Nekromanti Söker/Vill sätta ihop en onlinespelgrupp med föräldrar / 30-40+:are

OctaTracker

Veteran
Joined
5 Jan 2019
Messages
15
Location
Malmö
Hej. Alla vi som har barn vet hur svårt det är att komma ifrån hemmets vrå på kvällarna och spela rollspel. Därför skulle jag vilja se om det finns fler i 40-års åldern som kan tänka sig spela online via Discord / Roll20.
Jag har en spelgrupp här i Malmö där vi spelar Call of Cthulhu med riktiga träffar men vill gärna prova på att spela rollspel online.
Själv är jag ingen spelledare så en sådan behövs. Jag skulle gärna prova Ur varselklotet, Flodskörden, Runequest... Jag är öppen för det mesta bara upplevelsen och berättelsen står i centrum och att man går in i det med ett öppet och vänligt inställt sinne. Träff kanske varannan vecka med röst och/eller video?

Är det fler här som är lite i samma sits kanske vi kan gadda ihop oss? Vänligen räck upp handen om du känner igen dig! :rolleyes:
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Lycka till, tänkte bara säga att roll20 funkar rätt bra både deras webcamstöd och övriga funktioner.

Hade gärna hakat på men har redan en riktig grupp samt en roll20 grupp och ingen av dom är lätt att få ihop :)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag räcker upp handen. Jag är spelledare men rätt så ringrostig och är mest insatt i äldre spel. Ser gärna att någon annan axlar det ansvaret från början åtminstone. Har ytterst liten erfarenhet av roll20 men testar gärna om det blir en grupp.
 

OctaTracker

Veteran
Joined
5 Jan 2019
Messages
15
Location
Malmö
Tack Jesterday. Det finns ju en massa amerikanare som kör på Roll20 och liknande onlineplatformar, men det blir ju mitt i natten för oss. Kul Stareater! Hoppas på att fler hoppar på tåget. Roll20 är inte ett måste att använda. Hittar vi en spelledare som köra på annan platform provar jag gärna det. :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag är verkligen ingen expert på roll20 men det lilla jag vet är att man har en del grundbild där. Man kan använda rutnät och lägga till egna bilder och även rita direkt på dem. Vi har tex en karta över faerun vi växlar till ibland.

Sen på sidan har man chattfönster och liknande, där finns det enkla kommandon för att både skicka meddelanden till enbart spelledaren eller andra spelare,eller alla så klart. Man kan också slå tärningsslag från d4 till d20 i olika mängd och med bonusar, även det dolt.

Sen har man möjlighet att ha t. Ex. Formulärgrejer och egna notiser och liknande som man kan ha olika upplägg på, vi kör att alla har en egen liten notepad där man skriver upp saker typ npc namn och platser osv, men även så har vi en öppen note som alla kan använda som är allt vi haft på en vagn t. Ex.

Det finns en liten grej så man kan hålla reda på initiativ enkelt och bra plus att man kan lägga till små bilder a la miniatyrer som man sedan kan tillägna en spelare så denne får sin egen. I strid använder vi dem ibland bara för att få hyfsad översikt men oftast struntar vi i det.

Vi har inte satt oss in i det så noga så kan nog finnas mer också men det är väldigt många bra saker som hjälpmedel tycker jag. Bara det att man kan ha kartor och lite notepads, samt den inbyggda cam funktionen som gör. Att man ser varandra direkt utan att behöva hoppa över i tex Skype..

Lägger man ner energi så blir det nog helt otroligt bra beroende på vad man ska spela, men det är gjort för. Rollspelande och det märks.

PS jag får inte betalt för att säga det här (tyvärr)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Jag är i liknande situation själv just nu och går i tankar på att starta en onlinegrupp för att spela mitt eget rollspel Shipmates till hösten. Klurar fortfarande på format och plattform, och min största utmaning just nu är att jag inte har ett avskilt rum att sitta i här hemma :)
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Roll20 funkar jättebra för 40-plussande föräldrar kan jag intyga! Och jag får inte heller betalt!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag är också gärna med och spelar! Min erfarenhet av att spela över VOIP är att det duger fint med Google Hangouts, Skype eller tom Facebook. Såvida man inte ska köra D&D eller annat stridsorienterat system.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Björn Wärmedal;n327418 said:
Jag är i liknande situation själv just nu och går i tankar på att starta en onlinegrupp för att spela mitt eget rollspel Shipmates till hösten. Klurar fortfarande på format och plattform, och min största utmaning just nu är att jag inte har ett avskilt rum att sitta i här hemma :)
Du kan ju alltid ockupera köket! ;)
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Det finns fler som behöver hänga i köket för sådana här avancerade saker.. men jag tycker det låter väldigt intressant, trots den dåliga planeringen vid köp av bostad. =)
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Köket är ofta ett av de tystare rummen när väl sonen somnat. Innan dess är alla rum de mest högljudda. :p
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Känner mig väldigt träffad av den här tråden. Spel över nätet när alla barnen är nattade sittandes i köket. That's me.

Nu är det dock sommarlov och innan hösten är jag nog inte så sugen på att hoppa på någonting nytt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Feuflux;n328040 said:
Känner mig väldigt träffad av den här tråden. Spel över nätet när alla barnen är nattade sittandes i köket. That's me.

Nu är det dock sommarlov och innan hösten är jag nog inte så sugen på att hoppa på någonting nytt.
Jag är i samma sits. Till hösten är min förhoppning att få ihop något.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
När semestrar och sådant är avklarat kan jag säkert också vara intresserad :)
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Jag är superpigg på att utöka spelandet! Har kört lite över kombinationen roll20 och Discord, och det fungerar ypperligt. Van SL om det behövs, spelar självklart gärna också, och har en skock spel tillgängliga... Låter som en finfin idé och hakar mer än gärna på!!!
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Det här börjar ju låta som att det kan bli flera grupper i höst, heja! :D
 

Sirvejlance

Veteran
Joined
2 Jul 2019
Messages
2
Jag räcker också upp handen! Men har aldrig spelat online och är extremt ringrostig. :) (Spelade en riktig kampanj senast på tidigt nittio-tal.)
 
Top