ROLLSPEL – Underhållning för 3+ personer

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,179
Location
Eskilstuna
I Vrållådan har vi under ett års tid haft ett internskämt om ROLLSPEL, ett ganska torrt blåvitt svenskt standardrollspel. @Frippe och @Khan var de som kom med själva gnistan, men nu har jag gjort slag i saken och skrivit ihop det, i form av en retroklon av DoD 85/87. Jag har tagit mig några friheter att göra systemet lite mer praktiskt, tydligt, och konsekvent – men ambitionen har varit att hålla allt i föregångarnas anda.

mockup.jpg

Ta gärna en titt, ifrågasätt designvalen, och se om det väcker några nostalgiska känslor.

ROLLSPEL
 
Last edited:

Genesis

一人ぼっちの夜
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,272
Location
Göteborg
Snyggt!

Du kommer inte att hamna i varumärkesstrid med Vi åker Jeep som väl skrev "Rollspelet rollspel"? :gremtongue: (Eller blandar jag ihop saker nu? Visst finns det i alla fall ett spel med det namnet?)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,179
Location
Eskilstuna
Tack ska ni ha!

Du kommer inte att hamna i varumärkesstrid med Vi åker Jeep som väl skrev "Rollspelet rollspel"? :gremtongue: (Eller blandar jag ihop saker nu? Visst finns det i alla fall ett spel med det namnet?)
Haha! Har missat det, men jag har spontant svårt att se att någon av oss skulle kunna få varumärkesskydd för ett så ultrageneriskt namn. :)
 

Genesis

一人ぼっちの夜
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,272
Location
Göteborg
ifrågasätt designvalen
Det blir verkligen jobbigt att läsa när alla regeltermer är markerade med understrykning i texten hela tiden. Det är redan irriterande när man använder Stor Bokstav på alla Grundegenskaper och Liknande, men understrykningen är ännu jobbigare. Är det verkligen någon som hjälps av att man markerar regeltermer i texten? Eller det kanske mest är en retrogrej?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,179
Location
Eskilstuna
Det blir verkligen jobbigt att läsa när alla regeltermer är markerade med understrykning i texten hela tiden. Det är redan irriterande när man använder Stor Bokstav på alla Grundegenskaper och Liknande, men understrykningen är ännu jobbigare. Är det verkligen någon som hjälps av att man markerar regeltermer i texten? Eller det kanske mest är en retrogrej?
De kommer att omvandlas till kapitäler i layouten. Google Docs är lite begränsande i sina markeringsalternativ, så jag använder understrykningen för att ha något för DocsFlow att greppa tag i vid importeringen i InDesign.
 

Genesis

一人ぼっちの夜
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,272
Location
Göteborg
De kommer att omvandlas till kapitäler i layouten. Google Docs är lite begränsande i sina markeringsalternativ, så jag använder understrykningen för att ha något för DocsFlow att greppa tag i vid importeringen i InDesign.
Kapitäler är nog lika illa, kan jag tycka. Varför vill du markera regeltermerna?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,179
Location
Eskilstuna
Kapitäler är nog lika illa, kan jag tycka. Varför vill du markera regeltermerna?
Det är ju en hel diskussion i sig, men över lag ser jag stora fördelar med att markera regeltermerna för att motverka otydligheter. Betyder “en skada” samma sak som “1 SKADA”, eller är det bara en skada i allmänhet? Etcetera. Man kan tycka vad man vill om det, men den vetenskapliga litteraturen inom informationsdesign verkar över lag förespråka det.
 

krank

Wokeist och ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
33,204
Location
Nynäshamn
Jag är lite skeptisk till det här med att färdigheter alltid skrivs med gemener, får jag väl erkänna. Och att ordet "färdigheter" skrivs ut helt med gemener i början av ett stycke. Även om de ska bli kapitäler i slutänden tänker jag att ord generellt bör börja med versaler när de är i början av meningar. Jag tycker också att punkter i punktlistor bör börja med versal såvida punkten inte är en fortsättning av en mening. Även om t.ex. "överleva" blir kapitäler så blir ju ö:et mindre än E:et i "Ett valfritt vapen".

Sedan räknar jag med att du tar bort såna vederstyggligheter som mellanslag i slutet av stycken, och blankrader, förr eller senare… =)

Exempellayouten är fin, men blir det inte bättre att börja med vit rad istället för grå? Jag tänker att tabellhuvudena ju är färgade, så jag uppfattar dem som del av mönstret…
 

Genesis

一人ぼっちの夜
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,272
Location
Göteborg
Det är ju en hel diskussion i sig, men över lag ser jag stora fördelar med att markera regeltermerna för att motverka otydligheter. Betyder “en skada” samma sak som “1 SKADA”, eller är det bara en skada i allmänhet? Etcetera. Man kan tycka vad man vill om det, men den vetenskapliga litteraturen inom informationsdesign verkar över lag förespråka det.
Jag tycker ju att det stör läsrytmen med kontig intonation och löser ett icke-existerande problem, men det är väl lite OT vid det här laget, så jag släpper det.
 

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
125
Location
Södertälje/Uppsala
Fantastiskt arbete! Har länge velat se retrokloner av svensk BRP, mest för att se hur de skulle bli.* Första intrycket är att förändringarna som gjorts till reglerna ser rimliga ut, men att jag gärna hade sett orcher i listan på spelbara släkten, även om sånt är lätt att husregla med tanke på hur systemet är uppbyggt.

Kommer absolut ögna igenom detta noga vid tillfälle!

* Finns ju redan ett par, som @Leon s Monster och Människor, men det är ju alltid kul med flera.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,599
Grymt initiativ!

"I början av varje sr slår en spelare 1t12 för att se vem som får bestämma vilken sida som får välja sina handlingar först. 1–6 ger valet till motståndarna, 7–12 ger valet till rollpersonerna."


Finns det någon särskild anledning att välja t12 här över den ack så klassiska t6? Är det bara att t12 är coolare?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,599
Angående förbättring så jag att det krävs ett lyckat slag för att få kryssa för en färdighet. Räcker det inte med att du har använt färdigheten, oavsett om du lyckades eller ej?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,179
Location
Eskilstuna
Jag är lite skeptisk till det här med att färdigheter alltid skrivs med gemener, får jag väl erkänna. Och att ordet "färdigheter" skrivs ut helt med gemener i början av ett stycke. Även om de ska bli kapitäler i slutänden tänker jag att ord generellt bör börja med versaler när de är i början av meningar. Jag tycker också att punkter i punktlistor bör börja med versal såvida punkten inte är en fortsättning av en mening. Även om t.ex. "överleva" blir kapitäler så blir ju ö:et mindre än E:et i "Ett valfritt vapen".

Sedan räknar jag med att du tar bort såna vederstyggligheter som mellanslag i slutet av stycken, och blankrader, förr eller senare… =)

Exempellayouten är fin, men blir det inte bättre att börja med vit rad istället för grå? Jag tänker att tabellhuvudena ju är färgade, så jag uppfattar dem som del av mönstret…
Ja, jag har svängt lite fram och tillbaka gällande om man ska ha inledande versal i början av meningar med kapitäler. Jag är inte helsåld på någon variant och tycker att båda ser lite konstiga ut på sitt sätt.

Mellanslag i slutet av stycken har jag aldrig ens reflekterat över att det skulle kunna vara ett problem, eftersom de inte syns. Eller? Och blankrader, menar du före och efter punktlistor? Jag tycker att det är skönt med lite luft.

Jag upplevde att det blev en mysigare övergång med grått överst. Men jag har nog ingen stark preferens.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,179
Location
Eskilstuna
Grymt initiativ!

"I början av varje sr slår en spelare 1t12 för att se vem som får bestämma vilken sida som får välja sina handlingar först. 1–6 ger valet till motståndarna, 7–12 ger valet till rollpersonerna."

Finns det någon särskild anledning att välja t12 här över den ack så klassiska t6? Är det bara att t12 är coolare?
Öuhm… bra fråga. Vet inte om jag hade någon tanke att det var kul att använda den tärningen ibland, eller något…

Angående förbättring så jag att det krävs ett lyckat slag för att få kryssa för en färdighet. Räcker det inte med att du har använt färdigheten, oavsett om du lyckades eller ej?
Gammel-DoD har att slaget måste lyckas. Och jag tycker att det finns fördelar med det – det gör att spelare inte försöker ta varje tillfälle som ges att slå ett slag. Samtidigt gör det ju att det blir svårt att förbättra färdigheter som man inte har högt i redan. Så det kan eventuellt vara värt att uppdatera det!
 
Top