning och kaos är nånting lite småtrevligt och exotiskt som vi behöver mer av. Oordning är gravt överskattat. Och nu pratar jag inte om min lägenhet som trots upprepade gallringar och bortval av prylar lyckas se ut som valfritt grovsoprum.

Det är bra, trevligt och roligt när man kan lita på att myndigheter, butiker och företag kommer att agera precis som de ska agera och inte helt plötsligt göra lite hursomhelst. Sånt är mindre trevligt, mycket frustrerande och inkräktar på det jag vill göra med mitt liv genom att slösa bort min tid.

Tacka vet jag ordning och reda. Sånt gillar jag.

Att folk är trevliga och generösa har inget med hur pass oordnade eller kaotiska människor är. Det är helt enkelt vanligt trevligt hyfs. Och det kan det behövas massor av. Folk i allmänhet är så jädra otrevliga och snåla. Inte jätteotrevliga men bara lite sådär lagom.

Och visst finns det folk som gillar det där lite ostrukturerade men hur kul är det egentligen?




- ostro
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Reaktioner och överexponering

Själv har jag blivit stoppad av ökenpolisen i Jordanien när jag körde bil för att de ville bjuda på te. Det har aldrig hänt i Sverige.
Kanske beror på att vi svenskar är så inåtvända som vi är?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Reaktioner och överexponering

Tacka vet jag ordning och reda. Sånt gillar jag.
Ordning är bra när det fungerar som ett smörjmedel som får saker att funka smidigt. När den blir ett självändamål som kostar mer att upprätthålla än vad den underlättar så fyller den inte längre någon funktion. Blir den dessutom en fixering som till varje pris måste upprätthållas så har den blivit ett problem.

Sverige ligger någonstans mellan alternativ 2 och 3.
 
Top