Nekromanti Rollspel för den nya Mansröreslen

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Stökig tråd, om än intressant!

Några funderingar som väcks i mig gällande ett "Rollspel för den nya mansrörelsen."
  • Ska ett sådant spel tilltala kvinnor och ickebinära som vill utforska mansrollen och eventuella förväntningar på denna? Eller är tanken att spelet bara ska tilltala cismän som inte känner att de får leva ut en tillräcklig maskulinitet i "ett feministiskt förtryckande samhälle"?
  • Om spelet är tänkt att tilltala kvinnor och ickebinära (aka inte bara cismän): Hur gör man spelet intressant genom att problematisera kring mansrollen? Ska äventyr vara specialskrivna för att utmana mansrollen eller får man bonuseffekter av att RP ger varandra en Alexander Bard-kram? Jag tycker som sagt att det låter väldigt intressant (i alla fall på ett teoretiskt plan) men jag har svårt att se hur det skulle kunna genomföras utan att kännas sunkigt. Med det sagt säger jag inte att det är omöjligt.
  • Ska spelvärlden vara patriarkal i vilken muskulösa och håriga män domderar, tar för sig och brölar. Alltså en eskapism från samhället för målgruppen "incels" eller "förtryckta män"? Det är här jag drar öronen åt mig. Det känns som att man förhärligar vidriga strukturer som vi haft, och i många fall har, på jorden. Självklart finns det män som råkar ut för osunda strukturer men att simulera motsatsen känns... hämndlysten och småsint.
  • Skulle man istället kunna eftersträva ett komplext samhälle (kanske liknande vårt samhälle) där historiska strukturer skapat komplexa normer och det är dessa vi utforskar ur ett manligt perspektiv? Rollspelarna spelar manliga karaktärer som aktivt utmanas i sin könstillhörighet och sexualitet. Man kan utmanas på många sätt där förväntningarna på en helt utgår från ens kön. Poäng för att vara gentleman? Poäng för att gå emot manlig struktur? Kan en man skrupelfritt byta arbete från det farliga konstruktionsjobbet till florist för att få mer tid med barnen? Eller förväntas det av mannen att han ska tjäna mer och med det riskera livet? Vad får dessa val för konsekvenser? Kanske skulle detta kunna skapa förståelse mellan "extremfeminister" och "extremincels" (kul ord :D)?
En del av mig känner att jag kanske egentligen bara bidrar till att provokatörer får driva sin agenda genom rollspel.nu men jag hoppas att även sådana här ämnen kan diskuteras utan att vi startar forumkrig eller att provokatörerna får blir bannade martyrer. Många av er har ju så förbannad intressanta tankar och resonemang! Behåll bara god ton och försök att inte provocera (eller bli provocerade av) varandra så kan vi säkert komma fram till mycket häftigt även i de mörkaste av trådar.

Evokee Snälla, skriv ett mail eller PM till moderatorerna istället för att klottra ner trådarna med halmdockeargument. Ingen har skrivit att grisodlarN vill göra ett nazipeddo-spel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
anth;n324182 said:
En dum fråga.
Jag missade vad som hänt i den här tråden efter att Grisodlarn skrev att han skulle lämna den.
Går jag till underforumet "Rollspelsmakande" ser jag två trådar.
Dels ett "original" som saknar statistik och senaste inlägg.
Dels en ny tråd med exakt samma namn, samt att bägge "trådarna" har samma länk.

Har överhuvudtaget NÅGONTING hänt i tråden?
(nu talar jag inte om vad folk skrivit, utan om "utbrytningsförsöket"/"omdirigeringen")
It’s complicated. Eller egentligen inte.

Cissi försökte bryta ut inläggen om toxisk maskulinitet och skapa en ny tråd för dem så att den här tråden inte skulle dras med i en eventuell storm där. Det funkade inte och vi upptäckte inte detta på ett tag.

Så jag bytte namn på tråden och låter omdirigeringen vara kvar för att jag inte litar på att tråden blir kvar om jag tar bort omdirigeringen.

Så egentligen är det rätt enkelt. Aliens made me do it.

/Magnus
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
anth;n324182 said:
En dum fråga.
Jag missade vad som hänt i den här tråden efter att Grisodlarn skrev att han skulle lämna den.
Går jag till underforumet "Rollspelsmakande" ser jag två trådar.
Dels ett "original" som saknar statistik och senaste inlägg.
Dels en ny tråd med exakt samma namn, samt att bägge "trådarna" har samma länk.

Har överhuvudtaget NÅGONTING hänt i tråden?
(nu talar jag inte om vad folk skrivit, utan om "utbrytningsförsöket"/"omdirigeringen")
Tråden bytte under en period namn så det lät som att trådskaparen efterfråga rollspel om toxic masculinity och inte den nya mansrörelsen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Evokee;n324193 said:
Tråden bytte under en period namn så det lät som att trådskaparen efterfråga rollspel om toxic masculinity och inte den nya mansrörelsen.
Jag hann iaf ge ett exempel på ett sådant rollspel under namnbytet, och kan absolut tycka att det är en relevant sak att diskutera i samband med "nya mansrörelsen" (vad det nu är :) )

"Här har du ett spel som ger sig på ämnet rakt på!

https://alexandria.dk/data?scenarie=5681

Fick helt okej recensioner vad jag hörde på Fastaval, kan vara värt att kolla in!"
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
RasmusL;n324221 said:
Jag hann iaf ge ett exempel på ett sådant rollspel under namnbytet, och kan absolut tycka att det är en relevant sak att diskutera i samband med "nya mansrörelsen" (vad det nu är :) )

"Här har du ett spel som ger sig på ämnet rakt på!

https://alexandria.dk/data?scenarie=5681

Fick helt okej recensioner vad jag hörde på Fastaval, kan vara värt att kolla in!"
Tack för tipset, men tror det är riktat till fel person.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
dagbok;n324189 said:
Stökig tråd, om än intressant!

Några funderingar som väcks i mig gällande ett "Rollspel för den nya mansrörelsen."
  • Ska ett sådant spel tilltala kvinnor och ickebinära som vill utforska mansrollen och eventuella förväntningar på denna? Eller är tanken att spelet bara ska tilltala cismän som inte känner att de får leva ut en tillräcklig maskulinitet i "ett feministiskt förtryckande samhälle"?
  • Om spelet är tänkt att tilltala kvinnor och ickebinära (aka inte bara cismän): Hur gör man spelet intressant genom att problematisera kring mansrollen? Ska äventyr vara specialskrivna för att utmana mansrollen eller får man bonuseffekter av att RP ger varandra en Alexander Bard-kram? Jag tycker som sagt att det låter väldigt intressant (i alla fall på ett teoretiskt plan) men jag har svårt att se hur det skulle kunna genomföras utan att kännas sunkigt. Med det sagt säger jag inte att det är omöjligt.
  • Ska spelvärlden vara patriarkal i vilken muskulösa och håriga män domderar, tar för sig och brölar. Alltså en eskapism från samhället för målgruppen "incels" eller "förtryckta män"? Det är här jag drar öronen åt mig. Det känns som att man förhärligar vidriga strukturer som vi haft, och i många fall har, på jorden. Självklart finns det män som råkar ut för osunda strukturer men att simulera motsatsen känns... hämndlysten och småsint.
  • Skulle man istället kunna eftersträva ett komplext samhälle (kanske liknande vårt samhälle) där historiska strukturer skapat komplexa normer och det är dessa vi utforskar ur ett manligt perspektiv? Rollspelarna spelar manliga karaktärer som aktivt utmanas i sin könstillhörighet och sexualitet. Man kan utmanas på många sätt där förväntningarna på en helt utgår från ens kön. Poäng för att vara gentleman? Poäng för att gå emot manlig struktur? Kan en man skrupelfritt byta arbete från det farliga konstruktionsjobbet till florist för att få mer tid med barnen? Eller förväntas det av mannen att han ska tjäna mer och med det riskera livet? Vad får dessa val för konsekvenser? Kanske skulle detta kunna skapa förståelse mellan "extremfeminister" och "extremincels" (kul ord :D)?
En del av mig känner att jag kanske egentligen bara bidrar till att provokatörer får driva sin agenda genom rollspel.nu men jag hoppas att även sådana här ämnen kan diskuteras utan att vi startar forumkrig eller att provokatörerna får blir bannade martyrer. Många av er har ju så förbannad intressanta tankar och resonemang! Behåll bara god ton och försök att inte provocera (eller bli provocerade av) varandra så kan vi säkert komma fram till mycket häftigt även i de mörkaste av trådar.

Evokee Snälla, skriv ett mail eller PM till moderatorerna istället för att klottra ner trådarna med halmdockeargument. Ingen har skrivit att grisodlarN vill göra ett nazipeddo-spel.
Ingen har påstått att någon påstått det. Apropå halmgubbar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n323470 said:
Men finns det något rollspel idag som skulle kunna tilltala den nya mansrörelsen, typ den där Alexander Bard är en av frontfigurerna för eller ännu mer hardcore-rörelser som jag antar att läsekretsen för A Voice for Men-sajten skulle kunna tillhöra? Om det inte finns något sådan rollspel, hur skulle ett sådant kunna se ut och handla om?
Vilket rollspel som helst borde väl kunna funka? Typ Conan eller Warhammer? Fast jag kanske borde fråga Bard om vad han skulle vilja lira.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Hur vill vi att mansrollen skall se ut?
Försörjaren, krigaren, betäckaren, patriarken och rövaren är ganska manliga roller i min värld.
jävligt otacksamma också, eftersom de förutsätter en mer eller mindre passiv motpart som skall underhållas/erövras/styras. Men även friheten att kunna plocka upp sitt pick å pack å bara dra, till priset av sin heder (och allt det där andra, ungar, fru, kungarike etc.)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Man kanske kunde dra in lite heroes journey i det hela?
Den unge hjältens resa kan vi ju. Den unga flickans får jag lite för mig är: strulig häst(kille), hon helar honom med sin kärlek, dom vinner ryttartävlingen och sen lever dom lyckligt.
Moderns är att se sina barn kastas mot världens grymhet och krossas av den men förhoppningsvis klara sig själva?
Pattiarken att styra sitt folk trots otacksammhet och ungdomligt oförstånd, att tvingas släppa makten till nästa generation men innan dess gallrat bort dom ovärdiga, men på grund av sina egna fel och briset aldrig kunna lämna en perfekt värld efter sig till en perfekt avkomma?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Evokee;n324266 said:
Tack för tipset, men tror det är riktat till fel person.
Så väl researchade och underbyggda observationer kring "den nya mansrörelsen" är inte intressanta att diskutera i en tråd för "den nya mansrörelsen"? :) Kanske är det bara okej med argument grundade i åsikter, tyckande och tro? Är det ett önskemål att hålla researchad bevisföring, evidens och vetenskaplig metod utanför svar till alla dina inlägg? :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Eftersom i princip alla rollspel går att spela med någon form av avstamp i den nya mansrörelsen är det uppenbarligen något annat som saknas. Men jag vet inte alls vad. Alla förslag eller exempel som läggs fram ignoreras.

Det är ju liksom bara att göra det. Bara genom att sätta fyra män i samma rum och uppleva att män gör saker tillsammans där de kan få utlopp för känslor är ju ganska exakt vad den nya mansrörelsen håller på med.

Jag tror att de som verkligen vill ha något nytt slags spel får berätta vad det är de saknar. För jag kan inte se att dagens inkluderande spel skulle exkludera män.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har läst igenom vilka saker Grisodlar'n skrivit att han vill ha med i spelet och försökt visualisera vilken sorts spel det skulle bli.
Jag tycker att detta var väldigt svårt då flera av de saker som Grisodlar'n tar upp känns motsägelsefulla - men det kan bero på att spelet fortfarande är på brainstorm-stadiet.
Ni får gärna säga till om ni tycker att jag har missupptatat något (vilket jag med stor sannolikhet har gjort).

FÖRTYDLIGANDE: då jag är lat har jag konsekvent skrivit det kortare "manligt spel" än det längre "Rollspel för den nya Mansröreslen": när ni ser det kortare tänk det längre.

1. Det ska vara nutid
Det ska vara ett spel som målar upp en värld som inte existerar, den värld som den nya mansrörelsen vill att vi ska leva i.
Alltså försvinner Conan med sina inoljade muskler och höftskynke, även om det var det första jag tänkte på.
Tänk istället Stallone, Schwarzenegger, The Rock eller Vin Diesel i någon actionfilm som utspelas i nutid.

2. Det ska vara "incel"-vänligt
Man ska få rollspela de där mytiska 10 % drömmännen som får alla kvinnor trots att man själv inte varit närmare än 5 meter från en kvinna i hela sitt liv.
Nu dyker en paradox upp:
Killar tycker nämligen att Stallone, Schawrtzenegger och Vin Diesel är manliga.
Men tjejer brukar falla för Johnny Depp, Brad Pitt och Leonardo DiCaprio.
Detta är givetvis en grov generalisering med massor av individuella undantag - men faktum är att mäns syn på idealmannen inte övernstämmer med kvinnors syn på idealmannen.
Men detta är männens drömspel, alltså ska kvinnliga SLP inte agera så som kvinnor brukar agera, utan så som män vill att kvinnor ska agera.

3. Det ska vara ett manligt spel
Målet är att man ska spela man. En "idealman" som kan allt idealmän förväntas kunna:
Man ska spela den där manliga typen som faktiskt klarar av att bygga ett hus själv utan att ta hjälp av arga snickarn.

4. Inspirerat av Alexanders Bards mansläger
Det ska vara ett spel där män ska kunna visa känslor och krama andra män utan att det känns homo.
Så som jag förstod var det viktigt att spelet inte är homofobiskt eller uppmuntrar till homofobi.
Jag har inte fått klart för sig hur homosexuella män ska gestaltas i spelet, men hetrosexuella män ska helt klart kunna krama om varandra ut att förlora sin hetrosexualitet.
Jag är väldigt nyfiken på vilken spelmekanik som ska användas här, för inte bara ska rollpersonerna kunna krama varandra, utan även spelarna vid bordet.

5. Ordet "hen" får inte användas
Som jag förstod det är detta den viktigaste punkten i hela spelet.
Män har penis, kvinnor har vagina. Något annat än det binära synsättet finns inte i spelet.
Exakt varför hen är bannlyst i spelet tycker jag inte att Grisodlar'n har lyckats förklara.
Om jag uppfattat det rätt skulle ordet hen förstöra mäns manlighet (även om jag inte förstår hur) - vilket givetvis inte är bra i ett manligt spel.

Sammanfattning
Som jag uppfattar det ska man kunna spela olika arketyper motsvarande de yrken som alla pojkar drömmer om natt bli när de blir stora:
Brandman, Polis, Pilot,...
Jag antar att det betyder att i detta idealiserade spel har kvinnliga SLP tjejers drömyrken:
balettdansös, hästryttare, prinsessa,...

Bilden jag visualiserar är denna (fast no homo):


 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
anth;n324341 said:
Detta är givetvis en grov generalisering med massor av individuella undantag - men faktum är att mäns syn på idealmannen inte övernstämmer med kvinnors syn på idealmannen.
Män och män. Jag känner att det här blir mer 80-talets syn på idealmannen.

Tappert försök hur som helst. Du har precis beskrivit typ Twilight 2000 eller liknande krigsporr.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Något jag tycker är intressant med denna diskussion är tanken på att genom rollspel undersöka och främst fokusera på kärlek, identitet, vänskap och sexualitet. Det finns ju med i en del spel, men sällan som huvudsakligt tema.

Sen upplever jag den nya mansrollen som ett märkligt begrepp. De unga män och tonåringar jag känner--vilka borde representera den nya mansrollen, är ju inte lika något som beskrivs här. Men det är kanske OT.

Vad ska konflikterna handla om i ett sådant spel? Kanske borde fokus vara inåt i människor snarare än mellan? Typ konflikter mellan olika delar av mitt inre när det krockar med verkligheten?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
entomophobiac;n324343 said:
Män och män. Jag känner att det här blir mer 80-talets syn på idealmannen.
Du är inte helt fel ute.
När jag skrev inlägget försökte jag sätta mig in i hur Grisodlar'n tänker.
Givetvis färgas det av mina tidigare kunskaper om Grisodlar'n och han är i mina ögon väldigt mycket 80-tals-retro.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
När jag tänker efter känns hela mansrörelsen lite retro.
Det är lite: "vi vill ha det som förr".

Nu är detta en tråd om rollspel och inte en tråd om mansrörelsen.
Frågan blir: är det OK med retrokänsla i ett rollspel om den nya mansrörelsen?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Kanske ett spel där man viftar kuk på ett forum, för det är vad det verkar som om ni är mer intresserade än att faktiskt diskutera mansrollen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag kan personligen bara säga att jag inte vet vad den nya mansrörelsen ens är, har aldrig hört ordet incels och vet inte heller vad det ens betyder. Jag förstår inte hur de otaliga mängder rollspel som har producerats och fortfarande skapas, inte skulle vara lika mycket rollspel för män som för någon annan. Jag tycker hela frågeställningen från Grisodlarn är rätt diffus även om jag respekterar hans val att diskutera exakt vad han vill.

Jag anser mig själv vara rätt konservativt lagd och jag tycker inte något av de moderna spelen jag spelat eller köpt, på något sätt inte tillåter mig att spela ”manligt” eller ”kvinnligt” eller något som inte är det ena eller det andra eller som i de flesta fall lite av just det ena och det andra. Som sagt, jag kan ha missförstått hela frågeställningen och då ber jag om ursäkt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
obak;n324351 said:
för det är vad det verkar som om ni är mer intresserade än att faktiskt diskutera mansrollen.
Det är inte så mycket vill. Det är mer inte får/kan.
Du har varit med tillräckligt länge för att veta att nästan alla trådar om politik och feminism spårar ur (och mansrollen får säga vara besläktat med feminism).
Och vi vet att just nu granskar moderatorerna vartenda ord vi skriver i den här tråden för att få en ursäkt att låsa den.

Jag skulle kunna posta ett inlägg om mansrollen i den här tråden och så länge jag skrev ett civiliserat inlägg som inte bröt mot forumsreglerna, så skulle moderatorerna antagligen låta det gå.
Problemet är att jag inte litar ett dyft på att mina medforumiter skulle svara lika civiliserat.
Och jag vill inte bli utpekad som den som startade kedjan som fick tråden låst.
 
Top