Nekromanti Så med tanke på Orlando...

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth;n184826 said:
Jag tycker också att det är för jävligt att det finns länder där man kan dödas för homosexualitet, men Sverige är faktiskt inte mycket bättre.
Det är få saker som är så dåliga som dödsstraff. Det inkluderar två års straffarbete (lagen fram till 1944) och mentalsjukdom (fram till 1978) och att man inte kan gifta sig (fram till 2009). Även om det är uselt så är det fortfarande bättre än dödsstraff.

Det sagt så finns det fortfarande gott om utrymme för förbättring, både juridisk och framförallt samhällsattitydmässigt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Raaagh! Tillbaka till ämnet!

Så, jag är övertygad om att det bara är en tidsfråga tills liknande händelser sker i Sverige. Vad tror ni? Vad talar för och emot?
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag brukar ju hålla med om teorin (minns ej vems) att sverige ligger 2-3 år efter kulturellt sett.
Men vi har mer restriktiva vapenlagar.
Och var ju nån artikel som visade att handgranater såldes "på köpet" med andra militära vapen i göteborg.

Så... typ 1-2 år till blodigt gängkrig, 4-5 år för skolskjuting eller dylikt.
Religionsrelaterat.. När som helst, really.
Min gissning, hoppas jag har fel och är för cynisk.

"För övrigt anser jag att religion borde överges".
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
anth;n184826 said:
Du är medveten om att homosexualitet var olagligt i Sverige fram till 1944, brottet hette "otukt mot naturen".
Och man ska inte tro att det bättre efter 1944, istället betraktades homosexualitet som en mentalsjukdom i Sverige fram till 1978.
Och vi får gå ända fram till 2009 tills samkönade äktenskap blev lagliga i Sverige.

Jag tycker också att det är för jävligt att det finns länder där man kan dödas för homosexualitet, men Sverige är faktiskt inte mycket bättre.

Njo, om du byter ut "är" mot "var" så har du en liten poäng. Men fortfarande, det är ljusår bättre att bedöma det som en mentalsjukdom än "satans lakej" som ska bestraffas med död och mord. Vilket jag inte tror skett någonsin i Sverige och inte sedan senmedeltiden i Europa(?)

Vad gäller äktenskap så gäller väl detta endast kyrkan och inte staten (alltså den juridiska, betydelsefulla delen av ett äktenskap)? Vad de sysslar med skiter jag i. Det är inget tvång att delta eller finansiera svenska kyrkans ideér längre, precis så som det ska vara.

Finns det några områden där man fortfarande statligt diskrimineras pga sexuell läggning? (officiellt)


Jag hoppas att samma utveckling kommer att nå alla världens länder en vacker dag. Det lär dock kräva rejäla avsteg från religiösa ideologier i dessa länder (och förmodligen större än vad som krävts inom kristendomen eftersom det finns en del kritiska skillnader som påverkar religionernas respektive flexibilitet).
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Wyldstorm;n184835 said:
Jag brukar ju hålla med om teorin (minns ej vems) att sverige ligger 2-3 år efter kulturellt sett.
Men vi har mer restriktiva vapenlagar.
Och var ju nån artikel som visade att handgranater såldes "på köpet" med andra militära vapen i göteborg.

Så... typ 1-2 år till blodigt gängkrig, 4-5 år för skolskjuting eller dylikt.
Religionsrelaterat.. När som helst, really.
Min gissning, hoppas jag har fel och är för cynisk.

"För övrigt anser jag att religion borde överges".

Blodiga gängkrig har vi haft ett tag. Iaf i Göteborg.
Med etnisk härkomst som tydlig gängindelning.

Religionsrelaterat har vi ju även där haft flera incidenter.. mot, av och mellan religiösa grupper.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Vimes;n184834 said:
Raaagh! Tillbaka till ämnet!

Så, jag är övertygad om att det bara är en tidsfråga tills liknande händelser sker i Sverige. Vad tror ni? Vad talar för och emot?
Just skjutningar är lite svårare att organisera, men terrorförsök har vi ju en lång historia av i Sverige. Visste ni att CIA tillexempel inte klassar Sverige som ett säkert land för diplomater och ministrar att besöka utan extra vakt? Detta har mycket att göra med höger och vänster-extremister på attacker mot Leijon, Palme och Lindh.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Mundo;n184848 said:
Just skjutningar är lite svårare att organisera, men terrorförsök har vi ju en lång historia av i Sverige. Visste ni att CIA tillexempel inte klassar Sverige som ett säkert land för diplomater och ministrar att besöka utan extra vakt? Detta har mycket att göra med höger och vänster-extremister på attacker mot Leijon, Palme och Lindh.

Det är förstås svårare att skaffa skjutvapen i Sverige än vad det är i USA. Men med "liknande händelser" menar jag inte nödvändigtvis masskjutningar, utan ensamma gärningsmän inspirerade snarare än organiserade av IS. De senaste åren har följande saker hänt: en växande muslimsk minoritet, en allt mer framträdande konflikt mellan sagda minoritet och majoritetssamhället och (detta är väl en utveckling med längre historiska trådar än ovanstående) en ökande klyfta mellan individ och samhälle (oavsett om det gäller valdeltagande, politiskt engagemang, tilltro till ordningsmakten eller arbetsmarknaden). Kort sagt har vi en växande grupp människor vilka inte upplever att de erbjuds en acceptabel och meningsfull framtid. Vi kan förstås även slänga in psykiatrins stora svårigheter att mäkta med allt vad den borde mäkta med. Till detta, och det här är viktigt och nytt, har vi ett medielandskap som möjliggör IS att presentera något helt annat. Det materiella, ideologiska och mediemateriella landskapet erbjuder alla förutsättningar för liknande typer av "outsourcad terror" som vi sett i Orlando. Även i Sverige (kanske till och med i synnerhet här). Och jag ser inget som pekar i motsatt riktning.

(Jag tror alltså inte att vare sig Amalthea eller Palme är speciellt relevanta jämförelsepunkter här.)
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Inkognito;n184847 said:
Blodiga gängkrig har vi haft ett tag. Iaf i Göteborg.
Med etnisk härkomst som tydlig gängindelning.

Religionsrelaterat har vi ju även där haft flera incidenter.. mot, av och mellan religiösa grupper.
Emedan jag nu menade mer horribla/stora händelser, så.. Jao, det är nog hemskt redan.
Men som äkta norrlänning måste jag ju vara positiv och säga "Inget är nånsin så illa att det inte kan bli värre."

"För övrigt anser jag att religion borde överges".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vimes;n184849 said:
Det materiella, ideologiska och mediemateriella landskapet erbjuder alla förutsättningar för liknande typer av "outsourcad terror" som vi sett i Orlando. Även i Sverige (kanske till och med i synnerhet här). Och jag ser inget som pekar i motsatt riktning.

(Jag tror alltså inte att vare sig Amalthea eller Palme är speciellt relevanta jämförelsepunkter här.)
Ja, det har ju redan hänt i Sverige: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skolattacken_i_Trollhättan
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Inkognito;n184837 said:
Finns det några områden där man fortfarande statligt diskrimineras pga sexuell läggning? (officiellt)
Blodgivning. En man som haft sex med en annan man någon gång under det senaste året får inte ge blod.
Begränsningen till ett år är ganska ny (2009). Innan dess var det totalförbjudet.

(Om det räknas som diskriminering är väl inte helt solklart, men särbehandling åtminstone.)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vimes;n185015 said:
Check. Det är förstås samma sak minus en stark global mediasmart aktör som tillhandahåller en ideologisk tolkningsram för gärningsmannen.
Jag tror dock inte att man ska underskatta hat-högerns ideologiska tolkningsram; den har visat sig kunna förföra den också. Än så länge har nazister dödat fler människor i Sverige än vad islamister har.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Nej då, det har jag inte påstått heller. Och på Utøya dödade "hat-högerns ideologiska tolkningsram" fler än islamismen i Orlando (utifrån vad vi vet om Orlando-terroristen tycks ju Breivik varit mer ideologiskt övertygad). Jag är dock övertygad om att religiösa föreställningar och identiteter är mer potenta tolkningsramar för den här typen av aktioner än nationalistiska och rasistiska, globalt sett. Dessutom är IS något i särklass vad gäller mediagenomslag, och utöver det måste jag mena att unga muslimska mäns utanförskap i väst är betydligt mer konkret och närvarande än utanförskapet för "hat-högerns" potentiella våldsverkare. Så visst är det exakt samma sak på ett sätt, men samtidigt finns det, menar jag, betydelsefulla skillnader.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vimes;n185023 said:
Nej då, det har jag inte påstått heller. Och på Utøya dödade "hat-högerns ideologiska tolkningsram" fler än islamismen i Orlando (utifrån vad vi vet om Orlando-terroristen tycks ju Breivik varit mer ideologiskt övertygad). Jag är dock övertygad om att religiösa föreställningar och identiteter är mer potenta tolkningsramar för den här typen av aktioner än nationalistiska och rasistiska, globalt sett. Dessutom är IS något i särklass vad gäller mediagenomslag, och utöver det måste jag mena att unga muslimska mäns utanförskap i väst är betydligt mer konkret och närvarande än utanförskapet för "hat-högerns" potentiella våldsverkare. Så visst är det exakt samma sak på ett sätt, men samtidigt finns det, menar jag, betydelsefulla skillnader.
I agreed.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
erikt;n185009 said:
Blodgivning. En man som haft sex med en annan man någon gång under det senaste året får inte ge blod.
Begränsningen till ett år är ganska ny (2009). Innan dess var det totalförbjudet.

(Om det räknas som diskriminering är väl inte helt solklart, men särbehandling åtminstone.)

Det har du rätt i! Galet att det inte åtminstone formulerats om!
För jag tar faktiskt för givet att det ligger en rationell och medicinsk orsak bakom detta och inte hat eller moralisering. Jag har dock svårt att se hur homosexualiteten i sig skulle vara faktorn...
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Inkognito;n185032 said:
Det har du rätt i! Galet att det inte åtminstone formulerats om!
För jag tar faktiskt för givet att det ligger en rationell och medicinsk orsak bakom detta och inte hat eller moralisering. Jag har dock svårt att se hur homosexualiteten i sig skulle vara faktorn...
Det är/var inte helt taget ur luften - analsex är nämligen den mest smittsamma formen av sex (och det är just analsex som gjorde att man var banned for life, inte homosexualitet). Jag tycker dock även med en begränsning ner till ett år att det känns väldigt konstigt med en så lång gräns som ett år med tanke på att man måste lämna ett blodprov för att få ge blod till att börja med.

Übereil
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
anth;n184826 said:
Du är medveten om att homosexualitet var olagligt i Sverige fram till 1944, brottet hette "otukt mot naturen".
Och man ska inte tro att det bättre efter 1944, istället betraktades homosexualitet som en mentalsjukdom i Sverige fram till 1978.
Och vi får gå ända fram till 2009 tills samkönade äktenskap blev lagliga i Sverige.

Jag tycker också att det är för jävligt att det finns länder där man kan dödas för homosexualitet, men Sverige är faktiskt inte mycket bättre.
Nej Sverige är fullt av talibaner och isis-slödder som dekapiterar folk till höger och vänster, det vet alla....Hur länge tror du det dröjer innan MÖ kommer ikapp Sverige när det gäller jämlikhet, homosexuellas rättigheter etc? Varför detta ständiga behov av att säga "Sverige är inte bättre" så fort det riktas kritik mot några av världens minst jämlika länder?

Alla vet att Sverige inte är perfekt men det är jävligt mycket bättre än MÖ och ses internationellt som ett land som nått långt på många plan. Det betyder förstås inte att vi inte bör kämpa för att bli ännu mycket bättre. Tyvärr finns det ju fortfarande idioter som tycker att det är okej att döda, misshandla, diskriminera eller trackassera homosexuella enbart pga deras läggning. Det är förstås helt åt helsike fel och det problemet måste vi fortsätta arbeta med.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Vimes;n184834 said:
Raaagh! Tillbaka till ämnet!

Så, jag är övertygad om att det bara är en tidsfråga tills liknande händelser sker i Sverige. Vad tror ni? Vad talar för och emot?
Den här typen av överjävliga, extrema massakrer slipper vi förhoppningsvis se i Sverige men det sker ju våld riktat mot främst homosexuella i en mindre skala mest hela tiden. När jag växte upp fanns det både nassebulor och invandrarkickers som tyckte att "knacka bög" var ett helt acceptabelt kvällsnöje. Sjuka jävlar.????
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Skarpskytten;n185021 said:
Jag tror dock inte att man ska underskatta hat-högerns ideologiska tolkningsram; den har visat sig kunna förföra den också. Än så länge har nazister dödat fler människor i Sverige än vad islamister har.
Sant men nasseslöddret har varit här längre också. De har haft mer tid på sig till sina vämjeliga dåd. Tids nog lutar det åt att vi får uppeva fler dåd utförda av islamister (och med det syftar jag på islamister, inte muslimer överlag). ????
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Inkognito;n185032 said:
Det har du rätt i! Galet att det inte åtminstone formulerats om!
För jag tar faktiskt för givet att det ligger en rationell och medicinsk orsak bakom detta och inte hat eller moralisering. Jag har dock svårt att se hur homosexualiteten i sig skulle vara faktorn...
Baserat på gamla fördomar om att homosexuella män har ett mer utsvävande sexliv där de inte nyttjar kondomer. Det har alltid varit ett snack om att "bögar har mängder av tillfälliga sexuella förbindelser" och det har definitivt påverkat de här besluten.
 
Top