Nekromanti Rymdvarelser i rollspel

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Vad är det där för en fråga?

Det skulle kanske inte vara star trek som vi känner den, men det skulle fortfarande vara Star Trek. Jag påstår att bara för att man avskyr rymdvarelser så måste man inte avsky Star Trek i grunden (själv har jag alltid gillat de avsnitt som inte handlar om plastmasker bäst).

Så att säga att rymdvarlelser är bra i Star Trek är bara sant om man tycker om ryndvarelser i Star Trek. Samma sak gäller Space Opera. Och samma sak (igen) gäller D20 systemet i Star Wars =) Det "passar" bara, om man kan acceptera D20 systemet från start (such det där var en poänglöst djupdykning i en helt annan fråga. Se det som ett exempel och inte ett försök att starta upp en D20 vs Annat debat. I alla fall inte i den här tråden =)
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Människor med smink i pannan

Universum är oändligt men begränsat. Dessutom är det nästan platt i 4 dimensioner (IIRC).

/marcus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Människor med smink i pannan

Platt i Fyra dimensioner? Det skulle onekligen vara trevligt med en mer utömmande förklaring (eller länk till en sådan).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Re: Big Bang [OT]

Men betänk följande: om universum är oändligt, är det då inte troligt att det som kallas big bang har hänt (och händer) på flera ställen?
Fast problemet med det är ju att Big Bang är det enda stället som finns, vid den tidpunkten. Big Bang skapar hela konceptet plats. Så om du har flera Big Bang, så måste ju alla ske på ett och samma ställe (=inget ställe alls), och då är det ju liktydigt med bara ett Big Bang. Du kan liksom inte ha flera universum bredvid varandra, eftersom konceptet "bredvid" endast existerar inuti ett universum.

Däremot kan du ju ha flera universum oberoende från varandra, som skulle kunna vara ett oändligt antal. Om du sedan hittar en teknologi som tillåter en att resa mellan dessa, så har du helt plötsligt en möjlighet med oändligt med utomjordingar i alla fall, som dessutom kommer från andra dimensioner, vilket är extra fräckt.

Dock så uppkommer ju då ett annat problem. Om det finns oändligt med utomjordingar och en viss procent (=oändligheten) kan resa till jorden, och en viss procent av dem (=oändligheten) vill resa till jorden, och en viss procent av dem (=oändligheten) skulle vilja utrota mänskligheten, så skulle det ju vara tjyvtjockt med utomjordingar här, och väldigt tunt med mänsklighet. Eftersom vi fortfarande finns här, så måste vi anta att det antagligen inte finns oändligt med utomjordingar, eller att det är omöjligt för dem att åka hit.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Fast ...

... det finns ju naturligtvis inget som säger att universum inte kan vara oändligt i en spelvärld.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Big Bang [OT]

Big Bang, är (och lär förbli) en teori, Genesis =)

En annan sak du får fråga dig är denna: hur har du tänkt dig att alla dessa rymdvarelser skulle hitta till jorden? Universum är ganska stort, sist jag kollade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Re: Big Bang [OT]

Big Bang, är (och lär förbli) en teori, Genesis =)
Jo, men det är gravitationen och elektriciteten också :gremsmile:

En annan sak du får fråga dig är denna: hur har du tänkt dig att alla dessa rymdvarelser skulle hitta till jorden? Universum är ganska stort, sist jag kollade.
Det finns ju oändligt med planeter, så hur många kommer att komma till jorden? Om det finns oändligt med rymdvarelser, så blir svaret oändligheten genom oändligheten, fast två olika stora oändligheter. Oändlighetsmatematik är inte min starka sida, så det kan jag inte riktigt svara på. Naturen hatar oändligheter, dock, så det verkar mycket otroligt att de skulle finnas. Hela kvantmekaniken är ju typ till för att naturen skall slippa problematiken med att saker kan vara oändligt små.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kan det finnas bra skit?

Så att säga att rymdvarlelser är bra i Star Trek är bara sant om man tycker om ryndvarelser i Star Trek.
Njä. Gene Roddenberry skapade Star Trek med utomjordingar. Star Trek utan utomjordingar var inte Gene Roddenberrys vision. Det är något annat. Kalla det "Star Trek Utan Utomjordingar" om du vill, men det är inte samma sak som det Star Trek som Gene Roddenberry skapade.

Och här är poängen: Gene Roddenberry skapade Star Trek och därmed ett antal attribut som tillhör Star Trek. Där är designen avsiktlig: Star Trek ska ha utomjordingar. Star Trek Utan Utomjordingar avviker från designen, och jag tycker ändå att vi kan tillskriva Gene Roddenberry såpass mycket respekt att vi inte säger att han hade fel. Möjligen kan vi säga att vi inte gillar den delen av hans skapelse.

När det gäller genrer så är det ingen enskild skapare som man kan skylla på. Där är det istället något som vi kan kalla praxis om vi vill, men det fungerar på samma sätt. Om ett antal upphovsmän gör likartade verk som därmed kommer att utgöra en genre, så är det den praxis som upphovsmännen går efter definitionen på genren. Om praxis av en genre, säg Space Opera, omfattar till exempel utomjordingar, så är utomjordingar ett av kännetecknen för genren. Då kan man inte heller säga att utomjordingar är fel - det är ju så som genren är. Det enda man kan säga är att man inte gillar utomjordingar.

Det här får följden av att om man gör ett Star Trek-rollspel utan utomjordingar så håller man sig inte till Gene Roddenberrys skapelse. Då ska man inte heller bära varumärket.

För genrer så är det lite enklare, eftersom genrekonventioner är mycket lättare att bryta mot än designspecifikationer. Men det ger en inte rätten att säga att utomjordingar är fel i genren, ety utomjordingar är en del av genredefinitionen. Det ger en bara rätten att inte ha med utomjordingar i sitt eget verk inom genren. Men då får man också leva med risken att om man avstiger för mycket från genrekonventionerna och lämnar genren, eventuellt för att ansluta sig till en annan genre, eventuellt för att skapa en ny.

Så för att sammanfatta, rymdvarelser är defintivt rätt i Star Trek, för det var så Gene Roddenberry skapade Star Trek. Rymdvarelser måhända är definitivt rätt i space opera, för genrekonventionen har kommit att omfatta utomjordingar.

---

Sen kan vi ju diskutera vad "bra" är. Är det ett subjektivt omtycknadsmått, eller ett mer objektivt mått på kvaliteten? Jag brukar för det mesta skilja på kvalitet och tycke; "bra" hör för mig mer hemma i kvalitet än i tycke. Jag kan hamna i ett sådant läge där jag inte tycker om ett verk, men likväl kan erkänna att det är ett riktigt gott hantverk av god kvalitet.

Jag kan till och med ha flera distinkta mått på kvalitet, där vissa är mer prioriterade än andra. Vetenskapligt kan jag konstatera att gummipanne-utomjordingar är knas; dramaturgiskt kan jag konstatera att en totalt främmande utomjording inte skulle kunna framföra den ståry som dagens avsnitt handlade om, för att vi inte kan identifiera oss med ett plasmacellfält. Däremot har vi mycket lättare att identifiera oss med en humanoid varelse med ett igenkännbart kroppspråk. Stårymässigt funkar inte den vetenskapliga utomjordingen, medan gummipannan funkar och säljer ståryn. Ur den synvinkeln är kvaliteten på gummipannan mer värd än kvaliteten på plasmacellfältet - den uppfyller sitt syfte lättare; att förmedla en ståry. Det är inte konstigare med det än att man värdesätter hastigheten hos ett flygplan framför bränslesnålheten hos ett tåg och därför väljer flygfrakt. Man väljer mellan olika kvaliteter och väljer då den kvalitet som bäst passar syftet för handen.

Man kan till och med försöka väga de olika kvaliteternas för- och nackdelar mot varandra, och objektivt försöka säga att generellt sett så är X bättre än Y, där X är tåg och Y är flyg, och motivera det på olika sätt: tågfrakt är mer miljövänligt, mycket billigare och kan ta mer last än flyg, kontra flygets enda fördel med hastighet. Eller om man så vill, avsaknad av utomjordingar är bättre än utomjordingar, på grund av att plastbiten i pannan ser billig ut, utomjordingar distraherar från det verkligt viktiga, eller utomjordingar är orealistiska, kontra utomjordingarnas fördel att de passar i Star Trek.

Men om det är just hastigheten hos flyget, eller i det här fallet, just Star Trek, som man är ute efter? Då spelar liksom inte ens försök att objektivt väga kvaliteternas för- och nackdelarna mot varandra någon roll längre. Det kan mycket väl hända att jag generellt tycker att utomjordingar är knas, men vill jag spela Star Trek så köper jag utomjordingar, för annars håller jag mig inte till miljön. Och det kan faktiskt till och med hända att jag generellt sett ogillar utomjordingar, men i fallet Star Trek är det så kitsch att det är charmigt, så där kan jag till och med se gummipannornas kitschighet som en fördel.

Och då är vi tillbaka på den ursprungliga utsagan från mig: det beror på genre och miljö.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Första boken? Den är ju lätt den snabbaste!

skumt
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Är du säker på det? Sidospår behöver inte tillföra något itll själva skeletthandlingen, det kan tillföra till temat och till karaktärerna etc...

Titta bara på LoTR-filmerna. Visserligen är större delen av den "faktiska" handlingen kvar, men eftersom de inte tar sig tid att ta ut svängarna och utforska karaktärerna, miljön och konflikterna dem emellan så tappar den i djup och berättelsekraft jämfört med böckerna.

Nu finns det andra saker som gör Sagan om Ringen till en inte så strålande trilogi, framförallt kanske semi-shakespear försöken, men det är en lite annan sak.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Re: Människor med smink i pannan

Utomjordiska bakterier funkar ju annars, eller preoner(?) som I Creutzfeldtzk Jackobs sjukdom. De är ju inte beroende av DNA-kedjan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Big Bang [OT]

Så där ja, nu börjar du ju tänka som mig :gremwink:

Eftersom allt kommer att hända oändligt många gånger i ett oändligt universum så kan man ju göra precis som man vill =) Det man inte gillar har helt enkelt inte hänt... än. =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det som de sidospår jag har svårt för skulle kunna vara ämnade att tillföra, hade antingen redan tillförts mer än tillräckligt i tidigare sidospår eller tillfördes helt enkelt inte.

Min tolkning, förvisso. Men jag hävdar bestämt att om man klippte bort en tredjedel eller så borde man kunna få till en betydligt bättre berättelse av Sagan om Ringen.

Sen kanske Tolkien tyckte att de delarna behövdes eftersom de målade upp världen. Men om det var han syfte hade ett kartlexikon varit en bättre väg att gå, tycker jag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Fast då hade han ju inte kunnat beskriva världen _i berättelsen_, vilket var en del av hans syfte.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Tycker att i ett spel som skall vara hård sf, så passar humanoida utomjordlingar dåligt. Saker som aliens kan dock dock fungera bra, men då som något som tycker att människan är en bra lunch.

För space opera så vill jag ha humanoida (och icke-humanoida) utomjordlingar. Fast då tänker jag Star Wars och Babylon 5. Inte dåligt gjorda effekter i Star Trek.

/Ulfgeir
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Eftersom han ändå inte beskrev _hela_ världen, fanns det gått ett par små saker här och där han också kunde ha skippat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Re: Big Bang [OT]

Så där ja, nu börjar du ju tänka som mig
Det där säger ju du hela tiden. Det sade du till Krille förut, vill jag minnas. Sluta påstå att jag håller med dig, för det gör jag inte :gremelak:

Eftersom allt kommer att hända oändligt många gånger i ett oändligt universum så kan man ju göra precis som man vill =) Det man inte gillar har helt enkelt inte hänt... än. =)
Men om det är ett oändligt universum, och det finns en chans att det kan hända, så måste det ju redan ha hänt. Blä, jag ogillar oändligheter lika mycket som naturen. De är fundamentalt osexiga.

//Genesis, som tycker att det här har blivit en för lång OT-deltråd, och därmed inte tänker svara i den längre. Hejdå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Big Bang [OT]

Det "måste" bara ha hänt om det har pågått oändligt länge. Det är dock garanterat att hända om det pågåt oändligt länge.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Uhm... Har inte Babylon 5 generellt _sämre_ masker än Star Trek? åtminstone om man jämför med senare Star Trek-serier; om jämförelsen gällde Original Series får jag väl tillstå att det kanske inte är så snyggt jämt men...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det vet jag inte om jag håller med om. Babylon 5 har ju satsat på väldigt människolika kostymer i flera fall men de gör dem ju inte sämmre.
 
Top