Nekromanti Rollspel har fel format

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Re: Att alla vet vad man menar... (OT)

Du har rätt. Folk kan associera till olika saker.

Men... är inte "serietidningsformat" samma sak som A4?????? Det är vad jag har antagit hela tiden...

*går å jämför*

OOOOOOPSSS! My bad! a4 är ju mycket större! Fan... lita aldrig på ögonmått!

Okay, vad jag menat hela tiden är att graphic novels är i seritidningsstorlek, vilket jag fortfarande hävdar! =) =)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag håller med!!!

Och tycker att det vore ett bättre format för rollspel. Serietidningsformatet alltså. Som tjocka graphic novels.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Medhåll ...

"Om jag någon gång ger ut ett rollspel ska det inte vara i A-format. Det är ett löfte!"

Jag skulle se det som en sanning med modifikation. Ger jag ut ett rollspel skall det inte vara i A4 om det skall tryckas på ett eller annat sätt. Men nöjer jag mig med PDF, så lär det bli i A4 (sorgligt för amerikanerna dock) för att underlätta utskrifter för användarna på sina skrivare.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Men, hallå där

Kanske kvadratisk med sidan 240 mm

Kvadratformat vill ju jag ha till mitt rollspel.
Nåja, det bevisar bara att man aldrig får ha goda idéer för sig själv när det finns andra människor med god smak...

-w
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Samma sak gäller här för "graphic novels". Det är inget specifikt format som heter så, men folk associerar till ett vist utseende när man säger det.

Jag är måhända inte folk, men jag associerade inte till ett visst utseende.

Hela diskussionen igenom har folk sagt "ser ut som en graphic novel", inte "har formatet graphic novel"!!

Men jo! eller nej kanske, men NisseHult talade explicit om ett "format", och det var väl det jag hängde upp mig på. Nu vet jag att du inte står för den åsikten, så det är lugnt. ;)

Gaimancitatet är intressant, men det har inte direkt med format att göra. Snarare innehåll.

Jo, jag vet. Däremot har det med termen "graphic novel" att göra, och det är här vi skiljer oss åt. Själv föredrar jag att säga att jag läser serier, istället för att säga att jag läser graphic novels, även om "serier" får ses som ett vidare begrepp.

/Jakob
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
210 x 280 mm ...

... är den minsta gemensamma ytan hos Letter- och A4-formaten och borde därför funka utmärkt på skrivare i Europa och USA.

/Dante
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Ytan är också viktig

"Ett mindre spel försvinner helt enkelt i hyllorna."

- Tråkigt, men sant - min upplaga av WitchCraft fick jag gräva mig fram till bland de nedersta hyllorna. Idogt sökande gav resultat, men det lär ju knappast vara en bok som drar till sig folks blickar...
En annan sak som kan vara värt att notera är att bokryggarna spelar också en stor roll (beroende på butikens upplägg, förståss), vilket syns. GURPS-böckernas ryggar är ju tämligen trista, medan Changelings bokryggar är snirkliga till tusen. Vampire har en färg som står ut en del, men Hunters oranga färg är snäppet värre, osv. Är det dags för ett chock-rosa spel med i A4:format med en två tum tjock rygg?
Också värt att fundera över är om inte boxarna (från förr) var en bra idé? De var i alla fall tjocka nog att märkas (Svarta Madonnan till Kult tex, som nog inte skulle ha varit så "imponerande" i A4:format).

//MiDNiGHT.

 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Med all saqnnolikhet...

>Det är betydligt dyrare att trycka en hårdinbunden bok än en pocket bok

Tja det är inte så säkert att det kostar mångdubbelt så mycket!

>Samtidigt har du i stort sett rätt i att böckers höga priser kan vara en konstruktion av förlagen. Tror jag.

Ja samt att det beror på bokmomsen...

Sen kan man ju bara att se på skillnaden mellan tunna kurslitteraturhäften och t.ex. serietidningar. Serietidningarna är förmodligen ungefär lika dyra att trycka men kostar en femtedel...

En annan intressant grej är ju den hastiga värdeminskningen på böcker... Folk i allmänhet är inte intresserade av att betala mer än högst hälften av nypriset på en bok även om den bara är en dag gammal... (Har pratat ingående med ett par antikvariatsägare så jag vet) Saker som minskar i värde så fort brukar i allmänhet vara löjligt dyra i förhållande till sitt värde!


Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Ytan är också viktig

Vem gillar inte boxar :)
Enligt gammalmodiga mig ska spel vara boxade och inget annat. Att öppna en box är underbart, särskilt när den innehåller små godbitar som tärningar och tennfigurer. (Jag var givetvis snabb att skaffa Westernboxen). En annan fördel är att man kan dela upp boken i flera delar, vilket är användbart ibland... Den enda nackdelen jag kan se är kostnaden...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Medhåll ...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>en bred textspalt och smalare marginalspalter med plats för småillustrationer och textexempel.<p><hr></blockquote><p>
"Sidebars" a la GURPS (fast kanske lite snyggare) är bra. Olika breda kolumner, a la Gemini och Player's Guide to Greyhawk är värdelösa.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Eons hållbarhet

...medan jag är rädd att sidorna ska börja falla ur om jag öppnar Eonboken "på riktigt".

Du behöver inte vara rädd om hållbarheten i Eons regelbok. I v1 var det utmärkt och i Eon v2 är den megautmärkt. ,-) För att testa dess hållbarhet har jag till och med lagt en uppslagen regelbok och backat över den med bilen, för att kolla. Limningen där var 100% hållbar. Däremot kan jag föstå din oro med N2-regelboken - där finns en hel del ex som har verkligt dålig bindning, men om en konsument drabbas av det brukar Neogames byta ut regelboken mot en ny.

-Marco Behrmann
 
Top