Rollspel handlar inte om berättelser eller berättande

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,002
Location
Umeå
Dock är väl detta den eviga striden, i praktiken? Vi är ju inte precis eniga om vilka spel som gör vad på ett bra sätt. :)
Är det någon som striden den striden? Om så får de väl lägga ner för det enda som är viktigt är ju att de som spelar spelet är nöjda och glada, att de finner någon slags inspiration och mening med det och känner att det ger dem reskap som förstärker inspirationen och meningen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Dock är väl detta den eviga striden, i praktiken? Vi är ju inte precis eniga om vilka spel som gör vad på ett bra sätt. :)
Det handlar ju inte om någon generell sanning. Identifiera delarna i verktygslådan och lista ut vad de gör och använd de du gillar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Sen vet jag inte vad ditt envist återkommande "är inte synonymt med rollspel" kommer från, är det något du vill stöta och blöta så får du kanske förklara vad det är du menar.
Det är helt enkelt samma observation jag har runt fotbollsexemplet. Även om vi kravlöst kan umgås runt en boll så finns det ett fotbollsförbund och regler och hela köret. Vi behöver kunna prata om alla olika delar. Vill vi specifikt prata om Story Now hjälper det kanske inte att hävda att man kan göra det hur man vill med vilka spel man vill. Story Now är trots allt något definierat som vi kan sträva efter eller aktivt undvika. Tycker bara att det finns en poäng med att kalla apelsinen för en apelsin ibland, inte bara en frukt :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,002
Location
Umeå
Det är helt enkelt samma observation jag har runt fotbollsexemplet. Även om vi kravlöst kan umgås runt en boll så finns det ett fotbollsförbund och regler och hela köret. Vi behöver kunna prata om alla olika delar. Vill vi specifikt prata om Story Now hjälper det kanske inte att hävda att man kan göra det hur man vill med vilka spel man vill. Story Now är trots allt något definierat som vi kan sträva efter eller aktivt undvika. Tycker bara att det finns en poäng med att kalla apelsinen för en apelsin ibland, inte bara en frukt :)
För att ta sparka bollexemplet, det är inte MER sparka boll bara för att fotbollsförbundet finns, för att jag har en lagtröja på mig, för att det är match just nu, att sparka boll är att sparka boll, hur vi gör det skiljer sig åt och vad jag och de jag umgås med just i denna stund blir glada och nöjda över kan mycket väl innefatta dommare, fotbollsförbund och korrupta gubbar, eller så gör det absolut inte det och det är inget vi ens ägnar en tanke åt. Det är inte eftersträvansvärt och ett mål att spela "mer" enligt korrupta gubbars regler. Det är inte en given riktning bara för att de har definierat hur fotboll ska spelas. Vi kan vara nöjda och glada ändå, och vi sparkar oavsett boll.

Du behöver inte oroa dig att allt bara ska bli frukt, det är inte vad jag menar alls, jag menar mer sluta kalla apelsinkärnan för apelsin och hänga med när vi tar steget bakåt och ser hela apelsinen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
För att ta sparka bollexemplet, det är inte MER sparka boll bara för att fotbollsförbundet finns, för att jag har en lagtröja på mig, för att det är match just nu, att sparka boll är att sparka boll, hur vi gör det skiljer sig åt och vad jag och de jag umgås med just i denna stund blir glada och nöjda över kan mycket väl innefatta dommare, fotbollsförbund och korrupta gubbar, eller så gör det absolut inte det och det är inget vi ens ägnar en tanke åt. Det är inte eftersträvansvärt och ett mål att spela "mer" enligt korrupta gubbars regler. Det är inte en given riktning bara för att de har definierat hur fotboll ska spelas. Vi kan vara nöjda och glada ändå, och vi sparkar oavsett boll.

Du behöver inte oroa dig att allt bara ska bli frukt, det är inte vad jag menar alls, jag menar mer sluta kalla apelsinkärnan för apelsin och hänga med när vi tar steget bakåt och ser hela apelsinen.
Absolut. Men det är ändå olika typer av aktiviteter. När jag frågar om nån vill med och kolla fotboll så menar jag att gå till Ullevi och se Blåvitt spöa nått sketlag. Inte titta på när traktens ungdomar sparkar boll i parken :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,002
Location
Umeå
Absolut. Men det är ändå olika typer av aktiviteter. När jag frågar om nån vill med och kolla fotboll så menar jag att gå till Ullevi och se Blåvitt spöa nått sketlag. Inte titta på när traktens ungdomar sparkar boll i parken :)
Självklart! Även fast jag tror det finns ett poäng att hålla kvar vid att det är en aktivitet vi deltar i och utför i en grupp, mer än att vi ska titta på, blir underhållna av, något. Men självklart är det ju en skillnad. Säg sparka boll på skolans grusplan för att vi gillar att umgås och replokalen är upptagen, och sist fick vi ju till så sjukt roligt passningsspel, kan vi nå samma flyt idag? Kontra då att faktiskt spela i en serie på riktigt, osv. Självklart är det en skillnad och vi behöver inte gilla allt bara för att allt är sparka boll, det är hela poängen.

På samma vis är det olika att ex. spela Classic Traveller, fastna på en planet där man inser att man kanske behöver grotta ner sig i riktigt äcklig skit för att få cash att ta sig iväg, med att säg spela Shock på en högst liknande planet och någon av karaktärerna kanske har målet att ta sig från planeten? I bägge fallen kan den här glädjen och nöjdheten komma från att vi spelade ihop, skapade något tillsammans genom att använda spelets verktyg, vi interagerade, fick utfall och konsekvenser som vi spelade vidare på och det gav någonting, vi kan se tillbaka på det och säga detta är något som blev för att vi satt ner och spelade med varandra och spelade precis detta spel. Men bara för att det är så innebär det ju inte att Shock och Traveller är samma, att gillar man spelandet med det ena måste man gilla spelandet med det andra, osv. Man kanske hatar att behöva göra mer än att agera med en karaktär som spelare, man kanske hatar att bara behöva spela en enda karaktär och vill ha mer att göra? Man kanske hatar Travellers högst minimala regler och vill åt något som har lite mer kött, skinn, ben, smink och svett på skelettet? Eller så kanske man tycker Shock är alldeles för pilligt och artificiellt konstruerat kring hur slut pushas emot och vill åt något mer löst hållet? Även om syftet/agendan är samma kan vi ju bumpa emot massa andra aspekter, som exempelvis vilka redskap och delar ett specifikt spel kräver att vi ska hantera osv.
 
Top