Nekromanti ARK - Nytt svenskt sci-fi rollspel

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen ARK - Nytt svenskt sci-fi rollspel
ARK är Alltid Attack Förlags första rollspel sedan Splatter (2002). Det är ett science fiction-rollspel som tar oss långt fram i tiden, förbi omvälvande kosmiska katastrofer, till en helt ny verklighet där människan har tagit ett steg vidare.


Gå till nyheten/notisen
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Det här låter spännande och annorlunda. Jag har en förkärlek för science fiction, även om det är betydligt svårare att spela än fantasy, eftersom det ofta har en högre inlärningströskel innan man är tillräckligt bekant med världen för att veta vad man egentligen kan göra i den, och det här låter som en intressant värld med en vinkling som jag inte kan påminna mig att jag sett i något annat rollspel. Jag ser verkligen fram mot det här spelet.

/tobias
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
SF [OT]

Jag har en förkärlek för science fiction, även om det är betydligt svårare att spela än fantasy, eftersom det ofta har en högre inlärningströskel innan man är tillräckligt bekant med världen för att veta vad man egentligen kan göra i den

Intressant att någon annan än jag tänker i de banorna, just "det pedagogiska problemet" tycker jag är en begränsning för SF-spelande. Dock brukar alltid någon hävda att problemet egentligen är lika stort i fantasy eller andra genrer, om man ska ha samma krav på "korrekthet". Jag tycker ändå att det blir enklare när det finns någon slags "default" i bakgrunden, i fallet fantasy alltså Tolkien eller europeisk pseudo-medeltid. Hur en öl ser ut år 2200 är däremot mindre självklart.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Det där lät spännande. Jag får lite vibbar av Morbus Gravis eller Aniara, men det kanske är en missuppfattning. Ganska begränsad miljö, men det behöver ju inte vara något minus. Jag anar möjlighetet till intressanta och lite "djupa" SF-äventyr i klassisk hard-SF miljö med inslag av mysko kulturer. Mysigt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: SF [OT]

"Dock brukar alltid någon hävda att problemet egentligen är lika stort i fantasy eller andra genrer, om man ska ha samma krav på "korrekthet". Jag tycker ändå att det blir enklare när det finns någon slags "default" i bakgrunden, i fallet fantasy alltså Tolkien eller europeisk pseudo-medeltid. Hur en öl ser ut år 2200 är däremot mindre självklart."

Det är ju uppenbart! Den är blå.

Det sagt, det finns två defaults inom science fiction. Den ena är Star Wars, den andra är Star Trek. Förutom problemet att den ena är närmare fantasy än science fiction, så är det stora problemet att båda är aktiva varumärken som skyddas stenhårt av sina respektive ägare. Därför är man som rollspelsskapare tvingad att frångå default-beskrivningen av genren, men det är mest ett marknadsföringsproblem. Det går att frångå defaultbeskrivningen precis lagom mycket. Jag behöver inte säga så mycket mer än "kung fu och samurajsvärd i rymden" så får de flesta en rätt god bild av Skymningshem: Andra Imperiet, tillräckligt bra för att de ska kunna spela det.

Nä, orsaken till att fantasy är mer populärt än SF inom rollspel är så enkel och uppenbar att folk egentligen borde piska sig själva som straff: Dungeons&Dragons var först.

---

Och hur ser en medeltida öl ut, egentligen? Jag skulle säga att det har den normale rollspelaren ingen som helst aning om. Det enda som är säkert är att den kommer i tunnor eller bägare, och att man blir packad av den. Det säger ungefär lika mycket som att en framtidsöl är blå.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: SF [OT]

Dock brukar alltid någon hävda att problemet egentligen är lika stort i fantasy eller andra genrer, om man ska ha samma krav på "korrekthet".
Ja, det kan man hävda, men antagligen har man fel. I en science fiction-värld blir det automatiskt mer kunskap som en person antas ha. Jämför hur mycket information om olika företeelser en person som lever i en modern värld måste ha jämfört med en bonde på 1000-talet. För bonden spelar det ganska liten roll om han lever i vår världs Frankrike under medeltiden eller om han lever i Gondor; han kommer att plöja sin mark och odla sina grödor ändå. Personen i science fiction-världen måste veta betydligt mer om samhället, grupperingar, teknologi och lagar innan han kan smälta in som en naturlig del av världen. Spelaren har inte heller något att extrapolera från, som han har när det gäller en miljö som till stor del är baserad på vår historia.

/tobias
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: SF [OT]

Varken Star Trek eller Star Wars är väl någon bra "default" för att beskriva "Arken", så vad tar vi till där?

Det är möjligt att den genomsnittliga rollspelaren inte kan beskriva en medeltida öl tillräckligt bra för att tillfredsställa en historia-nörd, men de flesta har nog en uppfattning som räcker för rollspel: den är ljusbrun och kommer förmodligen i en rund träbägare med handtag. Varför gissar man det? Delvis tror jag att det finns fler och entydigare referenser på hur "medeltiden" såg ut: man har sett i historieboken, kollat lite riddarfilmer och rent allmänt skapat sig någon slags uppfattning baserat på olika intryck. Förhoppningsvis pekar referenserna i någon slags riktning som relativt sett stämmer hyfsat med den korrekta historiska bilden (sådant som att nitläder inte fanns betraktar jag som småsaker). När det gäller "världen 2500" finns det betydligt fler och spretigare referenser: Illustrerad vetenskap, rymdfilmer, SF-böcker och en massa skiftande uppfattningar om hur världen kommer att te sig. Dessutom lider våra "framtidsreferenser" av att ständigt bli överkörda av utvecklingen i vår egen tid (kolla tex på dataskärmar i SF-rullar från 80-talet!).

Dessutom tror jag att det är mycket lättare att skala av sådant som inte fanns i en medeltida värld än att lägga till det som kan ha tillkommit, vilket gör det lättare att svara på vardagliga frågor. Hur tog man sig från punkt A till punkt B? Tja, bil, tunnelbana, flyg eller cykel är uteslutet; alltså återstår om inte annat sagts ett par lowtech-alternativ som är lätta att föreställe sig (kuse, vagn, grova skor). Vilka alternativ finns i en SF-värld? Finns tunnelbanan kvar? Hur en häst ser ut vet jag, men hur ser en tunnelbana ut om 100 år? Kan man åka bil? Vad tankar man bilen med? Etc, etc.

Jag påstår väl inte att det är något jätteproblem, oftast lär det ju räcka med en introtext eller en kort och slagkraftig beskrivning för att få in fantasin på rätt spår. Men jag tycker ändå att lowtech är generellt enklare när det gäller "vita fläckar".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: SF [OT]

Ja, det kan man hävda, men antagligen har man fel. I en science fiction-värld blir det automatiskt mer kunskap som en person antas ha. Jämför hur mycket information om olika företeelser en person som lever i en modern värld måste ha jämfört med en bonde på 1000-talet. För bonden spelar det ganska liten roll om han lever i vår världs Frankrike under medeltiden eller om han lever i Gondor; han kommer att plöja sin mark och odla sina grödor ändå. Personen i science fiction-världen måste veta betydligt mer om samhället, grupperingar, teknologi och lagar innan han kan smälta in som en naturlig del av världen. Spelaren har inte heller något att extrapolera från, som han har när det gäller en miljö som till stor del är baserad på vår historia.
När du säger det så känns det mer och mer rätt att jag går på min linje och lägger min SF-värld på en teknologinivå som varierar (beroende på var man är och vilket teknikområde man tittar på) från strax efter WW2 till tio år eller så fram i tiden, även om det betyder att jag måste slakta mecha-biten av konceptet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: SF [OT]

När du säger det så känns det mer och mer rätt att jag går på min linje och lägger min SF-värld på en teknologinivå som varierar (beroende på var man är och vilket teknikområde man tittar på) från strax efter WW2 till tio år eller så fram i tiden, även om det betyder att jag måste slakta mecha-biten av konceptet.
Om man vill att spelarna ska kunna bekanta sig med världen utan alltför stora förberedelser är det nog vettigt. Tyvärr är det svårt att ta ut svängarna ordentligt då, om man nu vill ha rymdvarelser, maskhål och ftl-drift.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: SF [OT]

Tyvärr är det svårt att ta ut svängarna ordentligt då, om man nu vill ha rymdvarelser, maskhål och ftl-drift.
Nejdå. Rymdvarelserna är de som står för rymdfarten och FTL. Tänk dig något lite i stil med Dune, men med mystiska rymdvarelser istället för navigatörerna och en mänsklighet som först blev utspridd och sedan ganska fort blev isolerad, utspridd i små grupper på tusentals planeter med drastiskt olika förutsättningar utan kontakt med varandra. När resor sedan blir möjliga igen så har de olika planeterna fått väldigt olika karaktär och specialiseringar, beroende på vilken extelligens (dvs kunskapsbas) nybyggarna råkade ha och de krav omgivningen ställde.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: SF [OT]

"Varken Star Trek eller Star Wars är väl någon bra "default" för att beskriva "Arken", så vad tar vi till där?"

Och varken Tolkien eller medeltiden är någon bra default för att beskriva Neverwhere heller. Defaulter är bra för vad som uppfattas som "standardsubgenre" eller "mainstream", men det funkar mindre bra för avstickare som just ARK eller Neverwhere.

"När det gäller "världen 2500" finns det betydligt fler och spretigare referenser: Illustrerad vetenskap, rymdfilmer, SF-böcker och en massa skiftande uppfattningar om hur världen kommer att te sig."

Visst gör det, men allmänheten har i allmänhet sett de två största varumärkena som räknas: Star Trek och Star Wars. Alla som har sett Star Trek vet att romulan ale är blå och man blir kanonpackad av den. Det räcker med det. Precis som fantasyläsaren inte behöver plöja Neverwhere, Stardust eller Hobbs samlade verk för att begripa hur en elvahundratalsöl ser ut så behöver SF-fantastin inte plöja Bester, Clarke, Banks, Robinson, Heinlein etc för att begripa hur en tjutrehundratalsöl ser ut. Det räcker faktiskt med vad han råkade se i Star Trek för tjugo år sedan.

För liksom, poängen med öl är inte en lång text om jästbiologi, etanolförgiftning av kolbaserade organismer, alkoholkulturens utveckling i Encyclopedia Galactica eller alkoholpolitiken på ökengränsvärldar. Poängen med öl är att ge lokalfärg till spelets miljö och rödbrusig färg till rollpersonens kinder. Eller om man så vill, en romulan ales enda uppgift är att vara blå och göra någon full.

"Hur tog man sig från punkt A till punkt B? Tja, bil, tunnelbana, flyg eller cykel är uteslutet; alltså återstår om inte annat sagts ett par lowtech-alternativ som är lätta att föreställe sig (kuse, vagn, grova skor)."

Och trots att alternativen är low-tech och allmänt kända så blir de fel. Istället hittar man på ett förflyttningssätt och en tid, och gissar hejvilt baserat på vad man har sett på TV. För handen på levern, majoriteten av rollspelare har varken ridit eller åkt vagn, och gå drar de sig till det yttersta för att slippa. Och vad man tankar havremoppen med... tja, öh... vet du? Hur mycket bär en häst?

Varför går det inte att göra så i SF? Klart att det går - vi har sett hyperrymd, portaler, transportörer, monorails, flygbilar etc. Allt det där är klischéer som vi är väl förtrogna med genom just Star Wars och Star Trek.

Ze point is: vem bryr sig!!? En häst är i rollspel ingenting annat än en medeltida bil som gör att resan från värdshuset till en dungeon kan snabbspolas förbi så att utvilade hjältar kan röja monster, och en transportör är en billig specialeffekt för att komma ner på ytan på en planet, till skillnad från en skyttel som är en dyr specialeffekt och kuliss (jo, det är faktiskt sant: det var därför som Roddenberry skrev in transportören till Star Trek).

Det är inte framtidsreferenserna som saknas, och det finns inte ett överflöd av medeltidsreferenser. Vad som däremot finns är ett rollspel som råkade vara först.

Dessutom så ser jag ingen större skillnad på att syntetisera ihop en bild av medeltiden ur riddarfilmer och historieboken och lite Hermans historia, och att syntetisera ihop en bild av framtiden ur lite Star Wars, Star Trek, Starship Troopers och Aliens. Det är en bild i vårt kulturella undermedvetna som kan utnyttjas som utgångspunkt, och med stor sannolikhet så är den i båda fallen fel.

Slutligen, varför är fantasy bara störst inom rollspel? Varför görs det fler SF-filmer än fantasyfilmer, och varför är Flemmings SF-sektion större än hans fantasysektion? Samma problem borde väl gälla inom film och litteratur som i rollspel. Eller?

Nä, jag hävdar att fantasyns dominans inom rollspel beror på en enda sak: Dungeons&Dragons var först.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Kul att höra. :gremsmile: Kul att intresset finns överhuvudtaget, science fiction är lite speciellt att "jobba med" så att säga - det märks inte minst på OT-diskussionen här nedan.

Att förmedla världen är det största problemet. Hur bra det går, tja, det kan ni börja bedöma själva redan den här veckan. Förhandstitt nummer ett är på ingång, med den andra hyfsat tätt inpå. Minst fyra blir det, kanske fler - beror lite på hur mycket extramaterial som kommer på vägen.

Väldigt intressant att följa diskussionen om sf-problematiken för övrigt.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Flumutlägget Arne (smått OT i OT)

Nä, jag hävdar att fantasyns dominans inom rollspel beror på en enda sak: Dungeons&Dragons var först.
Ja. Det är väl de flesta kommersiella rollspelsförläggares dröm att återupprepa D&D-succén? Ibland känns det som att den svenska rollspelsmarknaden har samma vibbar från Drakar och Demoner - självfallet nedsmolkat med en hög av rosa nostalgikladd.

Fast jag tror inte bara man kan skylla på D&D - just nu är fantasy mer inne i svängen än science fiction, det är i alla fall den känsla jag får i Sverige, ja, även i USA. Litteraturen gör sitt, verkligen, och jag tror inte direkt det skadar att det finns en bibel - Tolkiens verk - att dyrka och försöka tolka på sitt alldeles egna vis. Behöver kanske science fiction-genren en liknande förkämpe? Vet inte riktigt.

Det lär inte bli någon större omsvängning inom kort i alla fall, Sagan om Ringen-filmerna har gjort fantasy till mainstream på allvar, hela vägen. Med allt vad det innebär, allt som komma skall, allt gräsligt.

Ville man vara lite kontroversiell, eller bara tuff, så skulle man tala om en våldtäkt på våra fantasivärldar. Men jag vill inte sträcka mig så långt, konstaterar hellre att det förhoppningsvis blåser förbi. Kanske blir den naturliga motreaktionen att satsa på science fiction, kanske ger det eld till den brasan? Må så vara att det görs fler sf-filmer, skrivs en massa böcker och så, men i slutändan så är det mediatiden som räknas. Syns du inte så finns du inte.

Eller? :gremwink:

När jag tänker på sådant här så är det så skönt att man är en del av en liten, egen hobby. Underground är att ta i, men man slipper bry sig så mycket om alla trender som piskar, ja, till exempel tv-spelen för att ta ett exempel jag är väldigt insatt i.

När allt kommer omkring så behöver vi inte vara så många. Bara tillräckligt många för att få mångfald och utveckling.

...och nu skall jag sluta blaja för jag sitter egentligen och tänker på annat. Var det någon som överhuvudtaget fick ut något av allt det där? Gick poängen fram? Finns den?

Glögg nu. Den finns. Och är röd. Fast inte i ARK. :gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Öl [OT]

Och hur ser en medeltida öl ut, egentligen? Jag skulle säga att det har den normale rollspelaren ingen som helst aning om. Det enda som är säkert är att den kommer i tunnor eller bägare, och att man blir packad av den. Det säger ungefär lika mycket som att en framtidsöl är blå.
IIRC: grumlig, mörk, utan kolsyra, serveras ljummen. Långt från dagen gröna Tuborg.
 

csaar

Veteran
Joined
14 Dec 2001
Messages
32
ARK? jag får Druuna-vibbar!!! kommer det att finnas storbröstade tjejer med på ARK II? hade ju varit kul att rita...Angående det medeltida ölet är det inte rätt att tala i singular. det fanns en uppsjö av olika varianter och i sin tur lokala varianter på dessa. vardagsölet var svagt av den anledningen att man ej var så noga vid de olika processerna = mindre alkoholhalt. medans det starkare festölet kunne vinna legendarisk rykbarhet (ok, något överdrivet.)
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: SF [OT]

Jag tror du missar poängen, sort of. Jag menar inte att man åstadkommer något historiskt korrekt med att hänvisa till havremoppar eller diligenser, däremot menar jag att det är rätt enkelt att uppnå en samsyn och skapa sig en bild i huvudet (där händelserna i rollspel trots allt äger rum). Om spelledaren säger att min rollperson i DoD försetts med "en brun häst" så har jag och alla andra en rätt klar bild av hur det ser ut, även om min uppfattning om kusar sannolikt är rätt knasig (baserad på en timme på islandshäst samt bakfullt tittande på Ivanhoe). Om samma SL säger att det står "en bil" utanför restaurangen vid slutet av universum, så är det inte lika självklart. Har den hjul eller svävar den? Låter den "brumm" eller "wzzzz"? Gör den 200 knyck eller Mach 5? För att få någon slags inlevelse skulle nog jag vilja veta lite mer om hur "en bil" ser ut i världen där jag verkar. Att bilen sedan har exakt samma roll som hästen i Ereb är ju en annan sak. Det är helt enkelt en närvarokänsla jag är ute efter, och den får jag lättare om jag kan skapa en bild i huvudet av världen där jag rör mig.

Förvisso är det rätt trist att fantasy i rollspelsvärlden blivit så standardiserat, medan SF är betydligt mer mångfacetterat. Det ska sägas att jag i det sammanhanget uppskattar din och andras insatser för att "bredda" fantasyn (skymningshem rular!).
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Första förtitten online!

För er som inte orkar vänta på notisen på förstasidan: den första förtitten på ARK är online, med text, bild och söt liten Flash-trailer. Det blir mer allt eftersom, se den här som en inledning... :gremsmile:

Den finns på ARK-sidan hos Alltid Attack Förlag. (Länkarna öppnas i nytt fönster.)

Mycket nöje.
 
Top