Rollspelsprodukter som inte finns

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Ja, det var iofs rätt längesedan jag hörde något om Ad Astra, men Mutant är väl fortfarande ett relativt aktivt varumärke (Hindenburg landade ju t.ex. som fysisk bok till backers rätt nyligen).
Det är väl ganska osannolikt att de gör en ny kampanjbok till Hindenburg (som ju bara är på Svenska) och den engelska delen är ju avslutad. Tomas själv har först sagt (i deras pod) att de inte hade bestämt vad de skulle göra efter att de fyra "klass-böckerna" och dess kring-grejer var släppta (edit: vilket det nu är). Han har dock i år sagt i deras YT videos något om bräd- eller kort-spels format för Mutant.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Kontinuum
Skulle vara ett rollspel som var en kampanjsvit i tre delar. Jag gillade verkligen den idén ... när den nu kom. Svenska rollspel-wikin har noll information om första delen som faktiskt kom ut.

Terra One & Phobia
Något rymdspel och skräckspel från Neogames.

ARK
En hårddiskkrasch gjorde att spelet, som nästan var klart, försvann. Förlaget lades ned.

 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Till viking utlovades modulen Österled, men den kom aldrig, tyvärr. Delar av en annan tänkt, men mig veterligen aldrig utannonserad modul, Jotunheim, publicerades i en gammal Sverox strax efter millennieskiftet.
Så var det. 101 Production gick tyvärr i konkurs.
  • Jotunheim var en del av Viking Saga, en modul för religion, monster och magi.
  • I Österled existerade bara som anteckningar i min dator. Halva boken skulle handla om Miklagård.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Wolframfästet och Okeanos. Jag hade ambitiösa planer för dess två spel i mitten av 00-talet och pratade bland annat om dem i Fenix. Men sedan kraschade mitt liv.
  1. Min hustru drabbades av två hjärtinfarkter 2006.
  2. Min mor fick cancer 2007 och gick bort 2009.
  3. Jag sades upp från mitt trevliga jobb 2008, for till Afghanistan och kom hem 2009 till djup lågkonjunktur och lång arbetslöshet.
  4. Min hustru fick en stroke 2010.
  5. Mitt i kaoset skulle jag ta hand om tre barn på väg in i tonåren.
  6. Jag drabbades, inte överraskande, av utbrändhet.
Alla mina planer för spelskriverier gick sålunda upp i rök under flera år.
  • Okeanos var tänkt som ett fantasy-antikgrekiskt sjöfarar/upptäckarspel som utspelade sig på världshavet Okeanos. 2015 bearbetade jag det material som fanns och lade till nytt (tack Gustaf Gadd). Resultatet blev den fantasy-antika sjöfararsettingen Skymningshavet* till DoD2016. Jag är nöjd med Gustafs och mina prestationer. Boken kan tankas ner lagligt som gratis PDF från Riot-sajten -- länk >>>
  • Wolframfästet var tänkt som ett science-fantasy-spel som utspelar sig i en fjärran mörk framtid (både bildligt och bokstavligt) på en döende jord. Mänsklighetens lilla spillra lever i Wolframfästet, en metall-ark, och står inför utrotning. Spelarnas äventyrare ska göra något åt saken. Nightowl och jag hade fått ihop mycket av innehållet när mitt liv sprack. Några år senare tog jag en titt på vad som fanns och omvandlade en del till en serie artiklar i Fenix. Jag tänkte ut spelet 2006-07 och sett i backspegeln förstår jag varför settingen blev så förbannat svartsynt.
*Skymningshavet är en tropisk ocean som utforskas av skeppet Månvind, i vars besättning spelarrollerna tjänstgör. Boken innehåller bland annat öar, fartyg, djur och odjur, nya spelbara folkslag (t.ex. de havslevande nereiderna), en övergripande intrig och tips hur spelledaren skapar egna öar. Innehållet är kompatibelt med en del andra svenska fantasyrollspel, till exempel Hjältarnas tid.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Det är väl ganska osannolikt att de gör en ny kampanjbok till Hindenburg (som ju bara är på Svenska) och den engelska delen är ju avslutad. Tomas själv har först sagt (i deras pod) att de inte hade bestämt vad de skulle göra efter att de fyra "klass-böckerna" och dess kring-grejer var släppta (edit: vilket det nu är). Han har dock i år sagt i deras YT videos något om bräd- eller kort-spels format för Mutant.
Ja Hindenburg är ju främst för svenska spelare som har MUA-anknytningen så den är nog tveksamt att de släpper på engelska. Ad Astra har om jag minns rätt en hel del färdigt bildmaterial (har för mig att det postades en del i Ligans Facebook-grupp för några år sedan). Sen dess så har det såklart hänt ganska mycket i Ligans produktportfölj och ett spel man producerar på licens är kanske inte prioriterat mot de egna IP:na eller de större IP:na som T2000 och The One ring, men utifrån hur mycket Ad Astra ändå lyfts fram i äldre podavsnitt så känns det ändå som den kommer bli av. Jämför t.ex. med Partisan som Ligan aldrig nämnt men registrerat som varumärke, eller omarbetningen av Konfluxsviten till Svavelvinter som aldrig heller nämnts i officiella sammanhang.

(Sorry för OT)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det annonserades en CoC kampanj av samma författare som skrivit Tatters of The King. Men sen har det varit tyst om den. Tror den hette Death of Winter. Speltestades och sändes av Mike Mason.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Så var det. Lancelot Games gick tyvärr i konkurs.
  • Jotunheim var en del av Viking Saga, en modul för religion, monster och magi.
  • I Österled existerade bara som anteckningar i min dator. Halva boken skulle handla om Miklagård.
Det är inte så att det går att hitta de gamla texterna någonstans? Det vore guld värt som inspiration om inte annat. Även om jag förstår att datorerna de skrevs på är så gamla att de antagligen drevs med ångmaskin.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Kontinuum
Skulle vara ett rollspel som var en kampanjsvit i tre delar. Jag gillade verkligen den idén ... när den nu kom. Svenska rollspel-wikin har noll information om första delen som faktiskt kom ut.
Oj! Det ser ut som att jag borde göra en kulturgärning; jag har ju ett exemplar i hyllan.

EDIT: Oj, inte bara "ett exemplar", utan exemplar ett, rentav. Numrerat och signerat av både författaren och illustratören. Det hade jag helt glömt.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Det är inte så att det går att hitta de gamla texterna någonstans? Det vore guld värt som inspiration om inte annat. Även om jag förstår att datorerna de skrevs på är så gamla att de antagligen drevs med ångmaskin.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några filer. Gamla datorer, ur bruk sedan 20 år eller så.
Jotunheim publicerades i Sverox 24, så där har du i alla fall en ledtråd.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Oj! Det ser ut som att jag borde göra en kulturgärning; jag har ju ett exemplar i hyllan.
Sådär, nu står det åtminstone något…

Det är ett spännande litet spel, även om idéerna på många sätt är större än utförandet. Men det är en imponerande ansats för ett litet häfte på 38 sidor, och det var ju det spelet som fick upp mina ögon för konceptet enkampanjs-rollspel. More than Human kom ju två år senare, 2013, och det hade nog inte sett ut som det gör om jag inte pratat med Kontinuums författare om sånt här…
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Så var det. Lancelot Games gick tyvärr i konkurs.
  • Jotunheim var en del av Viking Saga, en modul för religion, monster och magi.
  • I Österled existerade bara som anteckningar i min dator. Halva boken skulle handla om Miklagård.
Lancelot Games lade väl ner redan 1991, flera år innan Viking gavs ut av 101 Production/Trollspel (i samarbete med Neogames)?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,886
Location
Nordnordost
Mark Rein(ping)Hagen påbörjade ett rollspel vid namn Exile på 90-talet. Rätt cool sci fi med en om inte helt öppen så i alla fall tillåtande licens.
Det cirkulerar en version med typ klar setting och påbörjade regler, komplett med instruktioner till den som layoutar hur olika avsnitt skall se ut.

Jag har en gulnad utskrift av det i spel hyllan, jättemysigt spel. Men jag hade hellre haft det färdiga spelet.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,105
Location
Tindalos
Aggressio skyltades på en hemsida för herrans massa år sen. Svenskt men jag kommer naturligtvis inte ihåg vem som tänkte publicera. Spelet var dock tänkt att ligga i kölvattnet på de klassiska Hong Kong actionfilmerna.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
I Kaleidoskop-spelen vi släppte för ... mummelmummel många år sedan ... hade vi annonser på spel som var i minst sagt olika stadier:

Am Ende der Zeit. Ett drömspel om Tyskland vid tidens slut (2008)
Pangaea. A fiction game of sword & sorcery 2ed (2008)
Det vita spelet. Ett mellanspel om ontologisk subversion (2009)
Wolfram-fästet. Äventyr i undergångens tid

@Dimfrost och @Gurgeh får väl ursäkta om något av det blev färdigt, men jag tror inte det. :) (Och några av spelen blev ju faktiskt klara.)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,105
Location
Tindalos
55 Dagar - mitt egna projekt. Tänkt att utspela sig under naturkatastrofer och konflikter.
 
Top