Nekromanti Så vad gjorde ni på Gothcon?

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Gorgers GothCon. Kort & Lång vers.

Aha! Jag tror bestämt att det var er vi spelade "mot" i Heta linjen (baserat på att jag tror vi var det enda gänget som faktiskt fixade ett fullskaligt kärnvapenkrig). Jävla krigsgalna hetsporrar! :gremsmile: Jag fick aldrig höra din röst, men det verkade som att du och vår Reagan hade öh... intressanta telefonsamtal.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Heta linjen

Efter en underbar natt gav jag mig av för att spela Heta Linjen . Jag kände tre av spelarna(från två olika kompisgäng dock), den fjärde var okänd (och läskig). Rekvisita, hand-outs, story, spelledarna; allt var perfekt. Jag levde mig in som jag aldrig tidigare gjort: Jag var Gorbatjev! Det var GothCon's absoluta höjdpunkt, och efter att ha rollspelat i fyra år och besökt sju konvent måste jag säga att detta var det bästa någonsin i rollspelssammanhang! Det var helt fantastiskt! Mega cred till arrangörerna, samt ett extra plus för att de hade utvärderingsformulär efteråt.
Jag var inte på GothCon, men Martin & Paul hade den stora vänligheten att betatesta Heta Linjen på folk i den (numera informella) rollspelsförening jag är med i, och jag fick en roll på den amerikanska sidan. Tokgrymt roligt, det var länge sedan jag hade en sådan inlevelse i ett scenario. Det var så intensivt att det blev spännande på riktigt; pulsen stegrade sig och jag började bita på naglarna. Megacred, minst sagt.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag ska vara så kort och koncis som möjligt. Den här bilden sammanfattar min konventsupplevelse på ett utmärkt vis:



...

Okej... Det gör den egentligen inte alls, jag tyckte bara det var tråkigt som fan att sitta och vänta inne i sarz-bunkern. Det kan ha att göra med att jag inte hade någon aning om vad jag överhuvudtaget väntade på, men det kan vara att jag hatar brädspel också. Vi spelade i och för sig ingenting.


Nåväl, jag skulle ju vara kort och koncis. Till dina frågor:

1. Le'space noir plockade nog hem den här. Sjukt roliga karaktärer och en ganska hysterisk historia. Spelledaren var grym, vi lyckades få till ett relativt välregisserat korridorsspel. Mycket spring och skrik, och vi fick nästan till ett lyckat system med fasta platser (dvs typ "den här bänken är övervakningsrummet, den där toaletten är baronessans rum...") Vi hade som sagt korridorsplats, vilket inte hämmade särskilt mycket, utöver att vi tyvärr verkar ha förstört lite för den andra gruppen som spelade i salen bredvid med vårt hysteriska vrålande. Det fick man lite dåligt samvete för.

Heta linjen var också mäktigt, men karaktärsspelet var inte riktigt på samma nivå där tyvärr.

2. Hmm några nya spel? Tja, det skulle väl möjligen vara ghostage isåfall (jag spelade inga brädspel överhuvudtaget, på hela konventet alltså!)... ah! Bluffpoker lirade jag för första gången på resan hem, men det kanske inte räknas. Hursomhelst fick man väl inte så stor inblick i spelet av ett konventsscenario, men jag tyckte tyvärr inte speciellt mycket om vad jag såg. Helt baserat på att scenariot inte passade min spelstil, jag hatar problemlösning och gåtor. Det var lite för mycket dataspelstruktur också, inte ett dåligt scenario men det passade inte mig.

3. Jag tror att GC kommer vara årets höjdpunkt (det är ju inte riktigt slut än... året alltså) som vanligt. Det nådde inte riktigt upp till de senaste två årens konvent scenariomässigt (i rättvisans namn bör jag väl påpeka att det enda som höjde förra årets upplaga var En Utsikt, men det var å andra sidan det bästa jag någonsin spelat på ett konvent), men trots det hade jag fantastiskt kul. Vi säger 7,5.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Gorgers GothCon. Kort & Lång vers.

Heta linjen: Hur funkade det spelet? Använda ni en riktig telefon eller blev det en massa springande? :gremwink: Vad hände under scenariot?


Hidden menace: Vilket pass spelledde du det? Ville bara kolla om det kanske var du som spellede min grupp?

Driftin' too far from shore: Tyckte inte heller att det äventyret uppfyllde de krav som jag fått sedan det förra äventyret. Det var mycket roligare att spelleda en grupp soldater som vandrar runt i öknen.

En pakt utav ånga: Svarade du på lappen som var uppsatt i kafeterian eller?

Jag är en level 3 konventare: Låter intressant, hur mäter man vilken level man är?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Bugar...

Jag tackar så mycket på arrangörsgruppen Direktoratets vägnar för all beröm till Heta linjen! :gremsmile: Vi tyckte att det blev mycket lyckat, men har även en mängd punkter som vi skall förbättra till eventuella fler omgångar av Heta linjen på framtida konvent. Nu jobbar vi dock på ett hemligt projekt med temat "dansband" som förhoppningsvis dyker upp på lämpligt konvent i sommar. (PSST Om någon vill hjälpa till att göra nytänkande konventsscenarion, hör av dig till mig - vi behöver alla som är engagerade och seriösa!)

Och till Björn kan jag svara - ja två riktiga telefoner användes, dessutom fanns det bärbara datorer med nätverk för att skicka meddelanden mellan spelledare. Det blev en del spring, men framförallt för att kunna agera statister i de två olika grupperna - alltså inget negativt.

/Martin "RipperDoc" Fröjdh
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Bugar...

"Och till Björn kan jag svara - ja två riktiga telefoner användes, dessutom fanns det bärbara datorer med nätverk för att skicka meddelanden mellan spelledare. Det blev en del spring, men framförallt för att kunna agera statister i de två olika grupperna - alltså inget negativt"

Sweet. Känner en stark känsla att jag måste prova heta linjen om jag någonsin får chansen :gremlaugh:
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Svar

Heta linjen: Eftersom det verkar som om det skall spelas under fler konvent vill jag inte spoila vad som händer.

jag tror det var pass 3. Jag har för mig att doc impresto drog fram en teleskopvägbrunnsöppningsmanick, ett teleskopspjut samt en batman... ngt. Vi (um, jag iaf)hade väldigt roligt.

Det fanns flera lappar i cafeterian, och jag bollades mellan spelgrupper, men jag spelade i den gruppen som inte kramjonathan var med i.

1 konvent = lvl 1
1+2(3) kon = lvl 2
1+2+3(6) kon = lvl 3
1+2+3+4(10) kon = lvl 4
osv
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Svar

"jag tror det var pass 3."

Hmm spelade spelarna Doc impresto, journalisten, den kvinnliga arkeologen och Privat dektektiven? Var det spelarna två killar med glasögon, en kille utan och en tjej? För i så fall var det nog min grupp.

Hade också rätt kul, men kände att äventyret var lite för oseriöst för min smak...

Kommer att bli en Level 3 nästa år... eller nu i juni om jag åker till Lincon.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Konventlevel [OT]

Hrm, du får nog förtydliga lite mer om konventlevel... =^_^=

Är det totala mängden konvent du varit på, eller konvent under en viss tid eller hur räknar du? *nyfiken* :gremconfused:

Utöka med konkreta exempel så blir det tydligare.

/Ulfgeir
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Re: Konventlevel [OT]

1 konvent = lvl 1
1+2(3) kon = lvl 2
1+2+3(6) kon = lvl 3
1+2+3+4(10) kon = lvl 4
osv
Med detta menar jag alltså att om man vart på mellan 3 och 4 konvent så är man en level 2konventare, och jag som vart på sju st är alltså en level 3 konventare. Killen jag snackade med (som fö hette chris tror jag, kort och piercad om jag inte minns fel) snackade om specialförmågor eller ngt och att det hände ngt alldelens extra när man blev level 10 (alltså vart på ... hmm ... 55 (blir det va?) konvent)

Blev det klarare?

/Kalle
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Som vanligt arrangerade jag en massa (eller faktiskt mer än vanligt), spelledde och han knappt spela nått... men grupperna som jag spelledde i Lespace Noir verkar nöjda...

Roligaste spel var nog tusen vita kort (nytt spel för mig, det ligger en svensk regelsida på www.rollspelsbaren.se), även om Verbal Kombat också var väldans kul, som vanligt.

GothCons betyg, 10 som alltid!
 
Top