Nekromanti Rollspelet Viking

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tjo!

Jag har lite funderingar gällande rollspelet Viking. Jag har nyligen köpt ett begagnat exemplar av grundboken. Jag har också haft nöjet att få en ipad2 och vill nu undersöka möjligheten att få tag på Viking som pdf. För något år sedan så har jag för mig att Viking och kanske även tillbehören gick att få tag på som pdf via Trollspel.

Trollspel tycks inte existera längre och jag hittar inte vem eller vilks som äger rättigheterna nu. Så är det någon som vet som äger rättigheterna? Skulle vara fint att få spelet till min padda så jag smidigt kan läsa i tex bussen och liknande.

Vet inte om den här delen av forumet är det optimala stället att ställa frågan men flytta tråden om det finns en mer passande del av forumet.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
MiniMoni said:
Tjo!

Jag har lite funderingar gällande rollspelet Viking. Jag har nyligen köpt ett begagnat exemplar av grundboken. Jag har också haft nöjet att få en ipad2 och vill nu undersöka möjligheten att få tag på Viking som pdf. För något år sedan så har jag för mig att Viking och kanske även tillbehören gick att få tag på som pdf via Trollspel.

Trollspel tycks inte existera längre och jag hittar inte vem eller vilks som äger rättigheterna nu. Så är det någon som vet som äger rättigheterna? Skulle vara fint att få spelet till min padda så jag smidigt kan läsa i tex bussen och liknande.

Vet inte om den här delen av forumet är det optimala stället att ställa frågan men flytta tråden om det finns en mer passande del av forumet.
Maila till info@egenfirma.se. Samma person driver den siten som bör äga rättigheterna till Viking (och som sålde PDF-erna till spelet tidigare).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har fått svar. Personen med rättigheterna till Viking heter Mikael Jansson om jag förstått allt rätt och efter att ha Växlat några ord med honom så har jag förstått att han ämnar starta upp Trollspel och på så vis sälja Viking med tillbehör som Pdf. Exakt när detta kommer hända vet jag dock inte.


Minimoni
 

Bortbytingen

Veteran
Joined
27 Sep 2008
Messages
25
Location
Örebro
Hej Vikingintresserade!
Jag köpte rättigheterna 1998 och har drivit trollspel.se på som min hobby. Efter att forumet helt spammades av snusk (ca 1 inlägg varje halvtimme) var jag tvungen att stänga sajten. Hemsidan har legat nere sedan sommaren 2011, men är nu uppstartad igen. Titta gärna in, förutom Viking i pdf har jag lagt upp mina egna alster och de artiklar/äventyr till Viking jag lyckats få klartecken till av författarna att lägga upp. Modulerna (Norden, Västerled) och äventyren (Gudarnas Nåde, Erik Jarls arv, Bortbytingen, Silverringen, Flykten från Sten och Guldet som Sigurd glömde) finns att tillgå om man uppgraderar sitt medlemskap. Jag har även länkat sidan till facebook. Om ni har skrivit något själva till Viking som ligger i byrålådan och som ni vill dela med er av är ni mer än välkomna. Jag hoppas att trollspel.se kan bli en samlingsplats för vikingveteraner (och även för dem som inte givit rollspelet viking den chans som den så väl förtjänar) och nya rollspelare som vill upptäcka viking.

Mer Viking åt folket :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
En länk till sidan vore ju inte helt fel heller? :gremwink:
Han skriver iofs adressen på första andra raden...
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Gratis Viking på nätet, riktigt schysst. Jag blev sugen på att spela en mini-kampanj i viking miljö efter att ha läst mangan Vinland (kan rekommerderas både för de som gillar tecknade serier och de som gillar vikingar). Även om jag inte är så intresserad av regelsystemet så borde det ändå finnas mycket inspiration och bakgrund till spelandet att hämta här. Man tackar!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bortbytingen said:
Hej Vikingintresserade!
Jag köpte rättigheterna 1998 och har drivit trollspel.se på som min hobby. Efter att forumet helt spammades av snusk (ca 1 inlägg varje halvtimme) var jag tvungen att stänga sajten. Hemsidan har legat nere sedan sommaren 2011, men är nu uppstartad igen. Titta gärna in, förutom Viking i pdf har jag lagt upp mina egna alster och de artiklar/äventyr till Viking jag lyckats få klartecken till av författarna att lägga upp. Modulerna (Norden, Västerled) och äventyren (Gudarnas Nåde, Erik Jarls arv, Bortbytingen, Silverringen, Flykten från Sten och Guldet som Sigurd glömde) finns att tillgå om man uppgraderar sitt medlemskap. Jag har även länkat sidan till facebook. Om ni har skrivit något själva till Viking som ligger i byrålådan och som ni vill dela med er av är ni mer än välkomna. Jag hoppas att trollspel.se kan bli en samlingsplats för vikingveteraner (och även för dem som inte givit rollspelet viking den chans som den så väl förtjänar) och nya rollspelare som vill upptäcka viking.

Mer Viking åt folket :gremsmile:
Sweet. :gremsmile:
Tummen upp och lycka till!

/solvebring som reggat sig på trollspel för att kika lite.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Jag såg aldrig .se då jag läste. Mina ögon måste censurerat bort det. My bad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Jag såg aldrig .se då jag läste. Mina ögon måste censurerat bort det. My bad.
Heh. Det tog mig tre läsningar också, så...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Möjligen en aside, men...

Jag upplever det som att grundläggande information kring utbud och kostnader bör kunna skrivas tydligare...

Jag har registrerat mig. Tror till och med jag kunnat logga in. Men jag fattar inte vad skillnaden är.

Vad är tillgängligt för nedladdning...
1a) för alla besökare ("gäster")
1b) för registrerade och inloggade besökare
1c) för "uppgraderade" besökare
Efterlyser en (1) rak och enkel sida som sammanfattar samtliga utbudet (gärna alfabetiskt ordnad), och vilken status man måste ha för att kunna tillgodoräkna sig var och en av länkarna.

2) Vad innebär "uppgraderingen"? Hur gör man och vad kostar det och vad får man?

3) Finns det ett forum etc som är mer lämpat att ställa sådana här frågor på?
(Jag klickade en länk och upplevde jag fick tillträde skriva blogginlägg, vilket jag uppfattade som en oavsiktlig säkerhetsmiss)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har kikat och funderat.

Nu vill jag inte verka så negativ som jag möjligen kommer att låta. Jag reflekterar mest...

Visst kan man kanske göra affär på Vikings fanbase, men jag misstänker att den är minimal, närmast obefintlig. Nå, grundboken kan man ladda hem gratis om man reggar sig. Övriga böcker kan man ladda ned om man uppgraderar sitt medlemsskap vilket kostar 180kr/år. Iof behöver man ju bara betala en gång om man bara behöver dra ned materialet en gång. Hur det funkar fortsatt vet jag inte riktigt - kommer du att publicera material själv som är helt gratis eller som ingår i dessa 180kr?

Nå, det jag egentligen undrar över är om detta är en bra affärsidé? Få spelar Viking och när spelet stöp så gav man bort böckerna. Man gav bort dem på konvent, Sverok gav bort dem osv. Själv köpte jag alla böckerna från en snubbe mot fraktkostnaden vill jag minnas. De vänner jag har som skaffade böckerna hämtade dem gratis på ett konvent.

Så, böckerna ges bort och säljs för symboliska summor, spelet är ingenting värt om man inte är Viking-fan eller samlare. Finns det så många som är villiga att pröjsa 180kr för Viking a la PDF? Själv är jag inte det, jag har de fysiska böckerna - vilka man förövrigt bör kunna komma över för 180kr eller mindre. PDF:er av spel brukar förövrigt i regel vara billiga (själv köpte jag just PDF:en till Sprit of the Century, 420 sidor, för 35kr/$5). Nu snackar vi iof om ett spel (Viking) som sedan länge är slutsålt i sitt fysiska utförande, men i alla fall.

Kort sagt, jag tror mer på att ge bort alla böckerna gratis gentemot reggning och att man kan donera pengar till dig, via t.ex. en paypal-tjänst, om man gillar det extramaterial som du själv publicerar på sidan. Alternativt att man får betala en summa för att köpa den tjänsten en gång and that's it.

Nu vet jag heller inte vilka rättigheter som rör sig kring Viking, vad dess forna ägare har gjort upp med dig, vad författare och illustratörer har för rättigheter osv. Men kanske finns det möjlighet för att göra sak och pengar på Print On Demand?

/solvebring som bara vill reflektera och öppna för diskussion. Ingenting annat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
3) Finns det ett forum etc som är mer lämpat att ställa sådana här frågor på?
Tja, om man så vill erbjuder Rollspel.nu forumplats åt alla de spelmakare som vill ha sitt officiella forum här. ... Vad jag vet, iaf.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
solvebring said:
Tja, om man så vill erbjuder Rollspel.nu forumplats åt alla de spelmakare som vill ha sitt officiella forum här. ... Vad jag vet, iaf.
Min fråga var mer om jag missat något - nu redan existerande - bättre ställe att fråga på...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag blir i varje fall nyfiken på om man skulle kunna göra något nytt och spännande av Viking. Kanske putsa upp det lite. Sätta ihop ett pålitligt team av regelmakare som får klistra ihop något modernare, något som är snabbt och enkelt och stödjer den sorts berättelser man vill kunna spela. Bygga en introduktionsutgåva, "quick start", som introducerar.

Viking är trots allt känt bland svenska rollspel; tack vare att det skänkts bort både hit och dit så finns det ordentlig spridning. Men skulle man kunna få liv i det?

//Krank, som inte läst hela Viking, men nog tror att det kan finnas en målgrupp för hårdhänta vikingasagor med lera, list och våld som huvudingredienser...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Jag blir i varje fall nyfiken på om man skulle kunna göra något nytt och spännande av Viking. Kanske putsa upp det lite. Sätta ihop ett pålitligt team av regelmakare som får klistra ihop något modernare, något som är snabbt och enkelt och stödjer den sorts berättelser man vill kunna spela. Bygga en introduktionsutgåva, "quick start", som introducerar.

Viking är trots allt känt bland svenska rollspel; tack vare att det skänkts bort både hit och dit så finns det ordentlig spridning. Men skulle man kunna få liv i det?

//Krank, som inte läst hela Viking, men nog tror att det kan finnas en målgrupp för hårdhänta vikingasagor med lera, list och våld som huvudingredienser...
Det är väl just det...

Alltså, det beror nog vad man gör av det. De flesta som blivit besvikna på Viking är vad jag vet sådana som jag var då, som var 14 bast, gillade Drakar & Demoner och trodde att man skulle få typ detsamma fast med vikingar. Viking är tyvärr mer riktat åt culture gaming hållet rent idémässigt, men få har fattat det, (jag fattade det ju själv rätt så nyss när visare själar här tillrättavisade mig). Det underliga är bara det att det har Neogames klassiska system, vilket ger intryck av att man bara ska rolla lite färdigheter och slå ihjäl folk. Med andra ord föreställde sig många ett äventyrligt, mer action-tappat vikingaspel som inte var så jordnära och dödligt som det sedan visade sig vara. Folk hade ju lirat Neotech liksom.

... Det är i alla fall min tro och uppfattningen i skrivande stund. Så, antingen borde man, tycker jag, göra det mer culture gaming eller mer adventure gaming.

Att culture-modda det mer vore najs. Jag menar all historisk fakta finns där. Det finns ju jättemycket bra fluff, jättebra stöd för autentiskt spel osv. Så, om man kanske kunde slänga ut Neogames system, klistra på ett mer story-inriktat system som uppmanar till att spela dramatisk vardag med mycket konflikitlir. Typ, tänk dig en TV-serie om vikingar liksom, vad man skulle få då. Den dealen, tänker jag mig.

Eller så kunde man göra tvärtom, och köra på tuffa vrålande vikingar som ska plundra och sparka rumpa, kasta ut Neogames system - eftersom det är segt och i Viking relativt dödligt - och piskar in något snabbare, roligare och mer explosivt system med regler för att sätta upp plundringståg, krig och en massa cool stuff.
 
Top