Nekromanti [Rollspelsdöden] - Några inledande funderingar

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Det finns larmrapporter kring rollspelshobbyns förmodade död. Sverox har skrivit om att det bara släpptes fem svenska rollspel förra året, eller hur det nu var.

Nå; jag har några spridda funderingar kring det där:

- Menar vi "rollspel vi tycker om" eller "rollspel överhuvudtaget?"

Det är ett faktum att det spelas en jäkla massa rollspel på forum och liknande, inte så långt ifrån friform, med Harry potter, Twilight eller "häst"-tema. De som spelar de här spelen är ofta unga tjejer, vilket är en målgrupp som definitivt inte hanterats särdeles väl tidigare. Tradspel handlar, lite förenklat, om strid och regler och tärningsslag och tabeller. De här forumspelen handlar om andra saker.

Men; så snart man drar upp dessa forumspel och dess utövare som en potentiell publik så möts man av samma argument som "core gamers" kommer med när man snackar casualspel: Det är inte riktiga rollspel. Det är inte rollspel jag bryr mig om. Jag vill inte börja spela så. Jag tycker inte hela hobbyn ska bli så bara för att vi ska bli fler.

Dessa knee-jerk-argument tycker jag är rent larv. De finns ingen som vill tvinga någon att spela så. Däremot finns det idag få eller inga vägar för dessa casualspelare att på ett för dem anpassat sätt känna på andra sätt att spela rollspel. Det finns för få ingångar, och för få lättillgängliga mellanting. Vi kanske inte kan få fler Eonspelare på det här sättet, men kanske fler som spelar Vampire? Eller som lajvar? Eller spelar friformsspel? Hur egoistiska ska vi vara, egentligen - hur snävt område bryr vi oss om?


- Måste det vara kommersiella produkter för att räknas?

Rollspel är en gratishobby. man behöver inte investera i en enda bok för att börja spela. Jag vågar dessutom säga att andelen personer som helt själva köpt en rollspelsbok och börjat spela är rätt litet jämfört med de som introducerats via kompisar eller existerande spelgäng.

När diskussionen då handlar om hur många "stora" rollspelsprodukter som släppts blir jag irriterad. Dels för att jag som (väldigt) liten aktör inte gillar att förbises, dels för att jag inte tycker att kommers i rollspel har något egenvärde. Ska man använda ett uttryck från gammelmedia så kan man tala om "generation gratis". Jag tror att det finns många sätt att locka fler till hobbyn utan att det ska behöva vara en del av det gamla sättet att tänka kring copyright eller kommers.

Jag tror att med sociala medier och internets utveckling går det att skapa hype och intresse utan att sälja kommersiella produkter. Att jag sedan ideologiskt är emot betalkultur är kanske relevant här, men jag är övertygad om att framtidens rollspelare inte i första hand fångas genom tryckta produkter i bokhylla.


- Lösningar?

Jag har ett par idéer på lager; men jag tänkte börja med att skapa den här tråden för att diskutera målet med ansträngningarna. Vad är det, konkret, vi vill uppnå? Vad är slutmålet med verksamheten? Jag är mycket för det här med målinriktning, att anpassa tekniker efter mål snarare än förutfattade meningar...

Vad är våra mål?
- Att få fler personer som sysslar med något de kallar "rollspel"? (då innefattas wow-spelare också...)
- Att få fler personer som sysslar med något vi kan gå med på att kalla "rollspel"? (då innefattas kanske inte wow, men definitivt de som idag spelar Vildhästar)
- Att få fler personer som spelar någon form av rollspel vi själva tycker är roligt?
- Att få fler personer som spelar exakt de spel vi vill spela på exakt det sätt vi vill att de ska spelas?
- Att få fler personer som spelar i vår egen spelgrupp, och som uppfyller ovanstående?

Välj själv en grad av egoism, liksom.

Det finns de, som t.ex jag för ett par år sedan, som inte tyckte att det var bra att folk spelade D&D. Det var ju "inte riktigt rollspel". Det gav mig inte fler spelare, eller större målgrupp. Det var naturligtvis nonsens. Även jag som immersionist tjänar på att folk spelar D&D, eller indiespel, eller vadsomhelst. Steget mellan WoW och forumspel är inte jättelångt, men steget mellan forumspel och traditionella rollspel är gigantiskt idag. Däremot är avståndet mellan D&D och friform och indie inte så värst långt. Även om jag nu inte tyckte att D&D vore ett "riktigt" rollspel, så är det fortfarande mer rollspel än, säg, fotboll.


Det sämsta vi kan göra nu, tror jag, är att sitta och gnälla över förlorade möjligheter eller att rollspel inte kan säljas i leksaksbutiker längre. Det är gammeltänk. Dags för nytänk. Tänk utanför lådan.

Från och med nu fram till sommarlovets slut tänker jag försöka hålla ett någorlunda tempo i att spruta ur mig funderingar kring "rollspelsdöden" och olika lösningar på den. Alla mina lösningar kommer inte att vara perfekta eller ens fungerande, men jag är SÅ JÄVLA TRÖTT på alla griniga skitar i hobbyn som sitter och ojjar sig över hur dåligt allting är utan att faktiskt försöka komma med lite nyskapande idéer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
En sak till, bara: I mina ögon är alla sorters rollspel bra rollspel. Även WoW. Det finns roleplay-gillen på WoW, och genom den sprids idén. World of Warcraft-pappersrollspelet är en skitbra idé, men jag skulle ha velat se ett annat utförande.

Nå; att locka folk till MMO's tror jag inte behövs. Jag tycker därför att ett rimligt mål är steget "under" i min lista. Jag vill att något vi kan kalla rollspel ska bli mer populärt, och att det ska vara lättare att gå från en sort till en annan.

Och med "vi" menar jag då de av oss med en ganska osnäv rollspelsbild. testa dig själv: Anser du att forumspel a' Vildhästar och friform kan kallas rollspel? Då är du en av de "vi" jag talar om. Tycker du att inget rollspel med färre än sju grundegenskaper, femton färdigheter och ett erfarenhetssystem är rollspel på riktigt? Då är du det inte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är tveksam att det finns någon äkta rollspelsdöd.

Ja, det har blivit svårt som sjutton att ge ut snygga, inbundna böcker och få nån form av lönsamhet i det. Men samtidigt så verkar massor av folk spela utländska rollspel, främst D&D (och WoD, kanske)...

Man kanske får bita ihop och se det som ett "år noll". Omstart. Det är inget fel på enklare böcker och liknande, om spelen i sig är bra. Vill man göra glassiga färgproduktioner får man skriva på engelska.

I en annan tråd har jag skrivit lite om saker som behövs för att få ut mer vanliga svenska rollspel. Frågan är vem som har ork och resurser att ta i det.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag håller med om att rollspel inte alls är på utdöende. De storproducerade svenska pappersrollspelen har det knapert jämfört med deras guldålder, men som tillhörande "generation gratis" tänker jag bara "so what?".

För några år sedan spelade jag rollspel via e-mail (Play By e-Mail, PBeM). Om man googlar på PBeM rpg så hittar man hundratals (kanske tusentals) rollspel som är gratis att vara med och spela. Dessutom spelar man hur mycket eller hur lite man vill.

Jag skulle gärna se några "år noll"-produkter i svenska spelhyllan igen. Visst att illustrationer och snygga omslag är nice, men det är faktiskt texten och reglerna jag bryr mig om. Dessutom är tjockleken på dagens rollspelsböcker ganska avskräckande för någon som inte introducerats till hobbyn av kompisar.

Mindre produkter, fler produkter och bättre tillgänglighet?
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Rollspel kommer inte dö ut så länge det finns folk som spelar dem och tycker det är kul. Den kommer troligtvis ändras, tillslut kanske det inte är värt för någon att göra rollspels böcker. Men hobbyn kommer inte dö ut så länge det finns folk som alla på det här forumet, som varje dag lägger ut idéer och tips om rollspel i allmänhet och hela tiden kan man läsa om rollspel som personer utvecklar. Alla kanske inte blir färdiga och än mindre publicerade men viljan att skapa finns kvar. Och den lär inte försvinna, så alltså försvinner inte rollspel heller.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Arfert said:
Jag är tveksam att det finns någon äkta rollspelsdöd.
Jag också. Jag tycker hela idén är trams. Hobbyn kommer, liksom alla andra hobbies, att mutera i oväntade riktningar, och de som varit med från ett tidigare stadium (som vi på det här forumet) kommer att känna oss alienerade och så - men rollspel kommer inte att försvinna, liksom. Och jag vågar lova att vi kommer att kunna hitta spelgrupper till den dag vi dör, om vi bara letar, så även där tror jag problemet är litet.

Däremot skulle jag gärna hitta nya sätt att vara med på tåget utan att släppa traditionerna. Allt behöver inte bli Vildhästar, liksom, men framtiden kanske ligger mitt emellan? Vildhästar - bordsrollspelet som print-on-demand och facebookapp?

Jag kommer att återkomma med fler trådar med mer eller mindre stolliga idéer om rollspelshobbyns framtid framöver...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Tack för bra trådämnen!

Och instämmer helt i dina teorier. Rollspelen dör inte, de har bara utvecklats. Se bara en sån sak som att dagens tioåringar vet vad en spelledare är (det är en sån som Barda-Karl) och även att lajvare har börjat sätta sig att spela friform (även om de kallar det lajv). Till och med jänkarna håller ju på att långsamt testa nya varianter på rollspel.

Och trad behöver inte vara så annorlunda, när jag pratar med många andra i min rollspelsgeneration (expert-generationen) så spelar man som man oftast har gjort, dvs en rätt regelslapp variant av spel.

Plus att det finns en liten lustig sak att mer och mer små interaktiva saker smyger fram i andra sammanhang, det märker jag om inte annat på hur många medeltidsdagar och mordgåtor som lockar folk.

Men, det som är svårt är att med samma typ av produkt (fast det idag är en bok istället för en box pga bokmomsen) locka samma målgrupp som för tjugo trettio år sedan, det som lockar är lite förändrade former av rollspel.

-Gunnar (som känner igen ämnet som ett av sina favoritämnen)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Arfert said:
..lite som Mindless Gamings Action! till exempel.. helt rätt tycker jag...
Fast hade inte det sålt väldigt dåligt? Har för mig att Mindless-Danne sa något om det på något konvent.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Det måste ha varit ett enstaka konvent i så fall, för Action! har sålt väldigt bra. Så gott som alla exemplar är sålda och en ny utgåva är på G.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Endyamon said:
Det måste ha varit ett enstaka konvent i så fall, för Action! har sålt väldigt bra. Så gott som alla exemplar är sålda och en ny utgåva är på G.
Sant. På en del konvent säljer man skitdåligt rent ut sagt.
 
G

Guest

Guest
Re: [Rollspelsdöden] - Några inledande funder EDIT

krank said:
- Menar vi "rollspel vi tycker om" eller "rollspel överhuvudtaget?"

Det är ett faktum att det spelas en jäkla massa rollspel på forum och liknande, inte så långt ifrån friform, med Harry potter, Twilight eller "häst"-tema. De som spelar de här spelen är ofta unga tjejer, vilket är en målgrupp som definitivt inte hanterats särdeles väl tidigare. Tradspel handlar, lite förenklat, om strid och regler och tärningsslag och tabeller. De här forumspelen handlar om andra saker.

Men; så snart man drar upp dessa forumspel och dess utövare som en potentiell publik så möts man av samma argument som "core gamers" kommer med när man snackar casualspel: Det är inte riktiga rollspel. Det är inte rollspel jag bryr mig om. Jag vill inte börja spela så. Jag tycker inte hela hobbyn ska bli så bara för att vi ska bli fler.

Dessa knee-jerk-argument tycker jag är rent larv. De finns ingen som vill tvinga någon att spela så. Däremot finns det idag få eller inga vägar för dessa casualspelare att på ett för dem anpassat sätt känna på andra sätt att spela rollspel. Det finns för få ingångar, och för få lättillgängliga mellanting. Vi kanske inte kan få fler Eonspelare på det här sättet, men kanske fler som spelar Vampire? Eller som lajvar? Eller spelar friformsspel? Hur egoistiska ska vi vara, egentligen - hur snävt område bryr vi oss om?
Forumsrollspel och häst/twilight rollspel är saker jag gärna stöttar men då vill jag inte stötta en specifik typ av dessa... det är nämligen inte så pepp för mig att tillexempel göra reklam för en sidam med twilight rollspel, däremot har jag inget emot att göra reklam för en introduktionssida som hänvisar till bland annat det för nybörjare...
krank said:
- Måste det vara kommersiella produkter för att räknas?

Rollspel är en gratishobby. man behöver inte investera i en enda bok för att börja spela. Jag vågar dessutom säga att andelen personer som helt själva köpt en rollspelsbok och börjat spela är rätt litet jämfört med de som introducerats via kompisar eller existerande spelgäng.

När diskussionen då handlar om hur många "stora" rollspelsprodukter som släppts blir jag irriterad. Dels för att jag som (väldigt) liten aktör inte gillar att förbises, dels för att jag inte tycker att kommers i rollspel har något egenvärde. Ska man använda ett uttryck från gammelmedia så kan man tala om "generation gratis". Jag tror att det finns många sätt att locka fler till hobbyn utan att det ska behöva vara en del av det gamla sättet att tänka kring copyright eller kommers.

Jag tror att med sociala medier och internets utveckling går det att skapa hype och intresse utan att sälja kommersiella produkter. Att jag sedan ideologiskt är emot betalkultur är kanske relevant här, men jag är övertygad om att framtidens rollspelare inte i första hand fångas genom tryckta produkter i bokhylla.
Jag tycker inte kommersiella produkter är viktiga som så... men jag själv har väldigt svårt med att förstå något som inte är i bokformat när det gäller rollspel, så själv tror jag att rollspel kan få ett enormt uppsving när du kan beställa en tryckvariant av ett rollspel oavsett om det är kommersiellt, finns tryckta exemplar av etc...

Tänk en internationell tryckkedja som trycker lockalt för snabb leverans och utan krångel för konsument (och minimalt krångel för producent) så har ni vad jag tror skulle vara bra... (för att köpa in 2-4 ebook readers för att folk inte kan opta register ect känns lite farfetched än så länge).
krank said:
- Lösningar?

Jag har ett par idéer på lager; men jag tänkte börja med att skapa den här tråden för att diskutera målet med ansträngningarna. Vad är det, konkret, vi vill uppnå? Vad är slutmålet med verksamheten? Jag är mycket för det här med målinriktning, att anpassa tekniker efter mål snarare än förutfattade meningar...

Vad är våra mål?
- Att få fler personer som sysslar med något de kallar "rollspel"? (då innefattas wow-spelare också...)
- Att få fler personer som sysslar med något vi kan gå med på att kalla "rollspel"? (då innefattas kanske inte wow, men definitivt de som idag spelar Vildhästar)
- Att få fler personer som spelar någon form av rollspel vi själva tycker är roligt?
- Att få fler personer som spelar exakt de spel vi vill spela på exakt det sätt vi vill att de ska spelas?
- Att få fler personer som spelar i vår egen spelgrupp, och som uppfyller ovanstående?

Välj själv en grad av egoism, liksom.
Jag tycker att allt utom första steget är ok, det som inkluderas i första steget är företeelser som är stora och kapabla nog att köra sin egen linje...

sedan är det också bra om spelgrupper och personer får ha två linjer... men det kanske är självklart...

krank said:
Det finns de, som t.ex jag för ett par år sedan, som inte tyckte att det var bra att folk spelade D&D. Det var ju "inte riktigt rollspel". Det gav mig inte fler spelare, eller större målgrupp. Det var naturligtvis nonsens. Även jag som immersionist tjänar på att folk spelar D&D, eller indiespel, eller vadsomhelst. Steget mellan WoW och forumspel är inte jättelångt, men steget mellan forumspel och traditionella rollspel är gigantiskt idag. Däremot är avståndet mellan D&D och friform och indie inte så värst långt. Även om jag nu inte tyckte att D&D vore ett "riktigt" rollspel, så är det fortfarande mer rollspel än, säg, fotboll.


Det sämsta vi kan göra nu, tror jag, är att sitta och gnälla över förlorade möjligheter eller att rollspel inte kan säljas i leksaksbutiker längre. Det är gammeltänk. Dags för nytänk. Tänk utanför lådan.

Från och med nu fram till sommarlovets slut tänker jag försöka hålla ett någorlunda tempo i att spruta ur mig funderingar kring "rollspelsdöden" och olika lösningar på den. Alla mina lösningar kommer inte att vara perfekta eller ens fungerande, men jag är SÅ JÄVLA TRÖTT på alla griniga skitar i hobbyn som sitter och ojjar sig över hur dåligt allting är utan att faktiskt försöka komma med lite nyskapande idéer.
Jag peppar gärna för folk som vill ha mer karaktärsinlevelse, oavsett vad för medium, då kan jag nämligen propsa för hobbyn på mmos utan att ge onödig reklam för mmos som alla redan vet vad det är och nästan alla har spelat någon form utav... samt att det är något bredare än hobbyn i sig då det kan nkludera impro och skriverier bland annat också...

Edit: fixade lite stuff...

/Zorbeltuss
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rollspel i traditionell form genererar för lite pengar; därav domedagssnacket.

När det kommer datorstödda rollspel som tillåter mer av vad en spelledare av kött och blod är bra på kommer ingen längre snacka om rollspelens död.

Jag är övertygad om att idén bakom rollspel, dvs att uppleva simulerade världar, är långtifrån döende. Tvärtom, den är i sin linda.

När väl det kommer virtuella världar kommer vi få se på rollspel.
(Kanske bara som en liten undergrupp till cyberporr och cyberslakt; men ändå hundrafalt större än idag)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
För att inte crappa i din tråd om mangatjejspel:

Jag fattar inte.

Är syftet att sälja något som tjejer vill ha? (Varför då välja en rollspelsprodukt??)

Eller är spelet bara ett medel för att uppnå "fler som spelar rollspel"?

Eller handlar det om "jag Krank vill designa ett rollspel"?

Och vad är värdet av detta? Är tanken att dessa mangatjejer så småningom ska hitta hit och berika dessa forum, samt börja köpa alltifrån Dungeons & Dragons till Western?

Vad jag inte fattar är kopplingen mellan din rant ovan och idén att skapa ett nytt rollspel. Det känns ju helt bakvänt om du inte skapar produkten för att du tror på själva produkten, utan mest ser det som att du gör 1) oss 2) tjejerna 3) din egen frustration en tjänst...

Jag kan ha missuppfattat dock.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
CapnZapp said:
Är syftet att sälja något som tjejer vill ha? (Varför då välja en rollspelsprodukt??)
Varför inte? Det är ju inte direkt en mättad marknad...

-Gunnar (som tror syftet är att hitta mer rollspelare så att hobbyn inte dör ut och att det kan innebära att anpassa sig lite efter andra potensiella målgrupper)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Spelar det någon roll?

Jag tycker i stort sett som du, att det inte finns någon rollspelsdöd. Å andra sidan har jag svårt att se en eventuell död som ett problem. Vad skulle det göra? Om rollspelen helt försvann från marknaden, och all nyrekrytering till hobbyn skulle stanna för all evighet skulle det inte röra mig i ryggen, egentligen.

Jag har mer rollspelsprodukter än jag behöver för resten av mitt liv, och skulle de brinna upp i en eld skulle jag kunna hitta på egna.

Det enda som egentligen skulle påverka mig negativt är att inga stora rollspelsföretag skulle kunna trycka upp snygga produktioner (som är det enda jag egentligen intresserar mig av), men återigen så finns det tillräckligt många i min bokhylla redan nu.

Jag ser inget egenvärde i att rollspel är populärt. Politiska idéer, religiösa uppfattningar och värdegrunder är sådant som det finns ett värde av att folk delar med dig, inte nödvändigtvis din hobby (så länge du har åtminstone en kamrat att dela den med). För mig får det gärna finnas fem rollspelare i hela världen som är aktiva, nämligen de jag spelar med en gång i veckan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
CapnZapp said:
Jag fattar inte.

Är syftet att sälja något som tjejer vill ha? (Varför då välja en rollspelsprodukt??)

Eller är spelet bara ett medel för att uppnå "fler som spelar rollspel"?

Eller handlar det om "jag Krank vill designa ett rollspel"?
Syftet är att haspla ur sig idéer som skulle kunna bredda hobbyn, skapa "bryggor" mellan "gammelrollspelande" och hobbyns nya former. Att visa att det finns mycket att göra om man ju oroar sig för "rollspelsdöden" eller vill bredda hobbyn. Hela serien trådar är en resultatet av att jag under en tid alltmer fyllts av en känsla av vämjelse inför uppgivna kommersiella och andra intressenter, dvs hela det gnälliga snacket om den såkallade "rollspelsdöden".


CapnZapp said:
Vad jag inte fattar är kopplingen mellan din rant ovan och idén att skapa ett nytt rollspel. Det känns ju helt bakvänt om du inte skapar produkten för att du tror på själva produkten, utan mest ser det som att du gör 1) oss 2) tjejerna 3) din egen frustration en tjänst...
Jag tror definitivt på min mangarollspelsidé, även om jag tyvärr saknar flera av kompetenserna själv. Det är ett koncept däreot, för att visa på en poäng - just att jag tror att det går att bygga broar och skapa nya målgrupper för vad vi kallar rollspel.

Om man vill, alltså.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Har läst igenom inläggen och tycker många har väldigt bra svar och funderingar.

Jag har en del tankar själv, och ska försöka dela upp dem i olika delar.



Rollspelen Spretar!
Jag tycker nog att utveckligen av rollspel har börjat spreta lite för mycket!

Såhär tycker jag att utveckligen på ett väldigt stort ungefär gått till...

1. Rollspel föds - väldigt enkla regler och minimalistiskt. [Första Drakar och Demoner]

2. Rollspel växer och blir fler - Reglerna är fortfarande enkla, fler varianter på rollspel börjar dyka upp [Chock, Mutant, StarWars]

3. Rollspel utvecklas - Expansioner, tilläggsregler och "we crave more" massan börjar växa [Expert, Mutant Rymd, Utustningslistor, mer fällor, mer vapen, mer gott gott]

4. Rollspelen blir tyngre - När alla expansionerna är släppta börjas det om, med funderingar v2. Reglerna blir tunga, avancerade och rollspelen släpps med mycket fakta och gott-gott. [Neotech, Khelataar, Eon, etc]

5. Rollspelen svämmar över - Här är utbudet stort, böckerna är stora, vi har utrustningslistor, världsböcker och faktaböcker som skulle kunna konkurrera med bonniers [Neotech 2, Drakar Demoner 91, etc]

6. Rollspelen börjar gå tillbaka - Folk börjar tycka detta var jobbigt. De vill ha det med lite mindre jadda-jadda. Nyutgåver av populära spel börjar dyka upp. [Trudvang, Mutant UA, etc]

7. Rollspel börjar nischa sig - Nu vill man inte se ännu en standard fantasyvärld eller en klassisk sci-fi såpa, så nu börjar vi nischa spelen. [Coriolis.. fan, kommer inte på fler kommersiella]

8. Rollspel goes Indie - Indie-kulturen har egentligen pågått parallellt ett bra tag, men nu tar den fart och hobbyn börja domineras av mindre kommersiella spel. [Ja... de spel som folk på rollspel.nu spottar ur sig]

9. Och här är vi nu någonstans - Med ett spretigt utbud, produkter som består av rollspel.nu skribenter (no offense, ni gör ett fantastiskt jobb), och inget riktigt genuint rollspel som är på väg...

Ett genuint rollspel
Ja vad är ett genuint rollspel? För mig är det nog det som vitulv uttryckte det "en snygg produkt". Något som känns äkta, genomtänkt, påkostat med en sorts framtid. Riotminds är (var?) dessa, liksom Neogames tillsammans med några fler, kanske . De släppte inte special-special spel som endast riktade sig mot en speciell kategori... fan, jag älskar sci-fi och längtade verkligen efter ett sci-fi spel, men köpte inte Coriolis för det hade en inriktning som inte passade mig och min spelgrupp.

Som sagt, för mig har rollspelen börjat spreta lite för mycket...

Nya rollspelare
Det är inget problem ALLS att få nya spelare till hobbyn, ifall de endast hade vetat om den!

Problemet är snarare att man sitter man samma jävla spelgrupp, vecka ut och vecka in. Och det enda man byter är karaktärer och rollspel.

För tre år sedan frågade jag en kille, 20 år om han ville prova spela med oss (vi är mellan 30 - 36). Än idag är han helt hooked, och nu för några veckor sedan har han blandat in en tjejkompis i samma ålder som tycker det är skitkul!

Hur hade denna killen och tjejen hittat rollspel ifall inte jag hade frågat honom? Det behövdes inga ponnyspel eller pokémonspel för att locka dem, vi kör Shadowrun, Warhammer och Vampire just nu och har det riktigt skoj!

Min lösning
Bjud in lillsyrrans polare. Spela med småbrossorna. Kör något event för en grupp intresserade! De dyker inte upp på konvent för de känner inte ens till vad rollspel är. Man måste våga ta in nya i sin gammeldassiga spelgrupp!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag funderar på uppräkningen av "våra mål" i trådstarten. Jag skulle vilja lägga till ett möjligt mål:
- Att det finns en livaktig svensk rollspelskultur, som inte bara medieras genom Internet och därtill relaterade tjänster.

Varför inte bara på Internet? frågar någon. Jo, detta för att det på där faktiskt finns en ganska livaktig sådan - det finns ju högvis med svenska spelsajter, många digitaltrycki och ganska många svenska forum att hitta. Det är bra. Alltså är det inte ett mål.

Kanske är jag bara en bakåtsträvare, men jag tror det är viktigt med flera kanaler, även fysiska -- om inte annat för att det ger en synlighet och mer kännbar livaktighet i hobbyn.

Sedan detta med rollspelsdöden. Jag har själv inte läst någpon Sverox. Men det finns ju otroligt många svenska spel nu om man jämför med "guldåldern" på sent 80-tal. Då fanns en stor aktör, med ett spel i varje genre. Men ryktet om rollspelens död tycks mig betydligt överdrivet...

Kanske är det dock så att förekomsten av ett stort antal mindre spel gör att det finns en viss "kannibalism" för kommersiella rollspel? Eftersom det finns så många kanske det är svårt för någon aktör att bli livaktig? Möjligen skulle en riktigt stark aktör (givetvis med sjyssta produkter) vara bra för marknadsföringen av hobbyn? Eller är det bara gammal-tänk?
 
Top