Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel I

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Tema - Frihet (respons till Solvebring)

Kopierade in texten till word och kommenterade där för att sedan spara det som en pdf igen. Omständligt, men sån är jag.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Tema - Frihet (respons till Ulfgeir)

Jag gillar ditt språk. Du varierar meningslängd och form fint. Däremot känns texten inte helt realistisk, dels beroende av att tiden inte etableras tydligt nog. Du pekar åt ”dåtid” men är allt för vag. Jag menar inte nödvändigtvis att du ska ange år, men du bör peka tydligare med fler markörer tidigt (inte bara ett stearinljus).

Ju tidigare man etablerar plats, tid, person och relation desto mindre risk att läsaren själv skapat sig en bild som skribenten senare krossar med sin egen.

Jag skulle även vilja se mer gestaltningar. Nu är det nästan bara någonting som pågår i hennes inre som monolog. Visa vad hon känner genom att beskriva vad hon gör och lita på att det går fram. (Ett exempel: att skriva att ”Sune är arg” är tråkigare än att skriva ”Sune slet upp köksluckan, tog ut mammas finaste tallrik och krossade den mot golvet”. Vi fattar – förhoppningsvis – att Sune är arg och ser även lite hur han är som person).
 

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Tema - Frihet (Johoohnos text)

Tja, du har ju inte skrivit vad du vill ha kritik på, så jag skriver lite allmänt.

Verkar som om tanken är att det är skildring av tonårslivet. Skulle definitivt funka i någon form av tv-såpa. Det andas tonårsrevolt över det hela.

Språket känns lite varierande, där vissa delar känns lite för vuxet (exempelvis delen med soaré). Så jag blir lite fundersam vilken målgruppen är.

Du verkar även variera lite med styckeindelningen, vilket gör att början känns som en vägg av text.

/Ulfgeir
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Tema - Frihet (respons till Ulfgeir)

Tack för kommentarerna. Ambitiöst gjort.

Jag funderade på hur jag skulle få tillbaka henens tankar till hennes älskade, men försökte få fram känslan av ett rent virrvarr av tankar.

/Ulfgeir
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Tema - Frihet (Johoohnos text)

Ulfgeir said:
Tja, du har ju inte skrivit vad du vill ha kritik på, så jag skriver lite allmänt.
Bara bra, vill ha spontana kommentarer.

Ulfgeir said:
Språket känns lite varierande, där vissa delar känns lite för vuxet (exempelvis delen med soaré). Så jag blir lite fundersam vilken målgruppen är.
Målgruppen är tonåringar. Ska kika på soarébiten igen med andra ord. Tänkte mig att där signalera att huvudpersonen snappat upp en hel del av kultur och språk ändå, men det verkar inte fungerat som tänkt. Var det fler ställen där målgruppen svajar?

Ulfgeir said:
Du verkar även variera lite med styckeindelningen, vilket gör att början känns som en vägg av text.
Bra där, ska se över den igen. Tänkte först att det här går att klämma in på två sidor, men om effekten blir att det känns massivt är det bättre om det är mer luft så klart.

Känns texten realistisk?
Krystad?

Tack för responsen
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Tema - Frihet (respons till Ulfgeir)

Ulfgeir said:
Tack för kommentarerna. Ambitiöst gjort.

Jag funderade på hur jag skulle få tillbaka henens tankar till hennes älskade, men försökte få fram känslan av ett rent virrvarr av tankar.

/Ulfgeir
Ok. Om kärleken inte är central kan du ju bara tona ner det lite grann. Bara skriva hans namn och inte att det är "hennes älskade" till exempel.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Tema - Frihet (Johoohnos text)

Tycker texten på det stora hela känns realistisk som typiskt tonårsvis. Jag upplever den inte som krystad.

/Ulfgeir
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Re: Rollspel.nu's skrivarcirkel

Sådär. Då har jag fått undan en del saker som #spelmaraton och ansökningar och liknande. Jag kommer börja kommentera nu i helgen på era bidrag och sen posta mitt eget. Jag kommentera bidragen utan att kolla på de andras kommentarer, så jag inte ska färgas av dem då jag skriver feedbacken. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rollspel.nu's skrivarcirkel - Allmänt

Har just tagit bort regeln om att nya medlemmar får vänta till nästa tema, eftersom vi har en väldigt lång deadline tid – en månad + 5 dagar räknat från temainlägget.

Kort sagt får nya medlemmar köra direkt, och kan man inte – gäller ju alla, så är det bara att göra passinlägg.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Re: Tema - Frihet

Okej, nu har jag börjat gå igenom novellerna. Först ut är min feedback på Sölvebrings. Jag skriver vad jag tycker och bör understryka att det är mina åsikter, inte en ultimat sanning. Tanken är att de ska ses som konstruktiva, inte elaka. Så jag hoppas de tas som sådana.

Rytmen

Ta de tre första meningarna: de känns mekaniska och upprepande. X var y. 1 var 2. C var 3. Blanda upp det! T.ex. "Fasaden var jord (sic! Gjord?) av stora nitade plåtstycken" skulle kunna bli "De stora plåtstycken hade nitats samman över fasaden och sedan målats med en skön, blå färg". Då får du inte hela tiden det upprepande "var".

Lite rappare språk också "verkligen gick fram" - vad tillför verkligen? Döda sådana här ord! Samma med nämligen som följer efteråt.

Den här formuleringen "för att göra kött, mat, av dem" låter inte bra. Välj kött eller mat.

"Det var kanske grymt, men det var nödvändigt." Upprepning. Föreslår "Det var kanske grymt, men nödvändigt."

De här meningarna "Folk hade jagat i alla tider, det var bara så det var. Det var hennes jobb, hon var ju personalchef för helvete." känns inte som de har någon bra rytm. De är ungefär lika långa. Variera! Förslag "Folk hade jagat i alla tidr - så var det bara. Det här var hennes jobb. Hon var personalchef för helvete!"

"Skulle folk sparkas så var det hennes sak att trycka upp foten i arslet på dem." Den här meningen känns inte bra. Jag får bilden att hon tar foten i händerna och fysiskt trycker in den i arslet. Byt "trycka upp foten" till något mer direkt som "sparka ut dem genom dörren".

Du använder uttrycket "Visst, visst" för både Annika såväl som Johansson. Det gör att du ger de två samma sorts språk och tankar, vilket gör att de blir mer lika varandra när du med övrig text försöker skapa skillnader i beskrivningarna. Föreslår att Annika får ett annat sätt att tänka på, eftersom det känns mer Johanssonigt.

"Han slängde papprena" - det är inte fel att byta något "han" mot Johansson och variera lite. Kolla gärna över texten och se om det kanske går att göra på något mer ställe.

"så här efter lunchrasten" => Talspråkligt. Stryk "så här".

"En rejäl snuspris" => Huh? Förstår inte, men det kanske är för jag inte snusar?

"”Ja, hej, det var Annika Fläder, från kontoret.” => Ska du bygga upp skillnader mellan de två avdelningarna så tjänar du nog på att du gör hennes språk finare, så det blir en större kontrast mellan dem.

"störde någon med vilja" => med flit

"så var han helt jävla knäpp" => stryk "så". Meningen blir nog starkare då.

"gjorde inte ett piss" => gärna förbannade mellan ett och piss. Smaksak dock.

”Var god och stig in.” => Här har du ett höre språk för Annika. Gillar det!

"som ett barn som kryper till korset och bekänner fastän det vet att det ska pryglas." => Allts, här känns det konstigt. Det är väl när man vet att man ska bestraffas som man erkänner? Liknelsen haltar lite.

"Du vet att de har klagat, vi har ju pratat om det förut." => Föredrar punkt istället för komma. Blir mer variation.

"Trettiofem år hade slutat med för abrupt" => "allt för abrupt"

"det skämda avskräde" => Vad är ett skrämt avskräde? Stryk skrämt.

"ritade skära mönster" => skapade eller bildade känns mer logiskt

Språkligt

Jag har blivit slagen på fingrarna ett par gånger för att jag skrivit "Tråkigt…". Det korrekta ska tydligen vara "Tråkigt ..." - alltså mellanslag mellanordet och punkterna. Ja, det ser skitfult ut. Jag vet.

Mindre kommentar: Det kan väl visst beskrivas som grymt, även om man är tvungen att göra det? Det ena utesluter väl inte det andra?

telefon luren => telefonluren

precis som han => precis som honom

Sammanfattning

Överlag tycker jag det är lite för mycket användning av komma-tecken och lite för variation i meningarnas längd för att få en riktigt bra flyt i texten. Jag gillar dock strukturen på hur vi får se från högsta perspektivet och vandra ned till den lägsta nivån. Tyvärr kommer inte slutet som någon överraskning tycker jag eftersom de flesta sådana här kortnoveller ofta, tycker jag, slutar just i självmord. Eller är det kanske jag som är skadad? Nåja, bra struktur och med lite putsande på rytmen blir det nog bra. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema - Frihet

Suverän genomgång, Robert. Stort tack. Du har sagt mycket och det mesta du sagt tycker jag stämmer bra, så jag tar till mig detta. Med stor glädje, faktiskt. =)

Vad gäller "snuspris" så är det alltså en prilla. En pris snus är en snusprilla. Jag gillar dock inte ordet prilla något vidare värst.

Tyvärr kommer inte slutet som någon överraskning tycker jag eftersom de flesta sådana här kortnoveller ofta, tycker jag, slutar just i självmord. Eller är det kanske jag som är skadad? Nåja, bra struktur och med lite putsande på rytmen blir det nog bra.
Fast att han tar livet av sig är det du som säger, inte jag. I den berättelse jag har i huvudet, där den fortsätter, försöker han hänga sig men har sönder taket istället. Han lyckas inte ens med det ... Därefter har jag tänkt mig att han tar alla sina sparpengar och drar, på en resa utan mål. Längre än så har jag inte kommit, men det är en idé jag har. Men jo, den slutar ju som den gör nu, och det antyder att han tar livet av sig.

Du skriver förresten att jag har taskigt rytm, och det stämmer. Jag har svårt att få till det där. Jag skriver oftast ungefär lika långa meningar texten igenom för att jag är rädd för att blanda korta och långa meningar utan balans. Är det så, att man ska blanda för att få en bättre rytm? På något sätt har jag fått för mig att man bör försöka hålla det ganska jämnt?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Re: Tema - Frihet

solvebring said:
Suverän genomgång, Robert.
Roligt att du gillade det. :gremsmile:

Tack för att du förklarade att det var en prilla. Jag hade inte en blekaste vad det var. Hade aldrig hört det uttrycket förut. :gremsmile:

solvebring said:
Fast att han tar livet av sig är det du som säger, inte jag
Absolut. Jag hade ingen aning om hur den fortsatte - eller ens den skulle göra det. Jag trodde helt enkelt att du var klar här. Givetvis kan mer hända, men det var så jag uppfattade slutet då jag läste det. Det är något charmigt att misslyckas med att ta livet av sig.

solvebring said:
Jag skriver oftast ungefär lika långa meningar texten igenom för att jag är rädd för att blanda korta och långa meningar utan balans. Är det så, att man ska blanda för att få en bättre rytm? På något sätt har jag fått för mig att man bör försöka hålla det ganska jämnt?
Jag har fått det påpekat för mig flera gånger att jag bör variera meningarnas längd för att få en bättre rytm och jag tycker det också blir bättre så. Jag hade dock ett tidigare problem med långa meningar, så tipsen kom snarare i det perspektivet så du ska inte lita på mig 100%. Nuförtiden tycker jag dock att sådana meningar flyter bäst dock, men det kan handla om indoktrination.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema - Frihet (Johoohnos text)

Johoohno said:
Här kommer mitt bidrag till temat.
Det var överlag en bra och välskriven text med tilltalande minnesbilder som för mig kändes bra uppmålade. Jag fick en känsla för killens känslor och kunde ana allt det som fanns bakom hans grubblerier. Dock tyckte jag att dialogen stundom, speciellt vad gäller mamman, var lite stel och ibland onaturlig vad gäller ordval och flyt. Jag skulle också vilja se en lite mer naken text. Ibland känns det som att du överförklarar, och det tar bort lite av magin.

Men totalt sett var det en bra, målande text som jag tyckte om att läsa. Keep it up!

Har förövrigt korrat lite och kommenterat en del meningar i det bifogade Word-dokumentet.
 

Attachments

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Tema - Frihet

Robert Jonsson said:
precis som han => precis som honom
"precis som han" är rätt, kan utläsas som en förkortning av "precis som han var". Jämför med "han är äldre än (vad) jag (är)"

Strängt taget har jag för mig att även "precis som honom" och "än mig" numer är rätt också (alltså "rätt" enligt Svenska Akademien), eftersom det är så de flesta skriver och säger. Men det finns ingen anledning att ändra från "precis som han".
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tema: Krig

Krig skrämmer mig oerhört. Och fascinerar mig. Hur kan ondska bli så närvarande och starkt? Hur kan man ens förstå lidandet? Hur stark är maktbegäret? Vilka tankar finns hos en soldat i skyttegraven vs den som plundrar ett getto vs den som hissar upp en naken människa i en tortyrkammare för att ge henne första slaget med piskan? Hur känns hatet hos civilbefolkningen mot den främmande makten? Rädslan? Hur känns sammanhållningen i en anfallande makt, i plutonen så väl som brigaden? Och tänker en kvinnlig militär på något sätt annorlunda än en manlig i fråga om diciplin, order, makt, grymhet? Kan kärlek existera mellan fienden? Kan kärlek existera bland fångvaktare och fångar? Hur uppstår den? Hur hanterar de konflikterna? Kan man skjuta sin älskade?
Hur kan krafter bli så starka att barn anger sina föräldrar?

Temat är krig...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Krig

Niklas73 said:
Krig skrämmer mig oerhört. Och fascinerar mig. Hur kan ondska bli så närvarande och starkt? Hur kan man ens förstå lidandet? Hur stark är maktbegäret? Vilka tankar finns hos en soldat i skyttegraven vs den som plundrar ett getto vs den som hissar upp en naken människa i en tortyrkammare för att ge henne första slaget med piskan? Hur känns hatet hos civilbefolkningen mot den främmande makten? Rädslan? Hur känns sammanhållningen i en anfallande makt, i plutonen så väl som brigaden? Och tänker en kvinnlig militär på något sätt annorlunda än en manlig i fråga om diciplin, order, makt, grymhet? Kan kärlek existera mellan fienden? Kan kärlek existera bland fångvaktare och fångar? Hur uppstår den? Hur hanterar de konflikterna? Kan man skjuta sin älskade?
Hur kan krafter bli så starka att barn anger sina föräldrar?

Temat är krig...
Egentligen skulle temat ha skickats in först den 31:a, eftersom deadline är fram till och med den 30:e.

Men det gör absolut ingenting nu eftersom vi inte lär få in fler bidrag på första temat som det ser ut nu. Deadline kommer dock att räknas från den 31:a – bara så ni vet.

/solvebring som funderar på om man borde ändra så att temat alltid sätts den 1:a i varje månad, och att man då har deadline för inlämning + kommentarer den sista.

P. S. Bra tema, Niklas! =) D. S.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Tema: Krig

solvebring said:
/solvebring som funderar på om man borde ändra så att temat alltid sätts den 1:a i varje månad, och att man då har deadline för inlämning + kommentarer den sista.

P. S. Bra tema, Niklas! =) D. S.
Den förändringen känns rätt vettig. Och synd att vi inte fick fler bidrag i första omgången.

Hmm, har ju en gammal text, men den är på engelska, så jag får väl se till att skriva nytt.

/Ulfgeir
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Tema: Krig

Oj, förlåt mig. Rörigt nu men ville verkligen inte missa det här iom att jag missar så mycket annat. Är dock väldigt osäker på vad jag bidra med. Min egen krigsbok ligger ju på en dator som är wackad.
 
Top