Nekromanti Rollspel och anime...

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Mina totala manga&anime-erfarenheter kan beskrivas så här:
1. Har sett en del Sailor Moon på tv (känns som fruktansvärt länge sedan).
2. Läser <a href="http://www.rpgworldcomic.com/">RPGworld</a href> på nätet.

Sedan har jag knappt koll på begreppet, RPGworld kanske inte alls kan kallas manga, men det får nån genre-nörd förklara för mig nån gång. :gremsmile:

Jag är inget fan av manga-stilen, men jag har inget emot den heller. Vi kan jämföra med kakor: jag köper aldrig kakor, men skulle det ligga några framme så skulle jag nog äta upp dem.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Sedan har jag knappt koll på begreppet, RPGworld kanske inte alls kan kallas manga, men det får nån genre-nörd förklara för mig nån gång.
Bra ide, jag har också en mycket luddig bild av begreppen (vilket kan bero på att min japanska är mycket dålig). Någon som kan reda ut vad som är vad?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ett försök

Tja, manga är bara serier enligt japanerna själva. Disney är rätt respekterad Animé, t.ex.
Enligt västerländska fans brukar manga dock avse den generella stilen (a.k.a. "Big Eyes, Small Mouth") som används i japansk Manga. Typiska drag som tallriksögonen var åtminstone ursprungligen en strävan att förstora de delar av ansiktet som är uttrycksfulla och förminska de som har liten betydelse för ansiktsuttrycken (som näsan t.ex.).
Bland folk som inte läser serier avser manga oftast tecknad japansk porr :gremgrin:

/Feliath - är inte heller tecknare
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Nope, gillar inte manga och anime.
Dels är det (tecknings)stilen, jag tycker helt enkelt inte riktigt om den.
Dels är det själva atmosfären i det. Inte min stil helt enkelt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Du är ju fan mer anime-fan än jag iaf! Har väl sett några avsnitt sailor moon och fem avsnitt NGE och det är allt. Annars har jag inte haft någon kontakt med genren över huvud taget. Men jag har vääl inte heller något imot manga eller anime.

Och du förresten... Snyggt citat!

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jopp.

Hur många tycker att anime är det media som kommer närmast rollspel?

Nej, det tycker jag väl inte... Men som jag säger ovan så har jag inte heller någon större erfarenhet av anime. Tycker väl att litteratur (i alla fall fantasy) kommer rätt så nära... SF kommer ju nära SF-rollspel också... Det finns ju till och med författare som skriver om rollspel. Dragonlance författarna Tracy Hickman och Margaret Weis skriver om en rollspelskampanj de spelat, samma karaktärer och allt! Dragonlance chronicles och Legends heter de två serierna... Dragonlance är ju till och med ett rollspel... R A Salvatore skriver också om rollspel (i världen Forgotten Realms till D&D). Så visst kommer litteraturen nära.

/Balderk
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jopp.

Men Record of The Lodoss War är ju också en produkt av en spelvärld och en kampanj. Och just första serien ÄR fan en animerad rollspelskampanj. De dungeoncrawlar, det finns alver, dvärgar och trollkarlar, skatter, konstiga bestar, interaktion och dialog på nybörjarnivå och en lagom genomtänkt story.

(Uppföljarserien, Chronicles of the Heroic Knight, är inte fullt så rollspelslik, men mycket bättre, trots att den är slappare animerad).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Jopp.

Slayers. Det är allt jag säger. Slayers. Lina Inverse och hennes mäktiga "Summon Jellyfish" trollformler!


Storuggla, nonsensfisk
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,690
Location
Värnhem, Malmö
Jag ser på anime och manga som jag ser på andra serier och filmer, alltså inte mitt huvudintresse, men ändock något som kan vara intressant och trevligt till och från.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Självklart!

Själv har jag väl egentligen aldrig sett en direkt koppling mellan Manga och Rollspel om man bortser från de uppenbara punkterna Bubblegum Crisis, Mekton Z med flera mangabaserade och mangainspirerade rollspelen. Det finns nämligen gott om folk som spelar rollspel men inte gillar manga, flera avdem spelar med mig på regelbunden basis.

Manga/Anime har däremot inspirerat mig till många rollspelsrelaterade insatser. Prins Arislan från serien Heroic Legend of Arislan låg t ex som grund till en av mina karaktärer i Palladium och alla alver i min tappning har så kallade Lodoss-öron efter de söta alverna i Record of Lodoss War.

/Duddmannen

PS
Intrigerna i Ranma½ och Urusei Yatsura kan också användas i allehanda äventyr där dubbla kärleks-hexagoner* är vardagsmat.
DS

*(ungefär som en kärlekstriangel men med fler inblandade. Läsare av Ranma½ vet vad jag menar) :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
hehe

Alltså.

<blockquote><font class="small">Citat Herr Balderek:</font><hr />
Annars har jag inte haft någon kontakt med genren över huvud taget.[/quote]

Jag förstår inte det här. Flera av animanga fansen verkar också se det hela som en GENRE.

Jag undviker helst manga/anime termerna eftersom de egentligen inte betyder någonting längre. Manga är inte alltid Sailor Moons BESM-stil. Det är inte alltid häftig fantasy och SF som Lodoss wars och Akira.
Det är ju inte ens något helt japanskt längre.
Jag har inget emot animanga, men vissa animanga fans jag träffat och har pratat animerade filmer och tecknade serier med har kommit med kommentarer som "vadå, Sandman är ju asdålig ju. det är ju inte manga". Det blev plötsligt en hype runt mangan och då var allt som kallades manga bra, allt amerikanskt var dåligt, kasst och kapitalistiskt.

Jag gillar animerade filmer/serier. Jag gillar tecknade serier och illustrerade romaner. Jag struntar i var de kommer ifrån om de är snygga och har en bra berättelse att berätta.
Jag tycker Armitage III är bra. Jag håller på att köpa ikapp Usagi-albumen. Jag ska snart sätta mig och läsa igenom Noise och Blame. Däremot var jag inte en av dem som gick upp klockan 9 varje lördagsmorgon när jag gick på högstadiet för att se Sailor Moon bara för att det är animerat från japan.

Men å andra sidan tycker jag inte Final Fantasy-spelen är särskilt roliga heller. Så jag är väl konstig eller något.

chrull
 

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Re: hehe

Ett par serier som är värda att nämna som både kan fungera att kombinera med rollspel är:

1. Berserk (för den som gillar att "hacka" monster
2. Naruto (för mystikern och ninjan)
3. Full Metal Panic (för de som gillar land mates)
4. GitS - Stand Alone Complex (för de som gillar politik kombinerad med hi tech och action)

En fråga till är hur pass bra RPG-liret Exalted är?

// John "Darki" Mattsson (mannen som gillar anime starkt)
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Jopp.

Hur många tycker att anime är det media som kommer närmast rollspel?

Mmm jo definitivt. I vår spelgrupp spelar alla japanska flickor i skoluniformer och varje spelmöte slutar med att vi spöar en jätterobot :gremlaugh:

Nej, seriöst, jag skulle nog säga litteratur, det finns folk som skriver om rollspel.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jopp.

Dungeons and Dragons (filmen alltså) är ju också en film med rollspelstema! Rollspelen genomsyrar många medier... Men jag tycker litteraturen kommer närmast. Fast rollspel kommer nog närmast av allt :gremwink: ... de är ju också i bokform :gremsmirk:

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: hehe

Eftersom du tog citatet från mig MÅSTE jag bara svara! :gremsmile: (heter förresten Herr Balderk, inget e imellan r och k... Sett det flera gånger nu och egentligen inget jag stör mig särskillt mycket på, men rätt ska vara rätt.)

så nu kan jag börja... Så du menar att allt tecknat är anime eller manga? Det var som fan. Om det nu är så, varför använder man inte bara orden tecknat eller serier istället? Om man nu avser alla tecknade filmer när man säger anime eller alla serier när man säger manga kan man ju lika gärna använda de svenska orden eftersom de är just svenska, eller låter det häftigare att säga anime eller manga? I Japan är säkert allt tecknat (serier och film) manga eller anime, men i sverige kan ju inte begreppen användas så utan måste avse något specifikt som de Japanska serierna med BESM-stil eller (om jag citerar dig lite) häftig fantasy och SF som Lodoss wars och Akira. De amerikanska tecknarna och filmskaparna som använder de stilarna gör ju också manga och anime. Men man kan inte i Sverige gå och se en disney-film (även om man kan göa det i Japan) och säga att man sett en bra anime eftersom den är tecknad, då blir man missförstådd.

Jag vet inte om du menade så men det är vad jag tror... Jag gillar dock serier som Sandman och Preacher så om man räknar det som manga gillar jag väl det med... :gremsmile:

Du sa ju iofs att du undvek de uttrycken. Kan du inte bara säga manga och anime om det som i Sverige räknas som manga och anime och serier och tecknadfilm om resten... Eller?

/Balderk
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag är inget större fan av vare sig manga eller anime, vad det nu är för skillnad mellan dem, men många andra rollspelare verkar som sagt vara det. Men väldigt många rollspelare ägnar sig åt annan verklighetsflykt än enbart rollspel, till exempel serier, fantasylitteratur, datorspel m.m, m.m
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: hehe

<blockquote><font class="small">Citat Herr BaldERK:</font><hr />
Ärligt talat? Hur många huvudpersoner på senaste tiden har bara varit en helt vanlig person som försöker att göra sitt bästa utan att ha övermänskliga förmågor?[/quote]

Ber så mycket om ursäkt. hoppas du inte tar illa vid att jag hoppar över _ också :gremlaugh:

<blockquote><font class="small">Citat Herr Balderk:</font><hr />
Kan du inte bara säga manga och anime om det som i Sverige räknas som manga och anime och serier och tecknadfilm om resten... Eller?[/quote]

Det är här problemet ligger. Här: ... det som i Sverige räknas som manga och anime ...
Jag förstår inte längre vad svenska animanga-(skriver nu ihop begreppen för att inte tjata...)fans hävdar ÄR animanga. Att de sista Mario- och Zelda-serierna i gamla Nintendomagasinet var manga tvivlar jag inte på. Där har du BESM om något. Men saker som kommer från japan och inte är BESM då? Akira är inte så jävla BESM egentligen. Jämför med Golden Boy och Sailor Moon så ser man ju klara skillnader.
Men är det någon som inte säger att Akira är en anime?

Alltså: animanga är inte samma sak som BESM.

Sen har vi den amerikanska/europeiska animangan. nu lider jag av hjärnblödning och kommer inte på vilka serier och filmer jag har hört det om, men jag har flera gånger fått höra saker som "det är manga från USA", "men det är ju AMERIKAAAAANSK manga, det är bara skit" osv osv.

Alltså: animanga kan tydligen komma från andra platser än japan.

Häftig SF och fantasy då?
tja, jag kan ju nämna DNA2, Golden Boy, Slut girl och all annan animanga som inte alls är särskilt häftig SF eller fantasy.

Jag löser det hela genom att försöka strunta i begreppen och ser det helt enkelt som Tecknat eller animerat. Jag vill ha bra berättelser, inte en etikett som säger MANGA på albumen jag köper.

<blockquote><font class="small">Citat Herr Balderk:</font><hr />
Så du menar att allt tecknat är anime eller manga? Det var som fan.[/quote]

Nej alltså. Det McKean gör är inte manga, jag har i alla fall aldrig hört någon kalla det för manga och jag ser ingen likhet med de serier som ofta kallas för manga. McKean är ju ganska unik på det han gör också.
Jag kan ganska ofta skilja på vad som INTE är animanga. sen några extrema former på vad som verkligen ÄR manga. Är begreppen nödvändiga då?

<blockquote><font class="small">Citat Herr Balderk:</font><hr />
För övrigt tycker jag du är en bra kille. Du är min idol![/quote]

Tack så mycket. Du verkar rätt skaplig du också...

chrull - skojjar lite på slutet
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: hehe

Ber så mycket om ursäkt. hoppas du inte tar illa vid att jag hoppar över _ också

Det är jag bara glad för att du tar bort! Om någon skulle kuna ändra mitt användarnamn skulle jag nästan betala honom/henne för det! :gremsmile:
Jag tog som sagt inte så illa upp... Men flera har kallat mig det så jag försökte undvika ett missförsånd av större proportioner :gremsmile:

Det är här problemet ligger. Här: ... det som i Sverige räknas som manga och anime ...
Jag förstår inte längre vad svenska animanga-(skriver nu ihop begreppen för att inte tjata...)fans hävdar ÄR animanga. Att de sista Mario- och Zelda-serierna i gamla Nintendomagasinet var manga tvivlar jag inte på. Där har du BESM om något. Men saker som kommer från japan och inte är BESM då? Akira är inte så jävla BESM egentligen. Jämför med Golden Boy och Sailor Moon så ser man ju klara skillnader.
Men är det någon som inte säger att Akira är en anime?

Ahhh... Jag förstår ditt problem. Det verkar komplicerat... Är ju själv inte så insatt så jag har inte stött på problemet själv men det verkar onekligen lite... förvirrat eller vad man ska säga. Men iofs NGE är väl inte särskillt mycket BESM och det såg ju i alla fall jag direkt att det var japanskt, trots att jag inte är särskillt insatt... Men med annat är det kanskske svårare?

Alltså: animanga är inte samma sak som BESM.

finns det inte andra kännetecken än just BESM då? Som jag sa tidigare om NGE så känner man igen det som anime på en gång... Någonting som bara skriker; Manga! Finns det något sådant och går det att identifiera?

Alltså: animanga kan tydligen komma från andra platser än japan.

Jo, Robotech kommer väl från USA? Det tycker jag känns igen rätt mycket som manga ändå... det måste finnas något, men jag kan inte identifiera det...

tja, jag kan ju nämna DNA2, Golden Boy, Slut girl och all annan animanga som inte alls är särskilt häftig SF eller fantasy.

Okej... Jobbigt alltså. Förresten Slut Girl? :gremsmile: Är det Hentai eller något? Verkade ju lite... Porrigt på namnet :gremwink:

ag löser det hela genom att försöka strunta i begreppen och ser det helt enkelt som Tecknat eller animerat. Jag vill ha bra berättelser, inte en etikett som säger MANGA på albumen jag köper.

Det är nog det bästa sättet... Ska försöka göra samma sak :gremwink:

Nej alltså. Det McKean gör är inte manga, jag har i alla fall aldrig hört någon kalla det för manga och jag ser ingen likhet med de serier som ofta kallas för manga.

Okej, någon här nedan sa att Manga och Anime på japanska är samma sak som serier och tecknad film och att t ex Disney var rätt accepterad manga i Japan. Så jag tänkte om du följde det också...
McKean förresten, är det han som tecknar i Preacher eller blandar jag ihop honom med någon?

Citat Herr Balderk:
------------------------------------------------------------------------
För övrigt tycker jag du är en bra kille. Du är min idol!
------------------------------------------------------------------------

Tack så mycket. Du verkar rätt skaplig du också...

chrull - skojjar lite på slutet
Haha!
Du är väl inte min Idol kanske men en bra kille verkar du vara :gremsmile:

Hur gör man ett sådant därnt citat förresten? När jag citerar kan man inte skriva användarnamn eller något...

/Balderk
 
Top