Nekromanti Rymdvarelser i rollspel

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Eller Kubricks 2001 som kom fyra år tidigare än Solaris.
Men för böfvelen, människor! Är ni illiterata! BOKEN, för fasen, boken!

//Krank, som alltid tänker sig SF primärt som något litterärt
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Re: Människor med smink i pannan

(även om man redan nu kan skicka information snabbare än ljuset)
Va? Hur då? Vem då? Har du länk till det?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,758
Location
Nett-ruh-bi
Informationsöverföring snabbare än ljuset

(även om man redan nu kan skicka information snabbare än ljuset)
Va? Hur då? Vem då? Har du länk till det?
Det kan vara kvantpar, dvs. att två partiklar har samma kvantmekaniska tillstånd oberoende av tid och avstånd, som avses (se t.ex. denna artikel ur NyT).

Dewil
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad är det där för en fråga?

Nu kommer du snart upptäcka varför jag inte har svarat i tråden.

Vad tycker ni andra om rymdvarelser och deras plats i rollspel?
Beror på genre och miljö.

Skall det vara allt eller inget, eller föredrar ni om det är några få rymdvarelser med?
Beror på genre och miljö.

Vad skulle ni helst se i ett sci-firollspel?
Beror på genre och miljö.

Finns det några särskilda vilkor som dikterar ifall det är passande med rymdvarelser (för er)?
Genre och miljö.

---

Liksom, precis ALLA svar i tråden hittills är vettiga i vissa genrer och miljöer, och totalt knas i andra.

En hel del har till exempel ondgjort sig över utomjordingar med makeup i pannan. I Firefly RPG är mycket riktigt sådana utomjordingar totalt väck. I Star Trek RPG är de helt rätt. I Star Wars RPG är det fjantigt med så humanoida saker; om de inte måste göras med CGI eller animatronics så har man missat nåt.

Så frågan går helt enkelt inte att besvara utan mer data. Sorry.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Men du har ju helt fel, Krille =)

Du pratar som om det är en självklarhet att man ska tycka om rymdvarelser i Star Wars och att man inte skall tycka om dem i Firefly, och det är ju bara struntprat. Allt det är, är din åsikt om rymdvarelser (just det, du har ju faktiskt svarat på min fråga genom din post =).

Så tack för dit svar, Krille.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Äh, både boken och filmen är kassa. Boken har fördelen att det är lättare att bläddra förbi de allt för sega kapitlen, medan filmen har Douglas Rain och ett par tuffa scener.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men du har ju helt fel, Krille =)

Du pratar som om det är en självklarhet att man ska tycka om rymdvarelser i Star Wars och att man inte skall tycka om dem i Firefly, och det är ju bara struntprat.
Vad man tycker är väl egentligen inte så mycket bevänt med. Star Wars har utomjordingar, så utan dem vore det inte Star Wars. Firefly har inte utomjordingar, så med dem vore det inte Firefly. Miljön har liksom redan definierat huruvida de hör hemma. Vad man sen tycker om det är ens eget problem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Re: Men du har ju helt fel, Krille =)

Och du har klargjort med all önskvard tydlighet vad du tycker om ämnet Krille. Och det är trevligt att du vill bidra med din åsikt i frågan. Jag ville känna av lite hur "ällmänheten" (om man kan räkna forumiter som allmänheten =) tycker i frågan så även din åsikt är ju varmt välkommen, även om den är lite negativ =)

Men strunta för ett ögonblick i allt vad setting heter. Strunta i vad en viss film kräver och vad en annan utesluter.

Om du "var tvungen" att välja mellan två sci-fi rollspel utan att läsa någon av dem först, och du inte visste något annat om dem annat än att det ena involverade rymdvarelser och det andra inte gjorde det. Vilket skulle du välja då?

Tycker du att rymdvarelser erbjuder mer spännande möjligheter att utforska. Eller känns rymdvarelselöst som ett säkrare kort att sattsa på i det fallet?

Du behöver naturligtvis inte svara på frågan, det är upp till dig och jag kan inte tvinga dig =) Tidigare svar får mig att tro att du inte kommer göra med hänvisning att valet är meningslöst eller nått sånt. Men jag lägger frågan där i alla fall, bara i fall att =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men du har ju helt fel, Krille =)

Om du "var tvungen" att välja mellan två sci-fi rollspel utan att läsa någon av dem först, och du inte visste något annat om dem annat än att det ena involverade rymdvarelser och det andra inte gjorde det. Vilket skulle du välja då?
Har ingen aning, inte med så lite information. Det är ungefär som att fråga "om du var tvungen att välja mellan två SF-rollspel, och jag inte visste något annat om dem än att det ena hade röd utsida och det andra hade blå"... tja, du kan fortsättningen. Det är en icke-fråga för mig.

Det viktiga för mig är att utomjordingars existens är avpassat till miljön ifråga. Det spelar liksom inte någon roll om utomjordingarna finns eller inte finns om deras existens/icke-existens inte funkar i miljön. Om det inte funkar så kommer jag nämligen att hata miljön efter en kvart när jag väl läser boken, till stor del på grund av att existensen/icke-existensen inte funkade.

Kalla mig pragmatisk eller trist om du vill, men funkar det så funkar det och då är det bra, oavsett om det är utomjordingar eller röda omslag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Så där ja, det gick ju bra till slut =)

Trots lite motvilja lyckades du ju faktiskt få till ett riktigt bra svar på min ursprungliga fråga (du borde ha lite mer tilltro till dina egna förmågor =)

Du behöver inte oroa dig för att du tycker att ditt svar är lite "pragmatiskt", du har ju inte gjort annat än att besvara den fråga jag frivilligt ställde =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Boken har fördelen att det är lättare att bläddra förbi de allt för sega kapitlen
*slår boken i huvudet*

Kulturbarbar!

*sätter sig och tjurar*
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vem är den största kulturbarbaren? Han som bildar sin egen uppfattning om saker och ting eller han som går på andras åsikter. Nä, skämt åsido :gremwink:

Just 2001 är en sån där film jag inte kan förstå hur den blev så "Populär". Varken filmen eller boken. Flummigheten kan jag leva med (även om jag i just det här fallet inte är så förtjust i den). Men det är så låååååååååååååångdragen. Jag kräver inte ändlös action för att gilla nått (jag kräver faktiskt ingen action alls) men saker som bara slösar bort min tid till ingen nytta har jag svårt för.

Som sagan om ringen, för att ta ett annat exempel (kastar sig i skydd bakom soffan).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Men det är så låååååååååååååångdragen.
Äh. Typiskt den moderna tidens stress. =)
Själv tycker jag att det dels är vilsamt och dels ger en säregen stämning när man inte har så förbaskat bråttom jämt. Att lååååååångsamt bygga upp en stämning är något jag har all respekt i världen för. Idag är det mer effektsökeri och spelande på allmänhetens extremt korta attention span.

Om du tyckte att 2001 var långsam som bok, ska du nog inte läsa Stiftelsetrilogin... =)

Som sagan om ringen, för att ta ett annat exempel
På originalspråk är den faktiskt långtifrån lika långtråkig. Åke Ohlmark är en skit.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Som jag skrev har jag inget emot om det går lungt till. Men 2001 åstdakommer ingenting överhuvudtaget på den tiden. Det är vad som stör mig.

Och jag läste Sagan om Ringen på engelska båda gångerna. Vad tar du mig för? ;-)

Fortfarande alldeles för långdragen. Om han klippt bort det helt onödiga struntet hade Tolkien lätt kunnat få ner det till två böcker och fortfarande behålt allt stämmningsmässigt i dem.
 

Nescio

Veteran
Joined
26 Jan 2007
Messages
47
Re: Människor med smink i pannan

Ett av mina privata hatobjekt inom SF är utomjordiska virus som smittar människor. Även om utomjordiskt liv skulle vara DNA/RNA-baserat är det väldigt osannolikt att dess genetiska kod skulle vara tillräckligt lik vår för att deras virus ska kunna smitta oss (och vice versa).


Sen är jag som så många andra trött på humanoida utomjordingar. Slut med antropomorfa xenomorfer!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Re: Människor med smink i pannan

Det är ju faktiskt en VÄLDIGT bra poäng om virus där. Med tanke på att det är relativt få virus sjukdommar även på jorden som verkar mellan arterna så känns det väldigt konstigt om om sjukdommar klarade av att sprida sig i någon större utsträckning mellan olika planeter (om man tänker sig att de två planeterna inte delar någon långt tillbakagående historia).

Det är ju nästan lika långsökt som att att en människa skulle kunna berdiva framgångsrik fortplantning med en utomjording =)

Good call!
 

Nescio

Veteran
Joined
26 Jan 2007
Messages
47
Re: Vad är det där för en fråga?

Liksom, precis ALLA svar i tråden hittills är vettiga i vissa genrer och miljöer, och totalt knas i andra.
Det där är som att säga att få ett slag på käften är trevligt om man är masochist. Visst, men alla är inte masochister.

På liknande sätt har folk sina preferenser och antipatier vad gäller genre och miljö. Min brist på uppskattning för Star Trek etc är inte orelaterad till min motvilja mot gubbar med veckans kufiska ansiktsmask, till exempel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Poängen med långdragenheten i 2001 är så vitt jag kan förstå att spegla ensamheten och den psykologiska spänningen.

I Sagan om Ringen så passar det långdragna tempot den episka handlingen och Tolkiens öga för detaljer. Typ. Under färden genom Mordor understryker det långdragna tempot även resans möda och motighet.

Jag gillar berättelser som använder sig av ett långsamt tempo på ett bra sätt, eftersom jag tycker att en historia skall ha tid på sig att berättas ordentligt, inte bara packeteras i lättsvalda doser.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Som sagt: jag har svårt att se att just Sagan om Ringens och 2001s tillför något överhuvudtaget alla gånger. I sagan om ringen var det dock mest att så många av sidospåren var fullkomligt ointressanta och poänglösa.
 
Top