Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v3

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har sett Fire and Ice, en animerad fantasyrulle från 80-talet.

Man märker snabbt att Frazetta var involverad. Dels på grund av att de nämner honom ett dussintal gånger i öppningstexterna, dels på grund av estetiken. Här är det höftskynken och lättklätt för hela slanten.

Vi introduceras till vår skurk (som verkar få någon slags S&M-orgasm av att skapa glaciärer) och i snabb följd vår protagonist. Efter att hans by blir förintad (spoilers?) så flyr han bestmännen - som är typ människor fast med neandertalaransikten och skumt språk - in i djungeln.

Han kommer undan. Hans defacto-val av att lösa en våldsam konflikt blir sedan att fly. Inte för att det inte är vettigt vid en del tillfällen, men han flyr hela tiden. Han måste vara riktigt kass på att fäktas.

Vi introduceras sedan till prinsessan. Hon vill bli krigare, får vi veta (Bechdel-test framgångsrikt, f ö, ha ha ha. Resten av filmen är korvfest). Hon blir därefter prompt kidnappad av bestmän. Hon lyckas fly från dem, sedan möter hon protagonisten, sedan blir tillfångatagen igen. Hon spenderar mycket av filmen med att försöka fly och bli tillfångatagen igen.

För att existera i en förhistorisk värld med jättemonster verkar ingen bry sig om det nämnvärt - de blir alltid överraskade när monstren anfaller. Mystiskt.

Vid tillfälle blir protagonisten räddad av en man med pälshuva. Han har yxa och är sur på skurken av ej förklarade anledningar. Han är awesome. Sedan dödar han skurken, för han bryr sig inte om dramatiska konventioner, och protagonisten hade sin chans, så ja.

Eldriket har flygande dinosaurie-ryttare. De är sämre på sitt jobb än de helt oerfarna huvudpersonerna.

Animationen har inte åldrats särskilt väl, även om det glimtar till här och var. Storyn är okej, även om den kanske aningen trögflytande ibland - med en del twists som man kanske inte väntade sig. Gillar ni Frazetta kan det vara lite kuriosa-objekt.

Betyg: 3/5 diamanttrampande sandaler. Tredje sandalen är svag dock.



Planen för veckan var egentligen 2001, men jag har dragit på mig någon flunsa, så min koncentrationsförmåga är inte superbra.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Max Raven said:
Jag har sett Fire and Ice, en animerad fantasyrulle från 80-talet.

[…]

Betyg: 3/5 diamanttrampande sandaler. Tredje sandalen är svag dock.
Ett lite snällt men ganska rättvist betyg utifrån mina minnen av filmen. Kuriosafaktorn drar ju upp betyget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Nu när jag ändå fuskat; en till:

Jumper
som jag såg nu på söndagskvällen för att den hade så bekväm speltid på 1:29

Bra bok, dålig film. En kille upptäcker att han kan teleportera, använder krafterna för egen vinning, stöter på patrull.

Snygga effekter, bra foto, Samuel L. Jackson som onding - inget av det kan tyvärr väga upp det faktum att Hayden Christensen spelar huvudrollen. Han är alldeles för ful, slemmig och osympatisk i sitt minspel och kroppsspåk, för att inte tala om att karln inte kan leverera en replik för att rädda livhanken, för att det ska gå att sympatisera med huvudpersonen det allra minsta. Rachel Bilson, kärleksintresset, är inte heller speciellt bra.

Och manuset är stundtals så kasst att man baxnar. Den enda slutsats man kan dr är väl att alla utom möjligen Griffin och Roland är helt dumma i huvudet, och liksom inte behöver motivationer för att agera.

Men framför allt handlar det om att det inte kan vara synd om Hayden Christensen, någonsin. Jag kan inte bry mig om vad som händer med personer som spelas av honom. Han är också för mig det som är helt klart sämst med nya Star Wars-trilogin.


Jumper får 2/5. Även om jag av nån anledning köpt den och valt att se den igen. Men det är mest för effekterna och för att teleportering är coolt.


(Jag har sett Captain America också, men jag har just beställt den på blu-ray och tar den nog efter det istället)
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Best seller, 1987

Best seller, från 1987

Regissör: John Flynn
Rollbesättning:
James Woods: ”Cleve”
Brian Dennehy: ”Dennis Meechum”
Victoria Tennant: ”Roberta Gillian”
Allison Balson: “Holly Meechum”
Paul Shenar: “David Matlock”

Jag fortsätter, en aning senkommet den här gången, på redan inslaget spår och ger ett kort omdöme om ännu en liten lönnmördarfilm: Bestseller.
Filmens prolog utspelar sig under tidigt 70-tal, Dennis Meechum och hans kollegor utsätts för ett rån i polisens förvaringsdepå, skurkarna bär nixonmasker... Samtliga poliser avrättas, men Dennis lyckas sticka en kniv i en av rånarna, samt överleva sina skottskador.

15 år förflyter, Dennis har vid sidan om sin poliskarriär även försöjt sig som en författare och hans första roman handlar naturligtvis om det blodiga rånet där han nästintill dog, kallad ”Inside job”. Han är numera en bitter änkling vars fru dött efter en långdragen kamp mot cancer samt lämnat honom och hans dotter Holly skuldbesatta och panka (amerikansk sjukvård, ni vet, expensive shit). Oförmögen att skriva och med en haltande poliskarriär, blir han under ett våldsamt fall vid hamnkvarteren hjälpt och räddad av en mystisk man iklädd solglasögon och en skräddarsydd kostym; en malplacerad figur som därefter försvinner i tomma intet. Då han återvänder till sin bil finner han en liten lapp i vindrutetorkaren: ”Say thanks”...

Ett förslag

Någon vecka senare stämmer mannen möte med Dennis och ber om en gentjänst; han vill att Dennis skriver en bok om hans liv, en garanterad ”bestseller”. Mannen ifråga heter ”Cleve” och är en lönnmördare / hitman / fixare som försöker sätta dit företaget han arbetat för: Kappa international, vars chef numera är en nybliven senator. Dennis är inte lättövertygad, man skulle snarare kunna säga synnerligen skeptisk, och Cleve får visa honom många platser, lik och lite annat innan han faller till föga. Vad som slutligen får honom att tro Cleve, är väl antagligen alla de mordförsök och exploderande bilar som sedermera nästan tar livet av dem. Det är dock inte särskilt enkelt att lönnmörda en lönnmördare, och Dennis påbörjar sitt bokprojekt...

Polis och lönnmördare på bisarr barrunda

Den här filmen är än mer realistisk vill jag påstå, än ”The mechanic”, även om Cleve är synnerligen skicklig; Dennis är inte heller någon man retar i onödan, och en märklig, motvillig vänskap uppstår så småningom mellan de båda männen, ty de är ju nästintill ”två sidor av samma mynt”. Slutet tänker jag naturligtvis inte spoliera, mer än att säga att Cleve vinner Dennis yttersta respekt samt att boken mot alla odds släpps och givetvis blir en.... Bestseller.

Det här är verkligen en tidstypisk 80-talsfilm, med tillhörande synthigt soundtrack som man kanske med all rätt kan ha svårt för; James Woods gör sitt livs roll, precis som Brian Dennehy, och det är detta som är filmens stora behållning. Men det är en stor behållning, och manuset är väldigt välskrivet, faktiskt så välskrivet att man får stora problem med att återberätta allt utan att komma under tre gånger mer än mitt nuvarande omdöme. So i don’t.

En lång arbetsdag

Bestseller får 7.5 på 10-skalan av mig.

Cleve är en av rånarna från filmens början, ett av rånen som byggt upp Kappa international

Typisk 80-tals trailer
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Dead End Drive In

Som jag sade redan i fredags (Bishop's); den här ska ses...

Förstår inte riktigt hur den så helt kan ha gått mig förbi. :gremelak:
 
Top