ROLLSPEL – Underhållning för 3+ personer

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Alltså, egentligen är det kanske Riddare och Sprätthök som gäller :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,456
Location
Stockholm
När det gäller färdighetsslag och förbättring har jag alltid tyckt att det måste vara skarpt läge om man ska använda en färdighet och sedan få markera den som aktuell för förbättring. Alltså det måste finnas något som tvingar fram slaget, det är inte något jag själv väljer som spelare så att säga.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
När det gäller färdighetsslag och förbättring har jag alltid tyckt att det måste vara skarpt läge om man ska använda en färdighet och sedan få markera den som aktuell för förbättring. Alltså det måste finnas något som tvingar fram slaget, det är inte något jag själv väljer som spelare så att säga.
Bra grej!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
När det gäller färdighetsslag och förbättring har jag alltid tyckt att det måste vara skarpt läge om man ska använda en färdighet och sedan få markera den som aktuell för förbättring. Alltså det måste finnas något som tvingar fram slaget, det är inte något jag själv väljer som spelare så att säga.
Ja, detta är viktigt. Eller jag tycker gärna en spelare kan få åkalla färdigheten så länge det finns en god motivation. En annan relaterad grej är att misslyckade slag skall ha en negativ effekt. Vilket oxå löser "slå och slå tills jag lyckas.

Förresten, @ceruleanfive har du funderat på att använda motsatta slag i strid, som t.ex. OpenQuest?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vet inte om jag missat nått men när det kommer till yrken är en sak oklar för mig.

När rollpersonen skapas får hen automatiskt ett grundvärde i alla färdigheter. Standarden är att grundvärdet motsvarar en relaterad ge. För akrobatik, kraftprov och övertala är grundvärdet istället ge x 4. Så långt är allt klart inga problem .


Rollpersonens yrke berättar vad hen har sysslat med tidigare i livet. Det ger ytterligare poäng i sex färdigheter. Här blir det dock oklart då det inte frångår hur många poäng man får att lägga ut på sina yrkesfärdigheter .

Det enda jag kan hitta är följande
Expert. Två valfria av yrkets färdigheter får ytterligare ge + 50.
Amatör. Tre valfria andra av yrkets färdigheter får ytterligare ge + 20.

Men det framkommer fortfarande inte hur många poäng jag har att höja mina yrkesfärdigheter.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Vet inte om jag missat nått men när det kommer till yrken är en sak oklar för mig.

När rollpersonen skapas får hen automatiskt ett grundvärde i alla färdigheter. Standarden är att grundvärdet motsvarar en relaterad ge. För akrobatik, kraftprov och övertala är grundvärdet istället ge x 4. Så långt är allt klart inga problem .


Rollpersonens yrke berättar vad hen har sysslat med tidigare i livet. Det ger ytterligare poäng i sex färdigheter. Här blir det dock oklart då det inte frångår hur många poäng man får att lägga ut på sina yrkesfärdigheter .

Det enda jag kan hitta är följande
Expert. Två valfria av yrkets färdigheter får ytterligare ge + 50.
Amatör. Tre valfria andra av yrkets färdigheter får ytterligare ge + 20.

Men det framkommer fortfarande inte hur många poäng jag har att höja mina yrkesfärdigheter.
Ah, det är en miss efter en uppdatering. Det ska vara fem färdigheter.

Inte? Det står ju att man väljer två yrkesrelaterade färdigheter som får ytterligare GE + 50, respektive tre stycken som får ytterligare GE + 20?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
En till liten nitpick för att kvalificera sig som lärd skall man slå under int+int x 2 . Den formeln är bara omständig skriv den som int x 4 ist såtillvida att det inte är så att man skall räkna tex int 12 + int 12x2=36 . Men jag utgår ifrån att man skall räkna int 12 + int 12= 24x2=48
Om det inte finns en parentes så är det väl ändå "36"-alternativet som är mest intuitivt (och korrekt)? Kanske är lättare att greppa om de bara kastas om till INT × 2 + INT så blir det ingen parentesförvirring.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Min egna preferens hade definitivt varit att göra det. Men det blir ganska stora avsteg från DoD85/87, eftersom attacker och pareringar är en så pass central del i systemet.
Titta gärna på hur jag gjorde i M&M. Där kan man antingen försvara sig aktivt (också en handling, kan göra skada på den som anfaller) eller passivt, vilket är svårare men gör att man kan spara sitt anfall
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ah, det är en miss efter en uppdatering. Det ska vara fem färdigheter.

Inte? Det står ju att man väljer två yrkesrelaterade färdigheter som får ytterligare GE + 50, respektive tre stycken som får ytterligare GE + 20?
Aha jag blev Lost in translation . Jag tolkade det följande du har först en baschans = 1 x ge förutom där du har 4x ge sedan skall du få poäng att höja din yrkesfärdigheter och det tolkade jag som att du skall få en summa bp/sp/erf vad man nu vill kalla det att höja dina yrkesfärdigheter med sedan när du är klar med allt det så väljer du huruvida du är expert eller amatör och är du expert så får du lägga till +50% till två yrkesfärdigheter utöver det du redan fått genom baschans och bp och är du amatör får du +20% i tre färdigheter ist .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Det är lite intressant att äventyrare alltid är en andra karriär, aldrig en första.
Ja exakt. Alla dessa "regler" säger ju något. Och får någon form av effekt. Är det ex. viktigt vilka ämnen Jack Bauer valde som tillval?

Jag tycker inte nödvändigtvis att det är ett feltänk men man kanske isf ska fundera lite varför det är relevant?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Ja exakt. Alla dessa "regler" säger ju något. Och får någon form av effekt. Är det ex. viktigt vilka ämnen Jack Bauer valde som tillval?

Jag tycker inte nödvändigtvis att det är ett feltänk men man kanske isf ska fundera lite varför det är relevant?
I det här fallet är det ju huvudsakligen tre saker som gör det relevant:
  • Yrket ger spelare en bild av rollpersonen.
  • Yrkets färdigheter ger en viss differentiering av rollpersoner.
  • Yrken ger nostalgiska känslor för svenska rollspelsrävar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
I det här fallet är det ju huvudsakligen tre saker som gör det relevant:
  • Yrket ger spelare en bild av rollpersonen.
  • Yrkets färdigheter ger en viss differentiering av rollpersoner.
  • Yrken ger nostalgiska känslor för svenska rollspelsrävar.
Ja, jag har nog lämnat ROLLSPEL och är rätt OT
 
Top