Nekromanti [Rollspelsdöden] - Några inledande funderingar

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Arfert said:
Det finns också ett tydligt samband mellan antal försäljningsställen och försäljning.
Samband - ja.

Jag tror däremot att det krävs mer än så för att nå större publik; dels ökad målgruppsanpassning av själva spelen (visuellt såväl som regelmässigt etc) och dels att man faktiskt vet vilka försäljningsställen som ungdomar faktiskt besöker. Det hjälper inte om vi får in ett Harry Potterrollspel på Åhléns, till exempel, om ungdomar inte köper böcker och spel just på Åhléns.



Det är möjligt att jag underskattar marknaden. Jag skulle älska att bli motbevisad. Tills jag blir det kommer jag att försöka komma på andra idéer. Jag vill liksom inte hindra någon från att få in sina rollspel i butik. Tvärtom vore det awesome om vi fick in rollspel i fler butiker. Hejja!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
xDanielx said:
Arfert said:
xDanielx said:
Arfert said:
rent teoretiskt, visst.. men det är inget SÄLJ i det. Om det är en officiell Twilight-produkt, gärna med några nya småtexter från Stephenie Meyers egen penna som extra godis, och några nya bilder av karaktärerna, skulle det sälja i hundratusental. I kid you not.
Det är du säkert rätt it, men googlar man lite så ser man att folk redan rollspelar twilight. Utan småtexter eller flashiga bilder.
Ja, det visar suget efter ett sånt spel... bevisar min poäng.

Fast min fråga är om de som spelar forumrollspel verkligen känner ett behov av ett trad spel? Behöver de ens ett tradspel? Behöver det ens ett indie spel? De rollspelar ju redan.
Behöver och behöver... folk vet inte vad de behöver innan de ser en produkt om man hårddrar det. Det finns massor av exempel på det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Arfert said:
Behöver och behöver... folk vet inte vad de behöver innan de ser en produkt om man hårddrar det. Det finns massor av exempel på det.
Även känt som att man behöver skapa ett behov (efterfrågan), och en del av det är att skapa tillgång =)

Det där med "behov" är knepigt =)
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Arfert said:
Behöver och behöver... folk vet inte vad de behöver innan de ser en produkt om man hårddrar det. Det finns massor av exempel på det.
Absolut, och visst det kanske räcker med exponering i varuhyllorna och pr kampanjer.

Men jag utgick från Krank's undran om vad det är man kan göra i produktionen av ett rollspel i bokformat för att tilltala forumrollspelare, och eftersom jag själv är en (och trad spelare) utgick jag från mitt eget perspektiv och ser egentligen inget som tradspelen har att erbjuda, förutom kanske den fysiskt sociala biten.

jag menar, jag har varken mer eller mindre kul med något av alternativen eftersom de är så olika. Båda har sin charm liksom.

Så.. ja det är väll som du säger, största problemet är kanske bristen på exponering och inte spelen i sig.
 
Top