...[RPs backstory] säkerligen är mer välpolerad och dramaturgisk hållbar - men det är ju inte en bok vi skriver).
Är det här vanligt? Alltså att backstoryn har någon form av dramaturgisk bana? När vi ger våra rollpersoner en bakgrund så är det:
1. Så mycket som krävs för att det ska kännas som att hen är en riktig person i den setting vi spelar i.
2. Något om var hen kommer ifrån och vilken roll hen har i settingen. Påverkar ju sånt som status, kunskap m.m. (Det är skillnad på en samuraj och en livegen bonde)
3. Något om hens liv. Kanske någon definierande händelse eller liknande. Något som liksom satte igång RPn
4. Något om vart hen är på väg. Varför ska vi bry oss? Varför är RP ute och gör det hen nu ska göra.
Vissa spel gör allt detta under chargen. Då får man det liksom på köpet. Andra spel erbjuder vissa verktyg men inte alla. En del spel säger bara typ "du kan spela vem/vad som helst". Då får man ha lite struktur.
För mig som SL är det väldigt viktigt att RP inte flyter runt ovanpå settingen och att omvärlden bara är en kuliss. RP är
en del av spelvärlden. Spelvärlden ska även funka med en inneboende logik. Det är inte ett dataspel. Vakterna i rum 2 sitter inte och spelar kort efter att vi har sprängt rum 1, för att ta ett övertydligt exempel.
Det här hänger ju ihop med min föredragna spelstil. Jag vet att de finns de som inte bryr sig om spelvärlden, och i de fallen blir ju, i mina ögon, rollpersonernas bakgrund inte heller speciellt intressant. Antar jag. Jag kan knappt spela så. Utan kontext tappar jag intresset. Men det är ju jag
Vad jag menar är att det här inte är ett facit man måste förhålla sig till. Det är det syfte rollpersoner öht har för mig, före spel. Och allt detta blir relevant i spel.
Jag brukar f.ö också ställa tre frågor till spelarna som de
måste svara:
A. Vem avskyr dig? Någon som anstränger sig för att göra dig illa.
B. Vem älskar dig? Någon som anstränger sig för att gör dig gott.
C. Vem behöver du, men som du inte litar på?
Sedan är det bara som SL att väva ihop allt detta med de aktörer i spelvärlden som är relevanta och intressanta. Väv in deras agenda (vad vill de, varför) och gärna någon övergripande grej med (kungen är labil och har kapat fartyg från Urik, samtidigt som trupper samlas utanför Granland. Alla roffar åt sig, kriget är runt hörnet!).
Kör!
Gör man detta utan att RP är involverade så blir det ju en kuliss, vare sig man vill eller inte. Då måste man ha tur för RP ska bli personligt engagerade. Annars kan de flyta ovanpå och flyta iväg till nån drakgrotta och skita i allt det intressanta som berör dem, eller som borde beröra dem. "Ni sticker alltså till Mardor med den magiska rundstaven fast din hustru just har fängslats av krigsminister lakejer?"
Det här är vad som är rollspel för mig. En komplex soppa lika finurlig och oöverskådligt intrikat som Kronolaben i Tricilve (för att åtminstone slänga in en (1) Ereb Altor-referens!

) och när man petar i den vet man inte vad som händer. Vi måste spela för att lista ut det.
Plockar man bort bakgrund funkar inte detta. Alla dessa delar måste vara med. Tycker jag