Nekromanti Rollspel och anime...

Akutabi Gamma

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
157
Location
Metroplexet Dals-Rostock
Är jag den enda här som tror att många som spelar rollspel också ser på anime och läser manga?

Slängde in ett sånt inlägg på Animanga.nu och fick en del trevliga svar. Själv gillar jag anime och manga... Annars hade jag ju inte skrivit det här inlägget...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jepp! ^_^ [ANT]

Och massor av det också! ^_^


Storuggla, är dock inte organiserad animetittare
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jopp.

Vi kan ju bestämma en tidpunkt för alla animefans att träffas på IRC, för att droppa animetips, gärna sådana som passar med rollspel..

Jag känner mig lockad att börja säga alla animes som JAG har gillat, eftersom de har varit viktiga för mig, men ja.. Då kommer alla andra också att göra det, och rätt som det är så måste jag ta fram nyckl..

Hey! Har det här något med rollspel att göra från början, ens!? :gremmad:


Okej, för att göra det till ett rollspelsämne:
Hur många tycker att anime är det media som kommer närmast rollspel? Jag gör det. Men så vill jag ju också ha ut det från rollspel som jag får av anime: Härlig underhållning, pseudofilosofi och skönhet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Int' ä' du ensam int'

Tror att andelen animetittare borde ligga på cirka 20% av forumniterna (däribland jag och en massa till) och mangaläsare på ungefär samma nivå.

/Elin vars tips för dagen är AMV av Rammsteins "Engel" till Neon Genesis Evangelion
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Int' ä' du ensam int'

Elin vars tips för dagen är AMV av Rammsteins "Engel" till Neon Genesis Evangelion
Japp, kan inte annat än att instämma. Det var den som fick mig att fastna för både Rammstein och Evangelion...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jopp.

Ånej, försök inte lura in mig i en diskussion om medier och historieberättande.

Öhm, men nå, vad menar du nu egentligen. Att anime påminner mer om rollspel än vad spelfilmer gör? Eller är anime ett begrepp som funkar på samma sätt som "sitcoms", "såpor" och "talkshows"?

/Jonas, läser också manga
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jorå...

...men inte så mycket eller ofta. Själv tankar jag inte grejer, och de gånger jag träffar folk som gör det är det för att vi spelar rollspel istället. Men jag gillar animé, och jag kollar när tillfälle (och bra serier, Noir t.ex. tar jag inte i med tång) ges.


/Feliath - tycker första avsnittet av Cowboy Bebop är det bästa han någonsin sett på TV eller duk
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Men...men...

...AMV:n av Savatages "This Isn't What We Meant" är ju så mycket bättre, ju! :gremfrown: :gremlaugh:

/Feliath - som aldrig orkat se hela Evangelion
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,646
Location
Uppsala
I mitt fall: nej

Jag vet inte om det är teckningsstilen, animationerna eller vad det egentligen är, men jag kan inte förmå mig att se en hel Manga film utan att klaga på någonting.

Likadant i konsollspel ogillar jag stilen. Varför? Är detta ett sjukdomstillstånd, eller helt enkelt en allergireaktion beroende på att Japan och västvärlden skiljer sig för mycket för att det ska kunna anpassas till min verklighet? Ingen aning.

Till dess någon förklarar varför för mig, så kommer jag att fortsätta bli arg när jag ser Final Fantasy 7898 eller Akira.

Det närmaste jag kommit en intressant Manga film var Vampire Slayer (heter den så?). I övrigt är det inte mycket av det iofs lilla jag sett som tilltalat mig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: I mitt fall: nej

Jag vet inte om det är teckningsstilen, animationerna eller vad det egentligen är, men jag kan inte förmå mig att se en hel Manga film utan att klaga på någonting.
Till stor del så håller jag med dig, det finns en hel del snabbproducerat skräp, men det finns också en del guldkorn.

Teckningsstilen och den överdrivna dramatiken stör inte mig så mycket, jag ser bara det som en naturlig fortsättning av andra japanska konstarter som till exempel kabuki.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ok, I'll talk, I'll talk..

Nå, dels är det ju stämningen, som både du och jag tog upp här. Jag säger att jag vill åstakomma det i rollspel som jag ser en klar tradition av i anime.

Sedan så är det lättast att visualisera rollspelssituationer i anime, iallafall för mig.

Sedan.. Åååh! Efter att "Engel" kom upp vill jag börja diskutera AMV:s (Anime music videos) också.. Nå, Engel är riktigt bra, jag har bara hittat en som slår den.. Eden, med Trigun.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte jag !!!

Jag gör min del gillar inte manga & sånt för 5 öre. Gillar inte stilen, är för kostigt ritatde.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jopp.

Jag känner mig lockad att börja säga alla animes som JAG har gillat, eftersom de har varit viktiga för mig, men ja..

Fast ibland behövs det; "anime" är ett ungefär lika vitt begrepp som "amerikansk spelfilm" - och även om två personer gillar Hollywoodfilm så kan den ene älska romantiska dramer och den andre splatteraction (och en tredje p-rullar...). Skillnaden i smak hos två animefans kan vara lika stor.

Hur många tycker att anime är det media som kommer närmast rollspel? Jag gör det. Men så vill jag ju också ha ut det från rollspel som jag får av anime: Härlig underhållning, pseudofilosofi och skönhet.

Jag gör det, fast delvis av en annan anledning. Anime (och, i ännu större utsträckning, manga) är karaktärsorienterad i mycket större utsträckning än västerländsk film, som oftast är mer handlingsorienterad. Snart sagt varje anime som jag fastnat för, har jag fastnat för pga personerna i den mer än pga vad den handlade om. Samma sak med rollspelskampanjer.

--
Åke
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag vet inte vad de flesta tror, bara vad jag själv tror och tycker.

Jag tror att det finns lika många anime och rollspelsfans som är rollspelare som inte är det.

Jag vet att jag själv gillar manga och ogillar anime (och all annan tecknad film i princip).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Själv har jag vad man skulle kunna kalla ett ganska ljumt animeintresse - jag har inte de allergiska reaktioner mot det som vissa har, men jag är inte heller tillräckligt intresserad för att köpa filmer för dyra pengar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
... typ

Jamenar, man har ju knappast ungått att ha glott på lite anime genom åren, men jag är knappast någon Expert.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är jag den enda här som tror att många som spelar rollspel också ser på anime och läser manga?"

Förmodligen inte.

Fast jag förstår inte hysterin för (eller mot) manga och anime som jag ser här och annorstädes. Det är den gamla synth vs hårdrock-visan om igen.

Själv anser jag att Sturgeons lag även gäller manga och anime. Och jag anser att Shirow borde snabba på lite med Appleseed. :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Och jag anser att Shirow borde snabba på lite med Appleseed."

Ja... jobbar han ens med den fortfarande? När kom del fyra? Typ, nio år sen? Och det som finns till del fem är ju omöjligt att få tag på.
 
Top