Nekromanti Rollspelare och?

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Jag läser manga, ser på anime och försöker även lära mig att rita det förstnämnda. Jag spelar en hel del (främst PC, PS2, Warhammer och Rollspel) och försöker lära mig att skriva rollspel och programera andra spel. Jag gillar skytte (Softair Guns, luftvapen) och tränar en del kampsport (Aikido, och ska kanske börja med Taekwondo). För övrigt gillar jag det mästa som har med Japan att göra.

/Ziaxool - inte heller så intressant
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Till yrket optiker, på fritiden alldeles för lite rollspelare. Jobb och familj har minskat disponibel tid. Mina hobbies är ganska spridda. Dels samlar jag till och från på diverse udda prylar (medeltida mynt, antika glasögon, resehandböcker från 1920 och -30-talen), dels läser jag en hel del (har alltid haft en bok på gång sedan 30 år tillbaka). Det blir en del datorspelande, mest FPS. Jag har en hygglig vapensamling (ett 40-tal svärd, dolkar, spjut och annat i medeltida stil), men själva svärdsintresset har fått stå tillbaka för att inte resultera i utbrändhet (har man pysslat intensivt med något i flera år, behöver man en paus). Mitt gamla intresse för Andra världskriget har återupplivats, vilket resulterat i att jag läser memoarer skrivna av krigsveteraner. Sedan så har jag halkat in på skala 1:6-figurer, som är en vidareutveckling av actionfigurer, men med mycket bättre detalj.



Med andra ord så försöker jag leka trots att jag snart är 40 - livet är för kort för att slösas bort på svenssonliv!
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Rollspelare?

Jag vet inte om jag har rätt att kalla mig rollspelare. Definitionen verkar vara att man ska spela rollspel (har jag inte gjort sedan i vintras) eller pysslar med egna rollspel (jag tycker rollspelsmakarforumet oftast är tråkigt)...

Jag gillar:
Innebandy i symmerhet och lagbollspel i allmänhet. Detta trotts att min kroppskontroll går in bottenskiktet jämfört med de flesta jag träffat.

Vänner. Jo jag gillar faktiskt att vara med mina vänner trotts att jag saknar social dragningskraft.

Datoranvändning. Jag pysslar ganska mycket med internetsaker som detta forum och diverse små spel/program. Dessutom fastnar jag då och då i något dataspel...

Försvara ståndpunkter som andra inte gillar bara för skojs skull. Visst är det kul att argumentera för dödsstraff även om jag egentligen är motståndare. Mina riktiga åsikter är inte alltid politiskt korrekta och jag kan oftast inte låta bli att hugga lite när folk kritiserar saker ensidigt. Trotts det är jag konflikträdd så jag vet inte hur det går ihop egentligen...

Sen så rådiggar jag musik, både lyssnande och utförrande...

Jag gillar inte:
Öl, tvärt emott de flesta här verkar det som...

Tv, det mesta på tv är oftast inte värt att lägga tid på. undantag finns givetvis fast eftersom jag inte kan komma ihåg vilken tid något börjar så fäljer jag inget på tv.

Manga och sånt. Jag har inte förstått mig på det lilla jag sett/läst så jag orkar inte bry mig om det.

Planering: tar helst en dag i taget, eller en vecka.

Projekt:

Gå ut gymnasiet (beräknat avklarat snart).

Bli en bättre människa (beräknas som evighetsprojekt)

Skaffa ett jobb (förhoppningsvis fixat till hösten)

Bli mer social, skaffa en flickvän (projekten går i varandra, de första är evighetsprojekt det andra borde fixas så snart som möjligt)



Nu börjar jag undra varför jag skrev något, det var en dålig beskrivning av mig själv och mina sämsta projekt togs upp. Aja nu när jag skrivit något kan jag lika gärna posta.

/Ceram, tycker inlägget blev pesimistiskt, min självkritik är väl i överkant kan jag tro...
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
slacker i Lund

Även om jag inte vill vara slacker är jag det. Inget jobb gör att mycket tid går åt till att skriva på diverse projekt. Jag har tre-fyra figurspel och två rollspelsprojekt igång, men jag koncentrerar mig sällan på mer än två av dem åt gången.

Jag har en flickvän sedan hela sex år tillbaka, som jag har lyckats lura till att börja spela också. Hon är faktiskt i skrivande stund på sabbatlajv här i lund. Utan mig. (*@&%!#*") Så här sitter jag och försöker hjälpa henne med en uppsats hon skall lämna in snart. Toffel? Jag?

När min ekonomi tillåter skall jag återuppta mitt kungfutränande igen, alternativt testa thaiboxning. Annars blir det bara att jag går till Ariman (för er som inte har B1 i Lundologi än; stadens superalternativa flumcafé) och snackar rollspel med mina (rollspels)kompisar. När jag inte sitter vid datorn, vill säga. Äh, jag har ju kompisar som inte spelar rollspel, men de är få, och de flesta HAR spelat.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Mitt gamla intresse för Andra världskriget har återupplivats, vilket resulterat i att jag läser memoarer skrivna av krigsveteraner.

Har en polare som är helt galen i andra världskriget, hela hans lägenhet är som ett litet museum! Den innehåller bl a en skyltdocka i naturlig storlek munderad i någon jäkla ökenuniform (vid fotändan av sängen! otäckt värre) som han införskaffat delar till på olika mässor. Dessutom hänger det egensnidade repliker av vapen och gamla tapperhetsmedaljer på väggarna. I garaget finns en massa rester av gamla granater, vilket fick en skrämd granne att larma polisen en gång...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Hmm...

Det verkar att mitt försök att visa att rollspelare inte i huvudsak är nördar var ett rejält skott i foten...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Hmm...

Det verkar att mitt försök att visa att rollspelare inte i huvudsak är nördar var ett rejält skott i foten...
Nja, snarare har det väl visats att de rollspelare som hänger på rollspelsfora och gärna berättar privata ickerollspelssaker kanske är lite nördiga. :gremwink:

(En liten smiley gjorde glashuset lite mysigare.)
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Rollspel är nog en av mina hobbies som jag sysslar minst med nu, det är svårt att ta sig tid. Annars gillar jag brädspel, då klassiska sådana som schack och go. Litteratur läser jag gärna, precis som de flesta rollspelare SF och Fantasy, men jag läser det mesta, så länge det inte är en deckare ( I rosens namn skulle väl vara undantaget). Sen gillar jag att komma ut i naturen, sysslar både med fiske och jakt.

När jag inte ägnar mig åt några av mina hobbies pluggar jag fysik och försöker få så mycket tid som möjligt över till just mina hobbies.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Resistance is futile...

"Det verkar att mitt försök att visa att rollspelare inte i huvudsak är nördar var ett rejält skott i foten..."

Jag vet inte hur allvarlig du var, men jag ser inte riktigt poängen med att särskilja grupper på ett sådant sätt. Generalisering är oklädsamt. :gremsmile:
Jag har inget emot att vara både rollspelare och nörd, då nördstämpeln inte har stört någon tidigare och jag är ju rätt mycket mig själv i alla situationer jag kan och då antar jag att jag måste vara nördig. :gremsmile:

You will be assimilated...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Min egen quest är att bli rik och berömd. Inte så nydanande kanske, men det fungerar för mig. Om det dock fungerar, det vet jag inte.

Mitt arbete är ett arbete jag trivs väldigt bra med, men det är stressigt, tidsslukande och extremt kreativt. Jag jobbar som Director of Community Relations och som Ansvarig konceptutvecklare på MindArk PE AB, där vi utvecklar världens enda gratis-MMORPG med en skarp ekonomi. Så mitt arbete går ut på att skapa use cases, funktionsspeccar, ta hand och förfina konceptförslag, chatta på internet, svara på mail, göra forumsinlägg, sköta PR, samordna community-feedback till utvecklarna, och en mängd andra sysslor. Som man kanske förstår så är mitt övertidskonto välfyllt.

Ett steg i berömmelsen är att risken finns att jag är med på riks-TV två ggr under maj månad (SVT2 ”Kontroll” 20:30, den 10/5 resp 31/5). Man kanske skulle kalla sig ”MindArk-Marco” på sant dokusåpamanér… Eller inte.

Ett par ggr per år håller jag föreläsningar om rollspel, oftast för bibliotek. Det känns som om fler och fler blir positiva till allas vår favoritsysselsättning.

Som delägare i Neogames AB lägger jag mig arbetet där också (snart dödar nog Petter ”Blasphemy” Nallo mig, mtp hur mycket jag stör honom). Arbetar för närvarande mest med Eon III, men också med Phobia.

Trots att jag i grund och botten hatar prylar så samlar jag ändå på mig en massa. Vapensamlingen (airsoft, replikor, modeller) växer dock inte över den 50+ ex jag har längre. Nu är det främst DVD:er och rollspel som lockar (jag har en knasig tanke om att det vore kul att äga alla grundregler som har getts ut någonsin till alla rollspel – vi får se hur det blir). Jag åker till Los Angeles i veckan för att bevista E3-mässan, men har även kollat upp att jag får ta med mig 32kg på planet tillbaka – en extra bag skall fyllas med rollspelsprylar (yeah! för låg dollarkurs). Även sällskapsspel av olika slag lockar.

I samlandet ingår även whisky och whiskey – allt från skräpwhiskey från Frankrike till min vårdade The Macallan Elegancia trängs i barskåpet.

Ett intresse är speldesign och teorier därikring, både när det gäller bordsrollspel och dataspel, och även sällskapsspel. Jag läser gärna vad andra ”stora” har att säga och deras erfarenheter av speldesign.

Psykologi, och speciellt relationspsykologi, är ett kärt ämne som jag kan prata och filosofera om i evigheter. I detta ligger även kommunikation, då främst mellan män och kvinnor.

En hobby på en annan nivå är BMW och deras teknik och modeller. Jag är helsåld på tyska premiumbilar. =) Och tyvärr bryter jag mot Sveriges rikes lag ungefär varje gång jag sätter mig bakom ratten.

Moderna handeldvapen är något som fascinerar. Jag är inte lika uppdaterad i ämnet längre som för ett par år sedan, men basintresset sitter kvar. Dock tvekar jag fortfarande inför tanken att skaffa mig en licens. Att skjuta är inte det primära med mitt intresse. Det är kunskapet om ämnet som lockar.

Rollspel spelar vi helst en gång per vecka, ibland två ggr. Det är heliga tider och som tur är så delar vår grupp den synen, och vi har alla toleranta och förstående bättre hälfter. Själv är jag lyckligt tillsammans med en fantastisk kvinna sedan fem år tillbaka (som inte spelar för övrigt).

Det var ett tag sedan jag var ute och råfestade på stan, men en del privata fester, öl-afterworks och kafésittande sitter aldrig fel.

Däremot har jag så gott som ingen lockelse till Japan, Manga, serier eller liknande.

En sak är säker – jag fyller 31 i år, jag har ”svenssonliv”, men jag tänker aldrig ge upp att spela. Aldrig. Jag upplever det som att jag har minst lika kul när vi rollspelar i dag som vi hade för 20 år sedan. Och det är en fantastisk känsla. Dessutom har jag märkt att rollspel är en perfekt avslappningsövning och att stressnivån sänks radikalt av spelandet. Spel är bra!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Resistance is futile...

Jag vet inte hur allvarlig du var
Det fanns en smiley där, alltså var jag inte så allvarlig.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Negativt?

Och du vill påstå att vara nörd är någon negativt? :gremwink:

/Honken
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Till att börja med så är rollspel inte någon jättestor hobby för mig då jag inte spelar särskilt ofta (ca en gång om året). Däremot så köper jag ganska mycket rollspel och läser dem. Jag har haft en hel del projekt som aldrig blivit nånting av då jag är på tok för lat. Fast nu jävlar ska jag skriva klart min kampanj till världens bästa rollspel, Buffy the Vampire Slayer rpg.

På fritiden dricker jag väldig mycket öl. Mest Heineken som jag köper för att de har så bra reklamfilmer (och kanske lite för att det är gott) :gremsmile:

Den enda riktiga hobby jag har är väl att jag är scoutledare. För tillfället så har jag ingen kår men ska snart leta reda på en.

Jag lyssnar också mycket på musik. Det blir mest hip-hop men jag är även svag för popmusik med exempelvis Håkan Hellström och Florens Valentin.
Jag och mina polare har spelat skivor på kåren i Sundsvall rätt länge. Nu har jag flyttat till Stockholm och ska väl försöka hitta något nytt ställe att spela på. Tyvärr har jag aldrig haft råd att köpa ordentliga skivspelare (EN 1210:a kostar 6000: utan pickar och man behöver TVÅ) så jag kör bara cd.

Sen titar jag alldeles för mycket på TV. Mest blir det crap-serier som Frasier, Vänner, Spin City (som iofs inte går nu) och diverse deckarserier (CSI mfl). När det gäller tv så har jag också två "nördserier" som jag gillar Buffy och Angel.

Namn: Jacob Hamilton
Jobbar: som orginalare på en reklambyrå
Lyssnar för tillfället på: Murs, Paragon, Damn, Phoenix och britneys toxic singel (so sue me)
Projekt att genomföra: Hitta en fin flicka, Spara till två 1210:or +mixer +skivor, köpa mer kläder, Dricka mer Heineken, sova, behålla mitt jobb.
Drömmer om: Tuva Novotny, Innergårdsfester i SommarStockholm, Heineken.
Politisk inriktning: Inte säker, ser fördelar och nackdelar med i stort sett alla ideologier. Är för en legalisering av Cannabis (röker dock inte själv).
Gillar inte: George W Bush, Mörk öl, techno, mycket av hårdrocken.
Gillar: Hip Hop, pop, elektronica, klubbjazz (koop, röyksopp mfl), gammal soul, lite av hårdrocken, Michael Moore, Minnie Driver, Tuva Novotny, iTunes och Heineken förstås.

Jag glömde lite saker:
Favoritfilmer: Alla romantiska komedier med Hugh Grant, Thrillers och av nån jävla anledning så gillar jag filmer med ockulta inslag och gärna hemliga mördarpräster inom katolska kyrkan (jag var nog den enda som gillade den 6:e dagen med Arnold)
Böcker: Egentligen läser jag bara deckare och eventuellt Sagan om ringen för tolfte gången. Och Harry Potter förstås.

Willie
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Rollspel har ju en viss förmåga att uppta centrum av allt mitt liv, mycket tack vare att min make också är den som lärt mig spela.... men som sagt utöver den tiden jag lägger ner på rollspel är min så kallade fria tid fylld av:

- Trädgården. En dröm som gör sitt bästa för att ge mig fler gråa hår och hastiga ishiasattacker. Jag älskar växter och just nu håller jag på att bygga upp en viss samling av Aquivileja och dagliljor. Största hotet är katter (dassande), ogräs (med eftertryck -kvickrot, maskros och smörblomma) och en och annan notorisk granne som släpper lös sin hund. I trädgården finns en liten (mikroliten) damm, vattenfall och "japansk bambupump" (del av vattenklocka))

- Natur, promenader, fågelliv (här häckar bla tranor, häger, blå kärrhök och en rad vattenfåglar, ugglor, småfågel och andra fåglar). Blommor och växter i det vilda...

- Saknar att ha kanadensare... älskar kanadensare och då talar jag om båttypen...

- Fiske, metar gärna när andan och tiden faller på.

- Något som knappast kan ha undgåtts... tecknar och målar så mycket jag orkar.

- Skrivandet och då gäller det inte bara rollspel. Jag har en dröm om att slå igenom som författare. Jag skriver både fantasy och SF, men för närvarande ligger det hela vilande då jag skriver åt Neogames.

- Vad vore en textillärare utan en stor lust att arbeta textilt. Jag broderar när tid och lust infinner sig. Jag syr för husbehovet (bättre en klänning för 300 som passar än en klänning för 3000 som inte gör det). Jag har två vävstolsprojekt som väntar på att tiden och andan skall falla på. Lite rekonstruktion/reparation så har jag två fungerande gamla vävstolar att väva på.

- Trä, jag samlar på träbitar som någon gång skall bli något. Sist blev lite av samlingarna en ostbricka till en 70-årsjubilar... :gremsmile: Innan dess svarvades två ljusstakar till kusinens bröllop.

- Stenslipning, ligger och väntar på att jag skall ta fatt i det igen. Jag har tillgång till både trumling, sågning och slipning... dock inte fasettslipning... det blir enklare cabochoner och annat sköjj.

- Lädersömnad

- Hornslipning/skulptering...

Inse, jag har inte tid till allt jag vill göra. Mycket handlar dock om skapande. Jag skulle vilja sjunga i kör, spela teater, dansa squaredance, rida, lajva, renesansfäktas, delta i Nordrike/Nordmark, finnas på plats på Svanberga och Storholmen osv... Men tiden räcker inte till...

Jag glömde lite som tiden går åt till:
- Favvoserier på tvn... (Buffy, Andromeda, First Wave, alla varianter av Star Trek, B5, Farscape mfl) ja en del går ju inte nu men i alla fall
- Serietidningar (däribland Min Häst)
- Månadstidningar eller motsvarande... som tex. Anna (handarbete), Fenix... ja...
- Musik, att lyssna
- Böcker att läsa
- Faktaböcker att granska
- Ruiner eller annat att besöka
- Historia att uppleva eller läsa om...
mm, mmm
:gremfrown:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Hmm...

Det verkar att mitt försök att visa att rollspelare inte i huvudsak är nördar var ett rejält skott i foten...
Tjaa, sånt som händer...
Känns som rollspelare ändå är en ganska homogengrupp ändå,...
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Rollspelsskribent och nörd under mognad

Mitt rollspelsintresse sträcker sig faktiskt främst till att skriva rollspel... Vilket också lett till att man börjat frilansa lite för Neogames, vilket är MYCKET trevligt... :gremgrin:
Och idéerna och projekten blir bara allt fler. Woi woi, så mycket man vill göra men så lite tid...

Men vad gör man annars då? Jae, försöker skaffa mig ett sånt där "liv" jag hört att andra folk har...

Sen skriver jag en hel del, mest rollspelsprylar nuförtiden... men även noveller... Och hemsidor.. (Håller mig till behändiga hemsideprogram á la Netscpae Composer...) Och sen är hårddisken överfylld av en massa skumma anteckningar och kom-ihåg-dokument... :gremsmirk:

Ritar gör hon också... Åtruppväckt intresse... Blir mest illustrationer till MYTH och ...Et Omega... Ja, och en massa skolsakor då... Bildestet som man är. (Har utvecklat en panisk fobi mot allt vad perspektiviska ytor, klossar och träd heter. brr.)

Läser också. Skönlitterärt. Mest fantasy. Mycket Dragonlance, mumma. Men också annat som låter intressant.. Såsom Stephen King. Eller Agatha Christie... eller böcker om biblisk mytologi... Gillar mytologier överhuvudtaget, har inte odlat DET intresset på länge iofs...

Ser massa film också. Eller, kanske inte. VILL se massa film.. :gremtongue: Har lagt grunden till en DVD-samling som, inom någon form av framtid, skall utökas med diverse serier såsom He-man (nostalgi), A-team (nostalgi), sista halvan av Dark angel, Buffy (uppväxtminnen) samt en himla massa Disney (ey, disney är tufft, så det så)...

Uff! Får inte glömma musikintresset.... Woi woi, kan inte spela så mycket iofs... Kan "I natt jag drömde" på gitarr... :gremblush: Men lyssnar på en hel del.. Det mesta med lite känsla i, och som inte är fabricierat Bert Karlsson-dravel. För tillfället blir det mycket Soilwork, Nickelback, System of a Down och Mad at gravity.. Åh, mumma.

Jahopp... Sen finns det en himla massa andra småintressen som dyker upp då och då.. Såsom modellbyggen, språkbyggen (språkgalning), tennisspelande, datorspelande (Sacrifice, Baldur's gate, Septerra Core, Slay), lermodellerande, brodering, bakning, fikning, vänskaps-mobbing, doftljussamlande och allmänt pilliplockande och pysslande. Pysslig typ, Lilla Ego....

Projekt för tillfället:
Avsluta gymnasiet
Påbörja och förfärdiga ...Et Omega
Förfärdiga Mythos De Lux
Införskaffa Dark Angel säsong 2:2
Införskaffa; Ljusbord, Photoshop, InDesign
Komma in på vidare utbildning (får väl se hur det hela slutar)

Woi. Lilla Ego slutar aldrig att pladdra... Man måste kanske slå på henne för att få henne att sluta..... :gremshocked:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Hmm...

Skulle vilja säga att rollspelare är så homogena som en del av en befolkning kan vara. Vi har ett gemensamt intresse som i sig avspeglar sig på övriga intressen, därför kan vi te oss som en homogen grupp. Men det är inte säkert att vi kan bevista möblerade rum tillsammans i långa loppet ändå.

Ser vi till individer så har vi allt från tokiga friformare (inga namn), paranoida D20-ister (återigen inga namn), historiskt korrekta (Björn H och Krille), svärdskämpar (Faehrengast och Herr Nils), djurfrälsta (mig själv), kobolder (flertalet när inte haspen är på och det är sent nog...), seriösa (jodå) osv som faktiskt visar att vi är långt ifrån en Helt Homogen grupp ändå. Att vi i det sk. verkliga livet har olika intressen som råkar hamna i liknande intressen visar inget i det långa loppet.

Ta som exempel, de som är intresserade av stridskonster... Ja vi har ju några. Den ene kanske utövar JuiJuitsu (eller hur det nu stavas) för att han/hon började med det i tioårsåldern för att det var coolt och idag gör det för att hålla sig i form, någon annan tar upp det för att komma i form, den tredje tittar på det för att se hur det hela fungerar och kan aldrig tänka sig att utöva det i levande livet. Det är tre vinklar på ett och samma intresse... eller?

Själv märkte jag dock att jag har en hel del gemensamt med folk häromkring, men jag har också intressen som ingen annan har. Vilket gjorde mig både glad och lite smått ledsen, det finns nämligen ingen här jag kan sätta mig ned och diskutera/bolla kring tex stenslipning... Varför det gör mig ledsen? Jo för att då måste jag ju söka mig kontakter på andra platser som inte förstår sig på min envisa koppling till just rollspel. Jag kan inte mitt upp i ett bubblande samtal kring varför smaragden är ett helvete att slipa säga att "det löser säkert dvärgarna jättesmidigt. Deras slipstenar måste ju vara perfekta eftersom dem kan tekniken", min samtalspartner skulle bara stirra på mig.... :gremfrown:

Så det är ett dilemma, att vi har gemensamma kunskaper och intressen gör vår grupp "bred", det finns alltid någon att ställa frågor till, men det begränsar vårt umgänge i viss mån...

Jag å andra sidan försöker ju lura in mina ickespelande vänner i rollspelens underbara värld. Nu har jag ju inte många vänner utanför rollspelarnas skara men i alla fall. I de fall jag försökt så har det gått bra.. sånär som på att de inte har tiden, de har ju andra intressen som stjäl merparten av deras tid... så... .... .... :gremfrown:

Vi får nog leva med att vi har ett "mainstream"-intresse som binder samman oss...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hmm...

Skulle vilja säga att rollspelare är så homogena som en del av en befolkning kan vara. Vi har ett gemensamt intresse som i sig avspeglar sig på övriga intressen, därför kan vi te oss som en homogen grupp. Men det är inte säkert att vi kan bevista möblerade rum tillsammans i långa loppet ändå.

Ser vi till individer så har vi allt från tokiga friformare (inga namn), paranoida D20-ister (återigen inga namn), historiskt korrekta (Björn H och Krille), svärdskämpar (Faehrengast och Herr Nils), djurfrälsta (mig själv), kobolder (flertalet när inte haspen är på och det är sent nog...), seriösa (jodå) osv som faktiskt visar att vi är långt ifrån en Helt Homogen grupp ändå. Att vi i det sk. verkliga livet har olika intressen som råkar hamna i liknande intressen visar inget i det långa loppet.
Jo, vi är en rätt så homogen grupp, faktiskt i större grad än vad jag räknat med. De variationer som finns är trots allt ganska små, även om vi inom gruppen ser dem som stora så är det detaljer för en utomstående.

Själv märkte jag dock att jag har en hel del gemensamt med folk häromkring, men jag har också intressen som ingen annan har. Vilket gjorde mig både glad och lite smått ledsen, det finns nämligen ingen här jag kan sätta mig ned och diskutera/bolla kring tex stenslipning...
Ingen annan kanske har intresse för stenslipning (inte helt rätt, återkommer till den strax), men många har kreativa intressen av någon sort. Om det sedan tar sig formen av rita/måla, författa, programmera, stenslipning eller musik spelar inte så stor roll. Alla hör till samma träd och vilken gren man råkat halka in på är nog mest slump.

Åter till stenslipning: Som projekt, troligen nästa sommar, hade jag tänkt prova att leka lite med att skulptera vanlig hederlig granit och glas med hjälp av en vanlig vinkelslip med diamantklinga samt borrmaskin med lämpliga verktyg (och hörselskydd, skyddsglasögon och andningsmask...). Kanske inte den sortens stenslipande du håller på med, men ändå besläktat. Jag tycker det saknas några hundrakilos granitinsektoider i min trädgård.

Men på det hela taget tycker jag att det är kul att det finns så många olika intressen här. Det är en enorm kunskapsbank och det är få frågor man inte kan få svar på. Du är en resurs kring stenslipning och trädgårdsskötsel (Verkar förresten som om jag kommer att åka på de förbaskade bladsteklarna i år igen. Nu ska de få Roxion tills de ryker...). Herr Nils är en resurs kring svärd och medeltida krigföring och samhälle. Jag är vet en del om pulsjets (i den mån någon överhuvudtaget riktigt förstår dem...), datorer och SF producerad för TV. Och så vidare.

Det är denna blandning som gör att man kan bolla upp nästan vilken fråga som helst och få ett svar. Vill jag göra regler för superkrafter så finns det folk som hjälper mig, vill jag göra ett spel om den värld Evert Taube sjunger om (något som borde göras!) så får jag hjälp och inspiration, vill jag göra ett spel i 20-talets Irland så finns det någon som vet allt om det och så vidare.

Att det dessutom finns en öppen attityd där man gärna hjälper till gör ju bara det hela ännu bättre!
 
Top