Nekromanti Rymdvarelser i rollspel

Nescio

Veteran
Joined
26 Jan 2007
Messages
47
När folk klagar på långsamheten i LotR är det väl oftast första boken de tänker på, vilken ärligt talat jag också tycker kunde kortats rätt rejält i avsnitten innan de lämnar Fylke.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag hade inga särskilda problem med första boken. Bok två och i synnerhet bok 3 (om jag minns rätt) däremot... *ryser*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad är det där för en fråga?

Det där är som att säga att få ett slag på käften är trevligt om man är masochist. Visst, men alla är inte masochister.
Eller om man inte vill vara lika extrem, rött vin passar bra till kött. Måhända att du är nykterist eller helt enkelt inte tycker om vin, men rött vin funkar rent generellt bra till kött.

På samma sätt funkar utomjordingar bra till space opera. Måhända att du inte tycker om utomjordingar, men rent generellt funkar de bra i space opera.

Min brist på uppskattning för Star Trek etc är inte orelaterad till min motvilja mot gubbar med veckans kufiska ansiktsmask, till exempel.
Tja, vill du inte dricka vin så slipper du. Jag är den siste som tänker tvinga dig.

...vilket också är en del av min poäng. Att du inte uppskattar utomjordingar gör att du inte uppskattar Star Trek tänker jag inte argumentera emot; det är din smak. Men däremot får du faktiskt medge att Star Trek utan gummimask-utomjordingar inte vore Star Trek - på gott och ont.
 

Nescio

Veteran
Joined
26 Jan 2007
Messages
47
Re: Vad är det där för en fråga?

Att Star Trek är Star Trek ser jag som en svaghet. :gremtongue:

Men låt mig citera OP'n:
Vad tycker ni andra om rymdvarelser och deras plats i rollspel?
Han frågar inte vad som generellt fungerar, han frågar efter folks personliga åsikter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Vad är det där för en fråga?

Du försöker få din egen uppfattning att framstå som den "riktiga" medan alla andras bara ska vara avikelser från normen på grund av perosnlig smak.

Du säger att rymdvarelser passarbra till rymd opera? Det är bara din åsikt. Inte ett faktum. Det finns överhuvudtaget inga fakta i den här saken utan allt kommer ner till personlig smak.

Om Star Trek inte hade haft några gummimasker från start hade det fortfarande varit Star Trek. Det hade bara varit annorlunda.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Människor med smink i pannan

Ett av mina privata hatobjekt inom SF är utomjordiska virus som smittar människor. Även om utomjordiskt liv skulle vara DNA/RNA-baserat är det väldigt osannolikt att dess genetiska kod skulle vara tillräckligt lik vår för att deras virus ska kunna smitta oss (och vice versa).
Det där är ett jättebra argument för varför utomjordiska virus bör vara helt riskfria i en hårdvetenskaplig grusirymddräkten-miljö.

Däremot är det egentligen inte ett skäl till varför utomjordiska virus bör vara helt riskfria i exempelvis Star Trek eller Star Wars. Båda är ju liksom spejs åppera, som högaktningsfullt skiter i vad biologin på Jorden säger. Där gäller helt andra skäl, nämligen det dramatiska framför det vetenskapliga. Star Trek har utomjordiska virus av den enkla anledningen att det är bra drama i den pseudovetenskapliga miljön där. Star Wars har inte utomjordiska virus av den enkla anledningen att det är fel sorts drama i den swashbuckling-space opera som den miljön är.

Sen finns ju möjligheten att man hittar på en lagom vettig ursäkt för att utomjordiska virus skulle kunna angripa. En ganska vanlig sådan är den gemensamma ursprungs-hypotesen: utomjordingar har helt enkelt samma RNA/DNA-kodning som vi, eftersom våra urfäder till bakterier härstammar från samma utomjordiska RNA/DNA-baserade bakterier som alla andra varelser i galaxen. Den händelse som triggade livets explosion här på Jorden är enligt den här hypotesen biologiskt material som trillade ner här på en komet eller meteor. Det var de som gav liv till den biologiska soppan, inte lite hopslumpat sammanrörda aminosyror.

Och förutom att den hypotesen är jefligt hårig att bevisa så skulle ju en utomjordisk smittsam sjukdom vara ett ganska tungt vägande indicium.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad är space opera?

Du säger att rymdvarelser passarbra till rymd opera? Det är bara din åsikt. Inte ett faktum.
Nja, det är en åsikt som underbyggs av det emiriska faktumet att en sjujefla massa bra space opera har rymdvarelser som passar riktigt bra. Det brukar till och med vara ett av space operans kännetecken, utöver exempelvis högt tempo, pseudovetenskap, larger-than-life-historier och estetiska men ovetenskapliga miljöer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Vad är space opera?

Det passar ju bara bra om man tycker om det =)

Själv råkar jag förvisso tycka om det. Men att säga att de som inte håller med har fel, eller har en avikande åsikt från vad som är "rätt" är lite inskränkt, tycker jag =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Att man hredan idag använder sig av genmodifierade växter är ju en väldigt bra poäng. Det låter otroligt att man inte gör det i framtiden, såvida det inte hänt något allvarligt som gjort att man tar avstånd från allt genfuffel (knappast troligt att ett sådan avståndstagande skulle hålla i längden).

Det bli i synnerhet mer troligt om man inte längre behöver bry sig om befintliga ekosystem (antingen eftersom det inte finns något, eller för att man helt enkelt inte bryr sig om befintliga saker).
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: Rymdvarelser i rollspel [OT]

Åke Ohlmark är en skit
Åke Ohlmarks existens är rolig och bisarr men han är en kass översättare. men, på tal om sagan om ringen. Någon som läst nyöversättningarna och kan säga om de är bättre eller sämre än Åkes? (nåja.. sämre kan de ju inte vara men..) och om de är värda en genomläsning?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad är space opera?

Det passar ju bara bra om man tycker om det =)
Det passar bra inom genren även om man inte tycker om det. Man kan knappast klaga på att space opera med utomjordingar inte uppfyller genrens kriterier. Möjligen kan man klaga på att man inte tycker om genren eller dess kriterier, men det är en helt annan sak.

Men att säga att de som inte håller med har fel, eller har en avikande åsikt från vad som är "rätt" är lite inskränkt, tycker jag =)
Jag säger inte att någon har fel vad gäller smak. Det står var och en helt fritt att gilla eller avsky eller alla grader däremellan space opera och utomjordingar.

Däremot finns det en vitt spridd uppfattning om vad genren space opera är och vad det ska innehålla, och där är det möjligt att ha fel, om ens egen uppfattning om vad space opera är och ska innehålla skiljer sig från den allmäna.

Vad man sedan tycker om space opera är en helt annan sak. Man har inte fel om man ogillar space opera. Däremot har man fel om man påstår att space opera inte ska innehålla action, utomjordingar och romantik.

Jämför med en Billy-hylla. Man har inte fel om man tycker att den är ful. Man har inte ens fel om man bara tycker att höger sidopanel är ful. Man har däremot fel om man tycker att höger sidopanel inte ingår i Billy-hyllan. Och oavsett vad man tycker om hyllan eller sidopanelen så får man faktiskt erkänna att höger sidopanel passar som gjuten i Billy-hyllan.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Människor med smink i pannan

Snarare: nu slår vi på slumptabellen och kollar om någon råkade dra ur sladden till eran frysbox :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ringen-översättningar [OT]

Någon som läst nyöversättningarna och kan säga om de är bättre eller sämre än Åkes? (nåja.. sämre kan de ju inte vara men..) och om de är värda en genomläsning?
Jag har läst båda. Det tog ett tag innan man vande sig vid Secker och Riftedal och den nya ring-dikten, men det är nog det enda jag kan klaga på: jag blev liksom indoktrinerad av Bagger och Vattnadal och den gamla ring-dikten, så den nya kändes helt enkelt ovan.

Men när det gick över... Erik Anderssons översättning ligger klart närmare originalet än vad Ohlmarks gjorde. Ibland saknar jag de extra adjektiven som Ohlmarks stoppar in, ibland saknar jag de gamla namnen, men för det mesta är jag bara glad. Och nu är det rätt person som har ihjäl häxkungen.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Människor med smink i pannan

För lite stilkänsla borde man mata in sina egna siffror för Drakes ekvation.

N is the number of civilizations in our galaxy, with which we might hope to be able to communicate.
R* is the average rate of star formation in our galaxy
fp is the fraction of those stars that have planets
ne is the average number of planets that can potentially support life per star that has planets
fl is the fraction of the above that actually go on to develop life at some point
fi is the fraction of the above that actually go on to develop intelligent life
fc is the fraction of civilizations that develop a technology that releases detectable signs of their existence into space
L is the length of time such civilizations release detectable signals into space.
Då får man ju ett hum om hur vanligt det är i ens universum.

Jag spelar hellre ett Asimovskt universum, fattigt på skummisar än ett det under av parallell evolution som är Star Trek. Om utomjordingar finns med ska de vara spännande, det blir så tråkigt att bara han en massa ogenomtänkta arter, det bli typ dom alverna i DoD. Zerg är till exempel en underbart genomtänkt art som också är astuff kanske för att den blivit snodd från så många ställen.
 

Nescio

Veteran
Joined
26 Jan 2007
Messages
47
Re: Människor med smink i pannan

Jag skiter högaktningsfullt i huruvida du tycker det är ett bra argument. Faktum är att jag ogillar utomjordiska virus som smittar människor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Människor med smink i pannan

Jag skiter högaktningsfullt i huruvida du tycker det är ett bra argument. Faktum är att jag ogillar utomjordiska virus som smittar människor.
Det är inte din smak jag ifrågasätter.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vad är det där för en fråga?

"Om Star Trek inte hade haft några gummimasker från start hade det fortfarande varit Star Trek. Det hade bara varit annorlunda."

Härmed bevisar du Krilles poäng. Om det är annorlunda, då är det ju inte Star Trek som vi känner Star Trek. Alltså, det är INTE en åsikt att det finns gummipannor i Star Trek, det är bara att kolla på vilket avsnitt som helst. Om man tog bort gummipannorna, då är det inte längre Star Trek utan något annat.

Om man vill spela Star Trek, då bör man ha med gummipannorna, för annars vill man ju inte spela Star Trek, utan något annat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Människor med smink i pannan

Jag har alltid resonerat så hä: om universum är oändligt (populär teori som jag inte riktigt vet vad jag tror om) så spelar det ingen roll hur många planeter vi utforska. Så länge vi hittat minst en planet med liv (vår egen, tex.) så är det sannolikt att det finns oändligt många planeter med liv =)

Det är lagen om likformighet jag applicerar här, vet inte om geometriska teorier har en plats i det här resonemanget, men vad tusan :gremwink:

Intressant ekvation dock. Jag ska läsa på mer om dess bakgrund.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Re: Människor med smink i pannan

Jag har alltid resonerat så hä: om universum är oändligt (populär teori som jag inte riktigt vet vad jag tror om) ...
Jag tror att du har svårt att hitta någon forskare som skriver under på den teorin, dock. Big Bang-teorin är också ganska poppis (speciellt då bland forskare), och den säger ju att universum inte är oändligt.

Eller, tja, universum kan väl vara oändligt i betydelsen att du inte kan hitta någon kant (precis som ytan på jordklotet är oändlig -- åker du tillräckligt långt kommer du tillbaka till samma ställe), men inte oändlig i betydelsen att det finns oändligt med stjärnor i den. Bara jefligt många.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Människor med smink i pannan

Jag behöver inte ha några forskare som skriver under på den så länge jag själv trivs och ingen kan bevisa motsattsen :gremwink:

Men betänk följande: om universum är oändligt, är det då inte troligt att det som kallas big bang har hänt (och händer) på flera ställen?
 
Top