Nekromanti rollspel, kvinnor och förhållanden

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Trovärdigt men trist

"Annars är "Love and Rockets" en snubbans bra serie (ingen actionserie, dock) med fantastiskt rikt persongalleri"

Tja, jag kan inte säga något emot kvalitet på vare sig teckningar, manus eller persongalleri, men... nä. Hernandez har hittills inte gjort något som har intresserat mig nämnvärt mycket mer än Villa Medusa på kanal 5 eller en slumpvist vald middagssåpa på 3an (dvs inte ett jota).

Nej, mina stora seriefavoriter just nu är Bone, Usagi Yojimbo och Groo.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Män i Teaterbranschen

Jo, jag vet. Men det kom till iallfall på 1600-talet. Samma sak med No-teatrarna från 1400-talet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,378
Location
Helsingborg
Men aj aj aj.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Kort sagt, hon uppfyller vartenda kriterium på en sån där "kvinnoliknande dummy i publikfriande syften" som du har något emot.


<hr></blockquote>



Med skillnaden att hon är nog hyggligt praktisk. Troligen inga karate-moves med högklackat och om hon vill slå ut en vakt så är det nog ljuddämpat vapen eller kniv om inget sådant finns att tillgå. Inte flasha brösten.

Jag känner en del tjejer som gillade armen(där "en del" betyder 2 stycken) och likheten är att de är båda två praktiska personer. Om de förväntar sig att de kommer in i problem så har de kläderna för det. Alltså inte högklackat om det finns minsta risk för kamp(om man försöker en karate kick i högklackat så är det troligare att man bryter ankeln än gör någon skada, samma sak gäller platåskor).

Inte heller så är att hoppa runt i ruiner i push-up BH något att tänka på(ala Laura Croft).

Enligt mig är sådant helt okej om man spelar Conan- The RPG eller något annat B-films rollspel där det är en del av genren men inte om man försöker ett realistiskt spel(med realism menas följer ditt universums lagar, inklusive tyngdkraft. Spel med reglerna: "Tyngdkraft gäller specifikt inte bröst" går in under B-films sortimentet).


Dessutom: KSP må vara väl. Men går inte upp mot BT strid.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Trovärdigt men trist

Hernandez har hittills inte gjort något som har intresserat mig nämnvärt mycket mer än Villa Medusa på kanal 5 eller en slumpvist vald middagssåpa på 3an

Jag är nära att anklaga dig för att vara en kulturtroglodyt, men då kommer jag säkert att begravas under ett berg av "snobb!"-inlägg så jag låter väl bli då. Vill man vara elak är det dock lätt att säga att du är grundtypen för den syn media ger oss på "män". Usagi, Bone och Groo är Juvenila, verklighetsfrånvända och de två sistnämnda dryper av våld i både överdrivna och förhärligande former. Love and Rockets är hudnära, oförskonande och humoristiska skildringar av mänskligt liv, utan fiktion eller överdrivet publikfrieri. Typiskt "kvinnligt" med andra ord.

Hoppas du inte riktigt menar vad du skriver. Usagi och Groo har jag inte läst sedan mellanstadiet, men Bone är en av mina personliga favvosar och det är en sanslöst intelligent och smart serie. "stupid, stupid rat creatures!" är en serieklassiker av kosmiska mått mätt. Men du, ge Love and Rockets en ny chans, och du kommer märka hur hjärtvärmande bra den egentligen är. Jag låter mitt gamla stridsrop ljuda; "Allting är bra!" -galna serier, tokiga serier, verklighetsnära serier, socialrealistiska serier, romantiska serier, actionfyllda serier, surrealistiska serier och fan -alla serier!

Sådeså! ;^D

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Snutjobb

Har aldrig sett den regeln i vare sig Eon, Rulemaster eller Svensk Författningssamling.

Leta i dramatologiska handböcker. Tänk på Matrix, i den filmen pågår två "teknisk/medecinska operationer" som går utanför publikens funskapsramar. (När Keanu har tagit tabletten och när de ska operera bort den där mekano-spindeln från hans navel) -och båda gånger håller det på att gå åt pipsvängen och de talar om att "förlora patienten". (Det lustiga är att båda scenerna är nästan identiska i sin dramatologi och tempoväxling) helt enkelt för att det ska bli spännande.

Tja, din vinkling till Choco-Lulu låter intressant. Berätta gärna om hur det gick när det är genomspelat!

Tills vidare

/Rising
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sexist, javisst?

Alltså har de inget emot stereotyper - eller iaf inte den stereotypen.

Du har så rätt :)

Heck, jag tycker Snake Plissken och Punisher är hur coola som helst också. Inga tuttar, samma personlighet. (-:

dito
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ...

Well, jag kan visa dig ett exemplar av Tank Girl, Love and Rockets, MIE, Optic Nerve eller andra bra serier, så kommer du märka en anmärkningsvärd skillnad.

... de konkreta exemplen om LC och MB duggar dock tunnt verkar det som.

Plötsligt är det inte bara platta stereotyper utan fullt fungerande karaktärsporträtt.

Till skillnad från LC och MB antar jag; frågan som den är ställd nu flera gånger är: Hurdå?

Var och en av dem skulle upplevas radikalt annorlunda om de vore män.

Anser du alltså på fullt allvar att så inte är fallet med t.ex. Modesty Blaise? Hon har mer personlighet än att kunna summeras som en karatesparkande festklänning.

Det är den gamla TinTin-modellen, antar jag. TinTin har ingen egen personlighet, han är bara ett bollplank som de färgstarka bifigurerna agerar mot.

Du kan inte mena att det skulle passa in på vare sig MB eller LC.

TinTin skulle kunna vara en kvinna, en talande katt eller en robot från planeten X. Ingen bryr sig.

Kapten Haddok kanske skulle bry sig, likaså ett antal andra karaktärer i serien... ;)
Givet den tidsålder den är skriven i vore en kvinnlig Tintin rätt revolutionärt och nyskapande. Personligheten skulle nog dessutom ta prägel av de annorlunda problem en kvinna i samma situation skulle drabbas av. MBs personlighet hade troligtvis varit annorlunda om hon tillbringat uppväxten i sitt flyktingläger som pojke snarare än flicka, av rent externa orsaker.

Jag håller dock med om att det inte finns något fundamentalt som tvingar Tintin att vara man. Om du nu bara kunde kläcka ur dig vad det fundamentala som tvingar LC och MB att likaså vara män skulle jag vara ganska glad.

De jag upplever oftast gestaltas så tråkigt är dock kvinnor, och därför varnar jag specifikt för dem.

...och du tror att dina krav på att de inte skall vara ovanliga kvinnor på något vis verkligen gör dem roligare, för dig eller dess spelare?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Men aj aj aj.

Med skillnaden att hon är nog hyggligt praktisk. Troligen inga karate-moves med högklackat och om hon vill slå ut en vakt så är det nog ljuddämpat vapen eller kniv om inget sådant finns att tillgå.

jag skulle vilja påstå att "hyggligt praktisk" även beskriver LC och MB rätt väl. Problemet i denna tråd verkar vara att folk enbart tittar på omslaget och inte dryftar sig att öppna boken... I allegorisk mening så väl som bokstavlig. :)

(inte riktat mot dig personligen)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Strid i aftonklänning

MB kan karatesparkas i festblåsa (hon gör det inte ofta, men emellanåt) för att hon är så cool att hon kan göra det.

Festblåsan bör inte vara några probs om man bara ser till att ha den ordentligt slitsad (eller bräcklig :gremwink:.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ...

Kanske har vi läst olika MB-serier, men i de jag har läst har hon inte på något endaste vis haft något karaktärsdrag som skiljer henne från en man. Hon har helt enkelt inte gjort någon personlig handling. En karl fick henne i säng och kallade henne "syndfulla kvinna" utan att hon tog någon direkt notis om detta, hon utförde lite lagom "agentiga" manövrar för överlevnad och problemlösning och hamnade i olika situationer för att visa brösten. Allt som allt var hon oskiljaktig från hennes manliga kollegor i tidningarna förutom de scener där hon visade sig mer eller mindre naken.

Jag har alltså inte ett enda konkret exempel på varför hon INTE skulle vara en "man i kvinnokläder" vilket jag däremot finner hundratals i de serier jag tog upp. Lara Croft har väl inte mycket till personlighet alls, (jag läser iofs inte serierna) men det beror väl mer på spelformatet.

När du menar att en kvinnlig Tintin skulle vara annorlunda undrar jag egentligen vad du menar. Vad du säger; "Personligheten skulle nog dessutom ta prägel av de annorlunda problem en kvinna i samma situation skulle drabbas av" är ju precis vad jag menar. Dock, läser du en Tintin-serie ordentligt ser du att själva Tintin inte har någon egen personlighet whatsoever. Så man skulle faktiskt kunna rita över honom med en kvinnlig seriefigur utan att handlingen skulle upplevas annorlunda. Inte idag, i våra moderna tider, iaf.

De personlighetsyttringar du nämner i samband med MB är främmande för mig. Hur ofta agerar hon på ett sätt att hennes förflutna i flyktingläger gör sig påminda? Som jag nämnt tidigare är det många tecknare och författare som skapat MB genom åren. Jag måste ha fått tag i de sämsta årgångarna, ty alla sådana kvaliteter är helt okända av mig.

/Rising
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ...

Kanske har vi läst olika MB-serier,

Jag har läst böckerna... kanhända det är skillnaden.

men i de jag har läst har hon inte på något endaste vis haft något karaktärsdrag som skiljer henne från en man.

IMHO behöver flickor inte heller ha dylika. Vilka karaktärsdrag tycker du att hon skulle haft för att göra henne till en kvinna? Vilka har hon som gör henne till en man i dina ögon? Varför innebär "hon kunde lika gärna varit man" inte att hon lika gärna kan vara den kvinna hon påstås vara? Är alla gråzoner "män" av något slags default?

hon utförde lite lagom "agentiga" manövrar för överlevnad och problemlösning och hamnade i olika situationer för att visa brösten. Allt som allt var hon oskiljaktig från hennes manliga kollegor i tidningarna förutom de scener där hon visade sig mer eller mindre naken.

Tja, jag kan bara tipsa om att läsa böckerna innan du sågar en personlighet du inte har någon uppfattning om.

Jag har alltså inte ett enda konkret exempel på varför hon INTE skulle vara en "man i kvinnokläder"

Det är ditt påstående att hon skulle vara det, är det verkligen för mycket begärt att du skulle kunna förklara detta som tydligen skulle vara så uppenbart.?

De båda porträteras som kvinnor. Du säger att de är män om man ser till personligheten. Jag har frågat många gånger och frågar igen: Varför? Kan du inte göra mig litet till viljes och svara?

Dock, läser du en Tintin-serie ordentligt ser du att själva Tintin inte har någon egen personlighet whatsoever.

eh, nu är du rätt elak. Nog för att han är tråkig men inte saknar han personlighet. Har man läst ett antal av serierna känner man honom väl nog för att ha en rätt god aning om hur han kommer agera och hur hans prioriteringar ligger. Detta innebär att han faktiskt har något bakom fasaden som styr hans handlingar. Ergo: en personlighet.

Så man skulle faktiskt kunna rita över honom med en kvinnlig seriefigur utan att handlingen skulle upplevas annorlunda.

Nej, det skulle man inte. Världen är inte fullt så jämställd vilket denna tråd om något borde vara ett tecken på.

De personlighetsyttringar du nämner i samband med MB är främmande för mig. Hur ofta agerar hon på ett sätt att hennes förflutna i flyktingläger gör sig påminda? Som jag nämnt tidigare är det många tecknare och författare som skapat MB genom åren. Jag måste ha fått tag i de sämsta årgångarna, ty alla sådana kvaliteter är helt okända av mig.

Det finns böcker. Med text i. Där man får följa hur hon tänker. Läs dem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varning: lumparståry

"Med skillnaden att hon är nog hyggligt praktisk. Troligen inga karate-moves med högklackat och om hon vill slå ut en vakt så är det nog ljuddämpat vapen eller kniv om inget sådant finns att tillgå."

En vacker dag i början av maj 1993 så hade vi vår vakttjänstutbildning. Som en del därav fanns diverse olika scenarier där personer skulle omhändertas med eller utan mer eller mindre våldsamt motstånd.

Så löjtnant Ekdahl pekar ut två glada gossar att agera vakt, och pekar på kompisen från förra meddelandet, Andreasson (jodå, vi gjorde gröntjänst ihop - det var så vi blev kompisar), som frivillig för att bli omhändertagen, med order om att göra motstånd. Ett leende stort som Kinesiska muren klyver hennes ansikte och alla killar i plutonen skakade på huvudet. Till skillnad från löjtnant Ekdahl så visste vi om hennes kunskaper i tae kwon do.

Så mycket riktigt, hon blir omhändertagen och bjuder motstånd genom att prompt sparka bort k-pisten från den ene, svepa undan benen på den andre, sno hans k-pist, spänna upp, osäkra och ge eld (torravfyrning, utan magasin och utan patron i loppet - i princip ett stort kontrollerat "klick") mot den förste, rulla bakåt, spänna upp igen och skjuta mot den andre.

Hela plutonen jublar åt uppvisningen, och löjtnant Ekdahl bara skakar på huvudet. "Andreasson! Inte mycket motstånd!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Trovärdigt men trist

" Vill man vara elak är det dock lätt att säga att du är grundtypen för den syn media ger oss på "män"."

Vad jag bryr mig. Jag gillar vad jag gillar för att det tilltalar mig, inte för att det finns någon inbyggd finkulturell stämpel på saker och ting. Att det sedan råkar passa in någon slags mediastereotyp för det manliga könet rör mig inte i ryggen.

"Hoppas du inte riktigt menar vad du skriver."

Jag menar exakt vad jag skriver. Jag gillar Groo av samma anledning som jag gillar Monty Python - sanslöst härligt våldsam humor, och jag gillar Usagi och Bone på grund av äventyren, humorn, glädjen, spänningen, persongalleriet och intelligensen.

"Usagi och Groo har jag inte läst sedan mellanstadiet"

Your loss. Själv väntar jag på Grasscutter II och förbannar Dark Horse för att de inte låtit klona Stan Sakai än, så att Usagi kan komma ut oftare.

"Men du, ge Love and Rockets en ny chans, och du kommer märka hur hjärtvärmande bra den egentligen är."

Been there, done that, huvudsakligen på grund av folk som lovordar Love and Rockets om och om igen. Och varenda gång som jag försöker så inser jag att det inte är min kopp te, helt enkelt. Den må vara allt det där, men av samma anledning som att jag förmodligen inte skulle uppskatta femton timmars spelpass med att packa upp en Antarktika-expedition så uppskattar jag den inte. Den är helt enkelt inte min kopp te.

"Allting är bra!"

Det skiter jag i, för min tes är "jag vet vad jag gillar". Även om något per definition är bra så behöver det inte vara något som jag gillar. Hernandez samlade verk är ett exempel.

Förresten, om du nu inte läser Usagi längre, du råkar inte ha en Color Special #1 som du har lust att skänka bort?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Snutjobb

"Tänk på Matrix, i den filmen pågår två "teknisk/medecinska operationer" som går utanför publikens funskapsramar. (När Keanu har tagit tabletten och när de ska operera bort den där mekano-spindeln från hans navel) - och båda gånger håller det på att gå åt pipsvängen och de talar om att "förlora patienten". (Det lustiga är att båda scenerna är nästan identiska i sin dramatologi och tempoväxling) helt enkelt för att det ska bli spännande."

Exakt. Jag insåg aldrig varför den andra scenen, med pillret, nödvändigtvis var tvungen att bli så dramatisk och spännande för. Jag tror att jag hade uppskattat den om det istället hade gjorts med mindre hets och actionstress, så att man kunde njuta av övergången från illusionen till verkligheten. Men nej, här ska allt göras spännande! Släng in en vagt motiverad tidspress!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,378
Location
Helsingborg
Egen Lumparstory[OT]

ROFL!!

Påminner en om de bättre tillfällena när man själv gjorde lumpen(Radio/Dart operatör).

Den bästa var nog när vi under slutövningen lyckades kopiera motståndarnas radiofrekvens för morgondagens övning genom att vi snackade med span som hade hittat deras nattläger, vårat pansar var borta och muckade med deras pansar så vi smög in i deras bas runt 3 på natten(förbi deras lite lätt sömniga Trossvakt) in i kommandotältet och lyckas kopiera morgondagens radiokoder, samt smyga ut utan att någon märkte det. Nästa dag hade vi helkul med våra granatkastare och artilleri när vi totalt mejade ner deras mekskytte och stridsvagnar.

Helkul.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varning: lumparståry

Det är sannerligen tur att Rising har fel. Det vore otroligt tråkigt om alla dylika flickor försvann i en puff av logik :)

Bästa lumparstory jag hört hittills, tack Krille. /images/icons/smile.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ska det bli flamewar av det här?

Vilka karaktärsdrag tycker du att hon skulle haft för att göra henne till en kvinna? Vilka har hon som gör henne till en man i dina ögon? Varför innebär "hon kunde lika gärna varit man" inte att hon lika gärna kan vara den kvinna hon påstås vara? Är alla gråzoner "män" av något slags default?

Nja, manliga deckare var dock först på seriefronten. Sedan kom ett par kvinnliga diton och om deras kvinnlighet BARA innebär att bröst ska exponeras så tycker jag det är onödigt. Hade det varit en kvinna som man inte exponerade på sådant vis hade jag inte brytt mig. Men nu gäller ju ändå ämnet stereotypa karaktärer så jag måste säga att jag nog tycker lika illa om MB-karaktärer som Conan-karaktärer och liknande.

För ja, mitt ämne har alltid kretsat kring Modesty Blase-aktiga rollpersoner. Jag har inte kritiserat MB själv för något. Endast hennes uppträdande i de serier jag hänvisat till. Så när du gör ett fumligt angrepp på mig med raderna

Tja, jag kan bara tipsa om att läsa böckerna innan du sågar en personlighet du inte har någon uppfattning om.

kan jag bara säga att du borde läsa mina inlägg istället för att hitta på egna ämnen att vända debatterna att handla om.

Extra tragiskt blir det när du snöar in på detaljer som jag har förklarat åtskilliga gånger vad de handlar om utan att du rubbar dig det minsta. "Vad är det som gör MB till en könlös karaktär?" Well, vad är det som gör TinTin till en könlös karaktär? Svar: Ingenting. De har inga personlighetsdrag. Du kan inte fortsätta köra ditt trötta resonemang "jamen SÄG något som gör dem tilld et då!!!" eftersom det i mina ögon inte finns något som tyder på motsatsen. Bollen är på din planhalva nu. Kan DU säga något som skiljer MB från hennes manliga kollegor? MAn kommer till en punkt där ett resonemang blir tröttsamt att reda ut, och du gör ditt bästa för att trötta ut hela diskussionen. Kom på något, eller lägg ner. Jag har nämnt att alla intressanta kvinnoprträtt (och manliga porträtt) har utmärkande drag. Kan du hitta några sådana hos MB så ger jag mig. Annars får du finna dig i att hon är en "man i kvinnokläder" för det är per defenition motsatsen. Och ja, män ÄR normen i agenthistorier, tro vad du vill.

Tintin har dock, oavsett vad du säger, ingen som helst personlighet. Det är ju det geniala med honom! Han kan användas i vilka situationer som helst och Hergés triumfkort är ju att alla bifigurer är sådana färgstarka personligheter. Ditt argument:

Har man läst ett antal av serierna känner man honom väl nog för att ha en rätt god aning om hur han kommer agera och hur hans prioriteringar ligger. Detta innebär att han faktiskt har något bakom fasaden som styr hans handlingar. Ergo: en personlighet.

faller på att Tintin kan ha "motiv", "livsmål" och "incitament" som driver handlingen framåt. Dock, det är egentligen inte Tintins personlighet vi ser skymten av, utan själva berättelsernas. Tintin får bara knuffar av manusförfattaren för att agera i riktningar som främjar storyn. Inget annat. Det här är ju det mäktiga med Tintin. Alla kan känna igen sig i honom! Däremot kan INTE alla känna igen sig i Kalle Ankas kraftiga temperament, Batmans egocentrism (med rätt manusförfattare) eller Hobbes avvaktande överlägsenhet. De har personlighet.

Världen är inte fullt så jämställd vilket denna tråd om något borde vara ett tecken på.

Det finns massor av tecknade seriehjältinnor. Även i den sortens äventyrshistorier som endast tecknas i frankrike med omnejd finns det flera att hänvisa till. Tydligast är väl Tardi's vackra och Hergéinspirerande historier, men det finns flera. En kvinnlig Tintin idag skulle nog inte många höja på ögonbrynen för.

Så nej, du verkar ha blivit upprörd för att jag dissat fröken Modesty. JAg skiter i henne. Från absolut första början har jag refererat till MB och LC-aktiga rollpersoner, ingenting annat. Under tiden har jag alltid haft tillräckligt mycket sidotext för att förklara precis vad jag menat med denna aforism. Du har medvetet undvikt att notera detta, och därför har denna diskussion tagit så himla lång tid att tråggla igenom.

Kan det inte bli slut nu?

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bryskt tillrättavisande

Använd inte mitt namn om du inte är på det klara vad jag menar.

Jag gillar ju tjejer som bryter mot mallar om vad som är "normen" för hur kvinnor ska bete sig. (jag har repeterat "jag är emot stereotyper" som ett mantra hela tiden. Fattar inte hur du kunnat undgå det) så Krilles väninna skulle bli en grym rollperson.

Dock, jag slår vad om femhundra bagis att hon inte visade brösten för herrarna innan hon sparkade ner dem, eller var iförd högklackade skor och paljetterad festblåsa vid tillfället. Dessutom tror jag att det stora leendet som Krille berättade om, faktiskt kom av sig för att hon kunde visa hur hon kunnat armbåga sig in på killarnas territorium (för att inte säga "erövra" det!). Nå, hennes militära karriär handlar säkert om både större och mindre saker än en vilja att hävda sig i en könskamp, men det är ju sådant som gör en rolperson till en komplex karaktär! En kvinnlig riddare är ju dömd att särbehandlas på vissa sätt. Hur yttrar detta sig? Det är ju sånt som är intressant att få reda på. Att då bara konstatera "äh, hon är precis som karlarna, förutom att hon har snygga bröst" är sämsta tänkbara alternativ.

Den sortens attityd är dock inte ovanlig hos rollspelare (om än inte lika absurd som jag får den att framstå) och det är den attityden jag är emot. Inget annat.

Nå, nog pekfinnerpekande för idag.

/Rizing

Ps. Någon nämnde att han gillade att logga in på forum och låtsas vara tjej för att se om han skulle kunna komma undan med detta. Det har jag lite etiska spärrar emot, men jag; vit medelklasstönt som lyssnar på blekpop och synth, har just funnit ett stort nöje i att låtsas vara djup hip hoppare på "svendettas" forum och battla alla förortskids med vassa rim. Än så länge har ingen avslöjat mig för att vara en bluff. Ska se hur bra skådis jag är egentligen. Fortsättning följer. ;^D
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dagens dumma fråga

"För ja, mitt ämne har alltid kretsat kring Modesty Blase-aktiga rollpersoner."

Hur kan du kalla något för Modesty Blaise-aktigt när du enbart utgår från halva Modesty Blaise?

Och medan vi ändå tittar bortom tuttarna: en ung engelsk adelskvinna, med god och proper utbildning, en rätt schysst ärvd förmögenhet och en rebellisk ådra som manar henne till uppror mot det konservativa engelska societetssamhället - det låter som en tämligen god grund att skapa en intressant rollperson på. Men snöar man in på Tombraider III när tuttarna är som störst och plotten som tunnast, och struntar i att faktiskt läsa bakgrundshistorien till spelen, då kan jag förstå att man anser att Lara Croft (ironiskt kallad Tutt-Fia häromkring) som den sorts kvinnliga rollpersoner som du är så aggressiv mot.
 
Top