- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 1,267
Utveckling är kul, utveckling är spännande!
Rollspel är ett ungt, outforskat och komplext kulturellt medium som fortfarande har de mest spännande utvecklingen framför sig.
Hade rollspelen vart litteratur hade de fortfarande skrivits på sumeriska lertavlor, hade de varit film hade färg och ljud fortfarande vart nymodigheter.
När rollspel kommer med nya versioner är det alltid lite av en högtidsstund, för det är spännande att se hur skaparen tänkt kring utvecklingen av sitt spel, eller hur nya kreatörer tar vidare och bygger på ett arv med nya idéer och infallsvinklar. Sedan gör iteration, utveckling och nytänk ofta spelen betydligt bättre. Saker som presentation, regelmekanik, världsbyggen, förståelse för hantverket mm förbättras över tid, det är därför utbudet av spel och kvalitén på de spelen som finns år 2025 är så mycket bredare och bättre än det var exempelvis 1985.
Så, vilka rollspel skulle du vilja se en ny version av, och vad är det du tycker denna nya version skulle behöva för att göra spelet ännu bättre?
Det spelar ingen roll om det är ett spel som är 40 år gammalt eller om den senaste utgåvan släpptes igår, det här är inte en tråd om vad som vore mest rimligt utan en tråd om vad du vill att ett rollspel skall göra annorlunda eller bättre från senaste gången det släpptes.
Det kan även gälla rollspel du skapat själv, såklart.
Ett rollspel jag tycker behöver en ny version är Mothership.
Mothership släpptes i en betaversion (0e även kallad) 2018 och sedan i en "första" utgåva 2024. På många sätt är Mothership bäst i klassen vad gäller sci-fi skräck, och det är väldigt mycket med spelet som är oerhört bra. Bland annat är många av äventyren och modulerna tillgängligt till spelet bland de bästa i hela hobbyn, och spelledarguiden i grundreglerna är kanske den bästa SL-guide som skrivits till något rollspel någonsin.
Men Mothership har också problem, främst i regelmekaniken. Spelets befinner sig systemmässigt och speltypsmässigt inom det svårdefinierade moln som i brist på bättre beskrivning ibland kallas för NSR (new school revolution), en avknoppning/vidareutveckling av OSR som lämnar DnD-konventionerna bakom sig och i stället försöker tänka och göra nytt. Ofta genom att hämta in inspiration från andra sfärer av rollspel så som BRP eller PbtA. Mothership har fingrarna i bägge syltburkarna, men den största systemmässiga inspirationen är helt klart BRP, som det ligger väldigt nära.
Problemet med Mothership som jag upplever, efter att ha spelat en mindre kampanj i det (de fyra delarna av Another Bug Hunt) är att reglerna helt enkelt inte är klara. Det känns nästan som att man bara hoppade över vissa delar för att det började dra ut på tiden efter Kickstartern och det blev dags att leverera. Vad nästan värre är att det hade varit full möjligt att bara importera massa "standard"-regler från i princip vilket BRP-spel som helst så hade man kunnat laga luckorna, men man har valt att inte göra det och efter att ha spelat spelet så ser jag helt enkelt inte poängen med varför.
Det största problemet med Mothership är att det saknar stridssystem. Det är potentiellt ingen problem rent konceptuellt, alla spel behöver inte ha ett, men Mothership har så många komponenter på plats av ett stridssystem att det är helt förbluffande att man inte bara tog steget fullt ut och liksom gjorde klart det. Det finns stridsfärdigheter och en av fyra stats man använder heter "Combat", det finns ett skadesystem som är betydligt mer detaljerat än bara generisk HP, det finns regler för rustningar, avstånd, vapentabeller med stats, olika sorters skada, regler för läkande och återhämtning, avstånd, skydd, advantage/disadvantage osv.
Men det finns inga regler för hur en stridsrunda går till, inget för turordning, inget som styr vad man kan göra när, och ingen tydlig handledning alls i hur en SL skall navigera bristen på struktur eller de motsägelsefulla beskrivningar som finns i regler och spelexempel.
Justin Alexander skriver en utförlig kritik av och förslag till lösningar på Motherships stora stridssystem-formade hål i reglerna här, och det är en kritik jag efter 10+ sessioner av Mothership absolut håller med om. Skala upp till ett riktigt stridssystem, eller skala ner och ta bort alla komponenterna av det helt. Den mellanväg som råder nu är den sämsta av två världar.
Övrigt som ett Mothership 2E skulle må bra av:
- Systemet med Wounds är helt enkelt inte bra, det är bara HP från BRP med extra steg och siffervärderna är för höga eftersom allting skall tvingas in på en D10-skala. Ta in den beprövade standarduppsättningen tärningar i systemet, låt saker få göra D4 eller D8 osv i skada, och plocka in HP-systemet från Call of Cthulhu 7th ed med "major wounds" om man förlorar halva HPn i ett svep. Det är enklare, snyggare, smidigare, mer beprövat och kräver mindre matte.
- Mothership har tre olika skräckslag som SL måste välja mellan varje gång något läskigt händer. Är detta en Sanity Save, en Fear Save eller en Panic Check?
Stryk Sanity och Fear, man kan nog stryka Body Save också och dumpa hela Save-systemet (det finns ju redan stats för Strength och Speed man kan slå mot om det behövs, statsen kan användas som Saves). Det räcker mer än väl att bara ha ett skräckslag i spelet, det behövs inte tre olika grejer som gör typ samma sak.
Vad och varför vill du se i en ny version av något av dina favoritspel?
Rollspel är ett ungt, outforskat och komplext kulturellt medium som fortfarande har de mest spännande utvecklingen framför sig.
Hade rollspelen vart litteratur hade de fortfarande skrivits på sumeriska lertavlor, hade de varit film hade färg och ljud fortfarande vart nymodigheter.
När rollspel kommer med nya versioner är det alltid lite av en högtidsstund, för det är spännande att se hur skaparen tänkt kring utvecklingen av sitt spel, eller hur nya kreatörer tar vidare och bygger på ett arv med nya idéer och infallsvinklar. Sedan gör iteration, utveckling och nytänk ofta spelen betydligt bättre. Saker som presentation, regelmekanik, världsbyggen, förståelse för hantverket mm förbättras över tid, det är därför utbudet av spel och kvalitén på de spelen som finns år 2025 är så mycket bredare och bättre än det var exempelvis 1985.
Så, vilka rollspel skulle du vilja se en ny version av, och vad är det du tycker denna nya version skulle behöva för att göra spelet ännu bättre?
Det spelar ingen roll om det är ett spel som är 40 år gammalt eller om den senaste utgåvan släpptes igår, det här är inte en tråd om vad som vore mest rimligt utan en tråd om vad du vill att ett rollspel skall göra annorlunda eller bättre från senaste gången det släpptes.
Det kan även gälla rollspel du skapat själv, såklart.
Ett rollspel jag tycker behöver en ny version är Mothership.
Mothership släpptes i en betaversion (0e även kallad) 2018 och sedan i en "första" utgåva 2024. På många sätt är Mothership bäst i klassen vad gäller sci-fi skräck, och det är väldigt mycket med spelet som är oerhört bra. Bland annat är många av äventyren och modulerna tillgängligt till spelet bland de bästa i hela hobbyn, och spelledarguiden i grundreglerna är kanske den bästa SL-guide som skrivits till något rollspel någonsin.
Men Mothership har också problem, främst i regelmekaniken. Spelets befinner sig systemmässigt och speltypsmässigt inom det svårdefinierade moln som i brist på bättre beskrivning ibland kallas för NSR (new school revolution), en avknoppning/vidareutveckling av OSR som lämnar DnD-konventionerna bakom sig och i stället försöker tänka och göra nytt. Ofta genom att hämta in inspiration från andra sfärer av rollspel så som BRP eller PbtA. Mothership har fingrarna i bägge syltburkarna, men den största systemmässiga inspirationen är helt klart BRP, som det ligger väldigt nära.
Problemet med Mothership som jag upplever, efter att ha spelat en mindre kampanj i det (de fyra delarna av Another Bug Hunt) är att reglerna helt enkelt inte är klara. Det känns nästan som att man bara hoppade över vissa delar för att det började dra ut på tiden efter Kickstartern och det blev dags att leverera. Vad nästan värre är att det hade varit full möjligt att bara importera massa "standard"-regler från i princip vilket BRP-spel som helst så hade man kunnat laga luckorna, men man har valt att inte göra det och efter att ha spelat spelet så ser jag helt enkelt inte poängen med varför.
Det största problemet med Mothership är att det saknar stridssystem. Det är potentiellt ingen problem rent konceptuellt, alla spel behöver inte ha ett, men Mothership har så många komponenter på plats av ett stridssystem att det är helt förbluffande att man inte bara tog steget fullt ut och liksom gjorde klart det. Det finns stridsfärdigheter och en av fyra stats man använder heter "Combat", det finns ett skadesystem som är betydligt mer detaljerat än bara generisk HP, det finns regler för rustningar, avstånd, vapentabeller med stats, olika sorters skada, regler för läkande och återhämtning, avstånd, skydd, advantage/disadvantage osv.
Men det finns inga regler för hur en stridsrunda går till, inget för turordning, inget som styr vad man kan göra när, och ingen tydlig handledning alls i hur en SL skall navigera bristen på struktur eller de motsägelsefulla beskrivningar som finns i regler och spelexempel.
Justin Alexander skriver en utförlig kritik av och förslag till lösningar på Motherships stora stridssystem-formade hål i reglerna här, och det är en kritik jag efter 10+ sessioner av Mothership absolut håller med om. Skala upp till ett riktigt stridssystem, eller skala ner och ta bort alla komponenterna av det helt. Den mellanväg som råder nu är den sämsta av två världar.
Övrigt som ett Mothership 2E skulle må bra av:
- Systemet med Wounds är helt enkelt inte bra, det är bara HP från BRP med extra steg och siffervärderna är för höga eftersom allting skall tvingas in på en D10-skala. Ta in den beprövade standarduppsättningen tärningar i systemet, låt saker få göra D4 eller D8 osv i skada, och plocka in HP-systemet från Call of Cthulhu 7th ed med "major wounds" om man förlorar halva HPn i ett svep. Det är enklare, snyggare, smidigare, mer beprövat och kräver mindre matte.
- Mothership har tre olika skräckslag som SL måste välja mellan varje gång något läskigt händer. Är detta en Sanity Save, en Fear Save eller en Panic Check?
Stryk Sanity och Fear, man kan nog stryka Body Save också och dumpa hela Save-systemet (det finns ju redan stats för Strength och Speed man kan slå mot om det behövs, statsen kan användas som Saves). Det räcker mer än väl att bara ha ett skräckslag i spelet, det behövs inte tre olika grejer som gör typ samma sak.
Vad och varför vill du se i en ny version av något av dina favoritspel?
Last edited: