Nekromanti Rollspelare och musik

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vi lyssnar väl på Blind Guardian allihop?

Nä men rollspelare är väl en tillräckligt divergent grupp för att det inte ska gå att svara på frågan. Vi kan ju inte ens enas om vad mängder av begreppen vi använder betyder, t.ex "det DÄR är inte ju inte friform", "det blir absolut ingen inlevelse med/utan tärningar!!!", "gör man så så är det ju inte en fisktank längre", "va, slår ni tärningar DOLT?" etc etc. Hur skulle vi kunna enas om musik?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Förr i tiden lyssnade jag mest på synth samt lite industrirock och svartrock. Front 242, Front Line Assembly, Skinny Puppy, Cat Rapes Dog, Covenant, VNV Nation, Ministry, Sisters of Mercy.

Sen har det väl blivit mer ambient, progressiv och psykedelisk rock, harsh noise, neofolk. Tangerine Dream, Brian Eno, Jean-Michel Jarre, Autechre, Yuri Gagarin, Shub Niggurath (franska), Sabbath Assembly, Incapacitants, Government Alpha, Merzbow, Macronympha, SPK, Spiritual Front, Ordo Rosarius Equilibrio, Sol Invictus, Death in June, Current 93.

Några saker jag lyssnat på nyligen: Gnossienne av Erik Satie, Ritual Howls, The Soft Moon, Boy Harsher samt diverse synthwave.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Jag är uppenbarligen old-school: Bach, Schubert, Händel, Haydn, Sjostakovitj, Glenn Miller, Hans Zimmer
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Khan;n335478 said:
Vampire-spelare lyssnar på band du inte hört talas om. Eller åtminstone gillade de banden innan du och alla andra gjorde det.
När jag köpte första versionen av Vampire, 92 (?) lusläste jag låt-tipsen för att förstå vad jag borde lyssna på. Insåg att det enda band som dök upp flera gånger (3!) var Joydivision, så det var ju självklart att skaffa en skiva.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Måns;n335461 said:
Men låt oss vara fördomsfulla!!

Tradspelare lyssnar på Manowar och annan usel hårdrock som de tycker är "cool". De kan även lyssna på Sisters of Mercy.
OSR-spelare lyssnar på veckans Doom-band.
Indiespelare, i den mån de fortfarande finns, lyssnar på The Mountain Goats.

;)
Ja låt oss! :)

Visst är väl alla sorters hårdrock överrepresenterat bland rollspelare? Eller är det jag som till vardags lever i en bubbla?

Under många år spelade jag alltid antingen Twin Peaks skivan eller Thåströms Singoalla på alla spelpass—oavsett stämningen i spelet...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Nässe;n335494 said:
Ja låt oss! :)

Visst är väl alla sorters hårdrock överrepresenterat bland rollspelare? Eller är det jag som till vardags lever i en bubbla?
Hårdrock, svartrock, doom, punk och body är sjukt överrepresenterat, tror jag. Iaf för 20-25 år sedan. Där jag bor kunde man nästan dela upp de olika falangerna efter:
  • De som gillade Front 242
  • De som gillade The Smiths
  • De som gillade Manowar
  • De som gillade Strebers
Visst fanns det ett överlapp men rätt träffande ändå. Under följande år när jag vara lite mer social i mitt spelande så bekräftades den här bilden. Sedan finns det rätt många rollspelare som har en musiksmak som jag inte definierar som musiksmak. Vi snackar knäpp electronica, munksånger och jobbig filmmusik.

Ja, jag är fortfarande fördomsfull :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Skarpskytten;n335481 said:
Och vad lyssnar EON-spelar egentligen på?
Medeltida musik framförd på luta. Och sedan bråkar de om huruvida verktygen som användes för att tillverka lutan är tillräckligt tidstypiska eller ej.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Tant Ragnar;n335505 said:
Medeltida musik framförd på luta. Och sedan bråkar de om huruvida verktygen som användes för att tillverka lutan är tillräckligt tidstypiska eller ej.
Det var de inte.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Min grej vid sidan av rollspel är punken. Den har stöpt mig och hängt med i typ 27 år. Är aktiv utövare och har sysslat med fanzines, arrangerat spelningar och spelat i band sedan -95 typ. Det senare gör jag fortfarande.

Guilty pleaseures inkluderar spridda skurar av allt möjligt, men irländsk folk, ska/reggae, och små teskedar svensk och engelsk hiphop slinker ner.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Måns;n335504 said:
Hårdrock, svartrock, doom, punk och body är sjukt överrepresenterat, tror jag.
Tror knappt jag spelat regelbundet med en enda uttalad hårdrockare i mitt liv. Eller kanske en, fast det är bara en gissning. Å andra har jag väl inte koll på någons medspelare musiksmak i någon vidare utsträckning :)
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Bifur;n335513 said:
Tror knappt jag spelat regelbundet med en enda uttalad hårdrockare i mitt liv. Eller kanske en, fast det är bara en gissning. Å andra har jag väl inte koll på någons medspelare musiksmak i någon vidare utsträckning :)
Det syns väl rätt lätt om någon är hårdrockare? Sen kan man ju lyssna på hårdrock och se ut hur som helst, men då är man per definition inte en hårdrockare. På samma sätt som man inte är en "punkare" bara för att man lyssnar på punk.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Mycket, men sällan något andra vill höra. Doom/black/death/sludge/stoner/drone metal, folkpunk/antifolk, synthwave, hiphop, melankolisk lofi-pop, dungeon synth/noise, hardcore/kängpunk eller bara ambient.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
ÅkeZorkh;n335514 said:
Det syns väl rätt lätt om någon är hårdrockare? Sen kan man ju lyssna på hårdrock och se ut hur som helst, men då är man per definition inte en hårdrockare. På samma sätt som man inte är en "punkare" bara för att man lyssnar på punk.
Ok, då har jag aldrig spelat med någon hårdrockare men möjligen en person som föredragit hårdrock som genre. Kontentan var dock att jag personligen inte upplever hårdrock som överrepresenterat. Men vad vet jag, svaren här pekar möjligen på motsatsen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
ÅkeZorkh;n335514 said:
Det syns väl rätt lätt om någon är hårdrockare? Sen kan man ju lyssna på hårdrock och se ut hur som helst, men då är man per definition inte en hårdrockare.
Vilka är då de definierande egenskaperna för en hårdrockare?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Trodde alla rollspelare lyssnade på Burzum och Abney Park.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
luddwig;n335524 said:
Vilka är då de definierande egenskaperna för en hårdrockare?
Alla subkulturer har sina attribut. Det kan röra sig om frisyrer, utmärkande klädesplagg, smycken, t-shirts med bandmotiv osv. Det är väl inget nytt. Vad som definierar just en hårdrockare är det nog bättre att en hårdrockare svarar på, men vad vet jag... långt hår, pentagram och varghakar, tshirts med motiv kopplade till hårdrock, patchade jeansvästar/jackor, mc-jackor osv osv
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
ÅkeZorkh;n335527 said:
...långt hår, pentagram och varghakar, tshirts med motiv kopplade till hårdrock, patchade jeansvästar/jackor, mc-jackor osv osv
Så det är ytan som avgör. Jag äger närmare 700 hårdrocksskivor (varav några med Manowar), har besökt närmare 300 hårdrockskonserter (varav en med Manowar), och har spelat i diverse hårdrocksband i omkring 20 års tid (dock inte i Manowar). Däremot ser jag inte särskilt hårdrockig ut. Inte hårdrockare alltså. :p
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Lyssnar på allt och det mesta, egentligen. Men brukar bli mycket ambient av olika slag -- gärna åt det mörkare hållet -- när jag försöker skapa något eller som bakgrundsmusik till rollspel.

Mycket industrimetall, synth, doom/stoner, death/black. Just nu massor med SKYND på repeat.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Väldigt blandad musiksmak. Men en del artister jag lyssnar på är:

Abney Park
Aesma Daeva
Alice in Videoland
Cat Rapes Dog (Skivorna fram till och med Moosehair Underwear var bra)
Clannad
E-Type
Falsobordone
Frank Sinatra
Front 242
Frontline Assembly
Garmarna
Glenn Miller
Grai
Gravrost
Hawai'ian Style Band
Hedningarna
Inkubus Sukkubus
Iron Maiden
Jean Michel Jarre
Kraftwerk
Max Raabe & Palast Orchestra
Mediaeval Baebes
Niagara (Fransk pop/rock-duo)
Nightwish
Postmodern Jukebox
Rammstein
Sisters of Mercy
Urga
Zephyra

Typ det enda du inte lär hitta i min skivsamling är svenska Dansband
 
Top