Nekromanti Saddam Hussein är död

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Reaktioner och överexponering

ha ha, rena twilight zone...

tror allt annat än dödstraff för Saddam vore bensin på lågorna... men för min del kunde de arkebuserat killen.. fast de gillade ju att hänga folk i Irak "in the good old days". Var väl lite att han skulle smaka sin egen medicin.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Reaktioner och överexponering

Fast jag skulle gissa att en klart större andel irakier ser det som rimligt att döda meningsmotståndare än oss helyllesvenskar.

Inställningen till dödsstraff är rätt osvensk i stora delar av världen, ja. Min fru hade länge ganska svårt att förstå varför de inte bara dödade Mijailovic när de väl hade fått fast honom; det är vad de skulle ha gjort hemma.

På det hela taget tror jag att Saddam ändå skulle ha varit rätt belåten med den där smygfilmen. Dels visade den för hela världen att hans bödlar (i förlängningen: hans motståndare) var kräk, dels att han själv höll sig cool och gav dem rappa svar in i det sista. Det är en mer stilfull sorti än de flesta avrättade tyranner har fått genom åren.

--
Åke
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Reaktioner och överexponering

Tror det där är jäkligt individuellt, faktiskt. En del klär väldigt väl i en skopa cynisk världsåskådning. Kan tänka mig att du är en sådan, Troberg.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Reaktioner och överexponering

Inställningen till dödsstraff är rätt osvensk i stora delar av världen, ja.
Jag skulle vilja utöka det till att säga att inställningen till straff är rätt osvensk i stora delar av världen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Reaktioner och överexponering

En del klär väldigt väl i en skopa cynisk världsåskådning. Kan tänka mig att du är en sådan, Troberg.
Nej, bara cynism funkar inte för mig. Ska den klä mig så måste jag kombinera den med en rejäl skopa sarkasm.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Statens sedvänjor styr mycket

Jag är personligen motståndare till dödsstraff, men jag tänker inte ha mage att sitta här i lugna Sverige och säga att irakierna just nu på inga villkor får avrätta en man med Saddams resumé. Varken risken för misstag eller möjligheten till ånger och strävan att arbeta för att gottgöra sin ondska verkar ha varit faktorer att räkna med i det här fallet.
För att undvika missförstånd: jag är också motståndare till dödsstraff. Jag tänker dock göra en kort samhällsvetenskaplig reflektion. Alla nationer bär med sig en barlast av politiska seder och den påverkar hur "rättvisa skipas" och makthavare byts ut.

I Irak finns tyvärr en lång tradition av att döda "förlorande" makthavare. När monarkin störtades på 1950-talet arkebuserades större delen av kungafamiljen. Saddam Hussein lät döda många av sina underhuggare av olika skäl, och så vidare.

Detta slags förhållande var också ett skäl till varför inbördeskriget i Algeriet på 1990-talet blev så oerhört brutalt. Man föll där tillbaks på traditioner från det blodiga befrielsekriget mot fransmännen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Reaktioner och överexponering

ja, han höll sig rätt cool, gubben, och de andra stod och gapade shiitiska böner och förolämpningar. Rätt risigt att de hängde honom mitt i en mening. "Allah är stor och.." Men det är kanske så saker går till där.. när man ser begravningar och liknade från mellanöstern så är det också en känsla av kaos. Även om det kanske bara är på ytan. Ja ni vet, bilder av en massa killar/gubbar i beiga tenniströjor och gubb-skinnjackor som skriker och skjuter i luften... ni har sett det på TV många gånger.

Hörde just på tysk TV att jänkarna ville skjuta upp avrättningen ett par veckor för att det skulle gå mer ordnat till, medan Irakierna (läs: shiiterna) ville ha ihjäl honom bums! Intressant. Tydligen hade jänkarna "a baad feeling about this".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Reaktioner och överexponering

Hörde just på tysk TV att jänkarna ville skjuta upp avrättningen ett par veckor för att det skulle gå mer ordnat till, medan Irakierna (läs: shiiterna) ville ha ihjäl honom bums! Intressant. Tydligen hade jänkarna "a baad feeling about this".
Tacka tusan för det, det här har ju blivit ännu en kil mellan EU (som fördömer dådet) och USA (som stöttar det, även om de skulle föredragit att vänta). Att det dessutom fått organisationer som Human RIghts Watch och Amnesty International på krigsstigen förstärker inte heller direkt deras position i Irak.

Men det är kanske så saker går till där.. när man ser begravningar och liknade från mellanöstern så är det också en känsla av kaos. Även om det kanske bara är på ytan. Ja ni vet, bilder av en massa killar/gubbar i beiga tenniströjor och gubb-skinnjackor som skriker och skjuter i luften... ni har sett det på TV många gånger.
Det är nog mest en fråga om hur man uttrycker sig i olika kulturer. Svenskarna är avmätta och lagoma, norrlänningar är tystlåtna, italienarna pratar med händerna, tyskarna är överformella, grekerna gråter ut sin sorg med kraft och kräm, mellanöstern för oväsen.

Tycker du det är något skulle du hört ett bröllop. Tre dygns festande, med trummor, trumpeter, biltutor osv dygnet runt. Jag har aldrig i mtt liv hört nyktra människor väsnas så mycket.

Likadant med diskussioner. I Sverige håller man alltid ett artigt tonfall, medan man i mellanöstern kan låta vågorna svalla höga och för en utomstående så verkar det som om någon när som helst kommer att smocka till någon, men sedan så lugnar det ner sig och man har tillsammans bestämt sig för ett resultat av diskussion och ingen av dem har ens reflekterat över att diskussionen kunnat tolkas som aggressiv. De har ju bara fört en engagerad diskussion i all vänskaplighet.

Edit: Exempel på hur det kan gå till. Exemplet handlar om arabvärldens främsta musiker Om Kalthoum's begravning. Hon var (och är än idag, 40 år efter sin död) enormt älskad. Jag kan inte komma på något exempel i väst som kan matcha hennes populäritet, inte ens Elvis eller Beatles. Från wikipedia:

"Her funeral was attended by over 4 million mourners – one of the largest gatherings in history – and descended into pandemonium when the crowd seized control of her coffin and carried it to a mosque that they considered her favorite, before later releasing it for burial."

Jag tror att det handlar om att få ett fysiskt utlopp för sina känslor, att ge uttryck för sin uppskattning (eller vilken känsla det nu råkar handla om) på ett påtagligt sätt.

Jag rekommenderar förresten att ni provar att lyssna på hennes låt Enta Omri (ibland stavad Inta Omry eller någon kombination av de varianterna).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Reaktioner och överexponering (ot)

Exempel på hur det kan gå till. Exemplet handlar om arabvärldens främsta musiker Om Kalthoum's begravning. Hon var (och är än idag, 40 år efter sin död) enormt älskad. Jag kan inte komma på något exempel i väst som kan matcha hennes populäritet, inte ens Elvis eller Beatles. Från wikipedia:

"Her funeral was attended by over 4 million mourners – one of the largest gatherings in history – and descended into pandemonium when the crowd seized control of her coffin and carried it to a mosque that they considered her favorite, before later releasing it for burial."
Jag vill bara stämma in med ett ljudligt "JAJJAMENSAN" vad gäller damens storhet. Hon var utan tvekan tjejen hela dan! :gremcool:

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Reaktioner och överexponering

känner till det dä, jag har ju vart på kurdiska fester och bröllop och liknade... det är ett j-la drag. Gissar att det även kan vara en av anledingarna att arabvärlden har så svårt att få respekt i väst; de uppfattas som "ocoola". Ingen "stiff upper lip", direkt. Jämfört med hur väst uppfattar japaner eller andra kulturer som biter ihop. Vi gillar diciplin.

...det som dock gör mig brydd är om att man är vana vid den här formen av känslostormar i mellanöstern, varför tar man illa vid sig när det "tjoades" under hängningen för att det var ovärdigt? Om det är normalt?
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Reaktioner och överexponering

De tu går hand i hand, och det är som det skall vara. Ni cyniker får styra världen (med en skopa sarkasm, förstås) och vi andra håller oss på vår kant. Då blir inte lika många misstag begångna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Reaktioner och överexponering

"känner till det dä, jag har ju vart på kurdiska fester och bröllop och liknade... det är ett j-la drag. Gissar att det även kan vara en av anledingarna att arabvärlden har så svårt att få respekt i väst; de uppfattas som "ocoola". Ingen "stiff upper lip", direkt. Jämfört med hur väst uppfattar japaner eller andra kulturer som biter ihop. Vi gillar diciplin."

Det kan vara på sin plats att påpeka att Mellanöstern är en väldigt stor region som rymmer många folkgrupper och inte bara araber. Nu vet jag inte hur lika alla dessa folkgrupper är eller hur pass kulturellt sammanhängande regionen är men jag skulle ändå akta mig för att försöka förstå hur så många människor tänker baserat på ett så begränsat underlag. Det är många folkgrupper som slåss om Västs uppmärksamhet utan att lyckas få den. Kanske är vi helt enkelt väldigt självupptagna och självbelåtna. Det är i alla fall många som kan vittna om mindre trevliga drag även hos oss.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Reaktioner och överexponering

Det jag menade att den bilden som förmedlas från mellanöstern i media (som såklart inte är HELA sanningen) är en av kaos. Och "vi" gillar coola kulturer, folk med självdiciplin... det är ju en sak som hyllas hela tiden i populärkultur. Hade den japanska samurajen inte haft självkontrollen hade han inte blivit en populärkulturell ikon.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Reaktioner och överexponering

"Det jag menade att den bilden som förmedlas från mellanöstern i media (som såklart inte är HELA sanningen) är en av kaos. Och "vi" gillar coola kulturer, folk med självdiciplin... det är ju en sak som hyllas hela tiden i populärkultur. Hade den japanska samurajen inte haft självkontrollen hade han inte blivit en populärkulturell ikon."

Jag är inte säker på att vi faktiskt gillar personer med självdisciplin utan snarare personer som är mer eller mindre oberörda inför att ha ihjäl stora mängder av ondingar. En kontrollerad person hugger/skjuter/karatar sig inte igenom horder av människor för att deras ledare har förolämpat honom eller av något annat halvluddigt skäl.

Japan och samurajer må ses som coola men jag tror inte att det beror på deras självkontroll. Vi är helt enkelt ganska våldsfixerade när det gäller mycket av vår populärkultur.

Att Mellanöstern skildras som en kaotisk plats beror till stora delar på att det är en kaotisk plats och för att vi förväntar oss att det ska vara det. Intressantare är dock vad som framställs som orsaken till och lösningen på kaoset.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Reaktioner och överexponering

Att Mellanöstern skildras som en kaotisk plats beror till stora delar på att det är en kaotisk plats
Bortsett från konflikterna med landet som jag inte vill nämna eftersom det skulle spåra ur diskussionen och trafiken så är det inte speciellt kaotiskt, åtminstone inte enligt min erfarenhet. Naturligtvis är det mer kaotiskt än Sverige, men en jäkla gråsten i botten av en grop är mer kaotisk än Sverige. Om något så är det vi som behöver lite hälsosam oordning.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Reaktioner och överexponering

får hålla med dig där Troberg. Större delrn av det som brukar kallas för arabvärlden (det vill säga den mycket större delen av den där det INTE är nån slags krigstillstånd) är inte mer kaotiskt än säg Brasilien eller Thailand...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Reaktioner och överexponering

Här håller jag faktiskt med Troberg. :gremshocked:

Indiska storstäder är förskräckligt kaotiska, medan de arabiska städer jag har sett var rätt så laidback. Jag skulle inte frivilligt dricka kaffe på en gatuservering i Delhi, men bland araber var det riktigt trevligt. (Nej, jag har inte varit Kairo som sägs vara riktigt jobbig.)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Reaktioner och överexponering

"får hålla med dig där Troberg. Större delrn av det som brukar kallas för arabvärlden (det vill säga den mycket större delen av den där det INTE är nån slags krigstillstånd) är inte mer kaotiskt än säg Brasilien eller Thailand..."

När jag säger att delar av Mellanöstern är en kaotisk plats så gör jag inga jämförelser med andra världsdelar, ej heller rangordnar jag kaoset på någon slags världsskala. Att en plats är mer kaotisk än Sverige säger som sagt just ingenting. Det finns demokratier och världsdelar som har mer kaos än Mellanöstern och det finns demokratier och världsdelar som har mindre kaos. Men Mellanöstern är inte en helt stabil region och potentialen för kaos finns här (etniska och religösa motsättningar, ekonomiska klyftor, bristfällig demokrati etc) och det kaos som faktiskt existerar i den onämnbara regionen är omfattande nog för att räcka långt och det har även destabiliserat hela Mellanöstern flera gånger tidigare.

Kaos ej lika med krig, Mellanöstern är inte världscentrum för kaosutvinning. Några fler frågor på detta? Jag kan skriva mer otydliga inlägg om det är så enkelt att få alla att enas över de politiska blockgränserna i en gemensam diss av mig. :gremtongue:
 
Top