Nekromanti Rollspelare och musik

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
ÅkeZorkh;n335527 said:
Alla subkulturer har sina attribut...Vad som definierar just en hårdrockare är det nog bättre att en hårdrockare svarar på, men [...]varghakar,
Nej du, andelen hårdrockare som lallar runt med SS-symboler är relativt få. Tack och lov.

F.ö är "anonyma hårdrockare" också en subkultur med egna attribut. Dock inte heller de bär nazistsymboler öppet. Sedan är det fullt möjligt att tillhöra flera subkulturer och inte anse att hårdrock estetiskt är det viktigaste att visa utåt. Hårdrockarna klipte av sig håret senast 2003 och sedan dess ser de ut som vem som helst.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
luddwig;n335529 said:
Så det är ytan som avgör. Jag äger närmare 700 hårdrocksskivor (varav några med Manowar), har besökt närmare 300 hårdrockskonserter (varav en med Manowar), och har spelat i diverse hårdrocksband i omkring 20 års tid (dock inte i Manowar). Däremot ser jag inte särskilt hårdrockig ut. Inte hårdrockare alltså. :p
Men du har ett läderharnesk? Ett tvåhanssvärd? Skriker "Death to false metal" varje morgon och utmanar synthare på duell? Inte... Pffft...Poser... ;)

P.s Håller naturligtvis helt med om att andra inte har tolkningsföreträde när det gäller vilken subkultur man själv anser sig tillhöra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Måns;n335538 said:
Men du har ett läderharnesk? Ett tvåhanssvärd? Skriker "Death to false metal" varje morgon.
Nope. Men jag har en nagelklippare i fickan. Död åt de oklippta naglarna!
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Måns;n335537 said:
Nej du, andelen hårdrockare som lallar runt med SS-symboler är relativt få. Tack och lov.

F.ö är "anonyma hårdrockare" också en subkultur med egna attribut. Dock inte heller de bär nazistsymboler öppet. Sedan är det fullt möjligt att tillhöra flera subkulturer och inte anse att hårdrock estetiskt är det viktigaste att visa utåt. Hårdrockarna klipte av sig håret senast 2003 och sedan dess ser de ut som vem som helst.
Alright, det är ju inte min expertis, så säger du det så.

Utgick från mig själv och den egna subkulturella hemvisten där. Att äga en jävla massa punkskivor gör dig inte per definition till punkare. Jag är till exempel ingen punkare trots min erfarenhet och min fenomenala samling obskyra punkplattor, eftersom jag inte klär mig som en punkare.Men det är svårt att försöka sig på att vara petig när det kommer till sånt här i ett tidevarv där den musikbaserade subkulturen är en dinosaurie. Mer så än bordsrollspelet faktiskt.

Skrev f ö fel, menade vargkors, inte varghakar... ber om ursäkt för freudiansk nazireferens :/
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
luddwig;n335529 said:
Så det är ytan som avgör. Jag äger närmare 700 hårdrocksskivor (varav några med Manowar), har besökt närmare 300 hårdrockskonserter (varav en med Manowar), och har spelat i diverse hårdrocksband i omkring 20 års tid (dock inte i Manowar). Däremot ser jag inte särskilt hårdrockig ut. Inte hårdrockare alltså. :p
Alltså, med all respekt för att du anser di vara hårdrockare (om så är fallet) anser jag att det är hur du uppfattas av andra som avgör. Vet att det kan låta kontroversiellt i dessa tider, då alla äger rätten att identifiera sig själva som vad som helst och dessutom ha mage att kräva att andra ska spela med. För att ta ett exempel som jag själv iaf kan relatera till... om ett band hävdar att de är ett punkband men attraherar en publik som i princip bara består av pottklippta svennebananer, skulle jag ha svårt att betrakta bandet i fråga som just ett punkband. Jag kanske har stora anspråk när det kommer till sånt här, så kanske mest är löjlig. Men så kan det bli när man tar saker på allvar.

Fridens liljor! :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Ändå intressant att folk har "skivor" 2019. Jag körde mina till återvinningen för typ 10 år sedan.

/cue vinyl-diskussion
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Vimes;n335581 said:
Ändå intressant att folk har "skivor" 2019. Jag körde mina till återvinningen för typ 10 år sedan.

/cue vinyl-diskussion
Har ett gäng vinyl-skivor som jag inte kan lyssna på pga jag inte har en relevant spelare (En del har jag redan på CD, andra har jag på band som jag absolut inte vet om de funkar). Kör CD-skivor i bilen, och hemma Spotify/Youtube.

Anledningen till att jag INTE kör ljudböcker i bilen är för att fokuserar jag på bilkörningen så missar jag delar av storyn. Fokuserar jag på storyn, så missar jag ev saker i bilkörningen, och det är dåligt på riktigt. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Aaaaah, vad vore egentligen en subkultur utan lite härlig gatekeeping… =)
 
Top