Mogger
Hipsteranka
Jag har nog här ett lite annat perspektiv: Det att all mänsklig aktivitet skapar berättelser, eftersom det är så människor kommunicerar sina erfarenheter till varandra. Men rollspels styrka som aktivitet inte är de eventuella berättelser som sker som ett resultat av aktiviteten, utan den upplevelse aktiviteten erbjuder deltagarna medans den pågår. Och att mediets styrka ligger i hur effektivt de skapar denna upplevelse, inte i hur bra eller spännande berättelser som kommer ur dem.
Jag gissar att din tolkning om folks uppfattning om termen berättelse snarare handlar om att din egen erfarenhet av rollspel utanför den breda mittfåran är tämligen begränsad. Det @Genesis pratar om är möjligtvis en liten del av hobbyn men på inget sätt okänd. När du talar om "rollspel styrkor" och samtidigt exkluderar sånt utanför det som därmed inte är rollspel styrkor, gör du dig till talesperson för hobbyn och ger dig själv tolkningsföreträde. Att du dessutom försöker dig på att gissa vilka eventuella statusgivande motiv folk har är direkt osnyggt.