Nekromanti Rollspelet Viking

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag vill ha mer vikingasaga. Inte töntiga actionfilms-vikingar, utan något närmare vad jag förstått av bok-Conan: List och våld, liksom. Råbarkade män och kvinnor som ger sig ut och slår ihjäl och lurar varandra.

Slänga ut Neogames' system ser jag som en självklarhet. men jag tror man skjuter sig i foten om man vill göra det till antigen rent actionlir eller nåtslags grisodlarspel.

Jordnära dödlighet men närmare Korpen Flyger än någon form av vikingadokumentär.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Jag vill ha mer vikingasaga. Inte töntiga actionfilms-vikingar, utan något närmare vad jag förstått av bok-Conan: List och våld, liksom. Råbarkade män och kvinnor som ger sig ut och slår ihjäl och lurar varandra.

Slänga ut Neogames' system ser jag som en självklarhet. men jag tror man skjuter sig i foten om man vill göra det till antigen rent actionlir eller nåtslags grisodlarspel.

Jordnära dödlighet men närmare Korpen Flyger än någon form av vikingadokumentär.
Yeah, detta låter sannerligen awesome. Det var nog hitåt jag egentligen ville i mitt resonemang om culture gaming, då jag avslutade det med att tänka TV-serie. Kort sagt, att man är autentisk och culture vad gäller stil, kläder kultur och sådant och kan spela vardagskonflikter på en intressant basis, men att det också förekommer action av det här slaget.

/solvebring som misslyckas med att sätta ord på vad han menar. Kanske borde han bara ha skrivit: "Det var nog egentligen det här jag vill komma åt när jag halkade in på TV-serier. Heja krank!"
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
krank said:
Jag vill ha mer vikingasaga. Inte töntiga actionfilms-vikingar, utan något närmare vad jag förstått av bok-Conan: List och våld, liksom. Råbarkade män och kvinnor som ger sig ut och slår ihjäl och lurar varandra.

Slänga ut Neogames' system ser jag som en självklarhet. men jag tror man skjuter sig i foten om man vill göra det till antigen rent actionlir eller nåtslags grisodlarspel.

Jordnära dödlighet men närmare Korpen Flyger än någon form av vikingadokumentär.
Jag läser detta och tittar sedan på de tio böcker om vikingatiden som ligger i en hög, tre decimeter från min dataskärm. De som jag ska använda när jag skriver ett Korpen flyger-inspirerat, narrativistiskt Vikingarollspel, och som ska utspela sig på ett low-fantasy Island mellan 960 och 1015 ...

(Rollspelet Viking ligger där också, som en påminnelse om hur jag inte kommer att göra).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Jag har inte läst AW, men det får jag väl göra någon gång.

Om man gör ett BW hack så måste ju namnet bli "Burning Njal".
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Nu när jag inte sitter vid Wilmers dator kan jag dessutom posta playbooks och MC sheet (hittade inte var man laddade ner dem ursprungligen, det var någon ointuitivt döpt diskussion på Story Games).
 

Attachments

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skarpskytten said:
Om man gör ett BW hack så måste ju namnet bli "Burning Njal".
Inte "The World-Fire" då? :gremgrin:

Själv knåpar jag fortfarande på Fimbulvinter. För närvarande ser det ut att bli ett Mouse Guard-hack.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att culture-modda det mer vore najs. Jag menar all historisk fakta finns där. Det finns ju jättemycket bra fluff, jättebra stöd för autentiskt spel osv. Så, om man kanske kunde slänga ut Neogames system, klistra på ett mer story-inriktat system som uppmanar till att spela dramatisk vardag med mycket konflikitlir.
Fast det är ju mer eller mindre exakt vad Neogames system gör. Uppmuntrar till att spela dramatisk vardag med mycket konfliktlir, alltså.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Glöm det, contrary to popular belief så är vikingatiden en alldeles för nischad era. Historiska rollspel har aldrig varit poppis, i synnerhet inte sådana som utspelar sig i såpass primitiva miljöer som vikingarnas.

Jag tror aldrig att mer än en handfull spelgrupper i Sverige samtidigt kommer att spela Viking, om inte möjligen på grund av nyhetens behag det första året efter ett släpp av en skitglassig grundbok eller nåt.

Därmed inte sagt att jag inte hade tyckt det vore koolt om Viking fick en nyutgåva. Fast jag vill ju, till skillnad från typ hela resten av världen vad det verkar, verkligen se det med ett Neogames-regelsystem.

Jag hade designat det som Qin, så att det finns olika settingmässiga nivåer av realism kontra halvfantasy som man kan applicera efter behag. Denna approach fanns egentligen redan i original-Viking, mest att hela spelet och allt utgivet material per default utgick från den hyperrealistiska versionen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ymir said:
Att culture-modda det mer vore najs. Jag menar all historisk fakta finns där. Det finns ju jättemycket bra fluff, jättebra stöd för autentiskt spel osv. Så, om man kanske kunde slänga ut Neogames system, klistra på ett mer story-inriktat system som uppmanar till att spela dramatisk vardag med mycket konflikitlir.
Fast det är ju mer eller mindre exakt vad Neogames system gör. Uppmuntrar till att spela dramatisk vardag med mycket konfliktlir, alltså.
Jag har aldrig uppfattat det så. Å andra sidan har jag aldrig läst hela spelet sedan jag var ung och hade helt fel approach till det, så jag säger inte emot dig. (Däremot tror jag på något smalare, mer nischat system för just storydrivna rollspel i det här sammanhanget. Jag har dock ingen märkbar erfarenhet av culture gaming.)

Tvärtom får du gärna upplysa mig om vilka bitar i Neogames system gör detta.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Ymir kanske menar att reglerna för att man fokuserar på att rollspela konflikterna så man slipper att använda reglerna. :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Glöm det, contrary to popular belief så är vikingatiden en alldeles för nischad era. Historiska rollspel har aldrig varit poppis, i synnerhet inte sådana som utspelar sig i såpass primitiva miljöer som vikingarnas.

Jag tror aldrig att mer än en handfull spelgrupper i Sverige samtidigt kommer att spela Viking, om inte möjligen på grund av nyhetens behag det första året efter ett släpp av en skitglassig grundbok eller nåt.

Därmed inte sagt att jag inte hade tyckt det vore koolt om Viking fick en nyutgåva. Fast jag vill ju, till skillnad från typ hela resten av världen vad det verkar, verkligen se det med ett Neogames-regelsystem.
Tror du har rätt. Det behövs nog inte ett eget rollspel, det hade nog räckt för Neogames om de hade gjort en vikingamodul till Eon. Med bara kampanjmaterialet, tunnare och billigare. Gissar jag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tvärtom får du gärna upplysa mig om vilka bitar i Neogames system gör detta.
Allting basically, men i synnerhet fokuset på familj, rykte, relationer, och rollpersonernas relativt lågt hållna skillnivåer. När jag började spela Viking i arla urtids morgon stod det omedelbart klart att det här var ett system långt fjärran Drakar och Demoner, och även om det tog ett tag att sjunka in insåg man snart att det var just menat för lakoniska släktsagor, jordnära drama och ond, bråd död.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Ymir said:
Glöm det, contrary to popular belief så är vikingatiden en alldeles för nischad era. Historiska rollspel har aldrig varit poppis, i synnerhet inte sådana som utspelar sig i såpass primitiva miljöer som vikingarnas.
Nä, historiska rollspel verkar vara dömda till att stå i jättarnas skugga (fantasy och sci-fi?). Ars Magic (om det nu är "historiskt") och Pendragon känns etablerade, men annars?

Men jag vet inte om jag håller med om att vikingarnas "miljö" var "primitiv". Det finns ganska få konfliktytor, i den meningen att det saknas formella organisationer (gillen, skrån, legokompanier, etc), det kan man hävda. På Island finns inte ens en kung att förhålla sig till. Den givna konfliktytan är släkten. Den största utmaningen jag ser med att göra ett vikingaspel som ligger någorlunda nära sagornas (och verklighetens) vikingar är hur man skapar konflikter och utmaningar som inte blir enahanda och förutsägbara. En spelgrupp lär tröttna när den typ femte släktfejden drar igång ...

Samtidigt tycker jag att det Isländska samhället socialt sett var allt annat än "primitivt" under ättesagornas tid. Där fanns ett befallande och subtilt hedersbegrepp. Där fanns ett sofistikerat system för allianser, släktskap och vänskap. Där fanns ett väl definierat juridiskt system för konfliktlösning. Och inte minst var det ett samhälle där individen hade stor frihet, men också var väldigt utsatt. Här tycker jag det finns mycket spännande att bygga ett rollspel kring.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Ymir said:
Allting basically, men i synnerhet fokuset på familj, rykte, relationer, och rollpersonernas relativt lågt hållna skillnivåer. När jag började spela Viking i arla urtids morgon stod det omedelbart klart att det här var ett system långt fjärran Drakar och Demoner, och även om det tog ett tag att sjunka in insåg man snart att det var just menat för lakoniska släktsagor, jordnära drama och ond, bråd död.
Men är det verkligen en del av spelsystemet? Jag ifrågasätter inte att det är den sortens spel som spelet stödjer, men hur implementeras det i spelsystemet? Jag hittar bara en hög färdigheter och en uppsättning stridsregeler. Var är reglerna för heder, ära, manlighet, ryktbarhet (förutom att man är berömd för sina färdigheter), hat, kärlek, familjelojalitet, religös tro, generosistet, stolthet, övermod, girighet ...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag påstår inte att regelsystemet inte skulle kunna förbättras, hell, det är nästan 20 år gammalt, bara att jag tycker det redan är inne på rätt spår. Jag vill inte ha Apocalypse Wörld i Viking-edition, jag vill ha Viking som ett detaljistiskt (men modernt) rollspel. Något i stil med hur Eon IV eller nästa Neotech kommer vara, typ.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ymir said:
Tvärtom får du gärna upplysa mig om vilka bitar i Neogames system gör detta.
Allting basically, men i synnerhet fokuset på familj, rykte, relationer, och rollpersonernas relativt lågt hållna skillnivåer.
Okej, det är kort sagt inte vad jag tänker på när jag tänker storydrivet med konfliksinriktning. Jag tänker mig nog lite mer åt indiehållet, där systemet verkligen är vad spelet går ut på. Att systemet handlar om att sköta en story, till exempel en släktsaga under en viss tid, med akter/avsnitt, scener, konfliktslag och drivmotorer för att skapa konflikter osv.

Nu lutar jag mig iof mer mot min idé om en tuff vikingsaga som liknar en tv-serie än culture gaming, men likväl. Ehm, ja, det blir nog inte mycket mer sagt än så. Jag har fått svar och är nöjd och fann att jag nog sökte någonting annat i alla fall.

När jag började spela Viking i arla urtids morgon stod det omedelbart klart att det här var ett system långt fjärran Drakar och Demoner, och även om det tog ett tag att sjunka in insåg man snart att det var just menat för lakoniska släktsagor, jordnära drama och ond, bråd död.
Du var nog rätt så mycket mognare än mig, både som person och rollspelare. Jag kände inte till något annat än äventyrliga spel, och hade nog inte spelat annat än Drakar & Demoner och hemmalir som typ var Drakar & Demoner. Så när jag fick den här rollpersonsbredden; släkter; familjer; gårdar osv. så tänkte jag sannerligen på släktsagor och intriger, fast ändå mer åt det lättsinniga äventyrarhållet, om man säger. jag förväntade mig mer epic shit och bragdlir än släktfejder, infekterade sår och utdragna ting osv.

/solvebring som skrev det andra stycket för att mest försöka klargöra, inte diskutera något. Det lät nämligen som att Ymir ville ha svar på den detaljen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du var nog rätt så mycket mognare än mig, både som person och rollspelare. Jag kände inte till något annat än äventyrliga spel, och hade nog inte spelat annat än Drakar & Demoner och hemmalir som typ var Drakar & Demoner. Så när jag fick den här rollpersonsbredden; släkter; familjer; gårdar osv. så tänkte jag sannerligen på släktsagor och intriger, fast ändå mer åt det lättsinniga äventyrarhållet, om man säger. jag förväntade mig mer epic shit och bragdlir än släktfejder, infekterade sår och utdragna ting osv.
Nja, att vi omsider fattade typ hur Viking var tänkt att spelas innebar inte att vi var mogna för det. Vi störde oss ständigt på hur dålig man var i Viking och hur lätt man dog, och snart tröttnade vi på Viking och spelade mer DoD...

Sen dess har jag sorgligt nog aldrig spelat Viking. Jag har mycket länge närt en fantastisk idé på en grej jag skulle vilja spelleda i Vikings regelsystem, men mina spelare har alltid dissat den eftersom den utspelar sig post vikingatiden i en väldigt isolerad miljö.

Men en dag så...en dag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ymir said:
ett detaljistiskt
Varför detaljistiskt?

Räcker det inte med att det t.ex är dödligt? Måste det vara en massa regelpill?
 
Top