Nekromanti Rollspelare och musik

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Min fru ställde följande fråga som jag härmed lämnar vidare: Vad lyssnar rollspelare på för musik?

Tror hon menar generellt. Hennes förslag var Bauhaus, Joydivision, Siouxie and the Banshees och Marylon Manson.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Mina favoband är Led Zeppelin, The Clash och David Bowie. Men lyssnar väldigt mycket på musik. Dock inte speciellt mycket New Wave.

Rock, folk, punk, country, pop med de flesta prefix. Helst indie- och alt-.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
För min del blir det en osalig blandning av hårdrock, blues, americana och retrosynth. En typisk vecka skulle jag till exempel kunna lyssna på Unleash The Archers, Chris Rea, Murder By Death och Edgar Froese.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Nässe;n335429 said:
Min fru ställde följande fråga som jag härmed lämnar vidare: Vad lyssnar rollspelare på för musik?

Tror hon menar generellt. Hennes förslag var Bauhaus, Joydivision, Siouxie and the Banshees och Marylon Manson.
Jag har egentligen ganska dålig musiksmak och är framför allt ganska ointresserad av musik – det kan vara trevligt ibland och så, men oftast vill jag bara ha det tyst omkring mig – men okej.

Först…

…så har hon inte fel. Åtminstone Siouxie och Manson har snurrat rätt mycket hos mig. Jag är ju gammal skinnrock-och-kajal-snubbe trots allt.

Men här är ett axplock av annat jag ibland lyssnar på: Typ vad som helst från 80-talets pop-charts (ju lökigare desto bättre, men gärna lite energiskt. Ballader är tråkiga). Pocketmaster. Poppy. Stockholms N*grer. Lolita Storm. Ebba Grön. Johnny Hollow. Ministry. Asta Kask. Death. Onkel Kånkel. Kristet Utseende. Rammstein. Selo i Ludy. (Egentligen ALLA roliga coverband jag kommer över. Jag älskar covers, framför allt sådana som byter musikstil på originalet. Eller gör något annat skoj. Jag tycker om musik som kittlar hjärnan.) Cybertronic Spree. Nationalteatern. Billie Eilish. I princip allting från de gamla 50 spänn-skivorna. David Hasselhoff. Devo. The Gone Jackals. Hoola Bandoola Band. Looptroop.

(Jag måste bara länka till ännu en Selo i Ludy-video.)



Jag har svårt att se att det skulle gå att säga något sådär super-generellt däremot. Jag har mött ganska många olika musiksmaker i rollspelskretsar genom åren.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,147
När jag började spela rollspel var det mest Depeche Mode, Erasure, Pet Shop Boys och The Cure som snurrade på skivspelaren men även "vuxen" musik som Bowie. Nu är det mycket av det som spelas på radion: Avicii, Lasy Gaga, Smith & Tell, m.fl. Winnerbäck och Weeping Willows är ständiga favoriter.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Skulle säga att det är väldigt blandat, men lyssnar sällan självmant på ”ny musik” om det inte råkar spelas på radion.

Gärna rock i akustisk version (Matchbox 20, Tonic, Counting Crowe, Eddie Wedder, Nirvana, Foo Fighters, Alice in Chains, Live, Alanis Morissette, Jeffrey Gaines, Mother Lovebone, StoneTemple Pilots, Pearl Jam). Extra gärna Chris Cornells akustiska album Songbook.

Gärna blandat 60-70tal (Nick Drake, Tim Hardin, Led Zeppelin, Jim Croce, Doors, Jefferson Airplane, Bowie, Simon & Garfunkel, Elton John, Queen, Tom Petty, Bob Dylan, Aretha Franklin, Joe Cocker)

Gärna George Michael, Whitney Houston, Ryan Adams, U2, Lauryn Hill, Kurt Nilsen, Elin Sigvardsson, Winnerbäck, Wolfmother.... det finns liksom inget mönster här... :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Jag lyssnar naturligtvis på musik från den tid då musiken var bra -- det vill säga 80-talet. Framför allt Pet Shop Boys, New Order och liknande, men gillar även rockmusik från den tiden, och skvalpop som Bananarama eller Kylie Minogue. Och naturligtvis gillar jag Sisters of Mercy, för det gör alla.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Väldigt blandat men ganska lite. Jag kan fastna för något, säg ur en film, rota fram och lyssna på den och annat som artisten gjort. Sen glömmer jag ofta bort det och lyssnar kanske aldrig på samma sak igen. Det kan gå veckor utan att jag lyssnar på musik.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag tror inte rollspelare har någon form av generell musiksmak.
Jag gillar rock gärna psykadelisk från 70-talet fram till nu samt elektronisk dansmusik. Men även en hel del annat, nästan inget som spelas på radio gillar dock.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Just nu? Mest klassisk pianomusik (gärna Bach av Simone Dinnerstein eller vad som helst av Horowitz) eller hiphop (bäst är tidigt 2000-tal, drDre, Kanye, Common, Talib Kweli).

Det närmsta stereotyp rollspelarmusiksmak jag kommer är troligen Kvelertak, som är det enda i metal-sfären jag gillar (eller står ut med)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag har en bild av att alla som pysslade med rollspel på sent nittio-, tidigt 00-tal lyssnade på olika typer av metal. I och för sig kanske jag bara umgicks med sådana. Men även på konvent var det mer bandtröjor med Iron Maiden än med Kraftwerk, vad jag minns.

Men nu lyssnar jag på rätt mycket blandat. Allra mest lyssnar jag på poddar och radio, men när det är ren musik är det nästan uteslutande filmsoundtrack och klassisk musik för att se om det går att skriva till. Förvånansvärt lite är lugnt nog att fungera. De få gånger jag lyssnar på musik för att lyssna på musik är det gamla klassiker från ungdomen (mao rock och hårdock), medeltidsmusik och/eller folkmusik.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,312
Jag får för mig att typiska DnD människor lyssnar på hårdrock. Själv lyssnar jag helst på indie pop/rock
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,547
Location
Fallen Umber
Kite, Assemblage 23, The Cure, Kavinsky, Kent, Ghost, The Sounds, VNV Nation, Popsicle, Marilyn Manson, Lana Del Rey, Metallica.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Men låt oss vara fördomsfulla!!

Tradspelare lyssnar på Manowar och annan usel hårdrock som de tycker är "cool". De kan även lyssna på Sisters of Mercy.
OSR-spelare lyssnar på veckans Doom-band.
Indiespelare, i den mån de fortfarande finns, lyssnar på The Mountain Goats.

;)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,147
Gurgeh;n335437 said:
Och naturligtvis gillar jag Sisters of Mercy, för det gör alla.
Ja, antingen gillar man Sisters of Mercy eller så har man fel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Rangertheman;n335472 said:
...Sisters of Mercy...
Få se, visst är det dom där blonda systrarna som började karriären som lättklädda fotomodeller?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Måns;n335461 said:
Men låt oss vara fördomsfulla!!

Tradspelare lyssnar på Manowar och annan usel hårdrock som de tycker är "cool". De kan även lyssna på Sisters of Mercy.
OSR-spelare lyssnar på veckans Doom-band.
Indiespelare, i den mån de fortfarande finns, lyssnar på The Mountain Goats.

;)
Vampire-spelare lyssnar på band du inte hört talas om. Eller åtminstone gillade de banden innan du och alla andra gjorde det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Mina gamla rollspelsvänner var rätt mkt för dålig metal (från AC/DC och hela vägen ned till Manowar), goth/svartrock och industrirock. Depech var rätt stort också. En gillade tysk marschmusik ...

Själv kör jag väl mest Sisters, Rammstein, Guns n Roses nuförtiden. En del Hanggai och Clamavi de profundis också.

Och vad lyssnar EON-spelar egentligen på?
 
Top