Nekromanti Sämsta spelet nånsin

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Frågon om vilket rollspel som är det bästa genom tiderna är något som vid ett flertal tillfällen entusiatiskt och hätskt har diskuterats på detta forum. Däremot har inte (vad jag sett i alla fall) ämnet om det sämsta tagits an på samma sätt.

Så, den som sitter inne med en åsikt om detta får gärna komma med den samt en motivation.

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Sämst" är en rätt ointressant fråga, eftersom det sämsta ofta är så dåligt att det bara försvinner utan att någon (som tur är) lägger märke till det. "Plan 9 from outer space" är inte världens sämsta film. Världens sämsta film hade ingen brytt sig om överhuvudtaget, "Plan 9" är en cool klassiker.

Vad man däremot KAN prata om, det är vilket rollspel som är det största fiaskot, det största mest fullkomligt skrattretande magplasket genom tiderna. Det ska vara ett rollspel som tar sig själv på alldeles för stort allvar, som en massa människor känner till och som är så urbota idiotiskt att man nästan skrattar på sig bara för att det är så urbota komiskt USELT.

Jag lägger min röst på "Tunnels and Trolls". Det stinker, ändå är det, precis som "Plan 9 from outer space", rätt skojigt i sin värdelöshet.

Jamenar, titta bara på namnet: "Tunnels and Trolls"!

Det är som om någon skulle ha lanserat ett "Jakar och Anemoner" i Sverige.

Solklar sop-etta.

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
World of Synnibarr (Recension 1 2 och 3) och FATAL har utnämnts till "Sämsta rolllspelet" på forumet förr.. Ta dig en titt på länkarna, det är värt det.. /images/icons/laugh.gif (Detta känns som en fråga för Den Heliga FAQ förresten..)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
World of Synnibarr.

Detta är inte bara rollspelens motsvarighet till "Plan 9 from Outer Space". Det är värre än så. "Plan 9" är komiskt i sin uselhet, medan "Synnibarr" bara är... tja, "smärtsamt" är den bästa beskrivning jag kan komma på.

Så ingen motivering behövs. Spelet talar för sig själv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: D&D såklart

Jag har ärligt talat svårt att se hur något KAN vara sämre än Dungeons & Dragons (samtliga versioner). Infantila regelsystem i infantila världar. Underbart.

- Ymir, tycker till och tillägger att det säkert finns någon D&D-värld han skulle gilla, även om han är ytterst tveksam till amerikansk fantasy.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Fifth Cycle

Detta är i alla fall det sämsta spel som jag har betalat pengar för! Ovanligt komplexa regler för oviktiga saker som längd och vikt. Skumma raser, skum spelidé, skum värld (Bofors Ocean är vad havet utanför kusten heter, sug på det ni).

En nära tvåa är spelet Sovereign Stone. Det fullständiga namnet är Larry Elmore's Sovereign Stone därför att spelet i stort sett är uppbyggt runt Elmore's fantasykonst. Vissa bra idéer. Dvärgar är Mongoler, alver är Japaner, orcher är Polynesier. Mycket magi, ok system. Men det känns lite fel att basera ett rollspel på en fantasykonstnärs bilder. Ok, Elmore är ju inte någon amatör direkt, men det är inte tillräckligt för att vara värt pengarna. Jag kände mig lurad. Fast det är klart, samlar man på rollspel så får man väl svälja ett eller annat skräpspel också.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Amerikansk Fantasy

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

- Ymir, tycker till och tillägger att det säkert finns någon D&D-värld han skulle gilla, även om han är ytterst tveksam till amerikansk fantasy.

<hr></blockquote>



Håller med fullständigt. Det kommer så mycket skit över atlanten att man knappt tror att det är sant. Våga vägra!
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Inget ont om krille som kan mer än dom flesta sammanlagt på detta forum, men varför svarar alla "näastan" likadant som han? Även fast han vet mest har han inte universal smak. Bli inte irriterad på mig för detta.

Och för övrigt så är jag alldeles för oerfaren för att veta vilket som är sämst...

/peter
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förtydliga, tack!

Irriterar du dig på att Krille härmar andra, eller att andra härmar Krille, eller..?
Sedan så svarar inte alls alla likadant som honom.. Har du hört talas om fenomenet Rising? /images/icons/grin.gif
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Eon - Enligt mig ett regelsystem (främst strid och magi) som är oerhört långsamt, långt mycket långsammare än vad det hade behövt vara. En värld som känns som en rip på Braveheart/Rob Roy (Skottska samuraj alver) och Ereb Altor.

Shadowrun - Det rollspel jag har sett som tycks ha en undantagsregel till standardreglen för hurman löser saker, till varenda liten sak om hur man löser saker...
Annars har världen en del intressanta idéer.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Mina favoriter

Om man nu kan säga favoriter. Cyborg Commando (av Gary Gygax), för att det var så otorligt dåligt skrivet och hade kassa regler och en totalt bisarrt poltiskt färgad värld (vad jag minns i alla fall). The Foundation, superhjälterollspel till d20-systemet, som anger kvinnors bystmått i grundegenskaperna (men bara för de som har stora bröst). Och även om jag endast läst recensioner av World of Synnibarr så verkar det vara riktigt dåligt. /M
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Macho Women with Guns (med utbyggnadsböckerna Batwinged Bimbos from Hell, Renegade Nuns on Wheels och Final Chapter) var inte så lysande bra, men eftersom det, i alla fall till en början, var skrivet som en parodi räknas det kanske inte. Ändå tycker jag att det är lite kul att äga alla fyra böcker ...
Även i dessa anses bystmått vara en så pass viktig detalj att det finns regler för att beräkna det (enkla dock, Looks x 2,5 tum).

Daniel
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Looks*3 tum är det ju, eller Looks * 4 tum om man har nackdelen "Topheavy" (som även för med sig att det är större chans att man blir träffad i... torson, och att man är lite smått obalanserad).
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Okej, miss av mig, jag erkänner - jag kan inte reglerna utantill längre - Looks x 3 är det i grund.
Men det där med att det är Looks x 4 för Top Heavy och att man blir lättare att träffa står inte i mina regler. Där står bara att man får -5 på Dex-slag och att man inte kan skjuta på mål som står lägre än man själv, såvida man inte har något att luta sig mot för att inte tappa balansen.

Har du möjligen andra utgåvan?

Daniel
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Topheavy

Jupp, visst har man andraupplagan - köpte den på ett GothCon för länge sedan ('96 eller så). Jag har ägt förstaupplagan också, men den försvann någon gång för länge sedan.

Grejen är att varken det där med bystmått = Looks*4 eller att man oftare blir träffad i torson står under själva nackdelen Topheavy. Bystmåttet står under Looks, och träffmodifikationen i stridskapitlet. Notera också att man blir inte lättare att träffa på det hela taget, det är bara att man slår 2d6+2 för träffområde i stället för 3d6. Eftersom Upper Torso är 8-9 så blir chansen att man träffas just där avsevärt större. Jag har bestämt för mig att båda aspekterna på Topheavy fanns med i förstaupplagan också.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Topheavy

Okej, själv har jag förstaupplagan, i stort sett i "mint condition" (konstigt nog blev det aldrig av att spela MWwG).

Och visst har du rätt, nu när jag vet var jag ska leta så ser jag att det stämmer med träffområden, även i förstaupplagan.

Nu undrar jag dock över vilka skillnader det var mellan första- och andraupplagan. Du, som ägt båda, kanske kan ge en kort resumé ...

Daniel
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Amerikansk Fantasy

Det kommer så mycket skit över atlanten att man knappt tror att det är sant.

För att inte tala om hur mycket skit det produceras här i Sverige...

D&D är ju bara världens överlägset populäraste rollspel, medan Sverige bidragit med världens sämsta rollspel - Äventyrsspels Drakar och Demoner!

/Mikael
 
Top