Nekromanti Så vad gjorde ni på Gothcon?

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
1. Vad var det roligaste spelet/äventyret som ni spelade på Gothcon?:

Måste nog säga att äventyret Ghostage var roligast... Både spelledaren och mina medspelare var helt underbara (även om det bliv lite oseriöst mot små timmarna eftersom vi var så trötta men det var riktigt kul ändå :gremgrin:)

2. Testade du några nya spel? och i så fall vilket utav dom var roligast?:

Provade Advanced Squad Leader, Dead walk again och Kingdoms. Tyckte nog att ASL nästan var roligast även om DWA kom inte långt efter.

3. Ditt betyg på årets Gothcon? Skala 1-10 (1 är lägst och 10 är högst)

9,5 :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vi gjorde...

<ul type="square">[*]Släpade blå plastbackar
[*]Köpte Lord of the Fries, War of the Ring, en klase Pirates of the Crimson Coast, en kortbox och en klase Munchkin d20-moduler
[*]Sålde spel
[*]Åt GothCorv
[*]Sänkte skepp
[*]Smiskade Sauron
[*]Blev uppäten av en dire wolf (antar jag - jag är inte en subterraneazoolog)
[*]Förklarade Draug
[*]Tecknade
[*]Gullade
[*]Blev kramad
[*]Diskuterade spel
[*]Berättade onda fällor för chrull
[*]Dissade Star Wars Miniatures
[*]Delade ut pris
[*]Hängde upp banér
[*]Åkte buss
[*]Sprutmålade toalett
[*]Åt pizza
[*]Åt förvånansvärt lite godis
[*]Drog in bältet ett hål
[*]Fick konventskoma
[*]Pratade med massor med folk[/list]
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
"1. Vad var det roligaste spelet/äventyret som ni spelade på Gothcon?"

Jag vet inte riktigt. Spelade ju en del och många av spelen är riktigt roliga. Chrononauts, Icetowers, Aquarius, Carcassonne, Fluxx, Västmark var några. Sedan kom ju de nya spelen...

"2. Testade du några nya spel? och i så fall vilket utav dom var roligast?"

War of the Rings. Ett fett spel med massa plastpluttar, tärningar, specialtärningar, kort, brickor och en megamafflospelplan. Jag och Krille lyckades krossa ondskans hantlangare, Sniguman och Fauggron trots att de lyckades belägra hela Midgård. Dessutom var det ett roligt spel. :gremsmile:

Dessutom testade jag ett pizzabyggarspel som var rätt ballt.

"3. Ditt betyg på årets Gothcon? Skala 1-10 (1 är lägst och 10 är högst)"

Nepp, jag tänker inte sätta något betyg för jag är splittrad. Mitt och Gardeners arrangemang fick inte någon trevlig tillvaro på konventet. Knappt någon alls. Det kändes trist. Däremot hade jag väldigt trevligt vilket alltid är... Tja... Trevligt. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
1) Dungeon of Doom (D&D 3.5).

2) Nix. Hade fullt upp med punkt 1 ovan.

3) Roligt. Trevligt att träffa tidigare oträffade forumiter. Jättekul att vårt arrangemang var så uppskattat.

Det allra, allra bästa var att bo på pensionat i stället för att övernatta på skolan. Jag har nog aldrig känt mig så pigg och fräsch på ett konvent tidigare (utom möjligen gamla UppCon då jag ju kunde sova hemma).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Gjorde följande:

* Beställde bild av Ackegård. Han hann naturligtvis inte ens påbörja den. :gremfrown:

* Spelade spel, i ordning:
Roborally, Västmark, Ricochet Robots, Carcassone, Puerto Rico, Go, Spank the Monkey, Settlers of Catan, Loco, Carcassone: Hunters & Gatherers.

* Deltog i skrivartävlingen (kom tvåa i klassen prosa)

* Deltog i teckningstävlingen (Fick inte ställa upp med återanvänt bidrag från förra året, så ställde upp i ritat-på-plats-kategorin. Ingen placering.)

* Snackade med massa folk.

* Köpte Skymningshem: andra imperiet av Krille .

* Sov (och försökte även kurera jobbig huvudvärk på lördagskvällen. Kan säga som så att kroppen hade en annan uppfattning än jag i det lämpliga i att ha ätit vissa saker.)

* Var på avslutningen.

* Var med på fotosession av forumiter efter konventet...

Forumiter träffade (och jag glömmer säkert en hel massa trots att jag försökte vara duktig och skriva upp namn):
Zaphod, Dimfrost, Snigel (Han var spelledaren på Västmark), Herr Nils, Yrkoon, Yassilus, Gardener, Krille, Foggmock, Snurgla, Nicole, Illern, Chrull, Seinet, Gurge, Dnalor, Arvidos, Walium, Han, Hans bror...

/Ulfgeir
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Då jag var rejält förkyld så blev detta GothCon mitt sämsta under de 11 år jag har varit där. I alla fall så spelade jag "Léspace Noir" och det var en trevlig upplevelse. Jag spelledde Västmark "Fem och Slottsmysteriet" men det gjorde jag enbart under pass 1, under pass 7 fanns det inte tillräckligt med spelgrupper. Jag håller med Ymir om att lägga övergången till sommartid på GothCon var ett rejält misstag. Under söndagen spelade jag ett ett skumt spel. Tror att det hette Conquest Arean eller ngt. I alla fall var det en mängd monster kort i början som man skulle satsa på, vem som skulle vinna i slutet av spelet.
-Köpte Reaper figurer
-Införskaffade DC by Night, Hongkong by Night, Tokyo by Night, Kalabaliken i Karle, HARP grundboken, Rolemaster Arms Law (allt på aktionen förutom Kalabaliken i Karle och Rolemaster Arms Law)
-9 Ackegård bilder, 2 Kim Vässmar bilder, 1 A1 Ackegård bild i färg
- örhängen från den trevliga kvinnan som sålde smycken på torget till min flickvän
-Åt en pizza för 39 SEK
-4 Gothkorvar och 1 falaffel baugett
- en hel del Coca Cola Light
- en okänd mängd näsdukar, runt 12 paket i alla fall
- 4st 500 mg Alvedon
- Mycket mindre godis än på mina andra GothCon

Håller med kritiken på att det inte fanns några "junk-lådor" skulle köpa på mig 2 exemplar av allt till Viking men så blev det inte.
Fotosession på forumiter... den missade jag :gremfrown: Hade varit roligt att få reda på vem som är ansiktet bakom alla alias.

Det var väl allt. Skall försöka bli bättre för att kunna återgå till det "civila" livet efter gothcon.

Jag betygsätter inte GothCon då jag anser att jag inte skulle göra det rättfärdigt eftersom jag var sjuk under större delen av det.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Roligt att du gillade Ghostage, Björn! Så där, över till svaren då efter avdelning: egoboost. :gremtongue:

1) Svårt att säga - eller tja, jag spelade ju bara "I Mördarnas Spår" och "Driftin' to Far From Shore" så det borde väl inte vara så svårt. Jag skulle vilja säga "I Mördarnas Spår", men vi drog över tiden där så pass till dne milda grad att vi missade avslutningen av konvetet :gremblush: Även om min Karaktär dog på ett stenskönt sätt så får jag nog säga "Driftin'..." för att jag avrättade de andra Karaktärerna på ett rätt skönt sätt... :gremtongue:

Jag hade iofs även rätt skoj då jag spelledde "Ghostage" också - men det är rätt självklart för mig förstås :gremtongue:

2) Carcassone var nytt för min del (med expansioner) och fann det riktigt, riktigt roligt. Min spelgrupp fick hem ett sådant också så det kommer nog att bli spelande av här. :gremsmile:

3) Svårt med betyg - jag är mer nöjd i år än förra äventyret för att de i min spelgrupp som var där och som inte spelledde verkade ha roligare. Detta underlättar då jag skall lobba för GothCon även nästa år :gremtongue: Dessutom var det mer spel för min egen del och därför så sätter jag nog ett rätt högt betyg (för mig) ändå - 7/10.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Spel spelade med framgång:
- Trygg-Torkel (16890 poäng)
- En booster-draft i Magic: the Gathering
- Några partier Fluxx

Spel spelade med mindre framgång:
- En PTQ i Magic: the Gathering
- Andra partier Fluxx
- Guillotine
- Carcassonne
- Spank the Monkey
- Runebound
- Aquarius
- och antagligen något mer som jag inte minns just nu

Vad jag saknade mest var några ordentliga butiker för rollspel. Det fanns visserligen några, men i dem rådde det en total brist på gamla skräpmoduler som man kunde köpa för nästan inga pengar alls. Det är alltid kul att bläddra igenom sådana och hoppas att man ska hitta något otroligt spännande, även om man aldrig gör det.

/tobias
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
1. Vad var det roligaste spelet/äventyret som ni spelade på Gothcon?
Dungeon of Doom, som jag tog mig tid att prova i år, var ju hejdlöst roligt. Sedan hade vi otroligt roligt när Hunk lät oss spela D&D i ett inköpt äventyr från Goodman Games.

2. Testade du några nya spel? och i så fall vilket utav dom var roligast?
Jag var ju lite upptagen med mitt arrangemang "Det som göms i tö", men vi hann prova ett snabbt parti "Ricochet Robots" som folket på Golem så vänligt lånade ut till oss. Tack för det!

3. Ditt betyg på årets Gothcon? Skala 1-10 (1 är lägst och 10 är högst)
10, förstås. GothCon får alltid 10. :gremgrin:

/Mikael
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Kul att du hade kul under Ghostage-passet, Björn.. Själv kände jag att jag borde ha sovit mer än 1,5 timmar precis innan jag spelledde er, för trots att jag spellett scenariot två gånger innan så gjorde jag en del misstag.. Nåväl.. Det gick bra i början (för både mig och er) i alla fall.. :gremwink:

Jag vete tusan vad jag gjorde på GothCon, förutom spelledde Ghostage.. Tiden bara flöt på mellan spelpassen och jag spenderade ingen tid i butikerna alls och jag besökte Torget bara 1-2 gånger.. Fanns Steve Jackson-rummet med spel någonstans på konventet? Det missade jag i så fall..

Jag spelade lite knäppa Looney Labs-spel, däribland Fluxx på tyska och något tidsrubbarspel som båda kan hamna i kategorin "nya spel".. Yassilus egengjorda Carcassonne-spelbitar var en upplevelse också.. Man kan inte vara på ett konvent utan att ha spelat ett parti Carcassonne..

GothConbetyg
Det här var första gången som jag var med och höll i ett arrangemang, samtidigt första som jag gjorde något arrangerat på GothCon (har bara drällt omkring de tidigare två åren) och dessutom första gången jag spelledde på ett konvent.. Mitt intryck var att gruntarna inte kunde ta några som helst egna initiativ och vara lite påhittiga.. När brorsan beställde en "hel special" vid korvståndet (det fanns bara "korv med bröd" och "½ special") och ville betala med spelledarkupong så stod de bara lamslagna.. Sedan var det lite problem vid incheckning och vid övergången till sommartid så fick vi flytta på oss när vi spelade rollspel.. Förvisso fick vi kompensation för det i form av godis och läsk..

Eftersom jag gjorde så mycket nya saker så har jag egentligen inget att jämföra med men årets GothCon får ändå en 7:a.. Det är alltid trevligt med konvent och alltid trevligt att möta nya människor, forumiter eller inte..

<center><big>Saker jag var såhär [ ] nära att göra:</big></center>× Köpa smärtstillande..
Ursäkt - Min fot var svullen hela konventet och det gjorde skitont när jag gick.. En grej som är rejält sugig eftersom man går rätt mycket på ett konvent.. Det gjorde förvisso att jag gick och lade mig och sov 4-5 timmar innan mitt andra spelpass, vilket gjorde att jag var skitpigg under spelledarpasset (22-03) och gjorde det till en succé..

× Ropa in alla Runequestäventyr på auktionen.. Särskilt "Tower of Ducks" eller var det nu hette.. Det hade varit en bra grej att ha till mitt inropade Runequest Deluxe (för 170 kronor)..
Ursäkt - Jag ogillar att köpa grisen i säcken.. Anktornäventyret gick för 70 kronor exempelvis.. Jag fick förvisso höra efteråt att Runequestäventyren är välgjorda..

× Strypa mig för att jag gjort av med för mycket pengar under auktionen.
Ursäkt - Normalt brukar jag klaga på att jag alltid har för lite pengar när jag sitter på auktionen (runt 200-300 kronor).. Den här gången klagade jag på att jag hade för mycket pengar (runt 700 kronor)..

× Sova sked med Yassilus..
Ursäkt - Vi sov skavfötters istället..

× Inköpa Draug.. Pratade lite med Krille och han förklarade lite om Draug.. Jag måste ta och läsa igenom Fusionreglerna nu!
Ursäkt - Ett rollspel som a) kostar 320 kronor och som b) jag aldrig kommer att spela överväger c) Ballhetsfaktorn i att ha ett stämningsfyllt, norskt rollspel..

× Klara Star Wars d20-scenariot som Yyrkoon spelledde (en typ av Dungeon of Doom-variant)..
Ursäkt - Vi hade en för sadistisk spelledare.. Vi hade en ledare med för dåliga beslut.. Vi hade för otur med tärningsslagen.. Vi hade dessutom aldrig egentligen någon chans att klara scenariot för det är ju det som är hela grejen med DofD..

× Träffa Snigel mer än tre gånger på konventet.. Jag sov ju bara i samma husbil som han..
Ursäkt - Han spelledde antagligen på de pass som jag var ledig och vice versa..

× Hitta ut från Göteborg från GothCon på tredje försöket..
Ursäkt - Det går ju tametusan inte att köra i en storstad..

/Han som även ropade in Gurps Horror (för 70 kronor) och SLA industries (250 kronor för grundbok + värld)
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
1. Roligaste spelet? Rollspel: jag spelade bara "Den transformerade mannen" och "Heta linjen". Då jag hade trevligt på båda arrangemangen, får de delad förstaplats. Brädspel: Advanced Civilization-kvalet. Har sällan haft sådant flyt!

2. Testade inte något nytt spel, men köpte fyra påsar "Pirates of the Crimson Coast". Håller med om tidigare kommentarer om butiksutbudet (fast Azimogames hade de absolut mest sympatiska brädspelspriserna på mycket länge).

3. Betyg? Av de 22 GothCon jag varit på, så hörde det till de klart bättre (å andra sidan har GothCon aldrig varit direkt dåligt).
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
1. Vad var det roligaste spelet/äventyret som ni spelade på Gothcon?:

Canasta.

2. Testade du några nya spel? och i så fall vilket utav dom var roligast?:

Testade Witch Trial (spel?) och canasta för första gången. Canasta var roligast.

3. Ditt betyg på årets Gothcon? Skala 1-10 (1 är lägst och 10 är högst)

Ganska svårt med tanke på att jag deltog i så få arrangemang. De rollspelsscenaria jag spelade var dock av något varierande kvalitet. Postar en ny tråd om ämnet.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Det här gjorde jag på GothCon

1 & 2:

Testade diverse spel av alla de slag.Följande rollspelsscenarion blev det:
Den Transformerade Mannen ,
I mördarnas spår och
Det som göms i tö...
Jag hade väldans trevligt och stortrivdes under dem alla, men skulle nog säga att det förstnämnda drog längsta strået.

Vidare spelade jag också:
ngt skumt kalla-kriget- nuclear-war-spel,
magic tg (jag har slutat glömma att tappa upp mana'n iaf),
Star Wars - We're so screwed (med David Hagman aka Yrkoon),
fyra vändor Dungeon of Doom (en gång med vardera SlaktarLedare (SL) Chrull, Dante, Vulf och Magnus Seter. Vi kom för övrigt längst in dag 2 (båda prickarna på det nästanjätteröda området var jag med och pillade dit), ett rekord som stod sig en bit in på dag 3 också),
Fluxxx drinking game (på pub'en på Chalmers innan GothCon. Det höll på att ta en farlig vändning, men min vapendragare Arnold tågade in och räddade dagen, lammet och halva kungariket.) och säkert massa andra skojiga spel...

Många av ovanstående tog min oskuld för det spelet i fråga.

3. Jävligt skoj / 10

Edit: Måste ju tillägga att jag lyckades sparka en förkylning åt skogs som det första jag gjorde på konventet (var nog Ripperdoc's 'ren jävla sprit' som löste det). Jag köpte också senaste Fenix samt Skymningshem Andra Imperiet. Sömn fick man nästan tillräckligt av, vilket man inte väntade sig. Det blev dock en del väntan vid sommartidsvridningen då vi fick vänta till fyra (eftersom man hoppade över en timme) innan man kunde gå och lägga sig (spelade rollspel till två, då klockan blev tre).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
1. War of the Rings, helt klart. Spelade inget rollspel, inte ens Dungen av Fördömelse, vilket jag gjort alla konvent de varit på.

Däremot spelledde jag Västmark en runda, och det var inte helt fel alls. Om inget drastiskt hände så vann "mitt" lag (Nasses Nekromantiker) förstapris.

2. Jag testade (och köpte) Wings of war, ett skitballt dogfightflygplanskortspel med en genial spelmekanik. Dock hade jag inte lika skoj som när jag lirade War of the Rings (som jag nästan måste köpa). Jag spelade också Snigels pizzabyggarspel som var rätt schysst, även om jag fick rövpisk andra gången vi körde.

3. En åtta. Jag spelledde egentligen för lite (trots att Fem och slottsmysteriet är det äventyret av de tre jag minst sett/såg fram emot att få spelleda) och spelade för lite, både nytt och gammalt. Jag bara körde mina spelledarsamlingar och sen softade jag, på gott och ont.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
1. Snövit tomhet (enda som spelades)
2. Riddle of Steels regelsystem testades i en kortare session.
3. 6

Årets GothCon avr framför allt kort. Kom på fredag eftermiddag och åkte på söndag förmiddag. I övrigt:

- Arrangerade och spellede Driftin to far from shore. Tyckte jag gjorde kasst ifrån mig som SL med spelarna verkade nöjda.

- Introducerade Carcassone för mina skånska spelare (vilket lede till mer än ett inköp av spelet)

- Blev dålig i magen.

- Undrade vad som hände med Konventsutmaningen (och blev således tvungen att betala för mitt shi2)

- Köpte ett shi2

/Johan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Colosal Arena (OT)

Under söndagen spelade jag ett ett skumt spel. Tror att det hette Conquest Arean eller ngt. I alla fall var det en mängd monster kort i början som man skulle satsa på, vem som skulle vinna i slutet av spelet.
Av en ren händelse så har jag lirat det & det heter Colosal Arena.. Det är sådär lite småfinurligt, jag hade iaf skitskoj när jag brukar lira det !! :gremlaugh:

/ Johan K, som ska rusa ner till tvättstugan & lägga in ett lass med tvätt..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
2. Jag testade (och köpte) Wings of war, ett skitballt dogfightflygplanskortspel med en genial spelmekanik. Dock hade jag inte lika skoj som när jag lirade War of the Rings (som jag nästan måste köpa).
Ett tips till de som ska köpa Wings of War: köpe expansionen också och köp gärna två set. Ett set innehåller bara tillräckligt med pryttlar för att hjälpligt köra med fyra spelare.

Bortsett från det så är det ett bra spel som rekommenderas.

En liten regeländring rekommenderas dock mycket starkt. Ändra så att avgörandet om man kan skjuta eller inte går från prick till prick, inte från prick till kort. Det ger iofs lite färre skottlägen, men det gör att spelet baseras mer på skicklighet och mindre på tur. Kör man med originalreglerna så innebär det nästan alltid att om man har skottläge så har också motståndaren möjlighet att skjuta tillbaka, vilket reducerar spelet till en fråga om vilka skadekort man råkar dra.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Yyrkoon <-- gjorde.

Först och främst är det Yyrkoon. Två y'n. :gremwink:

Sedan gjorde jag inte så mycket.

Sprang på massa folk, sa hej, nickade, log och sprang vidare. Att det skall vara såååå många gamla bekanta på GothCon .. får ju aldrig tid att prata med dem.

GothCon-puben var trevlig. Hittade en gammal bekant från förr och vi pratade länge. Hittade en annan gammal bekant på konventet, pratade inte lika länge men utbytte nummer. Träffade på de galna Rolemaster-spelarna jag spelade med några gånger runt 1993 och utbytte telefonnummer. En av dem fick jag äran att döda i We're so Screwed dessutom. Andra gången jag dödat hennes rollperson, första gången var under De utan Hjärtan 2003.

I övrigt vad jag gjorde. Under pass 1, pass 2 och delar av pass 3 letade jag ny lokal efter att ha blivit placerad på världens sämsta sunkställe. Under pass 3 hade jag märkt om mina utklistrade "vi har flyttat"-lappar för andra gången och slagit mig ned vid min nyvunna plats. Väl där kom det så spelare som upptäckte mitt arrangemang och även spelade det.

Under lördagen spelledde jag så We're so Screwed och tog död på cirka 30 karaktärer innan jag flydde från konventet och fann ro vid närmaste vattenhål.

Söndagen innebar lite mer spelande av We're so Screwed och att stapeln med dödade karaktärer växte.

Allt som allt dog 51 karaktärer i We're so Screwed under helgen och enbart två av nio uppdrag lyckades. Samarbete var inte allas melodi, vilket innebar snabb och obönhörlig död.

Sedan pratade jag en del med S.A.R.Z-killarna och upptäckte att de var riktigt trevliga. :gremsmile:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Kör man med originalreglerna så innebär det nästan alltid att om man har skottläge så har också motståndaren möjlighet att skjuta tillbaka, vilket reducerar spelet till en fråga om vilka skadekort man råkar dra.

Tja, inget jag upplevde när vi spelade. Var flera gånger jag utmanövrerade folk och blastade dem två skadekort utan att vara i farozonen själv, och de gånger jag fick stryk så var det folk i häcken på mig. Nu när du säger det låter det dock hyfsat vettigt, även om jag själv kanske hade kört prick till plan eller nått.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Tja, inget jag upplevde när vi spelade. Var flera gånger jag utmanövrerade folk och blastade dem två skadekort utan att vara i farozonen själv, och de gånger jag fick stryk så var det folk i häcken på mig.
Fast ni var ganska så gröna. Ju bättre man blir desto mer sällan händer sådana rena skottlägen.
 
Top