Mutant Rost och ärg

Redan på 1700-talet byggde man falska ruiner för att det skulle bli mer pittoreskt. Falska dungeons verkar helt naturligt, och så behöver de inte ens vara funktionella utan kan se ut som folk tycker att de borde göra.

Jag trodde som barn att plast var ett evighetsmaterial. I själva verket dunstar mjukgöraren snart ur plasten så den blir spröd, och om den utsätts för solljus blir det snart mikroplast och nanoplast av alltihop. Här om dagen kom jag åt en bastant plastdunk från 90-talet med foten och knackade till min häpnad hål på den.
Plastics är inte plast. Jag tänker att Mutant utspelar sig i en slags parallell verklighet (inte helt olikt Fallout) där endast estetik emuleras.

Det sagt är det rätt stor skillnad på hur välbevarade olika prylar är utifrån var/hur de har förvarats.

Jag pluggade in en gammal förstärkare från 60-talet häromdagen som inte använts på 40 år. Den funkade klockrent.

Plastics är inte plast. Jag tänker att Mutant utspelar sig i en slags parallell verklighet (inte helt olikt Fallout) där endast estetik emuleras.

Det sagt är det rätt stor skillnad på hur välbevarade olika prylar är utifrån var/hur de har förvarats.

Jag pluggade in en gammal förstärkare från 60-talet häromdagen som inte använts på 40 år. Den funkade klockrent.

Hmmm jag har ett gäng västtyska högtalare i huset. Kanske skall koppla in dem och se om det går att få ljud i dem....

Ån en gång blir jag påmind om att folk verkar ha roligt åt ett spel som inte 100% stämmer med fakta!

Snart kommer väl någon hitta på att ödlor kan flyga och..spruta eld eller nåt!

Alltså, ja, men det är en saga komplett med talande djur så man ska inte bry sig om sådana detaljer.

Förlåt om jag är dryg @mrund det är fascinerande hur fel spelet Mutant har. Tack för din kunskap!

Sedan hoppas jag att vi kan strunta i det och bara ha kul åt JOFA-hjälmar, vägskyltar, talande djur och en himla massa knäpp blandning av teknik och kulturhistoria som är rolig i ett spel.

Ån en gång blir jag påmind om att folk verkar ha roligt åt ett spel som inte 100% stämmer med fakta!

Snart kommer väl någon hitta på att ödlor kan flyga och..spruta eld eller nåt!
Jag tänker att den här sortens trådar har många goda sidor.

En är att använda folks intresse för det postapokalyptiska för att kroka in lite lärande om arkeologi. Att lära sig saker är ju roligt, så redan där är det ju en vinst.

En annan är att använda olika former av forskningsdata för att stimulera folk att hitta på nya visioner av en genre som inte fastnar i klichéer. OK, tänker man, en postapokalyptisk stad borde kanske se helt annorlunda ut än den framställs i filmer och spel – då finns det inspiration till en ny spelmiljö.

En tredje är kanske mer filosofisk. Vad säger det om oss att vi kan föreställa oss civilisationens undergång, men fortfarande förväntar oss att våra materiella ägodelar ska vara närmast intakta? Är det en sorts betryggande fantasi att även när världen går under kommer någon kunna hitta ett gammalt Drakar och Demoner i stasis?

Sedan tycker jag alltid ”vi har det här fantastiska elementet, alltså behöver inget annat hänga samman” är en lite tråkig hållning. För mig och många andra ligger en del av charmen i fantastiken i att tänka ”OK, vi har det här fantastiska elementet, men allt annat funkar enligt de principer vi känner till – vad blir konsekvenserna?”. En form av spekulation och extrapolerande, helt enkelt. Det brukar dessutom ofta resultera i mer unika skapelser än om man enbart följer genrekonventioner.

Back