Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel I

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Tema - Frihet (Johoohnos text)

solvebring said:
Johoohno said:
Här kommer mitt bidrag till temat.
Det var överlag en bra och välskriven text med tilltalande minnesbilder som för mig kändes bra uppmålade. Jag fick en känsla för killens känslor och kunde ana allt det som fanns bakom hans grubblerier. Dock tyckte jag att dialogen stundom, speciellt vad gäller mamman, var lite stel och ibland onaturlig vad gäller ordval och flyt. Jag skulle också vilja se en lite mer naken text. Ibland känns det som att du överförklarar, och det tar bort lite av magin.

Men totalt sett var det en bra, målande text som jag tyckte om att läsa. Keep it up!

Har förövrigt korrat lite och kommenterat en del meningar i det bifogade Word-dokumentet.
Har haft en del att göra och inte varit inne här på ett tag, men har nu laddat ner dina kommentarer. Supertack, fanns mycket där som var bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Krig

Robert Jonsson said:
Haha! Nu blev jag klar med mitt första bidrag till Skrivarcirkeln. Resultat? 20 669 tecken. XD

Det blev lite för långt för att klippa ned. Dags att börja fundera över försök nummer två. :gremsmile:
Okej, tja, synd att du inte hittar ett lämpligt ställe att klippa den på.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Re: Tema: Krig

Jag försökte gå igenom och kolla det, men även om jag börjar "kill my darlings" så känns det som det blir för ryckigt att fixa det helt enkelt. :gremfrown:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Krig

Robert Jonsson said:
Jag försökte gå igenom och kolla det, men även om jag börjar "kill my darlings" så känns det som det blir för ryckigt att fixa det helt enkelt. :gremfrown:
Okej, well, du har ju typ 20 dagar på dig att hitta på något annat. =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Re: Tema: Krig

Har kommit igång i skrivandet och ligger på 5000 tecken och funderar på hur jag ska göra nu. Utveckla en scen till och riskera att gå över (igen), eller bearbeta det jag har och fylla ut med beskrivningar för att öfrtydliga sceneriet. Jag lutar åt det sistnämnda...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Krig

Robert Jonsson said:
Har kommit igång i skrivandet och ligger på 5000 tecken och funderar på hur jag ska göra nu. Utveckla en scen till och riskera att gå över (igen), eller bearbeta det jag har och fylla ut med beskrivningar för att öfrtydliga sceneriet. Jag lutar åt det sistnämnda...
Kör på, gör som du vill. Minns att det inte finns något minimum, bara maximum.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Re: Tema: Krig

Det är den där maximumgränsen som är problemet och varför jag skriver bidragsförsök nummer två, så den behöver du inte påpeka. :gremtongue:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Krig

Robert Jonsson said:
Det är den där maximumgränsen som är problemet och varför jag skriver bidragsförsök nummer två, så den behöver du inte påpeka. :gremtongue:
Jag ville mest säga att du alltid kan lämna det vid 5000 tecken utan att skämmas, och att ditt första alternativ lät som en dålig idé. =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Re: Tema: Krig

Det första bidraget blev jag nöjd med, vilket man inte kan säga att jag blev med det andra. Men eftersom jag är redo att sågas anyday, anyhow, så tror jag det är bättre att lämna in vad jag har än att missa deadline även den här gången.

Texten är inte en skildring av krig, utan knyter an till temat på ett vagare sätt. Iaf. känns det så. Det hela utspelar sig i en scen och rätt dialogdriven (för det är ofta där jag hamnar). Så vad jag gissar jag främst vill ha feedback på är hur dialogerna känns. Får man en känsla för karaktärerna i den? Känns de relevanta eller helt off?

Nåja, såga på. Så länge ni är konstruktiva mottar jag all form av hård kritik. Bättre ärlighet än att försöka lulla in mig i en falsk verklighet. SÅGA!
 

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Re: Tema: Krig

Intressant setting. Dock skulle jag gärna vilja se något mer som antyder tid och teknologinivå. Min gissning är att det är nära framtid.

Könslan jag får av detta är att det skulle kunna vara bas för ett manus till en film eller en tv-serie. Dialogerna funkar rätt bra, men känns som sagt mer som att de skall höras i ett riktigt replikskifte än att läsas.

Finns en del ställen där du verkar ha börjat på en mening, men sedan ändrat dig och fortsatt den på ett annat sätt. Sedan vissa uttryck, som exmpelvis hebreokristna, vilket kännns som ett väldigt märkligt uttryck. Förstår precis vad du menar dock.

/Ulfgeir
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Re: Tema: Krig

Texten i sig utspelar sig år 2050, så det ligger i en nära framtid så du är inte fel ute. Texten är knuten till rollspelet Leviathan jag skriver (som dock utspelar sig på 2080-talet) och år 2050 kallas där för Terrorns år, ett år fyllt av krig och smärta. Jag kanske borde ha skrivit in den här förklaringen först, men tänkte att det var bättre att låta bli. För läsaren av slutprodukten kommer det här att framgå lite tydligare dock.

Intressant att du skriver det där med dialogerna känns som manus. Du kanske har en poäng i det. Har inte reflekterat över det alls tidigare. Mitt mål är dock att skriva på ett sätt som skulle kännas naturligt och flytande att tala, så det är möjligt att det stämmer.

Hmm... Kan vara så att jag petat sönder saker i redigeringen också. Får se över det igen med andra ord.

Hebreo-kristna, ja. Fick höra det för länge sen och det fastnade. Verkar dock rätt ensam om att använda det dock, så jag borde finna ett bättre uttryck för judendomen, kristendomen och islam. Förslag?

Stort tack för feedbacken Ulfgeir!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Tema: Krig

Jag har ju startat ämnet och skäms över att jag inte bidragit. Jag hade en idé men så kom hela problemet med redaktörsjobbet över mig (ni som lest tråden Starchallenge korrekturläsning vet bakgrunden) vilket sysselsätter mina tankar 24/7 nu. Ledsen om jag inte får till nåt - det var min yttersta ambition men mina tankar kan inte fredas kring ämnet. Förlåt!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Tema: Krig

Hej Robert! Jag tänkte kommentera lite på din text:

<ul style="list-style-type: disc">[*] Jag får känslan av äventyrsbok. Det är inte en dåliga sak, jag läser fortfarande en Alistair MacLean ibland och gillar det. Vad jag däremot blir lite tveksam till är ämnet i kombination med stilen. Du är lätt på handen (som en god spänningsförfattare ska vara), men det blir nästan lite för lätt. Miljontals människor dör, vem bryr sig om att Kelly är en jävel på att avslöja lögnare? [*] Jag får inte så mycket manuskänsla. Det är visserligen en dialog, men det finns tillräckligt mycket kött kring den för att det ska kännas som en del av en bok. Det tycker jag inte är ett problem alltså.[*]Vad som däremot är ett problem är att texten behöver strykas i, och omformuleras på sina ställen. Du har en ganska rapp och rak stil, och skulle jag varit du skulle jag försöka renodla den stilen ännu mer.
Exempelvis skulle första stycket kunna vässas till det här:
strykningar. Tillägg i kursiv stil said:
”Vi befinner oss i krig.” Admiral Jenkins tystnade för att ge en starkare emfas åt orden som just yttrats. Commander Remy Velnor kollade upp från andra sidan bordet mot honom. Remy hade slitits från skeppet Hyperion som han tjänstgjorde på från sin tjänstgöring på Hyperion utan en förklaring om varför. Inte ens hans sedvanliga charm hade kunnat få fram några ord ur soldaterna som hämtat honom. Antagligen för att de visste exakt lika mycket lika lite som Remy själv.
Ser du? Rappare och flytigare (tycker jag då) utan att jag egentligen gjort något annat än strukit. Du verkar duktig på att få ur dig text (en egenskap jag avundas) så jag tycker inte du ska vara rädd för att gå fram med rödpennan.[*] Hebreo-kristna. Det "officiella" samlingsbegreppet (i varje fall i religionssammanhang) för judenomen, kristendomen och islam är "de abrahamitiska religionerna"; se Wikipedia.[/list]
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Tema: Krig

Här måste jag hålla med. Jag är själv duktig på att stylta texten med för mycket ord eller fel ordval som får texten att stolpa sig. Bra iakkttaget Vimes! Go Robert! Jag måste försöka få med en text.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Re: Tema: Krig

Abrahamitiska religionerna, ah så var det! Suveränt. :gremsmile:

Dina kommentarer Vimes var mycket värdefulla för mig och satte fingret på bra saker. Äventyrskänslan som du pekade på är något som jag inte alls reflekterat över. Kanske just för att jag inte riktigt känner mig kompetent nog att skriva skönhetslitteratur för att ha en stil, men jag gillar det faktum att du placerar mig där. Då känns det som om jag har något konkret att arbeta mot. (Kan komma att författaren som jag läst mest är Eddings och han bygger ju inte språket särskilt avancerat.)

Kritiken mot för mycket ord och att jag bör stryka det känns väldigt värdefullt. Jag vågar liksom inte meningarna vara allt för korta, så jag kanske ska ha lite mer förtroende där framöver. Bara jobba vidare på det här! Stort tack för exemplet, för då får jag något konkret att arbeta vidare med.

Stort tack för kommentarerna!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Krig

Jag lutar mig också mot Vimes. Det är en schysst text, det är en mycket bra scen och du har en god rytm och jag gillar i allmänhet hur du växlar dina meningar.

Men du behöver ge mer åt det fruktanssvärda; få oss att förstå den här fasan, inte bara låta bekräfta den i förbigående. Och slappna av mer. Det känns som att du ibland är rädd för att läsaren inte ska förstå, så att du beskriver för mycket, plockar in en del onödiga ord som inte behövs osv. (Ett utav mina egna vanligen förekommande misstag som jag jobbar hårt med). Läsaren är alltid hälften av en text – tänker jag – och måste därför få tillit och utrymme för att ta den till sig. Vimes exempel är ett bra exempel på hur du kan få in mer svung; more dance, less walk.

Dialogen känns lite stel. Visst, det är ett samtal bland militärens tjänstemän (eller vad fan man kallar dem?) :gremwink: men det känns lite skitnödigt ibland. Speciellt när någon vill uttrycka känslor, som Remy. Var inte rädd för att ta i när det behövs. Som "Liven, så många liv..." – som väl beskriver andlösheten inför det han beskådar, men som inte alls känns rätt. Vad skulle du säga om du var Remy, eller vad skulle din far/bror/mor/syster/vem-som-helst säga om de var Remy?

I övrigt har jag nog mest problem med formatet. Du måste formatera texten som skönlitterär prosa, för som det ser ut nu blir jag tokig; det känns som att varje nytt stycke innebär ett avbrott i texten. Inte bra. Slå upp ett par böcker och ta dig en noggrann titt.

Nu är jag ingen expert på detta, men bokförlagen brukar föreskriva ungefär följande när de söker manus: Första stycket i en ny scen är aldrig indraget. Däremot är alla övriga stycken det – skrivarkursen jag läser nu anger tre blanksteg för detta. Det gäller även dialogen. När någon ny person snacka så byt rad och gör indrag. Skippa avstånd mellan styckena, det används aldrig i normal skönlitterär prosa. Däremot fordras ett bekvämt radavstånd, kanske 1,5 ...

... Sedan tycker jag personligen att man inte skriver om en annan person direkt efter en kommentar från någon annan, som du t.ex. gjort här:
”Du säger inte allt nu?” Jenkins suckade och satte sig ned i stolen.

Skulle hellre se det så här:
”Du säger inte allt nu?”
Jenkins suckade och satte sig ned i stolen.

Eller:
”Du säger inte allt nu?” undrade Kelly. Jenkins suckade och satte sig ned i stolen.

... Beroende på föregående text, så att det inte blir mycket mycket undrade, fråga, sa etc.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Krig

Robert Jonsson said:
Kritiken mot för mycket ord och att jag bör stryka det känns väldigt värdefullt. Jag vågar liksom inte meningarna vara allt för korta, så jag kanske ska ha lite mer förtroende där framöver. Bara jobba vidare på det här! Stort tack för exemplet, för då får jag något konkret att arbeta vidare med.
Lita på känslan och skriv klart. Bearbeta i efterhand. Var trygg i att mycket ligger i just efterbearbetningen.
 
Top