Sökandet efter det perfekta D&D

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
@damogn Verkar finnas något faktiskt. Men det är en förenklad version vad jag förstått.
Coolt! Aldrig hört talas om - man lär sig något nytt hela tiden!

Den stora styrkan med 5e är väl - tänker jag - de många modulerna/äventyren, de många spelarna, online och annars.
Då tror jag man riskerar att missa målet med Dimmor och Borgar. Däremot kan det mycket väl vara det bästa D&D som finns på svenska!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,552
Det borde räcka med att ta bort saker som är överflödiga - men på ett genomtänkt sätt, såklart.
Två i mitt tycke viktiga moment om du ska OSR:ifiera 5E är dels att ta bort det episka anslaget, dels skala bort många värden för rollfigurerna. 5E bäddar för kraftfulla rollfigurer där spelaren ofta kan hitta lösningen på ett problem bland egenskaper och talanger på rollformuläret. Det rimmar mycket illa med OSR som spelstil.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Man kan ju använda en del av de alternativa reglerna, t.ex. de som gör läkning svårare och de som gör sig av med färdigheter.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag laddade ner och skummade igenom Dimmor & Borgar.

Det ser ut att vara ett jättemysigt rollspel, inspirerat av D&D 5e, och av svensk/nordisk rollspelstradition.

Men för den som vill spela 5e och letar efter en översättning, så är det inte det. Inte ens nästan. Då är Monster & Magi eller Svärd & Svartkonst mer som 5e.
 
Top