Nekromanti Rollspelare och?

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Re: Hmm...

Själv märkte jag dock att jag har en hel del gemensamt med folk häromkring, men jag har också intressen som ingen annan har. Vilket gjorde mig både glad och lite smått ledsen, det finns nämligen ingen här jag kan sätta mig ned och diskutera/bolla kring tex stenslipning... Varför det gör mig ledsen? Jo för att då måste jag ju söka mig kontakter på andra platser som inte förstår sig på min envisa koppling till just rollspel. Jag kan inte mitt upp i ett bubblande samtal kring varför smaragden är ett helvete att slipa säga att "det löser säkert dvärgarna jättesmidigt. Deras slipstenar måste ju vara perfekta eftersom dem kan tekniken", min samtalspartner skulle bara stirra på mig....
Jag har faktiskt alltid varit förtjust i stenar och försökte förra sommaren tillsammans med min dotter tumla en näve ädelgrus till blankhet, men efter två veckors oväsen i stentumlaren såg de likadana ut som innan och då tappade vi liksom sugen.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Hmm... OT så det tjongar om det

När det gäller trumlande så krävs det mycket, mycket tålamod för att inte tala om tonvis av misstag och erfarenheter..... vi kan säga så här... blanda inte vilka stenar som helst. Lägg inte i Glimmer i trumlaren och samtidigt ha ren kvarts (säg adjö till glimret)... A och O är renlighet och rengöring - ta bort alla skärvor/splittrade stenar. Ha mer än en trumling igång samtidigt... använd tennoxid till polering... var beredd att missluckas gång efter annan.

Gissa varför min trumling ligger nere. Har inte tid, och lust fast nu fick jag lust att sätta igång trumlaren igen... Glöm inte maskindiskmedlet heller.... :gremsmile:

Allvarligt. Trumling är en trevlig hobby som inte kräver mycket tid när den är igång. Men jag rekommenderar att man har trumlaren i separat hus och inte satsar på det hemma i en våning. :gremsmile:

Sanningen att säga, vem har inte plockat med sig grus på någon resa? Fast jag är exeptionell... varje grusgång innehåller rariteter... varje bergsvandring kan ge fynd...

Förlåt att jag lämnade ämnet...

:gremfrown:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Hmm...

Jo, vi är en rätt så homogen grupp, faktiskt i större grad än vad jag räknat med. De variationer som finns är trots allt ganska små, även om vi inom gruppen ser dem som stora så är det detaljer för en utomstående.
Titta på en grupp människor var du vill i arbetsliv eller fritid, du kan finna liknande likheter och olikheter i vilken gruppering som helst. Därför ser jag det inte som om vi är så lika som du vill tro (inte önskar tro?). Skulle vi göra en jämförelse över en större grupp människor inom vilken intresse/arbetssfär som helst så kommer du finna liknande gemensamma konstellationer och liknande avvikelser. Därmed inte sagt att det är ont om likheter i vår grupp, men vi är långt ifrån en homogen grupp när du börjar dissikera det hela. Fast det är svårt att uppfatta det utifrån, tänk bara på vad Piff och Puff drog oss alla över en kam.... och vi kan om vi vill bevisa motsatsen.

Jag tycker visserligen om att vi har saker gemensamt, det känns rätt tryggt. Men jag skulle nog aldrig förutsätta att de personer jag bollar med här på forumet ens på långt håll spelar på samma sätt, trots att vi spelar samma spel (samma regler), samma äventyr och borde dela den upplevelsen. Det är just i de små detaljerna vi skiljer oss.

Och det är däri den stora skillnaden ligger. Det är på samma sätt i en skolklass, bara för att alla är födda samma år och inom samma område så har de inte samma idéer eller förutsättningar...

Det är i alla fall vad jag tycker...:)
(avskyr tanken på att vi skulle vara varandras like... )

_______________

Att vi är många som är kreativa däremot ser jag som ett gigantiskt plus. Precis som du säger så kan vi dela med oss till varandra och framförallt:
Ha OLIKA vinklingar på saker. Det är en bra kreativ grogrund vill jag mena. Och sånt tycker jag om.


hade jag tänkt prova att leka lite med att skulptera vanlig hederlig granit och glas med hjälp av en vanlig vinkelslip med diamantklinga samt borrmaskin med lämpliga verktyg (och hörselskydd, skyddsglasögon och andningsmask...).
Låter oerhört spännande. Men se verkligen till att hörselskydden begagnas... :gremsmile: Vidare tips om hur du lyckas vill jag ha... drömmer om ett vattenfall i ren granitbädd... drömmer om att bygga grottor under mitt berg.... gissa om jag önskar att lasersvärd verkligen fungerade... :gremsmile:

vill jag göra ett spel om den värld Evert Taube sjunger om
Verkar vara en cool idee... jag menar segla omkring på hav... runda vissa uddar... hm... mmmm ....

Men jag håller med dig om att kunskapsskatten här är stor. Jag önskar jag kunde samla den i stora pärmar och nyttja den. Den kunskapsskatten skulle kunnat vara oerhört mycket smalare... om vi inte de facto är varierande i intressen. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Hmm...

Men se verkligen till att hörselskydden begagnas...
Oroa dig inte, jag är halvdöv redan så jag är försiktig med det jag har kvar.

Vidare tips om hur du lyckas vill jag ha...
Oroa dig inte, foton av monstrositeterna kommer att postas (under någon tunn spelrelaterad förevändning, tex en tråd om insektsstengolems...).

Verkar vara en cool idee... jag menar segla omkring på hav... runda vissa uddar... hm... mmmm ....
Kanske inte i första hand seglandet utan mer fokuserat kring tuffa svenska sjömän som råkar ut för olika äventyr i främmande länder. Man kan nog blanda in lite Joseph Conrad också, och varför inte lite Surabaya Johnny eller Tom Waits "Singapore"? Mustiga miljöer i tropiska länder, intressanta karaktärer, lite nybyggarstämning i vissa kolonier, dumheter på fyllan och så vidare. Det finns hur mycket som helst att leka med.

Man kan faktiskt ha sjöfart utan pirater!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Fast...

Ingen annan kanske har intresse för stenslipning (inte helt rätt, återkommer till den strax), men många har kreativa intressen av någon sort. Om det sedan tar sig formen av rita/måla, författa, programmera, stenslipning eller musik spelar inte så stor roll. Alla hör till samma träd och vilken gren man råkat halka in på är nog mest slump.
...om du räknar konst, litteratur, programmering och musik som nästan samma sak får du nog finna dig i att de flesta har likartade intressen

(jo, jag ser också likheterna, men förstår inte riktigt varför du letar efter likheter om du ville se skillnader :gremtongue:)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Rollspelare och fjortis!

Lixom. Tonårsangst och allt det där. Jag vill gärna tro att jag har koll på läget, men i verkligheten lider jag av total avsaknad av självdistans och det är mycket retligt för mig som stor tänkare och teoretisk stoiker att inse att jag praktiskt taget styrs av hormonförändringar så gott som dagligen.

Jag brukar sitta i mitt mörka rum och må illa, ibland skriver jag självmordsbrev men jag har aldrig modet att "skjuta till". Resten av tiden runkar jag väl, antar jag. Ibland hänger jag på Lunarstorm, men det brukar bara resultera i att mina klasskamrater loggar in på mitt konto och skickar pinsamma meddelanden till tjejer, så jag får hela tiden byta lösenord, och det börjar bli lite tradigt. Funderar på att byta till Helgon, men när jag försökte göra debut där fick jag en utskällning av en vänsterfanatiker så jag vågade inte komma tillbaks. Allting var så monokromt och färglöst där ändå.

Min mamma förstår mig inte, min pappa förstår mig inte, mina lärare förstår mig inte. Jag chattar för att glömma, men varje kväll kommer minnena tillbaks och jag har svårt att somna. Jag lider av sömnbrist och välkomnar de tillfällen då jag kan gråta mig själv till sömns med öppna armar : på så sätt blir jag iallafall någorlunda utvilad. På senaste tiden har jag haft riktiga bisarra sexfantasier. Jag tror ingen är så kåt i plugget som jag. Min snopp är alldeles för liten dock, så jag tror inte att någon har kommit på mig... än. Tjejerna skrattar åt den när de andra pojkarna släpper in dem i omklädningsrummet, men det är faktiskt okej, jag är van. Dessutom är de ju fina att titta på, tjejerna. Vilken tjej som helst, så resonerar jag. Men jag får aldrig till det.

Jag klär mig i punkarkläder, mycket smink och rufsigt hår. Att killarna kallar mig för fjolla kan jag leva med, men det blir för mycket när tjejerna stjäl med smink och min hårspray. Men vad ska man säga? Märker de att man blir förbannad kanske man är brännmärkt för alltid. Efter några lektioner brukar jag ändå låsa in mig på toaletten. Med min hårspray.. så jag får köpa ny rätt ofta. Tur att mina föräldrar är stenrika. Mina klasskompisar snackar ofta om att gå på fester, men jag får aldrig följa med. Det är lugnt, det är nog inte min grej. Jag gillar att vara ensam och filosofera. Här är en dikt som jag har skrivit:

Månen lyser genom mina beiga draperier
Varelsen i draperiet väser åt mig att den ska döda mig
Jag gråter och vänder bort mitt ansikte från ljuset
En ängels fjäder vidrör min tåriga kind
Jag vänder mig om och ser att ängeln är du


Jag vågar aldrig berätta om mina dikter för mina kompisar. De skulle tro att jag var någon fjolla eller något. Så jag biter ihop och presterar så normalt i skolan som jag bara kan, det gäller ju att inte skicka intrycket att man tror att man är bättre än någon annan. Nä, då tycker de att man är en förlorare och en pluggis. Jag brukar kalla andra för pluggisar också, men det går ju inte hem hos läraren. Då brukar jag säga åt läraren att dra åt helvete, och så stormar jag ut ur klassrummet. Men vafan liksom. Jävla lärare. Sen brukar jag spendera resten av skoldagen på muggen, kanske dyka upp sista lektionen.

Politik? Jag är inte säker... kanske anarkist? *flina* Anarki låter utopiskt, men min brorsa säger att det inte kan funka, och min brorsa brukar ju faktiskt ha rätt. Så jag är väl grön. Slakt är omänskligt och svinaktigt. Tänk om något hade lett in dig i en gaskammare och börjat såga av din nacke med en bandsåg, samtidigt som de kväver dig med gas! Inte så jävla kul, eller hur!? Och nu, föreställ dig att grisar gör det! Jag tror på rättvisa, att de som förtjänar de får igen för vad de gjort... kanske efter döden, kanske i livet. Jag vet inte, vafan. Men jag är inte religiös. Då får man fan inga kompisar.

Nå, sådär... nu tror jag att jag ska göra ett halvhjärtat självmordsförsök, och sedan äta kvällsmat. Kanske filmjölk med hjortronsylt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
OMGROTFL!!!!11oneone

Det här påminner mig om en kompis till mig, som skrev en liknande presentation på Lunar: om hur jävligt han hade det, hur svart allt var, hur mycket deppmusik han lyssnade på och att han var så djup att han köpte kajal i grossistförpackning (ja, han använde exakt denna formulering). Resultatet: han fick extremt mycket vilsna fjortonåriga tjejer på halsen. Han var typ 23 eller något. Sensmoralen är att det kan löna sig att ljuga ibland, om man är nöjd med tvivelaktiga resultat... :gremsmirk:


/Dimfrost
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Rollspelare och... lite andra intressen faktiskt:

Film och TV-serier med SF-anknytning, gärna också skräck
Böcker i massor, alla kategorier
Spela strategi- och sällskapsspel
Tecknade serier - jag har en hel del Western och Gigant men är all-läsare
Sitta vid datorn och skriva äventyr, lite noveller
Rita ibland, springa på konstkurser när jag har tid
Kolla på ritningar till hus, en hobby jag har haft sedan jag var liten, jag drömmer om att rita egna när jag blir miljonär
Läsa en massa inrednings- och trädgårdstidningar, jag drömmer om att huset ska brinna (egentligen inte) så att jag får börja om från scratch
Läsa kokböcker och laga god mat
Utöva diverse idrotter, tidigare fäktning, nu blandad motion
Framför allt just nu lära min son att prata och göra andra saker, riktigt underhållande!

Vem jag är? En kort, snackig tjej med stort självförtroende och en tendens att vara oseriös. Jag sitter som naturvetare på ett ekonomjobb och väntar att någon ska komma och avslöja att jag inte kan ett dugg om det jag gör... Jag är inte bra på nåt men vet lite om det mesta. Är både SL och spelare men trivs bäst som SL.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag är framförallt familjefader. Visst vore det jättekul att få lära sig mer om allt, men just nu regerar ettåringen hårt, ivrigt påhejad av femåringen.

Men snart ska jag ta itu med resten av allt som jag tycker är kul:

*Arkitektur- faen det är bara att fixa 2.0 på högskoleprovet och en lottovinst (mina lån hos CSN är redan...ojojojojoj...ojojoj...) sedan är det bara en tidsfråga innan man får rita hus på riktigt...

*Ekonomi- Om jag bara kunde få kläm på några av de viktigaste teorierna i nationalekonomi skulle jag kunna argumentera sååå mycket coolare i hetsiga politiska debatter.

*Politik- Visst skulle man kunna utveckla sin demagogiska sida?! Det är ju för allas bästa! Ok, mitt hjärta sitter till vänster! Men ändå?!

*Schack- Efter en enorm satsning kommer jag kunna spela hela fem drag i blindschack! Det ni!

*Kung-Fu- Detta är gulligt, jag är 33 år och j-gt otränad om än smärt (smal och svag eller bara smal?) Kan ni se det framför er? "40-åring förste svensk att slå kung-fu templet i Kina med häpnad!" Expressen 11/5-2011

*En engelsk trädgård på Värmdö- efter mycket slit ska svärföräldrarnas trädgård förvandlas från autentisk svensk skogsdunge med extra mycket sly till en vältuktad engelsk park, lagom busigt planerad...

Ge mig bara lite tid!

/Bas
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Rollspelare och rollspelare

Vill börja spela bordtennis igen. Och bordshockey! Det är jag och Dante skitbra på. Vi spöar vem som helst på det här forumet!
Inte mig, för jag spöar er. Tror till och med att jag kan slå er båda samtidigt!

//Jonatan - grym på bordshockey.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag bidar min tid.

Under nuvarande förhållanden så får jag inte fullt utlopp för alla mina intressen. Dessutom finns det saker som jag funderar på/gör enbart för att jag känner att det vore nyttigt och jag måste.

Saker som jag gör:

Jag läser väldigt mycket. Alltifrån kurslitteratur till böcker om pedagogik, historia, politik, religion och naturligtvis även fantasy.
Jag spelar rollspel. Inte så regelbundet som jag hade velat men ändå hyfsat ofta.
Jag skriver både rollspelsrelaterat och skolarbeten. Dock så skulle jag vilja skriva mer.
Datorspel spelar jag också emellanåt. Inte särskilt ofta men intensivt när jag väl gör det.
Jag lägger även ner mycket tid på att filosofiera kring livet, migsjälv och världen i stort.
Matlagning är jag tydligen rätt bra på även om det är sämre ställt med diskning...

Annars så slukar skola och pluggande en hel del tid även om det kanske inte är så mycket så det borde vara.

Saker som jag vill göra men inte kan för tillfället:

Pyssla med mitt hus.
Sköta mitt grönsaksland och mina djur. Gäss då naturligtvis, samt några myskänder för att de är så coola.
Måla, och då menar jag inte konstnärligt utan som i vägg- och fasadmålning. Av någon outgrundlig anledning är jag bra på just detta.

Saker som jag borde göra:

Skriva ännu mer och börja skissa på en bok.
Motionera ordentligt.
Städa oftare.
Engagera mig mer politiskt.
Skaffa en blog. Men det tänker jag i alla fall försöka fixa snart.
Ta körkort. Blev lite avtänd efter ett antal misslyckade uppkörningar för några år sedan. Antagligen de värsta upplevelser som jag någonsin varit med om.
 
Top