Nekromanti Rymdresor

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
kloptok;n138604 said:
Personligen kan jag tycka att den här grejen haussades upp alldeles för mycket, så det blev ett rejält antiklimax när man fick se de faktiska resultaten. Men det blir spännande att se vad som presenteras i sommar!
Menar du? :)

Jag ser det som CERNs lite egendomliga sätt att ge mig en födelsedagspresent. (Jag råkar ju fylla år samma datum...)

"Jo, Ulf, det är inte omöjligt att det kommer att finnas interstellära resor under din livstid - titta här vad vi hittade!"

kloptok;n138604 said:
Sedan kan det vara värt att minnas att 99% av all massa runtomkring oss inte har ett dugg med Higgsfältet att göra. Detta eftersom Higgsmekanismen bara står för kvarkarnas "vilomassa" (vad nu det betyder, de finns ju inte som fria partiklar!) som i sin tur svarar för ungefär 1% av protonens massa. Det vill säga ungefär 99% av alla atomernas massa kommer från något annat! Detta andra är bindningsenergin i den starka kraften som håller ihop protoner och neutroner. Så chilla lite med Higgsreferenserna ;)

Ska se om jag kanske kan spekulera lite mer i vad det skulle betyda att "skapa gravitation", har inte riktigt kommit överens med vad det egentligen betyder än och vad som krävs för det.
Det där är sannerligen inte intrycket jag har fått, även om jag förstått att Higgs inte är "hela sanningen". (Och jag tycker ändå att jag försöker att följa det som händer bortom dagstidningsreferaten av pressmeddelandena, iaf tidvis och så långt jag förmår...)

Men när du väl känner att det är tajm att tänka lite högt om "artificiell gravitation", så starta gärna en tråd om det i lämpligt forum. I'll be there! ;-)

Fanns det för övrigt inte en teori om att "dark matter" inte så mycket handlade om _annan_ materia, så mycket som att vår "vanliga" materia under vissa betingelser kunde interagera (med gravitationslika effekter) på ett annat sätt? Jag vill minnas att jag läst något sådant.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
CapnZapp;n138619 said:
En tabell? Det implicerar "inga beräkningar" (värre än minus och gånger). Det är godkänt.

Om du menar formler måste jag dessvärre ge spelet underkänt. Att begränsa sitt spel till enbart naturvetenskapsnördar är en allvarlig brist i min bok.

Jag kanske missförstår dig?

Jag menar just en tabell, slå upp restid. Eller iaf vilken tärningskombination du ska slå (och hur det räknas om till dagar/veckor/månader/år), om en vill ha ett sådant moment.

Det andra är spelet Bränslekonsumtion! som kloptok föreslog...
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Sapient;n138628 said:
Fanns det för övrigt inte en teori om att "dark matter" inte så mycket handlade om _annan_ materia, så mycket som att vår "vanliga" materia under vissa betingelser kunde interagera (med gravitationslika effekter) på ett annat sätt? Jag vill minnas att jag läst något sådant.
Jo, den vanligaste varianten kallas för Modified Newtonian Dynamics (MOND) och går ut på att modifiera Newtons lagar vid låga accelerationer. Den fungerar bra för en del observabler men har problem som gjort att de flesta forskare övergett denna förklaringsmodell, som till exempel svårigheten att förklara det så kallade Bulletklustret eller den kosmiska mikrovågsbakgrundsstrålningen. MOND vs. mörk materia är en ganska infekterad debatt så det är tyvärr inte helt enkelt att hitta neutrala bedömare men det är en minoritetsteori i astrofysiken.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
CapnZapp;n138619 said:
En tabell? Det implicerar "inga beräkningar" (värre än minus och gånger). Det är godkänt.

Om du menar formler måste jag dessvärre ge spelet underkänt. Att begränsa sitt spel till enbart naturvetenskapsnördar är en allvarlig brist i min bok.

Jag kanske missförstår dig?
Inget svårare än xT6 + y. Sci-Fi! är ju ett space-opera-spel. :wink:
 
Top