Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel I

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
  • Den 1:a varje månad sätts ett specifikt tema som man ska författa en text på.
  • Deltagarna turas om att bestämma tema. Vi följer turordningen enligt användarnamn i alfabetisk ordning – se ovan.
  • Varje tema ska ha sin egen inläggsrubrik: "Tema: Kärlek".
  • Inriktningen är skönlitterär prosa.
  • Texten ska vara skriven med ett brukligt, läsbart typsnitt, storlek 12 pt, radavstånd 1,5 pt. God styckesindelning fordras för läsbarheten.
  • Texten får
  • Alla ska
  • Textförfattaren får själv ta upp de bitar som denne främst söker kommentarar på.
  • Kommenteringen sker i tråden (därav vikten av att man är noga med rubriker – se ovan). Fri diskussion och kommentering av texterna råder fram till nästa inlämning.
  • Texten ska vara sparad som PDF och ska bifogas med inlägget, alternativt länkas om den läggs upp någon annanstans. Lägg inte in texten i ett inlägg, det blir för stora inlägg då.
  • Alternativ till PDF är länk till Google Docs(numera Drive)-dokument som inte fordrar googlekonto för visning.
  • Deadline för inlämning och kommentarer är den sista varje månad. Se därför till att lämna in ditt material så tidigt som möjligt om du vill få det kommenterat. Lämnar du in det sent kanske folk inte hinner.
  • Kommer man inte att bidra den månaden lämnar man in ett Pass-inlägg (Tydlig rubrik: "Tema: Kärlek PASS!").
  • Förslag och hjälp med att administrera detta är hjärtligt välkomna!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rollspel.nu's skrivarcirkel - Allmänt

Ja, alltså, om alla är nöjda med systemet så är det alltså så att Johoohno börjar (genom att sätta vårt första tema), och efter att han gjort det så följer allt precis så som jag skrivit ovan.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Re: Rollspel.nu's skrivarcirkel - Allmänt

Min migränhuvudvärk börjar dra igång om jag ska läsa det gula, men snabbskumning sa att det var okej med mig. Jag är fortfarande på. Johoohno, take it away!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rollspel.nu's skrivarcirkel - Allmänt

Robert Jonsson said:
Min migränhuvudvärk börjar dra igång om jag ska läsa det gula, men snabbskumning sa att det var okej med mig. Jag är fortfarande på. Johoohno, take it away!
Okej, tja, behöver ju inte vara moderatorgult egentligen, antar jag...

Bättre nu, Robert?

/solvebring som vill att texten ska vara bekväm för alla.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Re: Rollspel.nu's skrivarcirkel

Ingen fara med det gula i vanliga fall, men just idag då jag haft migrän så är jag extra känslig. Nu har jag dock läst igenom texten och kan säga att det ser bra ut. Jag vill sätta igång med det här! :gremsmile:
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Tema - Frihet

Okidoki! Då drar vi väl igång med Tema: Frihet!

Visst var det skönlitterära texter vi allra helst skulle skriva (inom valfri genre)?

Blev allt rätt nu? stormogul Solve?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema - Frihet

Johoohno said:
Okidoki! Då drar vi väl igång med Tema: Frihet!

Visst var det skönlitterära texter vi allra helst skulle skriva (inom valfri genre)?

Blev allt rätt nu? stormogul Solve?
Yes! Precis så.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema - Frihet

Här kommer mitt bidrag till månadens tema!

Länk

Jag söker främst kommentarer på språk och rytm, men är givetvis glad för allt ni har att säga; positivt liksom negativt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Re: Tema - Frihet

Språket och rytmen passar bra till den här typen av diskbänksrealism. Det är kort, kärvt och andas grå betong i en liten trasig småort.

/Ulfgeir
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema - Frihet

Ulfgeir said:
Språket och rytmen passar bra till den här typen av diskbänksrealism. Det är kort, kärvt och andas grå betong i en liten trasig småort.

/Ulfgeir
Åh, vad fint. Tackar! Det tyder ju på att jag gjort någonting rätt i alla fall. Ingenting att sparka på?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Re: Tema - Frihet

solvebring said:
Ulfgeir said:
Språket och rytmen passar bra till den här typen av diskbänksrealism. Det är kort, kärvt och andas grå betong i en liten trasig småort.

/Ulfgeir
Åh, vad fint. Tackar! Det tyder ju på att jag gjort någonting rätt i alla fall. Ingenting att sparka på?
Var något enstaka stavfel. Kommer inte ihåg vad, men det var ett ord där du tappat en bokstav vilket gjorde att det blev ett helt annat ord (som var rättstavat, så stavningskontrollen missar det).

Personligen skulle ha svårt att läsa en längre text av diskbänksrealism. Det är liksom inte min kopp te.

/Ulfgeir
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema - Frihet

Ulfgeir said:
solvebring said:
Ulfgeir said:
Språket och rytmen passar bra till den här typen av diskbänksrealism. Det är kort, kärvt och andas grå betong i en liten trasig småort.

/Ulfgeir
Åh, vad fint. Tackar! Det tyder ju på att jag gjort någonting rätt i alla fall. Ingenting att sparka på?
Var något enstaka stavfel. Kommer inte ihåg vad, men det var ett ord där du tappat en bokstav vilket gjorde att det blev ett helt annat ord (som var rättstavat, så stavningskontrollen missar det).

Personligen skulle ha svårt att läsa en längre text av diskbänksrealism. Det är liksom inte min kopp te.

/Ulfgeir
Okej, det var som tusan. :gremsmile:

Ja, smaken är som baken. Stort tack, hur som haver, för de värmande orden.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Re: Tema - Frihet

Här kommer då mitt bidrag. Det jag vill ha kritik på är funkar språket, och hur är flytet i det? Känns det realistiskt?

/Ulfgeir
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema - Frihet

Ulfgeir said:
Här kommer då mitt bidrag. Det jag vill ha kritik på är funkar språket, och hur är flytet i det? Känns det realistiskt?

/Ulfgeir
Det funkar tämligen bra. Jag har inget att klaga på egentligen. Men det finns, som alltid innan man låtit korrigera en text, en del småskavanker. En del komman känns onödiga, medan jag saknar komman i vissa meningar som känns lite ur rytm utan.

Sedan tycker jag, att du ska våga förenkla lite; skriva lite mindre istället för att sätta ord på precis allting. Det känns som om den här texten hade kunnat vara mycket kortare men fortfarande göra sin poäng. Skriv kortare och friare är min mening, mer exakt kan jag nog inte förklara det.

Spännande text annars. Skulle verkligen vilja läsa om hennes ankomst i New York, om hon nu kommer dit. :gremsmile:

/solvebring som läst om sin egen text och insett att den var riktigt dåligt korrad. En hel del stavfel och dylikt. Hoppas ni har överseende.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Re: Tema - Frihet

Vi har nog alla lite olika känslor för språkets rytm. Jag vet att jag ofta skriver långa meningar med massa komman.

Vi får se om det blir någon fortsättning.

/Ulfgeir
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Tema - Frihet (respons till Solvebring)

  • Kul text att läsa! Jag gillar diskbänksrealism, när den känns äkta är den oerhört effektiv. Ajvide Lindqvist är fin på att använda den i sina böcker uppblandat med surrealism och skräck (kolla gärna in hans persongestaltningar i Hantering av odöda, eller Lilla Stjärna). Tycker nog att tonen i din text är bra! Är lite osäker på rytmen dock (i och med upprepningarna, som jag nämner nedan).
  • Vem är berättare? Först verkar det vara någon allvetande, men snabbt glider språket över till mer subjektiv deltagare.
  • Jag saknar ibland gestaltningar – låt karaktärerna göra mer saker så man utifrån deras rörelsemönster och handlingar får en bild av hur de är. Ibland har du fina gestaltningar och det är där det blir intressant.
  • Var aktsam med upprepningen som stilmedel. Som det är nu används den lite för ofta för min smak (observera att det är en smakfråga dock).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema - Frihet (respons till Solvebring)

  • Kul text att läsa! Jag gillar diskbänksrealism, när den känns äkta är den oerhört effektiv. Ajvide Lindqvist är fin på att använda den i sina böcker uppblandat med surrealism och skräck (kolla gärna in hans persongestaltningar i Hantering av odöda, eller Lilla Stjärna). Tycker nog att tonen i din text är bra! Är lite osäker på rytmen dock (i och med upprepningarna, som jag nämner nedan).
  • Vem är berättare? Först verkar det vara någon allvetande, men snabbt glider språket över till mer subjektiv deltagare.
  • Jag saknar ibland gestaltningar – låt karaktärerna göra mer saker så man utifrån deras rörelsemönster och handlingar får en bild av hur de är. Ibland har du fina gestaltningar och det är där det blir intressant.
  • Var aktsam med upprepningen som stilmedel. Som det är nu används den lite för ofta för min smak (observera att det är en smakfråga dock).
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Tema - Frihet (respons till Solvebring)

solvebring said:
Tackar, tackar! =)
Jag förstår inte vilka slags upprepningar du menar. När jag tar om på samma fraser och det? Har du något exempel är jag oerhört tacksam. Är det sådant du syftar på så är det ett försök till att skapa stil och rytm, ja. Tyvärr verkar ju det inte ha gått så bra. =)

Vad gäller berättaren så är det tänkt att vara en objektiv, allvetande sådan ja. När anser du att det blir subjektivt? Kan du även exemplifiera detta så vore det en stor hjälp.

Håller med om gestaltningarna. Hade det varit en större text, en längre sådan, hade jag nog kunnat ge mer på den fronten. Tack för berömmet på de bättre gestaltningarna, btw.

Vad gäller språknoter så tja... Du får gärna posta dem om du vill. Det kanske kan ge mer till andra som läser min text, hjälpa dem att kritisera, så att säga.

Stort tack för denna feedback!
Upprepningar: Dels är det när för många meningar efter varandra som börjar på med samma satsdel (har visat på ett exempel i den bifogade texten nedan). Dels handlar det om ord som upprepas i meningar efter varandra (också markerat i bilagan). Upprepningar är ett effektivt stilmedel, men i den här texten används det lite för ofta.

Jag upplever det inte som en allvetande berättare alla gånger. "Därför var besvikelsen stor varje gång man verkligen gick fram till fönstret" är ett exempel på när det låter som om berättaren snarare än karaktären tar ställning till en upplevelse.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema - Frihet (respons till Solvebring)

Wicked! Suverän korr och kommentering. Jag är ytterst tacksam. Ska kommentera din text så snart jag får tid att läsa den ordentligt.

/solvebring som undrar med vilket program man kan kommentera PDF:er på det där sättet.
 
Top