Rollspel handlar inte om berättelser eller berättande

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Däremot finns det en högst relevant kritik av "narrativism" inom rollspel och tendensen som finns bland vissa att förstå rollspelandet som ett "kollaborativt historieberättande". Varför rollspel inte handlar om berättelser eller berättande har han helt rätt i, men jag håller inte med honom alls i vad i rollspel skulle vara istället eller vad de behöver för att fungera på det sättet.

Rollspel fungerar (för de absolut flesta) bäst när de skapar drama, fokuserar på spelaragens och bygger på inlevelse, inte när de försöker "berätta historier".
Det här är en intressant diskussion som jag till stor del har missat. Jag vet att vissa menar att man inte kan ha berättande och interaktivitet samtidigt, utan att berättelsen kommer efteråt.. Är det en del av kritiken? Jag är nyfiken på vad det är som gör att rollspel fungerar illa (eller i varje fall sämre) om de försöker berätta historier?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Jag … försöker vänta tills jag ser något argument eller förklaring innan jag hoppar in i detta, men spontant känns det ju som en riktig oldschool-diskussion, som börjar med en missuppfattning av en term från Forge-teori och sedan säger att folk har kul på fel sätt! Jag blir alldeles nostalgisk. :gremgrin:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Överlag är det ju en rätt tröttsam missuppfattning av narrativism/story now + trångsyn bild av vad rollspel kan vara. Så yeah, lite nostalgiskt ändå. :)

(reaktion på videon, inte ngt annat)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Det här är en intressant diskussion som jag till stor del har missat. Jag vet att vissa menar att man inte kan ha berättande och interaktivitet samtidigt, utan att berättelsen kommer efteråt.. Är det en del av kritiken? Jag är nyfiken på vad det är som gör att rollspel fungerar illa (eller i varje fall sämre) om de försöker berätta historier?
Men för att svara på ditt inlägg @Rangertheman så: Missuppfattningen i grunden är den gamla vanliga att vi spelar rollspel utifrån en sak, som han lyfter är emergence. Vi kanske inte behöver dyka in i vad det innebär i detalj egentlgien, utan bara emergence som något "känna sig som där" typ, "the experience at the moment at the table" som han säger. Så om vi tar scenen han själv lyfter fram där vi är Frodo, vi tittar ut över Mordor, allt han säger, att vi kan tänka oss att allt framför oss är oskrivet, enda sättet vi kan skriva vad som sker är att agera som Frodo och interagera vid spelbordet och genom reglerna. Att han sen inte ser att vad som skapas ÄR att vi skapar berättelsen, tillsammans kring spelbordet är ju hans eget problem och tror jag mycket kommer från ett par missuppfattningar: att det på något sätt måste anpassas till berättarstrukturer och att vi ska ta beslut som ligger i linje med strukturer och hur vi vill att berättelsen ska utvecklas. De två sakerna KAN vi ju kasta in, det finns spel som bygger in en dramatisk båge i sina reglerm. Vi kan också ta beslut utifrån hur vi vill att berättelsen ska utvecklas, jag kan ta av mig snöret med ringen runt halsen, hänga det på ett träd när jag badar, för att jag som spelare VILL att någon ska kunna sno det, tex. Men, jag kan också göra det som Frodo, för att Frodo vill att någon ska sno det, som ett desperat försök att bli av med bördan. tex. Och kanske skulle en SL säga "knappast, du är ju alldeles besatt i den där, slå din viljestyrka för att lyckas!" och kanske misslyckas vi, kanske lyckas vi, och lyckas vi? Kanske Gollum snor ringen, eller Sam! Och vad kommer då ske? Så länge vi inte har en plot att följa (men vi kan ha drösvis med prepp, kartor över miljör, fem sidor bakgrund för gollum och sam att spela från, osv) så skapar vi ju berättelsen genom agerandet, genom att göra val som sen skapar vad som kommer härnäst.

Så, kritiken kanske ska ses som Genesis påpekar, ett enda stort "ni spelar fel" om man råkar spela som Frodo, vilja göra val som spelare och utifrån vad man som spelare vill ska hända och med ett regelsystem som ex. pushar upp mot en narrativ båge, etc.

Sen ids jag inte lyssna på något om Candela Obscura då det inte intresserat mig nämnvärt, men som sagt, hela hans ingång med "roleplaying is not about telling stories" följs direkt upp av en beskrivning av hur rollspel skapar berättelser. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Du kan hoppa in till kapitlet med titeln "rpgs is not about telling stories" eller vad kapitlet nu heter.

Ok, ja, där har vi ju det. En egen definition ("en berättelse får aldrig innehålla slumpmoment") vars syfte tycks vara att exkludera traditionellt rollspelande. I call bull, även om det faktiskt låter vettigt. Men det beror på att han egentligen säger att dessa slumpmoment är viktiga för just den typen av berättelser som traditionella rollspel skapar. Och det håller jag ju med om.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Jag är nyfiken på vad det är som gör att rollspel fungerar illa (eller i varje fall sämre) om de försöker berätta historier?
Min uppfattning av närmast alla såna här diskussioner är att folk snärjer in sig i definitionerna och sen dör på varsin kulle dedikerad till den egna tolkningen. Inte helt sällan för att motsatsen som tycks uppstå landar utanför de egna preferenserna.

Det intressanta (tycker jag) är ju inte om det är berättelser eller ej, narrativism eller ej, utan vad som sker runt spelbordet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Att skapa drama och att berätta historier är samma sak. Jag fattar inte var ståndpunkten ligger?
Lite svårt att veta men inte sällan är det minst lika viktigt att berätta vad man inte gör som det är att berätta vad vad man gör. Och i just detta fallet tycks termen berättelse bära på något bagage som inte känns relevant för personen i fråga (antagligen nån jeppe på YouTube med 45 000 följare :) )- Kanske är det "Story Games" eller "Storyteller" som skaver? Svårt att veta om man som jag enbart har sett 4 minuter av en enda video. Men det hindrar mig inte från att svara! :D
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Det här är en intressant diskussion som jag till stor del har missat. Jag vet att vissa menar att man inte kan ha berättande och interaktivitet samtidigt, utan att berättelsen kommer efteråt.. Är det en del av kritiken? Jag är nyfiken på vad det är som gör att rollspel fungerar illa (eller i varje fall sämre) om de försöker berätta historier?
Lite mer seriöst kan jag svara på grundfrågan.

Rollspel är inte att berätta historier. Att berätta en historia bygger på att du har en fast och konkret sak du försöker återge, där du vet hur det går från början. Du kanske sluddrar på orden, eller tar lite annorlunda konstpauser den här gången jämfört med förra, men på det stora hela är det samma upplevelse den här gången du berättar sagan om Hans och Greta, och nästa gång du gör det.

Rollspel är att hitta på historier. Oftast tillsammans. Det är något helt annat. För mig passar rollspel bäst i att analysera utifrån olika makt över narrativet. Vem har rätt att hitta på historien? I tradd-spel brukar SL hitta på vad som hänt innan vi sätter oss vid bordet, och sedan får spelarna ta över narrativet och styra så gott de kan genom den historia vi tillsammans hittar på. Ju närmare en rollspelssession är att SL berättar en färdig historia desto tråkigare för spelarna. I alla fall i mitt tycke - då kan jag lika gärna läsa det som en bok.

Det här spelmötet kunde varit ett email är min personliga mardröm vad gäller hur jag vill utöva hobbyn.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Min uppfattning av närmast alla såna här diskussioner är att folk snärjer in sig i definitionerna och sen dör på varsin kulle dedikerad till den egna tolkningen.
Jo, språkbruk har ju betydelse. I bästa fall har en eller fler parter inte orkat försöka förstå vad just begreppet som är viktigt för dem betyder och har således ibland fel. I värsta fall rör det sig om en medveten feltolkning för att hamra igenom någon poäng. Om andra parten däremot har satt sig in i begreppet och desstuom har starka åsikter om det (positiva eller negativa) så kan det lätt bli tokigt.

"Jag gillar nationalism, och jag gillar socialism. Jag är nationalsocialist!" ;)

Det intressanta (tycker jag) är ju inte om det är berättelser eller ej, narrativism eller ej, utan vad som sker runt spelbordet.
Det är såklart sant. Men tänk såhär:

"Fan vilken skön story vi fick till igår runt spelbordet!"
"Omöjligt. Rollspel kan inte skapa stories!"

Visst kan man vara den vuxne i rummet och helt enkelt lämna rummet, men när det är ett rum man typ bosatt sig i (säg som, wrnu) kan man tycka att det finns en poäng med att åtminstone föra fram sin åsikt, för protokollet så att säga. Sedan har vi ju det här med preferenser med. Vissa av oss tycker faktiskt att det är berikande med definitionsdiskussioner! Jo, det är sant :)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Lite mer seriöst kan jag svara på grundfrågan.

Rollspel är inte att berätta historier. Att berätta en historia bygger på att du har en fast och konkret sak du försöker återge, där du vet hur det går från början. Du kanske sluddrar på orden, eller tar lite annorlunda konstpauser den här gången jämfört med förra, men på det stora hela är det samma upplevelse den här gången du berättar sagan om Hans och Greta, och nästa gång du gör det.
Jag skulle säga att en berättelse snarare är en eller flera episoder som beskriver något form av skeende. Hur den uppstår är inte centralt. Det är ett prefix eller kanske suffix. Improv-berättelse, historisk-berättelse eller scifi-berättelse. Eller strukturerad spel-berättelse. Det finns ju för all del även osammanhängande berättelser eller berättelser utan slut. Att berätta är en så grundläggande del av att vara människa så vi märker knappt när vi gör det.

Jag skulle säga att berättandet är en viktig del av rollspel. "Jag drar mitt svärd och går till anfall mot orcherna" är en liten berättelse i sig självt. Men det finns ju många andra moment med, som regler, sociala överenskommelser, och formalia, och olika typer av manus etc.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Rollspel är inte att berätta historier. Att berätta en historia bygger på att du har en fast och konkret sak du försöker återge, där du vet hur det går från början. Du kanske sluddrar på orden, eller tar lite annorlunda konstpauser den här gången jämfört med förra, men på det stora hela är det samma upplevelse den här gången du berättar sagan om Hans och Greta, och nästa gång du gör det.

Rollspel är att hitta på historier. Oftast tillsammans. Det är något helt annat.
Det är väl här definitionerna felar, som skapar bristningen mellan folks ställningstagande.
Du säger (typ): Att berätta en historia är att läsa en bok. Vilket givetvis är ett sätt att se på vad "berätta en historia" är.
Jag menar (typ): Att berätta en historia är att skriva en bok. Vilket är en helt annan ände att börja i.
Och då menar vi ändå i princip samma sak med vad vi tycker är gôtt med rollspel.
 
Top