Nekromanti rollspel, kvinnor och förhållanden

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Dagens dumma fråga

Bakgrunden är inte ett gram skit värd om det inte faktiskt spelar roll i fråga om GESTALTNINGEN AV ROLLEN -vilket är allt jag bryr mig om. Jag skiter fullständigt i om "red sonja" har en komplex bakgrundshistoria som spänner över tolvhundra volymer av litterära mästerverk (även om jag betvivlar det) -om det får en manusförfattare att skriva replikskiften som "jag vill ha er två i säng i kväll" "-men jag trodde ni bara gick till sängs med en man som kunde mäta sig med er i envig!" "-ja, men ni är ju två män!" så faller den jämförelsen platt.

Modesty HAR sparkat ner fulingar med högklackade skor, och hon har distraherat sina motståndare genom att visa pattarna. Det är det viktiga. Sånt beteende vill jag inte se hos mina spelare. Jag skiter i vilken sorts bakgrundshistoria de har skrivit (om inte MB är en fullkomligt psykotisk nymfoman - men det är hon ju inte) -jag bryr mig bara om vad som de facto HÄNDER i rollspelen. Om fröken MB beter sig seriösare i böckerna är det en sak. Jag blir sugen på att läsa dem. Men det är som sagt inte vad jag diskuterat sedan mitt första inlägg i tråden. Och därför lämnar jag det ämnet odebatterat även tillsvidare.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dagens dumma fråga

"Bakgrunden är inte ett gram skit värd om det inte faktiskt spelar roll i fråga om GESTALTNINGEN AV ROLLEN -vilket är allt jag bryr mig om."

Bra. Läs böckerna. Där gestaltas rollen Modesty helt annorlunda än i de sunkigaste avsnitten i agent X-9.

Och eftersom jag inte enbart bryr mig om gestaltningen av rollen, utan även bryr mig om sådana saker som humor, flyt och andra liknande saker, så har jag inga problem med att tuttarna visas i distraktionssyfte. Förutom att ett antal veckors gröntjänst tillsammans med värnpliktige Andreasson har övertygat mig om att ett par tuttar vid fel tillfälle är väldigt distraherande, vad än löjtnant Ekdahl vill säga om att det inte finns män och kvinnor i försvaret utan bara svenska soldater, så ser jag också en potentiell komisk poäng och en möjlighet att därigenom driva ståryn framåt. Ett typexempel: Le Tendre och Loisels "Jakten på Tidsfågeln", där ett rätt placerat tuttvisande inte bara är förbaskat humoristiskt utan dessutom helt in character (trots en onymfomanisk Roxanna) och driver ståryn framåt.

Och åtminstone jag skulle nog inte bemöda mig att ta av mig de högklackade skorna om jag nu mot all förmodan skulle ha sådana på mig när jag blir påhoppad. Jag skulle sparka tillbaka ändå. Får skurken en stilettklack i pannbenet... tja, jag tänker inte gråta för den sakens skull.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Dagens dumma fråga

...och hon har distraherat sina motståndare genom att visa pattarna. Det är det viktiga. Sånt beteende vill jag inte se hos mina spelare.

Det tillhör inte det vanliga, jag skulle nog se det som ett ganska roligt och initiativrikt agerande om det nu skedde. Så om en kvinnlig karaktär skulle få för sig att faktiskt göra någonting sådant, skulle du helt sonika förbjuda handlingen då? Så länge det inte blir ett systematiskt agerande har jag inga problem med det. Jämför till exempel med Indys val att skjuta skurken istället för att köra en lång fajt. Inte riktigt hans stil, men en fullt legitim handling.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Såhärvare:

Om jag kommer ihåg rätt så var Modesty fast i någon djungel i Keya och hade inga vapen. Ändå skulle hon slå ut några tjuvjägare. Någon tog hon ut genom att bussa en noshörning på, och jag tror att en giftorm var involverad i någon mån med en annan. De två sista körde hon bröst-tricket på och så var det med det.

Jag tycker det sista låter ganska otillförlitligt och är en djup logisk lucka i handlingen. Det finns ju betydligt enklare, säkrare och smartare sätt att slå ut en motståndare på -men här valdes en nakenscen endast för att fylla någon sorts kvot om "minst ett par tuttar på vartannat uppslag" eller så. Ni kontrar med "jamen det är ju komiskt!" men det köper jag inte. Jag har ju redan sagt att jag inte bryr mig lika mycket i ett galet rollspel som Hôl eller liknande.

Nä, jag känner mig ganska säker påmin sak i den här diskussionen faktiskt, för jag använder mig bara av referenser som är skolexempel på dåliga karaktärer. Ni försöker protestera för att rädda er prestige, men vi kommer ju ingen vart,så jag efterlyser ändå en försoning. Nå, kan vi inte lägga ner det här nu?

/Rizzzzzz
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Såhärvare:

Ni kontrar med...

Vi? Blanda inte in mig i vad du, Krille och Vindhand talar om.

Nä, jag känner mig ganska säker påmin sak i den här diskussionen faktiskt, för jag använder mig bara av referenser som är skolexempel på dåliga karaktärer. Ni försöker protestera för att rädda er prestige, men vi kommer ju ingen vart,så jag efterlyser ändå en försoning. Nå, kan vi inte lägga ner det här nu?

Jag är ledsen att säga det, men det där var nog den största dynga jag läst på länge (undantaget Susanne Ljungs artikel i Expressen då...). Försöker "vi" rädda vår prestige? Återigen stoppar du in mig i ett skåp där jag inte alls hör hemma. Nästa punkt, varför måste vi försonas? Så vitt jag vet så bråkar vi inte med varandra, och vi kommer nog att fortsätta ha olika åsikter. Någon form av konsensus når vi nog inte i särskilt många ämnen vi tar upp här.

Vad som dessutom förvånar mig är ditt svar på mitt inlägg. Du börjar prata om något Modesty Blaise-avsnitt jag aldrig hört talas om, det jag var ute efter när jag skrev:

"Så om en kvinnlig karaktär skulle få för sig att faktiskt göra någonting sådant, skulle du helt sonika förbjuda handlingen då?"

var precis just det som jag skrev. Detta besvarar du inte någonstans. Du gör samma sak med Vindhands frågor, så om det är någon som försöker rädda någon form av prestige så är det nog du.

Men jag ger dig en ny chans. Vad händer om en, enligt dig, bra kvinnlig karaktär plötsligt bestämmer sig för att distrahera två vakter genom att visa brösten? Strunta i serierna, jag är intresserad av vad som skulle hända när du spelar rollspel. Sticker det ner en lång hårig arm med ett skyddande skynke som döljer kvinnans behag? Eller trycker någon på den stora "spola-tillbaka-knappen"? Eller får tösen faktiskt visa brösten?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Ny tråd!

Frågan är relevant och förtjänar en egen tråd. Så sker också - välkomna till sida 1 på Rollspelsforumet!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
tsk...

Nja, manliga deckare var dock först på seriefronten. Sedan kom ett par kvinnliga diton och om deras kvinnlighet BARA innebär att bröst ska exponeras så tycker jag det är onödigt.

Så är det ju inte heller... att du fått en så ytlig bild av MB är ditt prob. inte hennes.

Hade det varit en kvinna som man inte exponerade på sådant vis hade jag inte brytt mig. Men nu gäller ju ändå ämnet stereotypa karaktärer så jag måste säga att jag nog tycker lika illa om MB-karaktärer som Conan-karaktärer och liknande.

.men du vill fortfarande inte förklara varför hon inte är en kvinna... Du förstår väl att du kan undvika en fråga hur länge som helst utan att det börjar räknas som ett argument?

Så nej, du verkar ha blivit upprörd för att jag dissat fröken Modesty. JAg skiter i henne. Från absolut första början har jag refererat till MB och LC-aktiga rollpersoner, ingenting annat.

Om någon skulle uttala sig om Gandalfliknade magiker med förakt och nedlåtande, skulle du inte då tolka detta som nedsättande även om Gandalf? Om någon sade att han inte var en man utan en kvinna i en mansförklädnad, skulle du då inte undra vad i hans (hennes?) agerande som omöjligen skulle kunna göras av en man?

Jag undrar fortfarande vad som är så omöjligen kvinligt med MB och LC (eller med din senaste glidning: vad som är så omöjligen kvinnligt med MB och LC-aktiga karaktärer :gremsmile:. Min envishet har dock sina gränser och jag börjar inse att ingen förklaring är i antågande...


faller på att Tintin kan ha "motiv", "livsmål" och "incitament" som driver handlingen framåt. Dock, det är egentligen inte Tintins personlighet vi ser skymten av, utan själva berättelsernas.

Ytterst långsökt IMHO.

Tintin får bara knuffar av manusförfattaren för att agera i riktningar som främjar storyn. Inget annat. Det här är ju det mäktiga med Tintin. Alla kan känna igen sig i honom!

Om man råkar vara en översnäll pojkscout måhända. Jag känner inte alls igen mig i honom.

Kan det inte bli slut nu?

Du kan sluta när du vill. Jag ger nog också upp nu. Har jag inte fått en fråga besvarad på fem försök lär jag inte få det på femtio heller.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Bryskt tillrättavisande

Använd inte mitt namn om du inte är på det klara vad jag menar.

Svara på frågor om du vill att folk skall förstå dig.

Jag gillar ju tjejer som bryter mot mallar om vad som är "normen" för hur kvinnor ska bete sig.

... men inte, av någon outgrundlig anledning, Modesty Blaise.

jag har repeterat "jag är emot stereotyper" som ett mantra hela tiden

Jag har märkt det. Det är mycket underligt givet att du verkar anse dig kapabel att se hårda gränser mellan manliga och kvinnliga personligheter.

Att då bara konstatera "äh, hon är precis som karlarna, förutom att hon har snygga bröst" är sämsta tänkbara alternativ.

Om världen är sådan att hon särbehandlas för att hon är kvinna kommer det heller inte funka så. Situationerna kommer vara annorlunda för henne än för hennes manliga motsvarighet.
I någon mening är det kanske det bästa tänkbara alternativet; man utgår från något man känner till och ser sedan hur man reagerar på situationer man aldrig varit i.
 
Top